Czy prawidłowym było wystawienie przez nadleśnictwo na różnicę między ceną rynkową nieruchomości (...)

Czy prawidłowym było wystawienie przez nadleśnictwo na różnicę między ceną rynkową nieruchomości a ceną faktycznie zapłaconą przy zakupie na preferencyjnych warunkach pustostanu przez emerytowanego pracownika Lasów Państwowych PIT-8C?

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 11 maja 2010r. (data wpływu do tut. Biura ? 17 maja 2010r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie sposobu opodatkowania nabycia mieszkania na preferencyjnych zasadach ? jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 11 maja 2010r. do Urzędu Skarbowego we W. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie sposobu opodatkowania nabycia mieszkania na preferencyjnych zasadach. Wniosek za pismem z dnia 12 maja 2010r. Naczelnik ww. Urzędu Skarbowego przekazał do tut. Biura celem załatwienia zgodnie z właściwością.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

Wnioskodawca w latach 1986-1999 był pracownikiem Nadleśnictwa W., a w latach 2000-2008 pracownikiem Nadleśnictwa J. skąd z dniem 01 stycznia 2009r. przeszedł na emeryturę. W dniu 19 czerwca 2009r. w drodze przetargu ograniczonego wnioskodawca nabył nieruchomość, budynek mieszkalny ? pustostan od Lasów Państwowych Nadleśnictwa W. za 5% wartości zgodnie z art. 40a ust. 9 i 11 ustawy o lasach z dnia 28 września 1991r. Cena nieruchomości według rzeczoznawcy wynosiła 41.718 zł, cena zaoferowana podczas przetargu przez nabywcę 52.000 zł. Cena nabycia po zastosowaniu należnych ulg wynosiła 2.600 zł. Sprzedający - Nadleśnictwo W. na różnicę między ceną rynkową 41.718 zł a ceną uzyskaną ze sprzedaży budynku, tj. 2.600 zł wystawiło wnioskodawcy PIT-8C w styczniu 2010r. z zapisem w poz. 34 ?Zakup nieruchomości na podstawie art. 40a ustawy z dnia 28 września 1991r. o lasach - 39.118 zł?. Fakt wystawienia przez sprzedającego PIT-8C obliguje wnioskodawcę jako nabywcę do doliczenia wykazanej kwoty do przychodów z emerytury w PIT-36 i odprowadzenia podatku zgodnie z art. 27 ust. 1-8 ustawy z dnia 26 lipca 1991r. o podatku dochodowym od osób fizycznych.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy prawidłowym było wystawienie przez Nadleśnictwo W. na różnicę między ceną rynkową nieruchomości a ceną faktycznie zapłaconą przy zakupie na preferencyjnych warunkach pustostanu przez emerytowanego pracownika Lasów Państwowych PIT-8C...

Zdaniem wnioskodawcy, sprzedający - Nadleśnictwo W. z chwilą sprzedaży na podstawie art. 30 ust. 1 pkt 4 winno pobrać zryczałtowany 10% podatek dochodowy od różnicy między ceną rynkową nieruchomości a ceną faktycznie zapłaconą i w terminie do końca stycznia roku następującego po roku podatkowym przesłać do Urzędu Skarbowego roczną deklarację PIT-8AR, w której winno zadeklarować pobrany zryczałtowany podatek dochodowy. Przychód osiągnięty przez nabywcę w związku z preferencyjnym nabyciem nieruchomości przez byłego pracownika Lasów Państwowych ma charakter świadczenia częściowo odpłatnego ? art. 21 ust. 1 pkt 38.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t.j. Dz. U. z 2000r. Nr 14, poz. 176 ze zm.) opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

Z wniosku wynika, iż wnioskodawca w latach 1986-1999 był pracownikiem Nadleśnictwa W., a w latach 2000-2008 pracownikiem Nadleśnictwa J. skąd z dniem 01 stycznia 2009r. przeszedł na emeryturę. W dniu 19 czerwca 2009r. w drodze przetargu ograniczonego nabył nieruchomość, budynek mieszkalny ? pustostan od Lasów Państwowych Nadleśnictwa W. za 5% wartości zgodnie z art. 40a ust. 9 i 11 ustawy o lasach z dnia 28 września 1991r.

Zgodnie z art. 32 ust. 2 ustawy z dnia 28 września 1991r. o lasach (t. j. Dz. U. z 2005r. Nr 45, poz. 435 ze zm.) w skład Lasów Państwowych wchodzą następujące jednostki organizacyjne:

  1. Dyrekcja Generalna Lasów Państwowych;
  2. regionalne dyrekcje Lasów Państwowych;
  3. nadleśnictwa;
  4. inne jednostki organizacyjne nieposiadające osobowości prawnej.

Stosownie do art. 40a ust. 1 ww. ustawy Lasy Państwowe mogą sprzedawać nieruchomości zabudowane budynkami mieszkalnymi i samodzielne lokale mieszkalne, zwane dalej 'lokalami', oraz grunty z budynkami mieszkalnymi w budowie, nieprzydatne Lasom Państwowym.

W myśl art. 40a ust. 2 powołanej ustawy ustalenie ceny nieruchomości przy sprzedaży, o której mowa w ust. 1, następuje na zasadach określonych w przepisach o gospodarce nieruchomościami.

Zgodnie z art. 40a ust. 9 tej ustawy pracownicy i byli pracownicy Lasów Państwowych niebędący najemcami lokali przeznaczonych do sprzedaży, pozostających w zarządzie Lasów Państwowych, mają pierwszeństwo nabycia lokali wolnych (pustostanów) lub gruntów z budynkami mieszkalnymi w budowie na warunkach określonych w ust. 4.

Przepis art. 40a ust. 11 cytowanej powyżej ustawy stanowi, iż jeżeli ofertę kupna lokalu wolnego (pustostanu) lub gruntu z budynkiem mieszkalnym w budowie zgłosi więcej niż jedna osoba, sprzedaż następuje w drodze przetargu ograniczonego, w którym uczestniczyć mogą jedynie osoby uprawnione na podstawie ust. 9. Przy zapłacie ceny ustalonej w przetargu ograniczonym ust. 4 stosuje się odpowiednio.

Stosownie do art. 40a ust.

4 ww. ustawy pracownicy i byli pracownicy Lasów Państwowych mający co najmniej trzyletni okres zatrudnienia w Lasach Państwowych, z wyjątkiem osób, z którymi stosunek pracy rozwiązany został bez wypowiedzenia z winy pracownika, posiadają pierwszeństwo nabycia lokali, których są najemcami i w których mieszkają. Cena sprzedaży lokalu podlega łącznemu obniżeniu o 6 % za każdy rok zatrudnienia w jednostkach organizacyjnych Lasów Państwowych i o 3 % za każdy rok najmu tego lokalu, nie więcej jednak niż o 95 %, a spłata należności może zostać rozłożona na 60 rat miesięcznych, przy czym oprocentowanie nie może przekraczać w stosunku rocznym stopy referencyjnej, określającej minimalne oprocentowanie podstawowych operacji otwartego rynku prowadzonych przez Narodowy Bank Polski, powiększonej o 2 punkty procentowe. Jeżeli osobą uprawnioną jest emeryt lub rencista, cena nabycia lokalu ustalona jest na 5 % jego wartości.

Problem zakwalifikowania do odpowiedniego źródła przychodów, a co za tym idzie opodatkowania przychodów uzyskanych przez osoby wykupujące na zasadach preferencyjnych nieruchomości na gruncie przepisów ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych sprowadza się do ustalenia zależności między nabywcą nieruchomości a jednostką organizacyjną Lasów Państwowych zbywającą tę nieruchomość, tj. istotnym jest czy nabywca jest:

  • pracownikiem tej jednostki organizacyjnej,
  • byłym pracownikiem (emerytem, rencistą) tej jednostki organizacyjnej, bądź
  • pracownikiem albo byłym pracownikiem /emerytem, rencistą/ innej jednostki organizacyjnej Lasów Państwowych.

W przypadku, gdy nabywca nieruchomości jest byłym pracownikiem (emerytem, rencistą) jednostki organizacyjnej Lasów Państwowych zbywającej tę nieruchomość przychód osiągnięty przez nabywcę w związku z preferencyjnym nabyciem nieruchomości zakwalifikować należy do przychodów z tzw. innych źródeł, o których mowa w art. 10 ust. 1 pkt 9 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych (uszczegółowieniem tego przepisu jest art. 20 ust. 1 cytowanej ustawy, który w związku z użyciem w nim przez ustawodawcę zwrotu ?za przychody z innych źródeł uważa się w szczególności? jedynie przykładowo wymienia tego rodzaju przychody).

Jak wynika z wniosku, wnioskodawca jest byłym pracownikiem (emerytem) jednostki organizacyjnej Lasów Państwowych, tj. nadleśnictwa i nabył w 2009r. nieruchomość (pustostan) na preferencyjnych zasadach. Poprzez zakup na preferencyjnych warunkach przedmiotowej nieruchomości wnioskodawca otrzymał świadczenie rzeczowe częściowo odpłatne.

Pod pojęciem świadczeń częściowo odpłatnych należy rozumieć takie świadczenia otrzymywane przez nabywcę, których wartość pokrywa się w części. Mogą to być zarówno świadczenia w naturze, których wartość pokrywa nabywca, jak i inne świadczenia częściowo odpłatne.

Zgodnie z treścią art. 11 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych przychodami, z zastrzeżeniem art. 14-15, art. 17 ust. 1 pkt 6, 9 i 10 w zakresie realizacji praw wynikających z pochodnych instrumentów finansowych, art. 19 i art. 20 ust. 3, są otrzymane lub postawione do dyspozycji podatnika w roku kalendarzowym pieniądze i wartości pieniężne oraz wartość otrzymanych świadczeń w naturze i innych nieodpłatnych świadczeń.

W celu ustalenia wartości otrzymanego świadczenia w naturze należy odwołać się do art. 11 ust. 2 cytowanej powyżej ustawy, gdzie wartość pieniężną świadczeń w naturze, z zastrzeżeniem art. 12 ust. 2, określa się na podstawie cen rynkowych stosowanych w obrocie rzeczami lub prawami tego samego rodzaju i gatunku, z uwzględnieniem w szczególności ich stanu i stopnia zużycia oraz czasu i miejsca ich uzyskania.

Ponadto zgodnie z art. 11 ust. 2b ww. ustawy, jeżeli świadczenia są częściowo odpłatne, przychodem podatnika jest różnica pomiędzy wartością tych świadczeń, ustaloną według zasad określonych w ust. 2 lub 2a, a odpłatnością ponoszoną przez podatnika.

W niniejszej sprawie do opodatkowania przedmiotowego przychodu znajdzie natomiast zastosowanie art. 30 ust. 1 pkt 4 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych w związku z art. 21 ust. 1 pkt 38 tej ustawy.

Przepis art. 30 ust. 1 pkt 4 ww. ustawy stanowi, iż od uzyskanych na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej dochodów (przychodów) pobiera się zryczałtowany podatek dochodowy z tytułu świadczeń otrzymanych przez emerytów lub rencistów, w związku z łączącym ich uprzednio z zakładem pracy stosunkiem służbowym, stosunkiem pracy, pracy nakładczej lub spółdzielczym stosunkiem pracy, z zastrzeżeniem art. 21 ust. 1 pkt 26 i 38 - w wysokości 10 % należności.

Zgodnie z art. 21 ust. 1 pkt 38 tej ustawy wolne od podatku dochodowego są świadczenia rzeczowe lub ekwiwalenty pieniężne w zamian tych świadczeń otrzymywane przez emerytów i rencistów w związku z łączącym ich poprzednio z zakładami pracy stosunkiem służbowym, stosunkiem pracy lub spółdzielczym stosunkiem pracy oraz od związków zawodowych - do wysokości nieprzekraczającej w roku podatkowym kwoty 2.280 zł.

W myśl art. 30 ust. 3 cytowanej wyżej ustawy zryczałtowany podatek, o którym mowa w ust. 1 pkt 2, 4-5a i 13, pobiera się bez pomniejszania przychodu o koszty uzyskania.

Stosownie do art. 30 ust. 8 ww. ustawy dochodów (przychodów), o których mowa w ust. 1, nie łączy się z dochodami opodatkowanymi na zasadach określonych w art. 27.

Zgodnie zaś z art. 41 ust. 4 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych płatnicy, o których mowa w ust. 1, są obowiązani pobierać zryczałtowany podatek dochodowy od dokonywanych wypłat (świadczeń) lub stawianych do dyspozycji podatnika pieniędzy lub wartości pieniężnych z tytułów określonych w art. 29, art. 30 ust. 1 pkt 2, 4-5a i 13 oraz art. 30a ust. 1, z zastrzeżeniem ust. 5.

Mając na uwadze przedstawiony stan faktyczny oraz powołane wyżej przepisy prawa stwierdzić należy, że uzyskany przez wnioskodawcę dochód z tytułu częściowo odpłatnego świadczenia rzeczowego w postaci różnicy między ceną rynkową nieruchomości, a ceną faktycznie zapłaconą ? korzysta ze zwolnienia z opodatkowania na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 38 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych do wysokości 2.280 zł, a nadwyżka ponad tę kwotę podlega opodatkowaniu na zasadach określonych w art. 30 ust. 1 pkt 4 tej ustawy zryczałtowanym 10% podatkiem dochodowym, pobieranym przez płatnika bez pomniejszania o koszty uzyskania przychodu.

Jak wynika z wniosku, sprzedający - Nadleśnictwo W. na różnicę między ceną rynkową 41.718 zł a ceną uzyskaną ze sprzedaży budynku, tj. 2.600 wystawiło wnioskodawcy PIT-8C co z kolei wskazuje na to, iż w przedmiotowej sprawie nie został pobrany przez płatnika zryczałtowany podatek dochodowy, o którym mowa w art. 30 ust. 1 pkt 4 ww. ustawy.

Zgodnie z art. 45 ust. 3b ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych w zeznaniu, o którym mowa w ust. 1 lub ust. 1a, wykazuje się należny podatek dochodowy, o którym mowa w art. 29-30a, jeżeli podatek ten nie został pobrany przez płatnika.

Skoro zatem płatnik nie pobrał należnego zryczałtowanego podatku dochodowego od kwoty 39.118 zł z tytułu częściowo odpłatnego świadczenia rzeczowego w postaci różnicy między ceną rynkową nieruchomości, a ceną faktycznie zapłaconą, pomniejszoną o 2.280 zł, wnioskodawca winien tę kwotę wykazać w zeznaniu podatkowym PIT-36 za 2009r. w części ?K? zeznania ? ?Zryczałtowany podatek dochodowy, o którym mowa w art. 29, 30 i 30a ustawy, jeżeli podatek ten nie został pobrany przez płatnika, (?)? i odprowadzić od tego należy podatek.

W świetle powyższego, zajęte przez wnioskodawcę stanowisko należało uznać za prawidłowe, co jednakże nie oznacza, że wnioskodawca nie jest zobowiązany do opodatkowania w zeznaniu rocznym również ww. dochodu w kwocie 39.118 zł pomniejszonego o zwolnioną kwotę w wysokości 2.280 zł.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu ? do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi ? Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach ? art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.


Masz inne pytanie do prawnika?

Potrzebujesz pomocy prawnej?

Zapytaj prawnika