Czy w całości zwolniona z opodatkowania jest kwota refundacji należności za zdany egzamin zawodowy, (...)

Czy w całości zwolniona z opodatkowania jest kwota refundacji należności za zdany egzamin zawodowy, kwalifikacyjny lub certyfikowany, podnoszący kompetencje zawodowe uczestnika projektu oraz bilet stanowiący podstawę do refundacji kosztów dojazdu na szkolenia i praktyki zawodowe, kursy, zajęcia pozalekcyjne?

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2012 r., poz. 749, z późn. zm.) oraz § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770, z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 10 maja 2013 r. (data wpływu do tut. Biura ? 16 maja 2013 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie możliwości zwolnienia z opodatkowania środków finansowych otrzymanych w związku z realizacją projektu ??? w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 16 maja 2013 r. wpłynął do tut. Biura ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie możliwości zwolnienia z opodatkowania środków finansowych otrzymanych w związku z realizacją projektu ??? w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

Beneficjentem środków jest Powiat W., a płatnikiem podatku dochodowego od osób fizycznych jest Starostwo Powiatowe (dalej: Starostwo Powiatowe lub Wnioskodawca), wykonujące zadania Powiatu W.

Środki, na podstawie których Powiat W. realizuje projekt, są dostępne na podstawie umowy partnerskiej na rzecz realizacji projektu systemowego pn. ???, w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki 2007-2013, współfinansowanego z Europejskiego Funduszu Społecznego, zawartej na podstawie art. 28a ustawy z dnia 06 grudnia 2006 r. o zasadach prowadzenia polityki rozwoju (Dz. U. z 2009 r. Nr 84, poz. 712, z późn. zm.); partnerstwo z dnia 11 stycznia 2012 r. pomiędzy Województwem a Powiatem W. Liderem w projekcie jest Województwo a partnerami Kuratorium Oświaty oraz 30 miast i powiatów z terenu Województwa, w tym Powiat W.

Program Operacyjny Kapitał Ludzki został zatwierdzony decyzją Komisji Europejskiej z dnia 28 września 2007 r. Nr CCI 2007 PL 051 PO 001; Priorytet IX - Rozwój wykształcenia i kompetencji w regionach w ramach Programu; Działanie 9.2 - Podniesienie atrakcyjności i jakości szkolnictwa zawodowego w ramach Programu. Projekt systemowy pt. ??? realizowany w Województwie w ramach Działania 9.2 - Podniesienie jakości i atrakcyjności szkolnictwa zawodowego Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki.

Okres realizacji: od 01 kwietnia 2011 r. do 31 sierpnia 2014 r., zgodnie z wnioskiem o dofinansowanie projektu.

Cel główny: Zwiększenie atrakcyjności, jakości oraz prestiżu szkół/placówek kształcenia zawodowego w Województwie w latach 2011-2014.

Cele szczegółowe:

  • Wzrost świadomości i umiejętności uczniów objętych wsparciem w zakresie planowania własnej ścieżki rozwoju zawodowego w latach 2011-2014;
  • Podniesienie kompetencji uczniów objętych wsparciem poprzez udział w dodatkowych zajęciach pozalekcyjnych/pozaszkolnych, stażach/praktykach, kursach/kursach certyfikowanych w latach 2011-2014;
  • Podniesienie jakości praktycznej nauki zawodu poprzez doposażenie pracowni i zakup materiałów dydaktycznych w 2012 r. i 2013 r.;
  • Poprawa kontaktu uczeń/szkoła/pracodawca w latach 2011-2014;
  • Poprawa wizerunku szkolnictwa zawodowego w latach 2011-2014.

Partner (Powiat W.) dysponuje w ramach Projektu łączną kwotą 2.886.770,72 zł, z czego:

  1. środki dofinansowania wynoszą 2.482.911,50 zł, na które składają się:
    1. kwota 2.418.882,26 zł - środków europejskich,
    2. kwota 64.029,24 zł - z dotacji celowej z budżetu krajowego,
  2. wkład własny Partnera wynosi 403.859,22 zł (pieniężny + niepieniężny).

Montaż finansowy do wydatków refundowanych, w których zaistniała wątpliwość co do zwolnienia podatkowego (egzamin + bilet) kształtuje się następująco: EFS - 97,42120344 %, budżet państwa - 2,57879656 %.

Regulamin rekrutacji i uczestnictwa w projekcie ??? (załącznik nr 2 do uchwały Zarządu Województwa z dnia 15 stycznia 2013 r.) w § 4 ? etapy realizacji projektu stanowi m.in., że:

  • w przypadku, gdy egzamin zakończył się wynikiem pozytywnym tj. Uczestnik w jego wyniku uzyskał uprawnienia lub potwierdził posiadanie stosownej wiedzy lub umiejętności, Uczestnik ma prawo ubiegania się o refundację kosztu egzaminu w ramach Projektu. Warunkiem otrzymania refundacji kosztu egzaminu jest: (...),
  • Uczestnik Projektu biorący udział w pakiecie wsparcia po złożeniu stosownego wniosku może ubiegać się o zwrot kosztów dojazdu na zajęcia, o ile spełni łącznie następujące warunki: (...).

Zakładając, że uczestnik spełnił warunki do refundacji i przedłożył dowody księgowe i równoważne, w ciągu kolejnych 30 dni winna nastąpić refundacja na wskazane przez uczestnika konto bankowe. Do tej pory takie refundacje nie miały miejsca. Przewiduje się, iż do końca czerwca br. winny rozpocząć się wskazane płatności.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy w całości zwolniona z opodatkowania jest kwota refundacji należności za zdany egzamin zawodowy, kwalifikacyjny lub certyfikowany, podnoszący kompetencje zawodowe uczestnika projektu oraz bilet stanowiący podstawę do refundacji kosztów dojazdu na szkolenia i praktyki zawodowe, kursy, zajęcia pozalekcyjne?

Zdaniem Wnioskodawcy, przyszłe zdarzenia refundacji kosztów zdanych egzaminów oraz biletów uczestników projektu systemowego pn. ??? w całości (w części dotacji celowej z budżetu krajowego oraz w części środków europejskich) jest zwolniona z opodatkowania podatkiem dochodowym od osób fizycznych.

Uzasadniając swe stanowisko Wnioskodawca powołał się na treść art. 9 ust. 1 oraz art. 21 ust. 1 pkt 137 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

W ocenie Wnioskodawcy, w przedmiotowej sprawie zastosowanie znajdzie art. 21 ust. 1 pkt 137 wyżej wymienionej ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Wnioskodawca podkreślił, że środki finansowe otrzymane przez uczestnika projektu jako pomoc udzielona jest w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki z udziałem środków europejskich z Europejskiego Funduszu Społecznego w wysokości 97,42120344 % (projekt wpisany jest w WPF).

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2012 r., poz. 361, z późn. zm.) opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku. Zatem wszelkie dochody podatnika nie wymienione enumeratywnie w katalogu zwolnień przedmiotowych lub co do których nie zaniechano poboru podatku podlegają opodatkowaniu.

Z przedstawionego zdarzenia przyszłego wynika, że Wnioskodawca realizuje projekt w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki 2007-2013, współfinansowany z Europejskiego Funduszu Społecznego.

Realizacja projektu rozpoczęła się dnia 01 kwietnia 2011 r. i będzie trwała do 31 sierpnia 2014 r., zgodnie z wnioskiem o dofinansowanie projektu.

Celem głównym projektu jest zwiększenie atrakcyjności, jakości oraz prestiżu szkół/placówek kształcenia zawodowego w Województwie w latach 2011-2014.

Partner (Powiat W.) dysponuje w ramach Projektu łączną kwotą 2.886.770,72 zł, z czego:

  1. środki dofinansowania wynoszą 2.482.911,50 zł, na które składają się:
    1. kwota 2.418.882,26 zł - środków europejskich,
    2. kwota 64.029,24 zł - z dotacji celowej z budżetu krajowego,
  2. wkład własny Partnera wynosi 403.859,22 zł (pieniężny + niepieniężny).

Z treści wniosku wynika, iż uczestnicy projektu, w ramach realizacji tego projektu, mogą otrzymać refundację należności za zdany egzamin zawodowy, kwalifikacyjny lub certyfikowany, podnoszący kompetencje zawodowe uczestnika projektu oraz bilet stanowiący podstawę do refundacji kosztów dojazdu na szkolenia i praktyki zawodowe, kursy i zajęcia pozalekcyjne.

Wątpliwości Wnioskodawcy dotyczą możliwości zwolnienia z opodatkowania ww. świadczeń wypłacanych uczestnikom projektu w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki.

Program Operacyjny Kapitał Ludzki jest jednym z programów operacyjnych służących realizacji Narodowych Strategicznych Ram Odniesienia 2007-2013 (Narodowej Strategii Spójności) i obejmuje całość interwencji Europejskiego Funduszu Społecznego w Polsce.

Na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 137 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych zwalnia się od podatku dochodowego od osób fizycznych środki finansowe otrzymane przez uczestnika projektu jako pomoc udzielona w ramach programu finansowanego z udziałem środków europejskich, o których mowa w ustawie z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (Dz. U. Nr 157, poz. 1240, z późn. zm.).

Zgodnie z art. 2 pkt 5 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (Dz. U. Nr 157, poz. 1240, z późn. zm.) ilekroć w ustawie jest mowa ośrodkach europejskich, rozumie się przez to środki, o których mowa w art. 5 ust. 3 pkt 1, 2 i 4.

Do środków europejskich zalicza się zatem:

  1. środki pochodzące z funduszy strukturalnych, Funduszu Spójności i Europejskiego Funduszu Rybackiego, z wyłączeniem środków, o których mowa w pkt 5 lit. a) i b);
  2. niepodlegające zwrotowi środki z pomocy udzielanej przez państwa członkowskie Europejskiego Porozumienia o Wolnym Handlu (EFTA), z wyłączeniem środków, o których mowa w pkt 5 lit. c) i d):
    • Norweskiego Mechanizmu Finansowego 2009-2014,
    • Mechanizmu Finansowego Europejskiego Obszaru Gospodarczego 2009-2014,
    • Szwajcarsko-Polskiego Programu Współpracy;

  3. środki na realizację Wspólnej Polityki Rolnej:
    • Europejskiego Funduszu Orientacji i Gwarancji Rolnej ?Sekcja Gwarancji?,
    • Europejskiego Funduszu Rolniczego Gwarancji,
    • Europejskiego Funduszu Rolniczego Rozwoju Obszarów Wiejskich.


Uwzględniając powyższe, do środków europejskich zalicza się m.in. środki pochodzące z funduszy strukturalnych (m. in. Europejskiego Funduszu Społecznego) ? wymienione w art. 5 ust. 3 pkt 1 ustawy o finansach publicznych.

Zauważyć należy, iż zwolnieniem określonym w art. 21 ust. 1 pkt 137 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych objęci są uczestnicy projektu. Przez uczestników projektu, o których mowa w przywołanym wyżej przepisie, należy rozumieć osoby, dla których faktycznie przeznaczona jest pomoc udzielona w ramach projektu. Z kolei, użyte w powyższym przepisie pojęcie ?z udziałem środków europejskich? należy rozumieć jako współfinansowanie pomocy z tych środków.

Mając na uwadze przedstawione zdarzenie przyszłe oraz powołane wyżej przepisy prawa należy zatem stwierdzić, iż do środków, otrzymywanych przez uczestników projektu ??? w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki ma zastosowanie zwolnienie, o którym mowa w art. 21 ust. 1 pkt 137 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. W związku z powyższym na Wnioskodawcy nie będzie ciążył obowiązek wystawienia informacji o wysokości osiągniętego przychodu.

Powyższe oznacza, że w przedmiotowej sprawie stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gliwicach ul. Prymasa S. Wyszyńskiego 2, 44-100 Gliwice, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu ? do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi ? Dz. U. z 2012 r., poz. 270, z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach ? art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.

Masz inne pytanie do prawnika?

Potrzebujesz pomocy prawnej?

Zapytaj prawnika