Dodatki spisowe ? kwalifikacja do źródła przychodów

Dodatki spisowe ? kwalifikacja do źródła przychodów

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 26 maja 2011r. (data wpływu do tut. Biura ? 02 czerwca 2011r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie zakwalifikowania dodatków spisowych i nagród wypłacanych pracownikom jednostek samorządu terytorialnego oddelegowanym do pracy w gminnym biurze spisowym do odpowiedniego źródła przychodów ? jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 23 maja 2011r. wpłynął do tut. Biura ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie zakwalifikowania dodatków spisowych i nagród wypłacanych pracownikom jednostek samorządu terytorialnego oddelegowanym do pracy w gminnym biurze spisowym.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

W związku z otrzymanym pismem Prezesa Głównego Urzędu Statystycznego z dnia 03 marca 2011r. wnioskodawca otrzymał dotację na przeprowadzenie narodowego spisu powszechnego ludności i mieszkań w 2011 roku. Ww. dotacja zostanie w części przeznaczona na dodatki spisowe (łącznie z pochodnymi), nagrody i umowy zlecenia dla członków gminnego biura spisowego.

Art. 20 ust. 3 i 4 ustawy z dnia 04 marca 2010r. (Dz. U. Nr 47 poz. 277) o narodowym spisie powszechnym ludności i mieszkań w 2011r. stanowi:

  • ust. 3 - osoby wykonujące prace spisowe, z wyłączeniem osób, o których mowa w ust. 4, otrzymują wynagrodzenie w ramach umów zleceń lub umów o dzieło zawieranych na wykonanie określonych czynności,
  • ust. 4 - pracownicy jednostek służb statystyki publicznej i jednostek samorządu terytorialnego, oddelegowani przez komisarzy spisowych do pracy w biurach spisowych, za czas wykonywania prac spisowych zachowują prawo do wynagrodzenia u swojego pracodawcy, jednocześnie jednak w związku z wykonywaniem prac spisowych mogą im być przyznane dodatki spisowe i nagrody.

Wnioskodawca wskazał, iż ww. prace będą wykonywane przez pracowników Urzędu Gminy zatrudnionych na podstawie umowy o pracę. Dodatki spisowe, nagrody czy też umowy zlecenia wypłacone pracownikom za powierzoną pracę przy narodowym spisie powszechnym ludności i mieszkań, będą wypłacane przez ich pracodawcę, czyli Urząd Gminy.

Wnioskodawca zwrócił się do Zakładu Ubezpieczeń Społecznych w X. z pytaniem czy poszczególne wynagrodzenia należy obciążyć składkami na ubezpieczenie społeczne, mimo że na to zadanie Urząd Gminy otrzyma dotację z Głównego Urzędu Statystycznego. W odpowiedzi wnioskodawca otrzymał informację, że w przypadku osób, z którymi nie zostaną zawarte umowy cywilnoprawne istotne znaczenie dla powstania obowiązku opłacania składek ma zakwalifikowanie ww. wypłat przez organ podatkowy do właściwego źródła przychodu.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy wynagrodzenia przyznane członkom gminnego biura spisowego w postaci dodatku spisowego i nagrody spisowej należy zakwalifikować:

  • do przychodu ze stosunku pracy i tym samym naliczyć podatek dochodowy od osób fizycznych (w wysokości 18% po potrąceniu składek na ubezpieczenie społeczne, bez pomniejszania o koszty uzyskania przychodów) na podstawie art. 10 ust. 1 pkt 1 w związku z art. 13 pkt 6 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych,
  • czy do przychodu z tytułu prac wykonywanych osobiście (podatek dochodowy w wysokości 18% po pomniejszeniu o koszty uzyskania przychodu w wysokości 20%) na podstawie art. 10 ust. 1 pkt 2 w związku z art. 13 pkt 6 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych...

Zdaniem wnioskodawcy, dodatki spisowe i nagrody wypłacone pracownikom Urzędu Gminy oddelegowanym do pracy w biurach spisowych są przychodem ze stosunku pracy zgodnie z art. 12 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ponieważ te osoby są pracownikami Urzędu Gminy i za czas przeznaczony na prace spisowe zachowują prawo do wynagrodzenia. Tym samym wnioskodawca uważa, iż słusznie dokonał wypłaty dodatku spisowego w wysokości po potrąceniu składek na ubezpieczenie społeczne, bez kosztów uzyskania i po potrąceniu podatku dochodowego 18%.

Na tle przedstawionego stanu faktycznego stwierdzam co następuje:

Na wstępie należy zaznaczyć, iż niniejszą interpretacją dokonano rozstrzygnięcia w zakresie podatku dochodowego od osób fizycznych. W zakresie składek na ubezpieczenie społeczne wydano odrębne rozstrzygnięcie.

Zgodnie z treścią art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. j. Dz. U. z 2010r. Nr 51, poz. 307 ze zm.) opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

W myśl art. 10 ust. 1 pkt 2 ww. ustawy, źródłem przychodów jest działalność wykonywana osobiście.

Zgodnie z art. 12 ust. 1 ww. ustawy za przychody ze stosunku służbowego, stosunku pracy, pracy nakładczej oraz spółdzielczego stosunku pracy uważa się wszelkiego rodzaju wypłaty pieniężne oraz wartość pieniężną świadczeń w naturze bądź ich ekwiwalenty, bez względu na źródło finansowania tych wypłat i świadczeń, a w szczególności: wynagrodzenia zasadnicze, wynagrodzenia za godziny nadliczbowe, różnego rodzaju dodatki, nagrody, ekwiwalenty za niewykorzystany urlop i wszelkie inne kwoty niezależnie od tego, czy ich wysokość została z góry ustalona, a ponadto świadczenia pieniężne ponoszone za pracownika, jak również wartość innych nieodpłatnych świadczeń lub świadczeń częściowo odpłatnych.

Z przepisu art. 13 pkt 6 powołanej wyżej ustawy wynika, iż za przychody z działalności wykonywanej osobiście, o której mowa w art. 10 ust. 1 pkt 2, uważa się przychody osób, którym organ władzy lub administracji państwowej albo samorządowej, sąd lub prokurator, na podstawie właściwych przepisów, zlecił wykonanie określonych czynności, a zwłaszcza przychody biegłych w postępowaniu sądowym, dochodzeniowym i administracyjnym oraz płatników, z zastrzeżeniem art. 14 ust. 2 pkt 10, i inkasentów należności publicznoprawnych, a także przychody z tytułu udziału w komisjach powoływanych przez organy władzy lub administracji państwowej albo samorządowej, z wyjątkiem przychodów, o których mowa w pkt 9.

W myśl art. 22 ust. 9 pkt 4 powołanej ustawy koszty uzyskania niektórych przychodów z tytułów określonych w art. 13 pkt 2, 4, 6 i 8 - określa się w wysokości 20 % uzyskanego przychodu, z tym że koszty te oblicza się od przychodu pomniejszonego o potrącone przez płatnika w danym miesiącu składki na ubezpieczenia emerytalne i rentowe oraz na ubezpieczenie chorobowe, o których mowa w art. 26 ust. 1 pkt 2 lit. b, których podstawę wymiaru stanowi ten przychód.

Stosownie natomiast do treści art. 41 ust. 1 powołanej ustawy osoby fizyczne prowadzące działalność gospodarczą, osoby prawne i ich jednostki organizacyjne oraz jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej, które dokonują świadczeń z tytułu działalności, o której mowa w art. 13 pkt 2 i 4-9 oraz art. 18, osobom określonym w art. 3 ust. 1, są obowiązane jako płatnicy pobierać, z zastrzeżeniem ust. 4, zaliczki na podatek dochodowy, stosując do dokonywanego świadczenia, pomniejszonego o miesięczne koszty uzyskania przychodów w wysokości określonej w art. 22 ust. 9 oraz o potrącone przez płatnika w danym miesiącu składki, o których mowa w art. 26 ust. 1 pkt 2 lit. b, najniższą stawkę podatkową określoną w skali, o której mowa w art. 27 ust. 1.

Zgodnie z art. 17 ust. 1 ustawy z dnia 04 marca 2010r. o narodowym spisie powszechnym ludności i mieszkań w 2011r. (Dz. U. Nr 47, poz. 277) do wykonania prac spisowych Generalny Komisarz Spisowy, wojewódzcy komisarze spisowi oraz gminni komisarze spisowi tworzą odpowiednio:

  1. Centralne Biuro Spisowe;
  2. wojewódzkie biura spisowe;
  3. gminne biura spisowe.

W skład biur spisowych wchodzą oddelegowani przez komisarzy spisowych pracownicy jednostek służb statystyki publicznej i jednostek samorządu terytorialnego (art. 17 ust. 2 ww. ustawy). Pracą gminnego biura spisowego kieruje gminny komisarz spisowy. Pracę gminnego biura spisowego nadzoruje właściwy miejscowo dyrektor urzędu statystycznego (art. 17 ust. 5 ww. ustawy).

Z przepisu art. 20 ust. 1 tej ustawy wynika, iż prace spisowe są finansowane ze środków budżetu państwa, ujmowanych w części dotyczącej Głównego Urzędu Statystycznego. Natomiast z ust. 3 tego art. wynika, iż osoby wykonujące prace spisowe, z wyłączeniem osób, o których mowa w ust. 4, otrzymują wynagrodzenie w ramach umów zlecenia lub umów o dzieło, zawieranych na wykonanie określonych czynności. Zgodnie zaś z postanowieniem ust. 4 tego samego artykułu pracownicy jednostek służb statystyki publicznej i jednostek samorządu terytorialnego, oddelegowani przez komisarzy spisowych do pracy w biurach spisowych, za czas wykonywania prac spisowych zachowują prawo do wynagrodzenia u swojego pracodawcy. Osobom, o których mowa w ust. 4, zastępcom komisarzy spisowych i innym pracownikom jednostek służb statystyki publicznej wykonującym prace spisowe mogą być przyznawane dodatki spisowe i nagrody, a komisarzom spisowym - nagrody (art. 20 ust. 5 ww. ustawy).

Na podstawie art. 20 ust. 6 ustawy z dnia 04 marca 2010r. o narodowym spisie powszechnym ludności i mieszkań w 2011r. Rada Ministrów wydała rozporządzenie z dnia 17 grudnia 2010r. w sprawie wynagrodzenia za wykonywanie czynności związanych z narodowym spisem powszechnym ludności i mieszkań w 2011r. (Dz. U. Nr 239, poz. 1595). Z § 1 pkt 2 tegoż rozporządzenia wynika, iż rozporządzenie określa kryteria przyznawania dodatków spisowych i nagród, o których mowa w art. 20 ust. 5 ustawy, a także ich wysokość.

Z przedstawionego we wniosku stanu faktycznego wynika, iż pracownicy Urzędu Gminy będą wykonywać prace związane z przeprowadzeniem narodowego powszechnego spisu ludności i mieszkań. Część pracowników będzie otrzymywała wynagrodzenie na podstawie umowy zlecenia, wypłacane przez pracodawcę, a część ? dodatki spisowe i nagrody ? również wypłacane przez pracodawcę (świadczeń tych nie będą otrzymywać na podstawie umów cywilnoprawnych). Zdaniem wnioskodawcy dodatki spisowe i nagrody wypłacane pracownikom oddelegowanym do pracy w biurach spisowych stanowią przychód ze stosunku pracy.

Biorąc pod uwagę przedstawiony we wniosku stan faktyczny oraz powyższe przepisy prawa stwierdzić należy, iż wypłacane dodatki spisowe i nagrody przyznane pracownikom jednostki samorządu terytorialnego, oddelegowanym do pracy w gminnym biurze spisowym, nie stanowią przychodów ze stosunku pracy. Świadczenia te zostaną bowiem otrzymane w związku z wykonywaniem przez te osoby prac zleconych przez komisarzy spisowych, czyli inny podmiot niż pracodawca, dlatego też przychód z tego tytułu należy zaliczyć do przychodów z działalności wykonywanej osobiście, tj. do źródła, o którym mowa w art. 10 ust. 1 pkt 2 w związku z art. 13 pkt 6 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Opodatkowanie uzyskanego z tego tytułu dochodu winno odbywać się z uwzględnieniem kosztów określonych w treści art. 22 ust. 9 pkt 4 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Na podmiocie wypłacającym wskazane świadczenia ciąży obowiązek poboru zaliczki na podatek dochodowy od osób fizycznych zgodnie z uregulowaniami zawartymi w art. 41 ust. 1 powołanej ustawy.

Powyższe oznacza, iż w przedmiotowej sprawie stanowisko wnioskodawcy należało uznać za nieprawidłowe.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gliwicach ul. Prymasa S. Wyszyńskiego 2, 44-100 Gliwice po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu ? do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi ? Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach ? art. 47 ww. ustawy w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.


Masz inne pytanie do prawnika?

Potrzebujesz pomocy prawnej?

Zapytaj prawnika