Czy wynagrodzenia sfinansowane ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego w ramach Sektorowego (...)

Czy wynagrodzenia sfinansowane ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego w ramach Sektorowego Programu Operacyjnego Rozwój Zasobów Ludzkich w latach 2005-2006 korzystały ze zwolnienia określonego w art. 21 ust. 1 pkt 46 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych?

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawczyni, przedstawione we wniosku z dnia 23 czerwca 2009r. (data wpływu do tut. Biura ? 30 czerwca 2009r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie opodatkowania wynagrodzenia ze stosunku pracy sfinansowanego ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego w związku z realizacją projektu w ramach Sektorowego Programu Operacyjnego Rozwój Zasobów Ludzkich 2004-2006 ? jest nieprawidłowe.

Porady prawne

UZASADNIENIE

W dniu 30 czerwca 2009r. do tut. Biura wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie opodatkowania wynagrodzenia ze stosunku pracy sfinansowanego ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego w związku z realizacją projektu w ramach Sektorowego Programu Operacyjnego Rozwój Zasobów Ludzkich 2004-2006.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

W okresie od dnia 3 października 2005r. do 30 września 2006r. wnioskodawczyni otrzymywała wynagrodzenie ze stosunku pracy sfinansowane ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego. Świadczyła pracę zgodnie z umową o dofinansowanie Projektu zawartą przez pracodawcę w ramach Sektorowego Programu Operacyjnego Rozwój Zasobów Ludzkich 2004-2006 (...). W ramach obowiązków pracowniczych wnioskodawczyni była kierownikiem projektu. Szczegółowy zakres obowiązków określa Porozumienie do umowy o pracę z dnia 1 stycznia 2002r. zawarte w dniu 3 października 2005r. oraz załącznik do niego w postaci Zakresu obowiązków. Zapewniając realizację Programu świadczyła ona pracę m.in. w zakresie kierowania pracą Biura P. EFS, organizowania i prowadzenia spotkań personelu ? pracowników i współpracowników, akceptowania projektów wszystkich kluczowych dokumentów związanych z realizacją projektu i przedkładania ich do akceptacji pracodawcy, akceptowania materiałów szkoleniowych, bieżącego kontrolowania tempa postępu projektu, akceptowania miejsc przeprowadzenia szkoleń, współpracowania z Głównym Księgowym w celu kontroli tempa wydatków w stosunku do tempa osiąganych rezultatów, ostatecznego akceptowania sprawozdań i przedkładanie ich pracodawcy oraz wysyłania zaakceptowanych sprawozdań do Regionalnej Instytucji Finansującej, sprawowania nadzoru merytorycznego nad podległymi pracownikami, zapewniania prawidłowego obiegu dokumentacji w ramach projektu, terminowego przygotowywania oraz przekazywania do Polskiej Agencji Rozwoju Przedsiębiorczości (PARP) sprawozdawczości w ramach projektu zgodnie z załącznikami do umowy o dofinansowanie i in.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy opisane powyżej dochody uzyskane w latach 2005-2006 korzystały ze zwolnienia określonego w art. 21 ust. 1 pkt 46 ustawy...

Zdaniem Wnioskodawczyni, spełnione zostały warunki zastosowania zwolnienia w latach 2005-2006. Koszty jej wynagrodzenia zostały sfinansowane ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego ? co potwierdza pracodawca w zaświadczeniu. Oznacza to - według niej, że spełnione są wymogi określone pod lit. a). Zakres obowiązków pracowniczych wnioskodawczyni wskazywał na bezpośrednią realizację celu Programu w ramach pracy. Obejmowały one, jak powyżej stwierdzono bezpośrednie zarządzanie Projektem w aspekcie organizacyjnym (zarówno w sferze kontaktów z odbiorcami szkoleń, jak i instytucjami finansującymi i nadzorującymi Projekt), personalnym (nadzór nad wykonawcami), merytorycznym. Suma obowiązków składała się na zapewnienie wykonania całego Projektu. Praca wnioskodawczyni dotyczyła istoty merytorycznej objętej celem Sektorowego Programu Operacyjnego Rozwój Zasobów Ludzkich 2004-2006. Na potwierdzenie swoich twierdzeń wnioskodawczyni powołała decyzję Izby Skarbowej w Rzeszowie z dnia 7 listopada 2005r. (IS.I/2-4151/13/05), w której stwierdzono, że: ?Osoby prawne i jednostki organizacyjne nieposiadające osobowości prawnej jako beneficjenci środków pomocowych nie mogą samodzielnie realizować prac finansowanych z programu pomocy bezzwrotnej, w związku z czym prace te wykonują osoby fizyczne, bezpośrednio realizujące cel programu. Wobec powyższego w sytuacji, gdy beneficjent pomocy zawarł umowy (o pracę, zlecenie, o dzieło) itp. z osobami bezpośrednio realizującymi cel programu pomocowego, dochody uzyskane przez te osoby korzystają ze zwolnienia określonego w art. 21 ust. 1 pkt 46 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Natomiast wskazane powyżej zwolnienie nie obejmuje dochodów osób, którym podatnik (osoba fizyczna) bezpośrednio realizujący cel programu, zlecił wykonywanie określonych czynności oraz dochodów osób wykonujących w ramach określonego programu czynności pomocnicze, techniczne i obsługi niemerytorycznej itp. O tym, czy przedmiot zawartej umowy (w niniejszej sprawie umowy zlecenia) służy bezpośredniej realizacji celu programu finansowanego ze środków pomocowych czy też ma tylko charakter pośredni decyduje treść konkretnego programu pomocowego oraz zawartych na jego podstawie umów z konkretnymi osobami fizycznymi.?

Wnioskodawczyni uważa, iż ponieważ jej praca bezpośrednio warunkowała realizację Programu, nie miała charakteru ?pomocniczego, technicznego?, ale bezpośrednio zarządzający ? należy uznać spełnienie warunku określonego pod lit. b) powołanego przepisu. Według niej jej stanowisko potwierdza również interpretacja indywidualna Dyrektora Izby Skarbowej w Poznaniu z dnia 28 kwietnia 2009r. (ILPB2/415-123/09-5/JK), w której stwierdzono: ?Z kolei w odniesieniu do treści przepisu art. 21 ust. 1 pkt 46 lit. b) ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych należy podkreślić, iż wymaga on by podatnik realizował cel programu bezpośrednio. Istotną okolicznością zatem ? w myśl tego przepisu ? wpływającą na zastosowanie zwolnienia jest również charakter czynności wykonywanych przez pracownika. Jako zwolnione z podatku mogą być traktowane jedynie wynagrodzenia za czynności i prace o charakterze merytorycznym, czyli związanym bezpośrednio z realizacją celu programu pomocowego. Nie podlegają natomiast zwolnieniu wynagrodzenia osób zaangażowanych jedynie pośrednio w realizację projektu poprzez wykonywanie czynności i prac o charakterze technicznym, organizacyjnym i pomocniczym, które aczkolwiek są niezbędne w procesie realizacji projektu, nie stanowią jednak zazwyczaj bezpośredniej realizacji celu programu pomocowego.

W konsekwencji, zarówno pracodawca ? płatnik, jak i pracownik zaangażowany w realizację projektu winni zadbać o taki sposób udokumentowania czynności pracownika związanych z realizacją projektu, aby kryterium bezpośredniej realizacji celu było jednoznaczne do oceny. Ustalenie natomiast, czy w konkretnym przypadku dochody danego podatnika objęte są powyższym zwolnieniem wymaga analizy postanowień szeregu aktów, począwszy od umowy przyznającej bezzwrotne środki pomocowe, a skończywszy na umowie, na podstawie której podatnik otrzymuje dochody, np. ze stosunku pracy. W stanie faktycznym przedstawionym w uzupełnieniu wniosku podano, iż Wnioskodawca realizował cele merytoryczne zapisane w aneksie: Opis Techniczny Prac, Generalne zasady realizacji projektu. Prace te dotyczyły opracowywania innowacyjnych rozwiązań w zakresie oprogramowania komputerowego. Fakt, że projekty realizowane są przez etatowych pracowników firmy wynika z modelu finansowania, w jakim firma realizuje projekty. Jest to model FC, który uprawnia do rozliczania kosztów wynagrodzeń pracowników etatowych firmy w ramach projektu. Wykonane prace były ewidencjonowane w Kartach Czasu Pracy. Mając na względzie powyższe, w sytuacji opisanej we wniosku i uzupełnieniu tego wniosku wynagrodzenia otrzymywane przez Wnioskodawcę w 2008 r. w części, w której w chwili dokonywania ich wypłaty przez pracodawcę ? beneficjenta 6. Programu Ramowego Badań i Rozwoju Technicznego Unii Europejskiej były finansowane ze środków unijnych (a nie środków własnych beneficjenta) i które dotyczyły bezpośredniej realizacji celu programu pomocowego poprzez wykonywanie przez Zainteresowanego prac merytorycznych ujętych w stosownych dokumentach programowych korzystały ze zwolnienia od podatku dochodowego od osób fizycznych.?

Wnioskodawczyni odnosząc powyższe tezy do stanu faktycznego opisanego we wniosku stwierdza, iż jako pracownik firmy realizującej program korzysta ze zwolnienia. Według niej podobne stanowiska przedstawiał wielokrotnie WSA, m.in. w wyrokach: WSA w Krakowie z dnia 13 czerwca 2007r. (I SA/Kr 1555/2006), WSA w Warszawie z dnia 10 lipca 2007r. (III SA/Wa 741/07), WSA w Gliwicach z dnia 24 października 2007r. (I SA/GL 308/07).

Na tle przedstawionego stanu faktycznego stwierdzam co następuje:

Zgodnie z art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 roku o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. j. Dz. U. z 2000r. Nr 14, poz. 176 ze zm.), w brzmieniu obowiązującym w latach 2005-2006, opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

Natomiast stosownie do art. 21 ust. 1 pkt 46 ww. ustawy wolne od podatku dochodowego są dochody otrzymane przez podatnika, jeżeli:

  1. pochodzą od rządów państw obcych, organizacji międzynarodowych lub międzynarodowych instytucji finansowych ze środków bezzwrotnej pomocy, w tym ze środków programów ramowych badań, rozwoju technicznego i prezentacji Unii Europejskiej i z programów NATO, przyznanych na podstawie jednostronnej deklaracji lub umów zawartych z tymi państwami, organizacjami lub instytucjami przez Radę Ministrów, właściwego ministra lub agencje rządowe, w tym również w przypadkach, gdy przekazanie tych środków jest dokonywane za pośrednictwem podmiotu upoważnionego do rozdzielania środków bezzwrotnej pomocy oraz
  2. podatnik bezpośrednio realizuje cel programu finansowanego z bezzwrotnej pomocy; zwolnienie nie ma zastosowania do dochodów osób fizycznych, którym podatnik bezpośrednio realizujący cel programu zleca - bez względu na rodzaj umowy - wykonanie określonych czynności w związku z realizowanym przez niego programem.

Na podstawie powołanego wyżej przepisu wolne od podatku dochodowego są dochody otrzymane przez podatnika, z tak zwanych środków pomocowych, o ile dochody te spełniają łącznie dwie przesłanki, tj.:

  1. środki finansowe pochodzą od podmiotów wskazanych w analizowanym przepisie i zostały przekazane na podstawie, o której mowa w tym przepisie,
  2. podatnik bezpośrednio realizuje cel programu finansowanego z bezzwrotnej pomocy.

Oznacza to, że niedopełnienie któregokolwiek z warunków uniemożliwia skorzystanie ze zwolnienia. Zwolnienie, o którym mowa w art. 21 ust. 1 pkt 46 ww. ustawy jest zwolnieniem o charakterze przedmiotowym, gdyż związane jest z przychodem ze środków pomocowych płynących z zagranicy. Przesłankami warunkującymi przedmiotowe zwolnienie jest zagraniczne pochodzenie i bezzwrotny charakter środków finansowych, z których podatnik jest wynagradzany oraz ustalenie podmiotu, któremu przyznano pomoc zagraniczną i który bezpośrednio realizuje cel programu finansowanego ze środków bezzwrotnej pomocy.

W zakresie pierwszej z ww. przesłanek należy wskazać, że co do zasady zostaje ona spełniona w przypadku gdy środki finansowe pochodzą od rządów państw obcych, organizacji międzynarodowych lub międzynarodowych instytucji finansowych ze środków bezzwrotnej pomocy, w tym ze środków programów ramowych badań, rozwoju technicznego i prezentacji Unii Europejskiej i z programów NATO, przyznanych na podstawie jednostronnej deklaracji lub umów zawartych z tymi państwami, organizacjami lub instytucjami przez Radę Ministrów, właściwego ministra lub agencje rządowe, w tym również w przypadkach, gdy przekazanie tych środków jest dokonywane za pośrednictwem podmiotu upoważnionego do rozdzielania środków bezzwrotnej pomocy.

Drugą z przesłanek warunkujących zastosowanie przedmiotowego zwolnienia jest charakter wykonywanych czynności. Należy jednak pamiętać o odróżnieniu czynności i prac o charakterze merytorycznym od czynności i prac o charakterze technicznym, organizacyjnym i pomocniczym. Za czynności o charakterze merytorycznym uznać należy wykonywane w ramach danego programu czynności dotyczące jego treści, przedmiotu, nie zaś strony formalnej, zewnętrznej. Te ostatnie potraktować należy jako czynności o charakterze pomocniczym, które ze swej istoty mają jedynie wspomagać realizację programu (są to czynności dodatkowe, posiłkowe, służące jako pomoc czy też ułatwienie). Zatem rozróżnienie czynności merytorycznych i pomocniczych powinno być dokonywane w oparciu o ich związek z określonym programem, który niewątpliwie występuje w odniesieniu do obydwu rodzajów czynności, jednak w pierwszym przypadku będzie to związek bezpośredni, w drugim zaś pośredni. Istotnym jest, że zakres prac służących realizacji programu, wykonywanych przez osoby fizyczne winien być szczegółowo i jednoznacznie określony w zawartych z tymi osobami przez bezpośredniego beneficjenta umowach, np. umowach o pracę czy umowach cywilnoprawnych. Tylko bowiem wynagrodzenia za czynności i prace o charakterze merytorycznym, czyli związane bezpośrednio z realizacją celu programu mogą być zwolnione z podatku w tej części, w jakiej zostały sfinansowane ze środków pomocowych.

Przy analizowaniu warunku określonego pod lit. a) cyt. przepisu art. 21 ust. 1 pkt 46 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych ważne jest, aby w danej sytuacji faktycznej zostało zachowane kryterium pochodzenia środków pieniężnych, z których finansowane jest wynagrodzenie, co oznacza, że ze zwolnienia z podatku dochodowego korzystają dochody podatnika, które zostały sfinansowane ze środków bezzwrotnej pomocy.

Z przedstawionego we wniosku stanu faktycznego wynika, iż wnioskodawczyni w okresie od 3 października 2005r. do 30 września 2006r. pracowała przy realizacji Projektu w ramach Sektorowego Programu Operacyjnego Rozwój Zasobów Ludzkich 2004-2006 i otrzymywała wynagrodzenie sfinansowane ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego.

Wsparcie Wspólnoty dla Polski w latach 2004 ? 2006 w ramach Narodowego Planu Rozwoju jest realizowane za pomocą jednofunduszowych sektorowych programów operacyjnych (SPO) oraz wielofunduszowego Zintegrowanego Programu Operacyjnego Rozwoju Regionalnego (ZPORR).

Sektorowy Program Operacyjny jest jednym z programów, który służy realizacji Narodowego Planu Rozwoju o czym stanowi przepis art. 8 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 20 kwietnia 2004 r. o Narodowym Planie Rozwoju (Dz. U. Nr 116, poz. 1206 ze zm.).

Zgodnie z tym przepisem w celu realizacji Planu tworzy się:

  1. sektorowe programy operacyjne,
  2. regionalne programy operacyjne,
  3. inne programy operacyjne,
  4. strategię wykorzystania Funduszu Spójności.

Stosownie do art. 8 ust. 2 powołanej wyżej ustawy o Narodowym Planie Rozwoju sektorowe programy operacyjne są finansowane z publicznych środków krajowych lub współfinansowane z publicznych środków wspólnotowych.

Określenie ?publiczne środki wspólnotowe?, w myśl art. 2 pkt 11 ww. ustawy, oznacza środki finansowe pochodzące z budżetu Wspólnot Europejskich, a w szczególności z funduszy strukturalnych, o których mowa w przepisach Unii Europejskiej w sprawie Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego, w sprawie Europejskiego Funduszu Społecznego, w sprawie wsparcia rozwoju obszarów wiejskich z Europejskiego Funduszu Orientacji i Gwarancji Rolnej (EFOiGR) oraz zmieniających i uchylających niektóre rozporządzenia, rozporządzeniu w sprawie Instrumentu Finansowego Wspierania Rybołówstwa oraz rozporządzeniu ustanawiającym Fundusz Spójności, ujęte w załączniku do ustawy budżetowej (zob. załącznik nr 10), służące realizacji Narodowego Planu Rozwoju.

Status prawny środków pochodzących z funduszy strukturalnych (w tym Europejskiego Funduszu Społecznego) regulują przepisy Rozporządzenia Rady (WE) Nr 1260/1999 z dnia 21 czerwca 1999r. ustanawiające przepisy ogólne w sprawie funduszy strukturalnych oraz Rozporządzenia Komisji (WE) Nr 438/2001 z dnia 2 marca 2001r. ustanawiające szczegółowe zasady wykonania Rozporządzenia Rady (WE) nr 1260/1999, dotyczącego zarządzania i systemów kontroli pomocy udzielanej w ramach funduszy strukturalnych, ustawy o finansach publicznych oraz ustawy z dnia 20 kwietnia 2004r. o Narodowym Planie Rozwoju 2004-2006 (Dz. U. Nr 116, poz. 1206).

Przepis art. 24 ust. 1 tej ustawy stanowi, iż realizacja Planu jest finansowana w szczególności z:

  1. publicznych środków krajowych,
  2. publicznych środków wspólnotowych,
  3. środków publicznych pochodzących z Europejskiego Banku Inwestycyjnego oraz środków publicznych o charakterze bezzwrotnym pochodzących z innych międzynarodowych instytucji finansowych,
  4. środków prywatnych.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 2 (w zw. z art. 5 ust. 3 pkt 2) ustawy z dnia 30 czerwca 2005r. o finansach publicznych (Dz. U. Nr 249, poz. 2104 ze zm.), w brzmieniu obowiązującym do 29 grudnia 2006r., środki z Europejskiego Funduszu Społecznego pochodzą z budżetu Unii Europejskiej i są środkami publicznymi.

Stosownie do art. 26 ust. 1 ww. ustawy o Narodowym Planie Rozwoju ubiegający się o dofinansowanie z publicznych środków wspólnotowych (w tym środków pochodzących z funduszy strukturalnych) projektów w ramach programów, o których mowa w art. 8 ust. 1 pkt 1-3 (w tym programów operacyjnych), składa wniosek do instytucji zarządzającej, instytucji wdrażającej albo zarządu województwa, zgodnie z systemem realizacji określonym w tych programach.

Dofinansowanie projektów z publicznych środków wspólnotowych, w myśl art. 27 ust. 1 ustawy o Narodowym Planie Rozwoju polega na zwrocie określonej w umowie o dofinansowanie projektu albo decyzji, o której mowa w art. 11 ust. 7, części wydatków poniesionych przez beneficjenta lub wypłacie premii.

W świetle ww. przepisów pomoc z funduszy strukturalnych otrzymuje się jako refundację części poniesionych wydatków. Beneficjent otrzymuje od instytucji wdrażającej środki na realizację projektu z krajowych funduszy, także publicznych. Po udokumentowaniu przez niego wydatkowania tych środków możliwe jest wnioskowanie do Komisji Europejskiej przez odpowiednie instytucje o zwrot wydatkowanych kwot (w części współfinansowanej). Zwrócone środki zasilą źródło finansowania krajowego.

Pomoc, jaką otrzymują beneficjenci, pochodzi ze środków pożyczonych z budżetu państwa na prefinansowanie realizowanych programów i projektów pomocowych.

Środki prefinansowane, to środki przeznaczone na pokrycie wydatków realizowanych programów i projektów pomocowych, pochodzące ze środków pożyczonych z budżetu państwa w części, która będzie podlegała refundacji, tj. zwrotowi, w tym przypadku ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego.

Zatem, skoro środki te pochodzą z budżetu państwa, nie jest to pomoc otrzymana ze środków bezzwrotnej pomocy, a tylko takie pochodzenie warunkuje zwolnienie przedmiotowe na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 46 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. A to oznacza, iż cytowany wyżej przepis nie może mieć zastosowania do przychodów wnioskodawczyni (wspołfinansowanych) ze środków pochodzących z funduszy strukturalnych (Europejskiego Funduszu Społecznego), gdyż pomoc ta stanowi refundację wcześniej poniesionych wydatków (w tym również wydatków na wynagrodzenia), którym źródłem finansowania były krajowe środki publiczne.

Mając na uwadze przedstawiony stan faktyczny oraz powołane wyżej przepisy prawa należy zatem stwierdzić, iż wynagrodzenie wnioskodawczyni uzyskane w latach 2005-2006 współfinansowane ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego w ramach Sektorowego Programu Operacyjnego Rozwój Zasobów Ludzkich nie korzystało ze zwolnienia określonego w art. 21 ust. 1 pkt 46 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, gdyż jak wykazano powyżej w momencie wypłaty wynagrodzenie to nie było finansowane ze środków bezzwrotnej pomocy, o których mowa w tym przepisie.

Z uwagi na brak spełnienia przesłanki pochodzenia środków z bezzwrotnej pomocy w niniejszej sprawie odstąpiono od analizy kwestii dotyczącej bezpośredniej realizacji przez wnioskodawczynię celu programu pomocowego, gdyż jak wskazano powyżej obie przesłanki z przepisu art. 21 ust. 1 pkt 46 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych muszą być spełnione łącznie, aby zwolnienie w nim przewidziane mogło mieć zastosowanie.

Reasumując, niezależnie od tego, czy wnioskodawczyni realizowałby bezpośrednio cel programu pomocowego czy też nie, jej wynagrodzenia finansowane ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego w ramach Sektorowego Programu Operacyjnego Rozwój Zasobów Ludzkich nie są wolne od opodatkowania podatkiem dochodowym od osób fizycznych. W konsekwencji dochody te podlegają opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych na ogólnych zasadach.

Odnosząc się do wskazanych przez wnioskodawczynię wyroków WSA stwierdza się, iż orzeczenia Sądu nie są źródłem powszechnie obowiązującego prawa i są wiążące jedynie w sprawach, w których zapadły. Zgodnie bowiem z art. 153 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.) ocena prawna i wskazania co do dalszego postępowania wyrażone w orzeczeniu sądu wiążą w sprawie ten sąd oraz organ, którego działanie lub bezczynność było przedmiotem zaskarżenia. Ponadto zaznacza się, że cytowane we wniosku decyzja oraz interpretacja indywidualna dotyczą indywidualnych spraw i nie mają zastosowania ani konsekwencji wiążących w odniesieniu do żadnego innego zaistniałego stanu faktycznego czy też zdarzenia przyszłego.

Wobec powyższego stanowisko wnioskodawczyni należało uznać za nieprawidłowe.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawczynię i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gliwicach, ul. Prymasa S. Wyszyńskiego 2, 44-100 Gliwice po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu ? do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi ? Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach ? art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.


Masz inne pytanie do prawnika?

Potrzebujesz pomocy prawnej?

Zapytaj prawnika