Czy Wnioskodawczynię obowiązuje odprowadzenie podatku dochodowego od osób fizycznych od stypendium, (...)

Czy Wnioskodawczynię obowiązuje odprowadzenie podatku dochodowego od osób fizycznych od stypendium, wypłaconego na podstawie porozumienia z Uczelnią, współfinansowanego ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego, Program Operacyjny Kapitał Ludzki, Priorytet IV Szkolnictwo wyższe i nauka, Działanie 4.1 Wzmocnienie i rozwój potencjału dydaktycznego uczelni oraz zwiększenie liczby absolwentów kierunków o kluczowym znaczeniu dla gospodarki opartej na wiedzy, Poddziałanie 4.1.1 Wzmocnienie potencjału dydaktycznego uczelni?

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2012 r. poz. 749 ze zm.) oraz § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawczyni, przedstawione we wniosku z dnia 29 kwietnia 2013 r. (data wpływu do tut. Biura ? 06 maja 2013 r.), uzupełnionym w dniu 10 lipca 2013 r., o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie opodatkowania przychodów z tytułu stypendium stażowego otrzymanego ze środków Unii Europejskiej w Ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 06 maja 2013 r. do tut. Biura wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie opodatkowania przychodów z tytułu stypendium stażowego otrzymanego ze środków Unii Europejskiej w Ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki.

Z uwagi na fakt, iż wniosek nie spełniał wymogów formalnych pismem z dnia 02 lipca 2013 r. znak: IBPB II/1/415-516/13/ASz wezwano do jego uzupełnienia. Wniosek uzupełniono w dniu 10 lipca 2013 r.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

W 2012 r. Wnioskodawczyni, uczestniczka studiów doktoranckich Uniwersytetu, była uczestnikiem projektu współfinansowanego ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego, Program Operacyjny Kapitał Ludzki, Priorytet IV Szkolnictwo wyższe i nauka, Działanie 4.1 Wzmocnienie i rozwój potencjału dydaktycznego uczelni oraz zwiększenie liczby absolwentów kierunków o kluczowym znaczeniu dla gospodarki opartej na wiedzy, Poddziałanie 4.1.1 Wzmocnienie potencjału dydaktycznego uczelni.

W ramach projektu Wnioskodawczyni wypłacono stypendium, na podstawie porozumienia zawartego pomiędzy Wnioskodawczynią a Uniwersytetem, reprezentowanym przez (?) - kierownika projektu, działającego na podstawie pełnomocnictwa Prorektora (?) z dnia 17 lipca 2009 r., które nie zostało odwołane i nie wygasło oraz (?) - Zastępcę Kwestora Uniwersytetu.

Przedmiotem ww. porozumienia było określenie praw i obowiązków stron w związku z odbywaniem przez Wnioskodawczynię stażu międzynarodowego dla kadry dydaktycznej w L., finansowanego z budżetu projektu. Celem stażu było rozwijanie kompetencji dydaktycznych i doskonalenie warsztatu pracy ze studentami kadry dydaktycznej - Wnioskodawczyni jako doktorantka realizuje zadania dydaktyczne ze studentami (zadania te wynikają z obowiązków uczestników studiów doktoranckich, Wnioskodawczyni z tytułu ich realizacji nie pobiera wynagrodzenia).

Odbywając staż Wnioskodawczyni wykonywała czynności, polegające w szczególności na zdobywaniu praktycznej umiejętności prowadzenia zajęć ze studentami w oparciu o nowoczesne metody dydaktyki, doskonaleniu warsztatu pracy nauczyciela akademickiego, nawiązywaniu kontaktów zawodowych z pracownikami dydaktycznymi uczelni partnerskich.

Porozumienie zostało zawarte na czas od 23 lipca 2012 r. (data podpisania porozumienia) do 31 grudnia 2012 r. Podpisując porozumienie Wnioskodawczyni zobowiązała się do samodzielnego uiszczenia opłaty za staż, pokrycia kosztów podróży, zakwaterowania, ubezpieczenia, wyżywienia oraz innych bezpośrednio związanych z udziałem w stażu, ze środków stypendium otrzymanego od Uniwersytetu w ramach projektu współfinansowano ze środków Unii Europejskiej i na ten cel w całości je wydatkowała.

Stypendium nie stanowiło dochodu Wnioskodawczyni, a jedynie kwotę częściowego zwrotu kosztów odbytego szkolenia międzynarodowego.

Z uzupełnienia wniosku wynika, że Wnioskodawczyni w dniach 3 listopada - 2 grudnia 2012 r. odbyła staż międzynarodowy dla kadry dydaktycznej w L., finansowany z budżetu projektu ?(?)?.

Projekt ten realizowany był przez Uniwersytet w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki, Priorytet IV Szkolnictwo wyższe i nauka, współfinansowanego ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego.

Program skierowany był do młodej kadry dydaktycznej Uniwersytetu - jako doktorantka Wydziału (?), realizująca zadania dydaktyczne ze studentami, spełniająca odpowiednie kryteria wymagane przez Organizatorów, mogła stać się jego uczestnikiem.

Przed wyjazdem na staż zawarte zostało porozumienie (z dnia 23 lipca 2012 r. nr ?) pomiędzy:

Uniwersytetem, reprezentowanym przez (?) - kierownika projektu działającego na podstawie pełnomocnictwa (?) i przez (?) - Zastępcę Kwestora, a Wnioskodawczynią - Beneficjentką, uczestniczką projektu. Porozumienie określało prawa i obowiązki stron w związku z odbywaniem stażu dla kadry dydaktycznej.

Na mocy zawartego porozumienia Wnioskodawczyni zobowiązana była do:

  • samodzielnego zakupienia biletu lotniczego w klasie ekonomicznej na jednorazowy przelot tam i z powrotem,
  • dokonania opłaty za staż - wpłata na konto L. (1000 EURO = ok. 4000 PLN),
  • zakupu ubezpieczenia NW na okres odbywania stażu,
  • dokonania opłaty za zakwaterowanie - miesięczny wynajem mieszkania w Monachium,
  • zorganizowania/zakupienia sobie na miejscu wyżywienia i wszystkich środków związanych z pobytem na stażu (bilet miesięczny, zakup potrzebnych środków zapewniających miesięczne przeżycie).

Uniwersytet z kolei, na mocy owego porozumienia, zobowiązał się do przelania na konto Wnioskodawczyni jednorazowej kwoty 15.800,00 zł, przeznaczonej na pokrycie owych dokonanych samodzielnie opłat i zakupów (pokrycie kosztów odbywania stażu, przelotu, wyżywienia, zakwaterowania, ubezpieczenia od następstw nieszczęśliwych wypadków, itd.) -kwota ta stanowiła stypendium stażowe współfinansowane ze środków Unii Europejskiej. Niniejsza kwota wpłynęła na konto Wnioskodawczyni w dniu 12 września 2012 r.

Kwotę tę Wnioskodawczyni w pełni zagospodarowała, zgodnie z przeznaczeniem oraz zasadami określonymi w porozumieniu i zgodnie z nim Wnioskodawczyni odbyła staż w wyznaczonym terminie, w ramach którego realizowała obowiązki uczestnika programu (udział w szkoleniach i warsztatach, realizacja projektów dydaktycznych, zajęcia w Klinice Psychiatrii, nawiązywanie współpracy międzynarodowej z kadrą dydaktyczną z innych krajów).

Odnosząc się wprost do zadanych w wezwaniu pytań Wnioskodawczyni wskazała, że:

  1. Świadczenie wypłacane przez Uniwersytet w 2012 r. stanowiło stypendium stażowe przeznaczone w pełni na realizację uczestnictwa w projekcie współfinansowanego z Unii Europejskiej - w tym też rozumieniu Wnioskodawczyni wykonywała obowiązki ?służbowe wynikające z programu stażu - udział w projekcie unijnym. Nie była to podróż służbowa w rozumieniu wykonywania obowiązków wynikających z umowy o pracę realizowanych w innym miejscu/miejscowości i kwota, którą Wnioskodawczyni otrzymała na konto nie stanowiła jej wynagrodzenia.
  2. Wskazane stypendium Wnioskodawczyni otrzymała jako uczestnik projektu.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy Wnioskodawczynię obowiązuje odprowadzenie podatku dochodowego od osób fizycznych od stypendium, wypłaconego na podstawie porozumienia z Uniwersytetem, współfinansowanego ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego, Program Operacyjny Kapitał Ludzki, Priorytet IV Szkolnictwo wyższe i nauka, Działanie 4.1 Wzmocnienie i rozwój potencjału dydaktycznego uczelni oraz zwiększenie liczby absolwentów kierunków o kluczowym znaczeniu dla gospodarki opartej na wiedzy, Poddziałanie 4.1.1 Wzmocnienie potencjału dydaktycznego uczelni?

Zdaniem Wnioskodawczyni nie obowiązuje jej odprowadzenie podatku dochodowego od osób fizycznych od stypendium, wypłaconego na podstawie porozumienia z Uczelnią w ramach projektu współfinansowanego ze środków Unii Europejskiej, ponieważ uzyskane środki nie stanową dochodu, a jedynie kwotę stanowiącą częściowy zwrot kosztów szkolenia międzynarodowego mającego na celu podniesienie kompetencji dydaktycznych Wnioskodawczym jako osoby realizującej zadania dydaktyczne na rzecz Uczelni. Ponad to stypendium to wypłacone było w ramach udziału Wnioskodawczyni w stażu międzynarodowym w projekcie współfinansowanym ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego, Program Operacyjny Kapitał Ludzki, Priorytet IV Szkolnictwo wyższe i nauka, Działanie 4.1 Wzmocnienie i rozwój potencjału dydaktycznego uczelni oraz zwiększenie liczby absolwentów kierunków o kluczowym znaczeniu dla gospodarki opartej nawiedzy, Poddziałanie 4.1.1 Wzmocnienie potencjału dydaktycznego uczelni.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawczyni w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z generalną zasadą powszechności opodatkowania wyrażoną w art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2012 r. poz. 361 ze zm.) opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

W myśl art. 11 ust. 1 ww. ustawy przychodami, z zastrzeżeniem art. 14-15, art. 17 ust. 1 pkt 6, 9 i 10 w zakresie realizacji praw wynikających z pochodnych instrumentów finansowych, art. 19 i art. 20 ust. 3, są otrzymane lub postawione do dyspozycji podatnika w roku kalendarzowym pieniądze i wartości pieniężne oraz wartość otrzymanych świadczeń w naturze i innych nieodpłatnych świadczeń.

Na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 137 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych wolne od podatku dochodowego są środki finansowe otrzymane przez uczestnika projektu jako pomoc udzielona w ramach programu finansowanego z udziałem środków europejskich, o których mowa w ustawie z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (Dz. U. Nr 157, poz. 1240 z późn. zm.).

Zgodnie z art. 2 pkt 5 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (Dz. U. Nr 157, poz. 1240 ze zm.) przez środki europejskie rozumie się środki, o których mowa w art. 5 ust. 3 pkt 1, 2 i 4. Zgodnie z tym przepisem, do środków europejskich zalicza się m.in. środki pochodzące z funduszy strukturalnych (w tym Europejskiego Funduszu Społecznego) wymienione w art. 5 ust. 3 pkt 1 ustawy o finansach publicznych.

Z wniosku wynika, iż w roku 2012 Wnioskodawczyni, doktorant Uniwersytetu, była uczestnikiem projektu współfinansowanego ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego, Program Operacyjny Kapitał Ludzki. W ramach projektu wypłacono jej stypendium współfinansowane ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego, Program Operacyjny Kapitał Ludzki, Priorytet IV Szkolnictwo wyższe i nauka, Działanie 4.1 Wzmocnienie i rozwój potencjału dydaktycznego uczelni oraz zwiększenie liczby absolwentów kierunków o kluczowym znaczeniu dla gospodarki opartej na wiedzy, Poddziałanie 4.1.1 Wzmocnienie potencjału dydaktycznego uczelni.

Zauważyć należy, iż zwolnieniem określonym w art. 21 ust. 1 pkt 137 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych objęci są uczestnicy projektu. Przez uczestników projektu, o których mowa w przywołanym wyżej przepisie, należy rozumieć osoby, dla których faktycznie przeznaczona jest pomoc udzielona w ramach projektu. Użyte w powyższym przepisie pojęcie ?z udziałem środków europejskich? należy rozumieć, jako współfinansowanie pomocy z tych środków.

Mając na uwadze przedstawiony stan faktyczny oraz powołane wyżej przepisy prawa należy zatem stwierdzić, iż wypłacone Wnioskodawczyni (tj. uczestnikowi projektu finansowanego ze środków Unii Europejskiej z Europejskiego Funduszu Społecznego w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki, Priorytet IV Szkolnictwo wyższe i nauka, Działanie 4.1 Wzmocnienie i rozwój potencjału dydaktycznego uczelni oraz zwiększenie liczby absolwentów kierunków o kluczowym znaczeniu dla gospodarki opartej na wiedzy, Poddziałanie 4.1.1 Wzmocnienie potencjału dydaktycznego uczelni) stypendium ? jako pomoc udzielona w ramach programu finansowanego z udziałem środków europejskich, o których mowa w ustawie z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych korzysta ze zwolnienia od podatku dochodowego na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 137 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

W konsekwencji na Wnioskodawczyni nie ciąży obowiązek odprowadzenia podatku dochodowego od przychodów uzyskanych z tego tytułu.

Wobec powyższego stanowisko Wnioskodawczyni należało uznać za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawczynię i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Krakowie, ul. ul. Rakowicka 10, 31-511 Kraków, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu ? do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi ? t. j. Dz. U. z 2012 r., poz. 270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach ? art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.

Masz inne pytanie do prawnika?

Potrzebujesz pomocy prawnej?

Zapytaj prawnika