Czy dodatki spisowe i nagrody, wypłacone członkom gminnego biura spisowego należy zaliczyć do przychodu (...)

Czy dodatki spisowe i nagrody, wypłacone członkom gminnego biura spisowego należy zaliczyć do przychodu ze stosunku pracy, czy będą to przychody z działalności wykonywanej osobiście?

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 12 maja 2011r. (data wpływu do tut. Biura ? 07 czerwca 2011r.), uzupełnionym w dniu 26 lipca 2011r. i 02 sierpnia 2011r., o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie zakwalifikowania dodatków spisowych i nagród wypłacanych pracownikom jednostek samorządu terytorialnego oddelegowanym do pracy w biurze spisowym do odpowiedniego źródła przychodów - jest prawidłowe.

Porady prawne

UZASADNIENIE

W dniu 07 czerwca 2011r. wpłynął do tut. Biura ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie zakwalifikowania dodatków spisowych i nagród wypłacanych pracownikom jednostek samorządu terytorialnego oddelegowanym do pracy w biurze spisowym do odpowiedniego źródła przychodów.

Z uwagi na braki formalne wniosku, pismem z dnia 21 lipca 2011r. Znak: IBPB II/1/415-590/11/AA wezwano wnioskodawcę do jego uzupełnienia. Przedmiotowy wniosek uzupełniono w dniu 26 lipca 2011r. (wniesienie brakującej opłaty) oraz w dniu 02 sierpnia 2011r. (pozostałe braki formalne).

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

Wnioskodawca, realizując zadania zlecone przez Główny Urząd Statystyczny, związane z przeprowadzeniem Narodowego Spisu Powszechnego Ludności i Mieszkań w 2011r., oddelegował własnego pracownika do biura spisowego (pracownik wykonuje w tym czasie zadania ustalone w zakresie czynności Urzędu Miejskiego oraz dodatkowo czynności związane ze spisem). Za wykonanie prac spisowych pracownik otrzymuje dodatek spisowy, od którego naliczany jest podatek z uwzględnieniem 20% kosztów uzyskania przychodów. Dodatek spisowy będzie wypłacany ze środków dotacji otrzymanej z Głównego Urzędu Statystycznego. Wnioskodawca wskazuje, iż nie naliczono składek ubezpieczeniowych do Zakładu Ubezpieczeń Społecznych. W najbliższym czasie wnioskodawca planuje wypłatę nagród dla osób wchodzących w skład zespołu spisowego (pracowników Urzędu Miejskiego).

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy dodatek spisowy oraz nagrody spisowe są przychodami ze stosunku pracy czy z działalności osobistej (art. 13 pkt 6 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych)...

Wnioskodawca jest zdania, iż dodatek spisowy oraz nagrody spisowe wypłacane pracownikom Urzędu Miejskiego oddelegowanym z urzędu do prac w biurach spisowych, w związku z przeprowadzeniem Narodowego Spisu Powszechnego Ludności i Mieszkań w 2011r. należy kwalifikować jako przychody z działalności wykonywanej osobiście (art. 13 pkt 6 ww. ustawy).

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z treścią art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. j. Dz. U. z 2010r. Nr 51, poz. 307 ze zm.) opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

W myśl art. 10 ust. 1 pkt 2 ww. ustawy, źródłem przychodów jest działalność wykonywana osobiście.

Z przepisu art. 13 pkt 6 powołanej wyżej ustawy wynika, iż za przychody z działalności wykonywanej osobiście, o której mowa w art. 10 ust. 1 pkt 2, uważa się przychody osób, którym organ władzy lub administracji państwowej albo samorządowej, sąd lub prokurator, na podstawie właściwych przepisów, zlecił wykonanie określonych czynności, a zwłaszcza przychody biegłych w postępowaniu sądowym, dochodzeniowym i administracyjnym oraz płatników, z zastrzeżeniem art. 14 ust. 2 pkt 10, i inkasentów należności publicznoprawnych, a także przychody z tytułu udziału w komisjach powoływanych przez organy władzy lub administracji państwowej albo samorządowej, z wyjątkiem przychodów, o których mowa w pkt 9.

Zgodnie z art. 17 ust. 1 ustawy z dnia 04 marca 2010r. o narodowym spisie powszechnym ludności i mieszkań w 2011r. (Dz. U. Nr 47, poz. 277) do wykonania prac spisowych Generalny Komisarz Spisowy, wojewódzcy komisarze spisowi oraz gminni komisarze spisowi tworzą odpowiednio:

  1. Centralne Biuro Spisowe;
  2. wojewódzkie biura spisowe;
  3. gminne biura spisowe.

W skład biur spisowych wchodzą oddelegowani przez komisarzy spisowych pracownicy jednostek służb statystyki publicznej i jednostek samorządu terytorialnego (art. 17 ust. 2 ww. ustawy).

Pracą gminnego biura spisowego kieruje gminny komisarz spisowy. Pracę gminnego biura spisowego nadzoruje właściwy miejscowo dyrektor urzędu statystycznego (art. 17 ust. 5 ww. ustawy).

Z przepisu art. 20 ust. 1 tej ustawy wynika, iż prace spisowe są finansowane ze środków budżetu państwa, ujmowanych w części dotyczącej Głównego Urzędu Statystycznego. Natomiast z ust. 4 tego artykułu wynika, iż pracownicy jednostek służb statystyki publicznej i jednostek samorządu terytorialnego, oddelegowani przez komisarzy spisowych do pracy w biurach spisowych, za czas wykonywania prac spisowych zachowują prawo do wynagrodzenia u swojego pracodawcy. Osobom, o których mowa w ust. 4, zastępcom komisarzy spisowych i innym pracownikom jednostek służb statystyki publicznej wykonującym prace spisowe mogą być przyznawane dodatki spisowe i nagrody, a komisarzom spisowym - nagrody (art. 20 ust. 5 ww. ustawy).

Na podstawie art. 20 ust. 6 ustawy o narodowym spisie powszechnym ludności i mieszkań w 2011r. Rada Ministrów wydała rozporządzenie z dnia 17 grudnia 2010r. w sprawie wynagrodzenia za wykonywanie czynności związanych z narodowym spisem powszechnym ludności i mieszkań w 2011r. (Dz. U. Nr 239, poz. 1595). Z § 1 pkt 2 tegoż rozporządzenia wynika, iż rozporządzenie określa kryteria przyznawania dodatków spisowych i nagród, o których mowa w art. 20 ust. 5 ustawy, a także ich wysokość.

Z przedstawionego we wniosku stanu faktycznego wynika, iż wnioskodawca, realizując zadania zlecone przez Główny Urząd Statystyczny, związane z przeprowadzeniem Narodowego Spisu Powszechnego Ludności i Mieszkań w 2011r., oddelegował własnego pracownika do biura spisowego (pracownik wykonuje w tym czasie zadania ustalone w zakresie czynności Urzędu Miejskiego oraz dodatkowo czynności związane ze spisem). Za wykonanie prac spisowych pracownik otrzymuje dodatek spisowy, od którego naliczany jest podatek z uwzględnieniem 20% kosztów uzyskania przychodów. Dodatek spisowy jest wypłacany ze środków dotacji otrzymanej z GUS. W najbliższym czasie wnioskodawca planuje wypłatę nagród dla osób wchodzących w skład zespołu spisowego (pracowników Urzędu Miejskiego).

Biorąc pod uwagę przedstawiony we wniosku stan faktyczny oraz powyższe przepisy prawa stwierdzić należy, iż wypłacane dodatki spisowe i nagrody przyznane pracownikom jednostki samorządu terytorialnego, oddelegowanym do pracy w gminnym biurze spisowym, nie stanowią przychodów ze stosunku pracy. Świadczenia te zostaną bowiem otrzymane w związku z wykonywaniem przez te osoby prac zleconych przez komisarzy spisowych, czyli inny podmiot niż pracodawca, dlatego też przychód z tego tytułu należy zaliczyć do przychodów z działalności wykonywanej osobiście, tj. do źródła, o którym mowa w art. 10 ust. 1 pkt 2 w związku z art. 13 pkt 6 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Zakwalifikowanie przychodów do działalności wykonywanej osobiście, o której mowa w art. 13 pkt 6 ww. ustawy powoduje, iż na płatniku dokonującym wypłat z powyższego tytułu ciąży obowiązek określony w art. 41 ust. 1 ww. ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Powyższe oznacza, że w przedmiotowej sprawie stanowisko wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Krakowie ul. Rakowicka 10, 31-511 Kraków, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu ? do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi ? Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach ? art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.


Masz inne pytanie do prawnika?

Potrzebujesz pomocy prawnej?

Zapytaj prawnika