renta z Niemiec sygn: IBPBII/1/415-701/11/AŻ

renta z Niemiec

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (t.j. Dz. U. z 2005r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawczyni przedstawione we wniosku z dnia 03 sierpnia 2011r. (data wpływu do tut. Biura ? 03 sierpnia 2011r.), uzupełnionym w dniu 23 września 2011r. oraz w dniu 11 października 2011r., o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie poboru przez płatnika zaliczek na podatek dochodowy w związku z wypłatą emerytury z Niemiec - jest nieprawidłowe.

Porady prawne

UZASADNIENIE

W dniu 03 sierpnia 2011r. wpłynął do tut. Biura ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych m.in. w zakresie poboru przez płatnika zaliczek na podatek dochodowy w związku z wypłatą emerytury z Niemiec.

Z uwagi na stwierdzone braki formalne wniosku, pismem z dnia 15 września 2011r. oraz z dnia 28 września 2011r. Znak: IBPB II/1/415-700/11/AŻ i IBPB II/1/415-701/11/AŻ wezwano Wnioskodawczynię do uzupełnienia wniosku. Uzupełnienia dokonano w dniu 23 września 2011r. oraz w dniu 11 października 2011r.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

Wnioskodawczyni jest emerytką i pobiera dwie emerytury: emeryturę z ZUS oraz socjalną emeryturę zagraniczną (RFN), wypłacane na konto bankowe Wnioskodawczyni. Urząd skarbowy wymaga corocznego składania PIT-36, niezależnie od tego, że zagraniczna renta Wnioskodawczyni na mocy umowy między Polską a RFN z dnia 14 maja 2003r. została zwolniona od opodatkowania. Dochodów z emerytury zagranicznej nie wpisuje się w dziale D.1 poz. 8, natomiast wymaga się ich wpisu w części H poz. 168, co po obliczeniu faktycznie podnosi sumę podatku należnego. Mąż wnioskodawczyni również pobiera dwie emerytury i jest w identycznej sytuacji jak Wnioskodawczyni jednak nie musi on w zeznaniu PIT-36 uwzględniać dochodów z Niemiec (decyzja właściwego dla męża Wnioskodawczyni urzędu skarbowego). Między innymi z tego powodu Wnioskodawczyni nie złożyła zeznania PIT-36 za 2009r. za co została ukarana mandatem karnym.

Umowa między Polską a RFN z dnia 14 maja 2003r. sprawiła, że podatek od dochodów emerytalnych pochodzący z emerytury wypłacanej przez ?Deutsche Renterversicherung Bund? nie powinien być więcej naliczany. Niestety Bank pełniąc funkcję płatnika zaliczek na podatek dochodowy od osób fizycznych aż do marca 2008r. ten podatek naliczał przekazując wyliczone zaliczki do właściwego urzędu skarbowego.

W związku z powyższym zadano m.in. następujące pytania:

  1. Czy umowa między Polską a RFN z dnia 14 maja 2003r. powoduje zwolnienie niemieckiej renty z opodatkowania podatkiem dochodowym od osób fizycznych w Polsce...
  2. Od kiedy płatnik winien był zaprzestać pobierania zaliczek na podatek (PIT-11)...

Wnioskodawczyni uważa, iż od momentu wejścia w życie umowy bank powinien zaprzestać pobierania zaliczek na podatek od niemieckiej renty, a urząd skarbowy zareagować na otrzymanie PIT-11 od banku.

Na tle przedstawionego stanu faktycznego stwierdzam, co następuje:

Zgodnie z art. 3 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. j. Dz. U. z 2000r. Nr 14, poz. 179 ze zm.) osoby fizyczne, jeżeli mają miejsce zamieszkania na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, podlegają obowiązkowi podatkowemu od całości swoich dochodów (przychodów) bez względu na miejsce położenia źródeł przychodów (nieograniczony obowiązek podatkowy).

Stosownie do art. 4a ww. ustawy przepisy art. 3 ust. 1, 1a, 2a i 2b stosuje się z uwzględnieniem umów w sprawie unikania podwójnego opodatkowania, których stroną jest Rzeczpospolita Polska.

Należy wskazać, że umowa z dnia 18 grudnia 1972r. zawarta między Polską Rzecząpospolitą Ludową a Republiką Federalną Niemiec w sprawie zapobieżenia podwójnemu opodatkowaniu w zakresie podatków od dochodu i majątku (Dz. U. z 1975r., Nr 31, poz. 163), obowiązująca do 18 grudnia 2004r., nie zawierała szczególnych regulacji które należałoby stosować w przypadku opodatkowania rent i emerytur. Zgodnie z art. 19 tej umowy dochody nie wymienione wyraźnie w poprzednich artykułach osób mających miejsce zamieszkania lub siedzibę w Państwie Umawiającym się mogą być opodatkowane tylko w tym państwie.

Zgodnie z powyższym emerytury i renty wypłacane przez Republikę Federalną Niemiec a otrzymywane przez osobę mającą miejsce zamieszkania w Polsce w okresie obowiązywania umowy z dnia 18 grudnia 1972r. w sprawie zapobieżenia podwójnemu opodatkowaniu w zakresie podatków od dochodu i majątku, podlegały opodatkowaniu w Polsce.

Natomiast z dniem 19 grudnia 2004r. weszła w życie nowa, zawarta w dniu 14 maja 2003r. umowa międzynarodowa między Rzecząpospolitą Polską a Republiką Federalną Niemiec w sprawie unikania podwójnego opodatkowania w zakresie podatków od dochodu i od majątku (Dz. U. z 2005r. Nr 12, poz. 90), mająca zastosowanie do dochodów uzyskanych od 01 stycznia 2005r., której art. 18 ust. 1 stanowi, iż emerytury i podobne świadczenia lub renty, otrzymywane przez osobę mającą miejsce zamieszkania w Umawiającym się Państwie z drugiego Umawiającego się Państwa, podlegają opodatkowaniu tylko w tym pierwszym Państwie. Natomiast zgodnie z art. 18 ust. 2 ww. umowy - bez względu na postanowienia ustępu 1 - płatności otrzymywane przez osobę mającą miejsce zamieszkania w jednym Umawiającym się Państwie z obowiązkowego systemu ubezpieczeń socjalnych drugiego Umawiającego się Państwa, podlegają opodatkowaniu tylko w tym drugim Państwie.

Mając na uwadze powyższe stwierdzić należy, iż renty i inne podobne świadczenia otrzymywane z Niemiec, wypłacane osobom mającym miejsce zamieszkania w Polsce podlegają opodatkowaniu w Polsce.

Wyjątek dotyczy jednak sytuacji, gdy świadczenia są wypłacane z niemieckiego obowiązkowego systemu ubezpieczeń socjalnych Republiki Federalnej Niemiec, bowiem wówczas stosownie do ww. art. 18 ust. 2 umowy płatności takie podlegają opodatkowaniu tylko w państwie źródła, tj. w Niemczech. Jednocześnie wskazać należy, iż świadczeniami, których dotyczą postanowienia art. 18 ust. 2 ww. umowy są m.in. świadczenia przyznane przez Deutsche Rentenversicherung.

Z sytuacji przedstawionej we wniosku wynika, że Wnioskodawczyni otrzymuje emeryturę z Niemiec. Świadczenie wypłacane jest przez ?Deutsche Renterversicherung Bund? za pośrednictwem banku w Polsce, na rachunek bankowy Wnioskodawczyni.

Mając na uwadze powołane powyżej przepisy należy stwierdzić, iż emerytura otrzymywana z Deutsche Rentenversicherung na rachunek bankowy jest wypłacana z niemieckiego obowiązkowego systemu ubezpieczeń socjalnych, a zatem zgodnie z art. 18 ust. 2 ww. umowy polsko ? niemieckiej, obowiązującej od dnia 01 stycznia 2005r., nie podlega opodatkowaniu w Polsce. Zatem od dnia 01 stycznia 2005. bank w Polsce - płatnik nie powinien od tych należności pobierać podatku dochodowego od osób fizycznych i tym samym w informacji PIT-11 wykazywać omawiane dochody i pobraną zaliczkę.

Należy jednak zwrócić uwagę, iż płatnik powinien zaprzestać poboru zaliczek od emerytury niemieckiej od dnia 01 stycznia 2005r., gdyż umowa polsko-niemiecka ma zastosowanie do dochodów uzyskanych od tej daty, a nie jak twierdzi Wnioskodawczyni od momentu wejścia w życie umowy. Umowa bowiem weszła w życie 19 grudnia 2004r. jednak ma zastosowanie do dochodów uzyskanych od 01 stycznia 2005r., co wynika z treści art. 32 ust. 2 lit. a) umowy zgodnie, z którym umowa niniejsza wejdzie w życie po upływie jednego miesiąca od daty wymiany dokumentów ratyfikacyjnych i jej postanowienia będą miały zastosowanie w odniesieniu do podatków pobieranych u źródła - do kwot dochodu osiągniętego w dniu 1 stycznia lub po tym dniu w roku kalendarzowym następującym po roku, w którym umowa wejdzie w życie.

Nie ma również racji Wnioskodawczyni, iż Organ podatkowy winien zareagować sam od siebie na fakt otrzymywania informacji PIT-11. Żaden przepis prawa nie nakłada na niego takiego obowiązku. Weryfikacji takich dokumentów Organ dokonuje przy weryfikowaniu składanego przez podatnika zeznania. Jednakże nie zawsze każde zeznanie podlega weryfikacji.

Wobec powyższego stanowisko Wnioskodawczyni należało uznać za nieprawidłowe.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawczynię i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gliwicach, ul. Prymasa S. Wyszyńskiego 2, 44-100 Gliwice po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu ? do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi ? Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach ? art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.


Masz inne pytanie do prawnika?

Potrzebujesz pomocy prawnej?

Zapytaj prawnika