Czy wnioskodawca, jako płatnik postąpił właściwie wykazując w korektach deklaracji PIT-11 za 2009r. (...)

Czy wnioskodawca, jako płatnik postąpił właściwie wykazując w korektach deklaracji PIT-11 za 2009r. i 2010r. w poz. 40 'zaliczka pobrana przez podatnika' kwotę łączną zaliczki na podatek, tj. kwotę pobraną i zapłaconą w tych okresach powiększoną o podatek od składki ubezpieczeniowej ..., zapłacony w wyniku autokorekty na konto urzędu skarbowego w marcu 2011r.?

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 20 maja 2011r. (data wpływu do tut. Biura ? 30 maja 2011r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie prawidłowości sporządzenia przez płatnika korekty PIT-11 - jest nieprawidłowe.

Porady prawne

UZASADNIENIE

W dniu 30 maja 2011r. wpłynął do tut. Biura ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie prawidłowości sporządzenia przez płatnika korekty PIT-11.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

Wnioskodawca w latach 2009 i 2010 opłacił za kadrę zarządzajacą składki na grupowe ubezpieczenie ..., od których nie potrącił i nie przekazał składek na FUS i zaliczek na podatek dochodowy od osób fizycznych.

Sytuacja ujawniła się przy wpłacie składki na ... w 2011r. Ponieważ składki na ... były imienne a beneficjentem jest pracownik, wnioskodawca dokonał w marcu 2011r. korekty deklaracji PIT-4R i PIT-11 za ww. okresy z pismami wyjaśniającymi przyczynę korekty oraz przekazał zaległy podatek z należnymi odsetkami na konto urzędu skarbowego.

W dokumencie korygującym PIT-11 za 2009r. i 2010r. wykazano przychód i dochód zwiększony o kwotę składki ubezpieczeniowej ..., w pozycji 'zaliczka pobrana przez płatnika? wykazano kwotę podatku łącznie z podatkiem wyliczonym od składki ubezpieczeniowej ..., zapłaconym w marcu 2011 roku.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy wnioskodawca, jako płatnik postąpił właściwie wykazując w korektach deklaracji PIT-11 za 2009r. i 2010r. w poz. 40 'zaliczka pobrana przez płatnika' kwotę łączną zaliczki na podatek, tj. kwotę pobraną i zapłaconą w tych okresach powiększoną o podatek od składki ubezpieczeniowej ..., zapłacony w wyniku autokorekty na konto urzędu skarbowego w marcu 2011r....

Wnioskodawca wskazał, iż zgodnie z art. 12 pkt 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych przychodem ze stosunku pracy są świadczenia pieniężne ponoszone za pracownika, jak również wartość innych nieodpłatnych świadczeń. Wartość składek ubezpieczeniowych opłaconych przez pracodawcę z tytułu ubezpieczenia ... stanowi podstawę opodatkowania. Definicja przychodów podlegających opodatkowaniu pozwala bowiem uznać, że wykupienie przez pracodawcę na rzecz pracowników ubezpieczeń ... jest trwałym, bezzwrotnym i definitywnym przysporzeniem dla pracownika, mającym konkretny wymiar finansowy.

Wnioskodawca, jako płatnik, powien był doliczyć do wynagrodzenia wypłacanego w danym miesiącu roku 2009 i 2010, wartość opłaconej składki ubezpieczeniowej ..., obliczyć, pobrać i odprowadzić zaliczkę na podatek dochodowy według zasad przewidzianych dla opodatkowania przychodów ze stosunku pracy, zgodnie z przepisami art. 31, 32 i 38 ustawy z dnia 26 lipca 1991r.

Ponieważ wnioskodawca nie potrącił i nie odprowadził w ww. okresie zaliczki na podatek dochodowy, w dokumentach PIT-4R i PIT-11 za powyższe okresy wykazany dochód,podatek i składki na FUS były niepoprawne. W związku z powyższym na podstawie art. 81 § 1 ustawy Ordynacja podatkowa wnioskodawca złożył w marcu 2011r. korektę deklaracji PIT-4R i PIT-11 z pismami wyjaśniającymi przyczynę korekt oraz przekazał zaległy podatek z należnymi odsetkami do właściwego dla płatnika urzędu skarbowego. Jednocześnie za zgodą pracownika w miesiącach wykazanych w oświadczeniach w 2011r. potrącił z wynagrodzenia zaległe podatki.

W przekazanej podatnikowi korekcie deklaracji podatkowej PIT-11 za powyższe okresy, w poz. przychód i dochód wykazano kwotę z uwzględnioną kwotą składki ..., a w poz. zaliczka pobrana przez płatnika - zaliczkę z uwzględnionym podatkiem zaległym, zapłaconym w 2011r.

Na tle przedstawionego stanu faktycznego stwierdzam co następuje:

Na wstępie należy zaznaczyć, iż przedmiotem niniejszej interpretacji jest ? zgodnie ze sformułowanym adekwatnie do zadanego pytania stanowiskiem ? wyłącznie ocena stanowiska dotyczącego korekty informacji PIT-11. Jako, że z wniosku nie wynika, iżby wnioskodawca oczekiwał także poruszenia zagadnienia dotyczącego korekty deklaracji PIT-4R ? informację w tym zakresie przyjęto jako element wniosku niepodlegający ocenie.

Zgodnie z art. 10 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. j. Dz. U. z 2000r. Nr 14, poz. 176 ze zm.) źródłami przychodów są: stosunek służbowy, stosunek pracy, w tym spółdzielczy stosunek pracy, członkostwo w rolniczej spółdzielni produkcyjnej lub innej spółdzielni zajmującej się produkcją rolną, praca nakładcza, emerytura lub renta.

Z przepisu art. 12 ust. 1 ww. ustawy wynika, iż za przychody ze stosunku służbowego, stosunku pracy, pracy nakładczej oraz spółdzielczego stosunku pracy uważa się wszelkiego rodzaju wypłaty pieniężne oraz wartość pieniężną świadczeń w naturze bądź ich ekwiwalenty, bez względu na źródło finansowania tych wypłat i świadczeń, a w szczególności: wynagrodzenia zasadnicze, wynagrodzenia za godziny nadliczbowe, różnego rodzaju dodatki, nagrody, ekwiwalenty za niewykorzystany urlop i wszelkie inne kwoty niezależnie od tego, czy ich wysokość została z góry ustalona, a ponadto świadczenia pieniężne ponoszone za pracownika, jak również wartość innych nieodpłatnych świadczeń lub świadczeń częściowo odpłatnych.

Zgodnie z art. 31 ww.

ustawy osoby fizyczne, osoby prawne oraz jednostki organizacyjne nieposiadające osobowości prawnej, zwane dalej ?zakładami pracy?, są obowiązane jako płatnicy obliczać i pobierać w ciągu roku zaliczki na podatek dochodowy od osób, które uzyskują od tych zakładów przychody ze stosunku służbowego, stosunku pracy, pracy nakładczej lub spółdzielczego stosunku pracy, zasiłki pieniężne z ubezpieczenia społecznego wypłacane przez zakłady pracy, a w spółdzielniach pracy - wypłaty z tytułu udziału w nadwyżce bilansowej.

Przepis art. 32 ust. 2 ww. ustawy stanowi, iż za dochód, o którym mowa w ust. 1 i 1a, uważa się uzyskane w ciągu miesiąca przychody w rozumieniu art. 12 oraz zasiłki pieniężne z ubezpieczenia społecznego wypłacane przez płatnika, po odliczeniu kosztów uzyskania w wysokości określonej w art. 22 ust. 2 pkt 1 lub 3 oraz po odliczeniu potrąconych przez płatnika w danym miesiącu składek na ubezpieczenie społeczne, o których mowa w art. 26 ust. 1 pkt 2 lit. b) lub pkt 2a ustawy (?)..

W myśl art. 38 ust. 1 powołanej powyżej ustawy płatnicy, o których mowa w art. 31 i 33-35, przekazują, z zastrzeżeniem ust. 2 i 2a, kwoty pobranych zaliczek na podatek w terminie do dnia 20 miesiąca następującego po miesiącu, w którym pobrano zaliczki, na rachunek urzędu skarbowego, którym kieruje naczelnik urzędu skarbowego właściwy według miejsca zamieszkania płatnika, a jeżeli płatnik nie jest osobą fizyczną, według siedziby bądź miejsca prowadzenia działalności, gdy płatnik nie posiada siedziby. Jeżeli między kwotą potrąconego podatku a kwotą wpłaconego podatku występuje różnica, należy ją wyjaśnić w deklaracji, o której mowa w ust. 1a.

W terminie do końca stycznia roku następującego po roku podatkowym płatnicy, o których mowa w art. 31 i 33-35, są obowiązani przesłać do urzędu skarbowego, którym kieruje naczelnik urzędu skarbowego właściwy według miejsca zamieszkania płatnika, a jeżeli płatnik nie jest osobą fizyczną, według siedziby bądź miejsca prowadzenia działalności, gdy płatnik nie posiada siedziby, roczną deklarację (PIT-4R), według ustalonego wzoru (art. 38 ust. 1a).

Z treści art. 39 ust. 1 ww. ustawy wynika, iż w terminie do końca lutego roku następującego po roku podatkowym płatnicy, o których mowa w art. 31, art. 33 i art. 35, w przypadku gdy nie dokonują rocznego obliczenia podatku, są obowiązani przekazać podatnikowi i urzędowi skarbowemu, którym kieruje naczelnik urzędu skarbowego właściwy według miejsca zamieszkania podatnika, a w przypadku podatnika, o którym mowa w art. 3 ust. 2a, urzędowi skarbowemu, którym kieruje naczelnik urzędu skarbowego właściwy w sprawach opodatkowania osób zagranicznych - imienne informacje sporządzone według ustalonego wzoru (PIT-11), z zastrzeżeniem ust. 5 (?).

Zagadnienia związane z korektą deklaracji regulują przepisy ustawy Ordynacja podatkowa.

Zgodnie z definicją zawartą w art. 3 pkt 5 ww. ustawy, ilekroć w ustawie jest mowa o deklaracjach, rozumie się przez to również zeznania, wykazy oraz informacje, do których składania obowiązani są, na podstawie przepisów prawa podatkowego podatnicy, płatnicy i inkasenci.

Z przepisu art. 81 § 1 Ordynacji podatkowej wynika, iż jeżeli odrębne przepisy nie stanowią inaczej, podatnicy, płatnicy i inkasenci mogą skorygować uprzednio złożoną deklarację. Natomiast z § 2 tego artykułu wynika, iż skorygowanie deklaracji następuje przez złożenie korygującej deklaracji wraz z dołączonym pisemnym uzasadnieniem przyczyn korekty.

Z treści art. 81 Ordynacji podatkowej wynika zatem, że korekta deklaracji ma na celu poprawienie błędu, który został popełniony przy poprzednim jej sporządzeniu.

Z przedstawionego stanu faktycznego wynika, że wnioskodawca w latach 2009 i 2010 opłacił za kadrę zarządzajacą składki na grupowe ubezpieczenie ..., od których nie potrącił i nie przekazał składek na FUS i zaliczek na podatek dochodowy od osób fizycznych.

W marcu 2011r. wnioskodawca dokonał korekty deklaracji PIT-4R i PIT-11 za ww. okresy z pismami wyjaśniającymi przyczynę korekty oraz przekazał zaległy podatek z należnymi odsetkami na konto urzędu skarbowego. W dokumencie korygującym PIT-11 za 2009r. i 2010r. wykazano przychód i dochód zwiększony o kwotę składki ubezpieczeniowej ..., w pozycji 'zaliczka pobrana przez płatnika? wykazano kwotę podatku łącznie z podatkiem wyliczonym od składki ubezpieczeniowej ..., zapłaconym w marcu 2011 roku.

Biorąc pod uwagę wyżej wymienione przepisy prawa należy stwierdzić, iż ustawodawca nałożył na płatnika obowiązek prawidłowego obliczenia, poboru i odprowadzenia w ciągu roku podatkowego zaliczek na podatek dochodowy od wynagrodzeń i innych świadczeń wypłaconych lub postawionych do dyspozycji pracownika, a także sporządzenia i przekazania podatnikowi i urzędowi skarbowemu w ustawowym terminie informacji według ustalonego wzoru.

Korekta deklaracji (informacji) ma na celu umożliwienie podatnikom, płatnikom i inkasentom poprawienia błędu, który został popełniony przy jej sporządzeniu i może dotyczyć każdej jej pozycji ? o ile odrębne przepisy nie stanowią inaczej. Może więc ona dotyczyć m.in. błędów rachunkowych, oczywistych omyłek, a także gdy wypełniono ją niezgodnie z wymaganiami lub istnieją wątpliwości co do prawidłowości danych w niej zawartych. Błędnie mogła zostać określona m.in. wysokość przychodu, wysokość zobowiązania podatkowego, wysokość nadpłaty lub zwrotu podatku, a także inne dane zawarte w treści deklaracji. Skorygowanie deklaracji (informacji) polega na ponownym poprawnym wypełnieniu formularza z zaznaczeniem, iż w tym przypadku mamy do czynienia z korektą uprzednio złożonej deklaracji (informacji) z dołączonym pisemnym uzasadnieniem przyczyn korekty.

Mając na uwadze przedstawiony stan faktyczny oraz powołane wyżej przepisy prawa należy stwierdzić, iż skoro wnioskodawca sporządził pracownikom informację o dochodach oraz pobranych zaliczkach na podatek PIT-11 za 2009r. i 2010r., w której nie wykazał przychodu z tytułu opłaconej składki ubezpieczeniowej ..., to winien był dokonać odpowiedniej korekty tej informacji. Tylko wystawienie informacji wykazującej m.in. faktycznie osiągnięte przez podatnika przychody (dochody) i faktycznie pobraną zaliczkę na podatek dochodowy stanowi bowiem realizację przez płatnika obowiązku wynikającego z art. 39 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Informacja PIT-11 powinna zatem zawierać prawidłowe dane o osiągniętych przez podatnika dochodach podlegających opodatkowaniu podatkiem dochodowym i pobranych w danym roku podatkowym zaliczkach na podatek. W związku z tym w poz. przychód i dochód skorygowanej informacji PIT-11 dotyczącej lat 2009 i 2010 należało wykazać kwotę zapłaconej w tychże latach składki .... Kwota ta stanowi bowiem, łącznie z pozostałymi przychodami, przychód (dochód) lat podatkowych 2009-2010.

Przy czym nie można uznać, że w powołanej powyżej korekcie w poz. 40 ?zaliczka pobrana przez podatnika? (dotyczącej faktycznie pobranego w danym roku podatkowym i przekazanego do urzędu skarbowego podatku) należało wykazać kwotę łączną zaliczki na podatek, tj. kwotę pobraną i zapłaconą w tych okresach powiększoną o podatek przypadający na kwotę składki ubezpieczeniowej ..., zapłacony w wyniku autokorekty w marcu 2011r. Należy w tym miejscu podkreślić, iż zarówno wystawione za 2009r. i 2010r. informacje PIT-11 oraz ich korekty mają odzwierciedlać zaistniały w tamtych latach stan faktyczny. To oznacza, że skoro w 2009r. i w 2010r. nie została w prawidłowej wysokości pobrana z dochodu pracownika zaliczka na podatek, to niepobranej kwoty, którą pracodawca wpłacił w marcu 2011r., nie można wykazać w informacjach PIT-11, bowiem nie będzie to odzwierciedlało stanu faktycznego. Brakująca kwota zaliczki została uregulowana dopiero w 2011r.

Reasumując wnioskodawca postąpił niewłaściwie wykazując w korektach deklaracji PIT-11 za 2009r. i 2010r. w poz. 40 'zaliczka pobrana przez podatnika' kwotę łączną zaliczki na podatek, tj. kwotę pobraną i zapłaconą w tych okresach powiększoną o podatek przypadający na kwotę składki ubezpieczeniowej ..., zapłacony w wyniku autokorekty na konto urzędu skarbowego w marcu 2011r.

Wobec powyższego stanowisko wnioskodawcy należało uznać za nieprawidłowe.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gliwicach, ul. Prymasa S. Wyszyńskiego 2, 44-100 Gliwice, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu ? do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi ? Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach ? art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.


Masz inne pytanie do prawnika?

Potrzebujesz pomocy prawnej?

Zapytaj prawnika