Czy nieodpłatne świadczenie rehabilitacyjne na rzecz kobiet po mastektomii podlega opodatkowaniu przez (...)

Czy nieodpłatne świadczenie rehabilitacyjne na rzecz kobiet po mastektomii podlega opodatkowaniu przez beneficjentów podatkiem dochodowym od osób fizycznych? Jeśli tak, jakie obowiązki z tego tytułu ciążą na Klubie?

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 31 grudnia 2009r. (data wpływu do Organu ? 31 grudnia 2009r.), uzupełnionym w dniu 17 i 24 lutego 2010r. oraz w dniu 16 marca 2010r. o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej m.in. podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie opodatkowania tym podatkiem nieodpłatnych świadczeń rehabilitacyjnych świadczonych na rzecz beneficjentów ? jest prawidłowe.

Porady prawne

UZASADNIENIE

W dniu 31 grudnia 2009r. wpłynął do Organu ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej m.in. podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie opodatkowania nieodpłatnych świadczeń rehabilitacyjnych świadczonych na rzecz beneficjentów.

W związku z brakami formalnymi wniosku, pismem z dnia 08 lutego 2010r. i z dnia 03 marca 2010r. Znak: IBPB II/1/436-3/10/MCZ i IBPB II/1/415-6/10/MCZ wezwano wnioskodawcę do uzupełnienia wniosku. Uzupełnienia dokonano w dniu 17 i 24 lutego 2010r. oraz w dniu 16 marca 2010r.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

Klub będący wnioskodawcą prowadzi nieodpłatnie działalność statutową organizacji pożytku publicznego. Podstawowym celem działania Klubu jest poprawa sytuacji osób niepełnosprawnych - kobiet po zabiegu mastektomii - w sferze określonej w art. 4 ustawy z dnia 24 kwietnia 2003r. o pożytku publicznym i wolontariacie. Działalność Klubu obejmuje zadania w zakresie ochrony i promocji zdrowia, działania na rzecz osób niepełnosprawnych, promocji i organizowania wolontariatu, wydawania broszur, publikacji, plakatów i ulotek. Do statutowej działalności Klubu należy poszukiwanie firm i metod rehabilitacji fizycznej i psychicznej kobiet po zabiegu mastektomii, roztaczanie opieki nad kobietami oczekującymi na zabieg operacyjny, udzielanie pomocy kobietom po operacji odjęcia piersi (mastektomii), prowadzenie poradnictwa przez specjalistów rehabilitacji, lekarzy, psychologów oraz specjalistów innych dziedzin oraz informowanie społeczeństwa o problematy chorób nowotworowych. Klub realizuje swoje cele poprzez min. prowadzenie rehabilitacji fizycznej i psychicznej kobiet po zabiegach mastektomii, ułatwiających powrót do pracy zawodowej, życia rodzinnego i małżeńskiego, nawiązywania współpracy i wymianę doświadczeń z onkologicznymi klubami i stowarzyszeniami o podobnym charakterze, pomoc w zaopatrywaniu w artykuły rehabilitacyjne takie jak protezy piersi, gorsety ortopedyczne i peruki oraz propagowanie działalności Klubu oraz jego idei. Członkami Klubu są kobiety po zabiegu mastektomii, zainteresowane niesieniem pomocy w procesie rehabilitacji fizycznej i psychicznej kobietom przed i po zabiegach operacyjnych. Statut Klubu przewiduje członkowstwo wspierające dla osób fizycznych lub prawnych zainteresowanych działalnością Klubu, która zadeklarowała na jego rzecz pomoc finansową lub rzeczową.

Klub posiada swój majątek. Zgodnie z brzmieniem § 32 Statutu źródłami majątku Klubu są: składki członkowskie, dochody z nieruchomości i ruchomości stanowiących własność lub będących w użytkowaniu Klubu, dotacje, darowizny, zapisy, składki, wpływy z działalności statutowej. Cały dochód Klubu przeznaczony jest na działalność statutową właściwą dla organizacji pożytku publicznego. W ramach działalności statutowej Klub realizuje zadania z zakresu pomocy społecznej zlecone przez Urząd Miasta - Wydział Polityki Społecznej. W zakresie swojej działalności Klub wykonuje zadanie publiczne ?wspieranie działań na rzecz osób niepełnosprawnych, w tym przewlekle chorych, poprzez integrację z otoczeniem i aktywizację społeczną' określone na podstawie umowy nr XX zawartej w dniu 13 lutego 2009r. pomiędzy Miastem K. a Klubem, na podstawie oferty z dnia 13 stycznia 2009r. Na mocy zawartej umowy, Klubowi zostało przekazana dotacja w wysokości 18.300,00 zł na wykonanie zadań określonych w ofercie na okres 26 stycznia 2009r. ? 31 grudnia 2009r. w formie wspierania wykonywania zadania. Celem zadania jest realizacja działań statutowych polegających min. na zmniejszeniu zagrożenia obrzękiem limfatycznym, edukacji zdrowotnej specjalistyczną fizjoterapią, oddziaływanie na świadomość onkologiczną itp. Zadanie realizowane jest m.in. przez organizację zebrań szkoleniowo-informacyjnych oraz prowadzenie telefonu zaufania. Ww. nieodpłatne świadczenia (terapia obrzęku limfatycznego) są przekazywane członkiniom Klubu i innym kobietom będącym w podobnej sytuacji życiowej w ramach realizacji zadań z zakresu pomocy społecznej. Klub nie zawiera żadnych umów z beneficjentami, w których zobowiązuje się do konkretnego działania na ich rzecz.

W związku z powyższym zadano m.in. następujące pytania:

Czy nieodpłatne świadczenie rehabilitacyjne na rzecz kobiet po mastektomii podlega opodatkowaniu przez beneficjentów podatkiem dochodowym od osób fizycznych... Jeśli tak, jakie obowiązki z tego tytułu ciążą na Klubie...

Zdaniem wnioskodawcy beneficjenci Klubu są zwolnieni od obowiązku podatkowego na gruncie art. 21 ust. 1 pkt 79 ustawy z dnia 26 lipca 1991r. o podatku dochodowym od osób fizycznych, zgodnie z którym wolne od podatku dochodowego są świadczenia z pomocy społecznej.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Na wstępie zaznaczyć należy, że niniejszą interpretacją dokonano oceny stanowiska wnioskodawcy w zakresie zasad opodatkowania podatkiem dochodowym od osób fizycznych świadczeń rehabilitacyjnych świadczonych przez wnioskodawcę na rzecz beneficjentów.

Natomiast wniosek w pozostałej części, dotyczącej podatku od spadków i darowizn, zostanie rozstrzygnięty odrębną interpretacją.

Zgodnie z art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2000r. Nr 14, poz. 176 ze zm.) opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

Stosownie do art. 11 ust. 1 ww. ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych przychodami z zastrzeżeniem art. 14-15, art. 17 ust. 1 pkt 6 i 9, art. 19 i art. 20 ust. 3 są otrzymane lub postawione do dyspozycji podatnika w roku kalendarzowym pieniądze i wartości pieniężne oraz wartość otrzymanych świadczeń w naturze i innych nieodpłatnych świadczeń.

Katalog źródeł przychodów, z których pochodzą dochody (przychody) podlegające opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych, zawiera art. 10 ww. ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Nie jest to jednak katalog zamknięty, o czym świadczy zapis art. 10 ust. 1 pkt 9 w związku z art. 20 ust. 1 tej ustawy.

W świetle zapisu art. 10 ust. 1 pkt 9 w związku z art. 20 ust. 1 powołanej ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych źródłami przychodów są przychody z innych źródeł, o których mowa w art. 10 ust. 1 pkt 9, za które uważa się w szczególności: kwoty wypłacone po śmierci członka otwartego funduszu emerytalnego wskazanej przez niego osobie lub członkowi jego najbliższej rodziny, w rozumieniu przepisów o organizacji i funkcjonowaniu funduszy emerytalnych, zasiłki pieniężne z ubezpieczenia społecznego, alimenty, stypendia, dotacje (subwencje) inne niż wymienione w art. 14, dopłaty, nagrody i inne nieodpłatne świadczenia nienależące do przychodów określonych w art. 12-14 i 17 oraz przychody nieznajdujące pokrycia w ujawnionych źródłach. Użycie w tym przepisie słowa ?w szczególności? oznacza, że jest to wyliczenie przykładowe.

W rozumieniu powyższych przepisów, przekazanie beneficjentowi przez organizacje pozarządowe, świadczące pomoc nieodpłatnych świadczeń rehabilitacyjnych stanowi dla beneficjenta przychód ?z innych źródeł?. Jednakże należy mieć na uwadze, że organizacje pozarządowe mogą prowadzić działalność w zakresie pomocy społecznej. Ponieważ ustawa o podatku dochodowym od osób fizycznych nie zawiera definicji ?pomocy społecznej? należy odnieść się w tym zakresie do przepisów ustawy z dnia 12 marca 2004r. o pomocy społecznej (t. j. Dz. U. z 2009r. Nr 175, poz. 1362 ze zm.).

Z przepisów tej ustawy wynika, iż pomoc społeczna jest instytucją polityki państwa, mającą na celu umożliwienie osobom i rodzinom przezwyciężenie trudnych sytuacji życiowych, których nie są one w stanie pokonać, wykorzystując własne uprawnienia, zasoby i możliwości. Pomoc społeczną organizują organy administracji rządowej i samorządowej, współpracujące w tym zakresie, na zasadzie partnerstwa, z organizacjami społecznymi i pozarządowymi, Kościołem Katolickim, innymi kościołami, związkami wyznaniowymi oraz osobami fizycznymi i prawnymi (art. 2 ww. ustawy). Ponadto organy administracji rządowej i samorządowej, mogą zlecać realizację zadań z zakresu pomocy społecznej, udzielając dotacji na finansowanie lub dofinansowanie realizacji zleconego zadania organizacjom pozarządowym prowadzącym działalność w zakresie pomocy społecznej (art. 25 ust. 1 pkt 1 ww. ustawy).

Z powołanych wyżej norm wynika, iż organizacje społeczne i pozarządowe mogą prowadzić działalność z zakresu pomocy społecznej.

Zgodnie z art. 21 ust.1 pkt 79 ww. ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych wolne od podatku są świadczenia z pomocy społecznej.

Wobec tego wartość świadczeń udzielanych w ramach pomocy społecznej przez organizacje społeczne i pozarządowe może korzystać z ww. zwolnienia od podatku dochodowego od osób fizycznych o ile statut organizacji społecznej (pozarządowej) przewiduje udzielanie pomocy społecznej oraz istnieją jasno określone kryteria komu pomoc ta przysługuje.

Z treści wniosku wynika, że w ramach wykonywania statutowych zadań Klub realizuje zadania z zakresu pomocy społecznej zlecone przez Urząd Miasta. Na podstawie umowy nr XX zawartej w dniu 13 lutego 2009r. wykonywał zadanie ?wspieranie działań na rzecz osób niepełnosprawnych, w tym przewlekle chorych, poprzez integrację z otoczeniem i aktywizację społeczną' przekazując nieodpłatne świadczenia rehabilitacyjne (terapia obrzęku limfatycznego) członkiniom Klubu i innym kobietom będącym w trudnej sytuacji życiowej. Klub nie zawiera żadnych umów z beneficjentami, w których zobowiązuje się do konkretnego działania na ich rzecz.

Mając na uwadze przedstawione okoliczności i stan faktyczny i prawny sprawy należy stwierdzić, że wartość świadczeń rehabilitacyjnych udzielonych przez Klub (organizację pozarządową) członkiniom Klubu i innym kobietom będącym w trudnej sytuacji życiowej (po zabiegu mastektomii) w ramach wykonywania ? jak stwierdza we wniosku wnioskodawca - statutowych zadań Klubu, które obejmują realizację zadań z zakresu pomocy społecznej, korzysta ze zwolnienia podatkowego na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 79 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. To oznacza, że na Klubie z tego tytułu nie ciążą żadne obowiązki podatkowe w podatku dochodowym od osób fizycznych.

Wobec powyższego stanowisko wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.

W związku z dołączeniem do wniosku kserokopii dokumentu należy zauważyć, że wydając interpretację w trybie art. 14b Ordynacji podatkowej Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów nie przeprowadza postępowania dowodowego w związku z czym nie jest obowiązany, ani uprawniony do jego oceny; jest związany wyłącznie opisem przedstawionym przez wnioskodawcę i jego stanowiskiem.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gliwicach, ul. Prymasa Stefana Wyszyńskiego 2, 44-100 Gliwice, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu ? do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi ? Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach ? art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku ? Białej ul. Traugutta 2a, 43-330 Bielsko ? Biała.


Masz inne pytanie do prawnika?

Potrzebujesz pomocy prawnej?

Zapytaj prawnika