Czy do stypendiów dla młodych doktorów (pracowników dydaktyczno-naukowych) wypłacanych w ramach (...)

Czy do stypendiów dla młodych doktorów (pracowników dydaktyczno-naukowych) wypłacanych w ramach PO KL można zastosować zwolnienie przedmiotowe zawarte w art. 21 ust.1 pkt 137 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych?

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 03 sierpnia 2010r. (data wpływu do tut. Biura ? 02 września 2010r.), uzupełnionym w dniu 26 listopada 2010r., o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie zwolnienia z opodatkowania stypendiów wypłacanych dla młodych doktorów (pracowników dydaktyczno-naukowych) w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 02 września 2010r. do tut. Biura wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie sposobu opodatkowania stypendiów wypłacanych dla młodych doktorów (pracowników dydaktyczno-naukowych) w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki.

Z uwagi na braki formalne wniosku, pismem z dnia 27 października 2010r. Znak: IBPB II/1/415-744/10/BJ wezwano wnioskodawcę do jego uzupełnienia. Przedmiotowy wniosek uzupełniono w dniu 26 listopada 2010r.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

Wnioskodawca (Uczelnia) realizuje projekty finansowane z Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki na lata 2007- 2013, w których jednym z zadań jest realizacja programu stypendialnego dla młodych doktorów (pracowników dydaktyczno-naukowych) zatrudnionych na Uczelni. Uczestnicy programu stypendialnego otrzymują tzw. stypendium, wypłacane raz w miesiącu przez 15 - miesięczny okres pobierania stypendium. Ww. stypendia są finansowane w całości ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego w ramach PO KL (z budżetu projektu). W okresie od 01 listopada 2008r. od stypendiów Uczelnia odprowadzała podatek dochodowy od osób fizycznych (stypendium było traktowane jako przychód w rozumieniu ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych). Zgodnie z informacją Ministerstwa Rozwoju Regionalnego z dnia 30 marca 2010r., na mocy art. 21 ust. 1 pkt 137 ustawy z dnia 26 lipca 1991r. o podatku dochodowym od osób fizycznych z dniem 1 stycznia 2010r. wszystkie świadczenia wypłacane uczestnikom projektów Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki jako pomoc są wolne od podatku dochodowego od osób fizycznych.

W piśmie z dnia 05 listopada 2010r., stanowiącym uzupełnienie wniosku (data wpływu do tut. Biura 26 listopada 2010r.), wnioskodawca wyjaśnił, że:

Młodzi doktorzy (pracownicy dydaktyczno-naukowi), którym wypłacane są stypendia finansowane ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki posiadają status uczestnika projektu, tj. beneficjenta ostatecznego projektu w ramach Priorytetu IV ? Szkolnictwo wyższe i nauka, Działanie 4.1 ? Wzmocnienie i rozwój potencjału dydaktycznego uczelni oraz zwiększenie liczby absolwentów kierunków o kluczowym znaczeniu dla gospodarki opartej na wiedzy Poddziałanie 4.1.1 ? Wzmocnienie potencjału dydaktycznego uczelni. Beneficjentem czyli wnioskodawcą (instytucją pozyskującą środki) jest Politechnika, natomiast beneficjentem ostatecznym projektu jest osoba fizyczna, czyli odbiorca stypendium.

W związku z powyższym zadano następujące pytania:

  1. Czy w związku z powyższym stypendium wypłacane pracownikom dydaktyczno-naukowym (beneficjentom projektu) od 01 listopada 2008r. powinno być zwolnione z podatku dochodowego od osób fizycznych...
  2. Czy w związku ze zmianami ustawy o podatku dochodowym stypendium wypłacane pracownikom dydaktyczno-naukowym (beneficjentom projektu) powinno być zwolnione z podatku dochodowego od osób fizycznych od dnia 01 stycznia 2010r....
  3. W przypadku gdy stypendium wypłacane pracownikom dydaktyczno-naukowym będzie zwolnione z podatku dochodowego, wnioskodawca prosi o wskazanie ścieżki postępowania.

Wnioskodawca wskazuje, iż zgodnie z przepisem art. 21 ust. 1 pkt 137 ustawy z dnia 26 lipca 1991r. o podatku dochodowym od osób - fizycznych (Dz. U. z 2010r. Nr 51, poz. 307), wolne od podatku dochodowego są środki finansowe otrzymane przez uczestnika projektu jako pomoc udzielona w ramach programu finansowanego z udziałem środków europejskich, o których mowa w ustawie z dnia 27 sierpnia 2009r. o finansach publicznych (Dz. U. Nr 157, poz 1240 ze zm.). Przepis ten został dodany przez art. 12 pkt 1 lit. a) tiret piąte ustawy z dnia 27 sierpnia 2009r. - Przepisy wprowadzające ustawę o finansach publicznych (Dz. U. Nr 157, poz. 1241) z dnia 1 stycznia 2010r.

Zdaniem wnioskodawcy, środki pieniężne otrzymywane przez beneficjentów, uczestniczących w wyżej powołanych projektach, realizowanych w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki, zwolnione są na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 137 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych od podatku dochodowego, z dniem 1 stycznia 2010r. Zatem w przypadku, gdy stypendium wypłacone pracownikom dydaktyczno-naukowym będzie korzystało ze zwolnienia, to według wnioskodawcy winien on dokonać korekty wysokości przychodu o kwotę stypendium w informacji o dochodach oraz o pobranych zaliczkach na podatek dochodowy PIT-11 za 2010r.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z treścią art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t.j. Dz. U. z 2010r. Nr 51, poz. 307 ze zm.) opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

Z wniosku wynika, iż wnioskodawca realizuje projekty finansowane z Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki na lata 2007- 2013, w których jednym z zadań jest realizacja programu stypendialnego dla młodych doktorów (pracowników dydaktyczno-naukowych) zatrudnionych na Uczelni.

Ww. stypendia są finansowane w całości ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego w ramach PO KL (z budżetu projektu). W okresie od 01 listopada 2008r. od stypendiów Uczelnia odprowadzała podatek dochodowy od osób fizycznych (stypendium było traktowane jako przychód w rozumieniu ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych). Młodzi doktorzy (pracownicy dydaktyczno-naukowi), którym wypłacane są ww. stypendia posiadają status uczestnika projektu, tj. beneficjenta ostatecznego projektu w ramach Priorytetu IV ? Szkolnictwo wyższe i nauka, Działanie 4.1 ? Wzmocnienie i rozwój potencjału dydaktycznego uczelni oraz zwiększenie liczby absolwentów kierunków o kluczowym znaczeniu dla gospodarki opartej na wiedzy Poddziałanie 4.1.1 ? Wzmocnienie potencjału dydaktycznego uczelni. Beneficjentem (instytucją pozyskującą środki) jest Politechnika, natomiast beneficjentem ostatecznym projektu jest osoba fizyczna, czyli odbiorca stypendium.

Dnia 28 września 2007 r. Komisja Europejska wydała decyzję nr K (2007) 4547 w sprawie przyjęcia do realizacji Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki, który jest jednym z programów operacyjnych służących realizacji Narodowych Strategicznych Ram Odniesienia 2007-2013 (Narodowej Strategii Spójności) i obejmuje całość interwencji Europejskiego Funduszu Społecznego w Polsce. Funkcję Instytucji Zarządzającej pełni minister właściwy do spraw rozwoju regionalnego.

Z dniem 1 stycznia 2010r. do ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych wprowadzono przepis art. 21 ust. 1 pkt 137, w myśl którego zwalnia się od podatku dochodowego od osób fizycznych środki finansowe otrzymane przez uczestnika projektu jako pomoc udzielona w ramach programu finansowanego z udziałem środków europejskich, o których mowa w ustawie z dnia 27 sierpnia 2009r. o finansach publicznych (Dz. U. Nr 157, poz. 1240 oraz z 2010r. Nr 28, poz. 146).

Zgodnie z przepisem art. 2 pkt 5 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009r. o finansach publicznych (Dz. U. Nr 157, poz. 1240 ze zm.) ilekroć w ustawie jest mowa o środkach europejskich, rozumie się przez to środki, o których mowa w art. 5 ust. 3 pkt 1, 2 i 4.

Do środków europejskich zalicza się zatem:

  • środki pochodzące z funduszy strukturalnych, Funduszu Spójności i Europejskiego Funduszu Rybackiego, z wyłączeniem środków, o których mowa w pkt 5 lit. a i b;
  • niepodlegające zwrotowi środki z pomocy udzielanej przez państwa członkowskie Europejskiego Porozumienia o Wolnym Handlu (EFTA), z wyłączeniem środków, o których mowa w pkt 5 lit. c i d:
    1. Norweskiego Mechanizmu Finansowego 2009-2014,
    2. Mechanizmu Finansowego Europejskiego Obszaru Gospodarczego 2009-2014,
    3. Szwajcarsko-Polskiego Programu Współpracy;
  • środki na realizację Wspólnej Polityki Rolnej:
    1. Europejskiego Funduszu Orientacji i Gwarancji Rolnej 'Sekcja Gwarancji',
    2. Europejskiego Funduszu Rolniczego Gwarancji,
    3. Europejskiego Funduszu Rolniczego Rozwoju Obszarów Wiejskich.


Uwzględniając powyższe, do środków europejskich zalicza się m.in. środki pochodzące z funduszy strukturalnych (m. in. Europejskiego Funduszu Społecznego) -wymienione w art. 5 ust. 3 pkt 1 ustawy o finansach publicznych.

Zauważyć należy, iż zwolnieniem określonym w art. 21 ust. 1 pkt 137 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych objęci są uczestnicy projektu. Przez uczestników projektu, o których mowa w przywołanym wyżej przepisie, należy rozumieć osoby, dla których faktycznie przeznaczona jest pomoc udzielona w ramach projektu.

Mając na uwadze opisane we wniosku zdarzenie oraz powołane wyżej przepisy prawa należy zatem stwierdzić, iż wypłacane w 2010r. stypendia dla młodych doktorów (uczestników projektu współfinansowanego ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki; Priorytet IV? Szkolnictwo wyższe i nauka, Działanie 4.1 ? Wzmocnienie i rozwój potencjału dydaktycznego uczelni oraz zwiększenie liczby absolwentów kierunków o kluczowym znaczeniu dla gospodarki opartej na wiedzy Poddziałanie 4.1.1 ? Wzmocnienie potencjału dydaktycznego uczelni ? jako pomoc udzielona w ramach programu finansowanego z udziałem środków europejskich, o których mowa w ustawie z dnia 27 sierpnia 2009r. o finansach publicznych korzystają ze zwolnienia od podatku dochodowego na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 137 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

W związku z powyższym, w przypadku wypłaty stypendiów korzystających z ww. zwolnienia przedmiotowego, począwszy od 1 stycznia 2010r. na wnioskodawcy, nie ciąży obowiązek naliczania, pobierania i odprowadzania do urzędu skarbowego zaliczek na podatek dochodowy od osób fizycznych. Obowiązek taki ciążył przed dniem obowiązywania ww. przepisu art. 21 ust. 1 pkt 137 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, bowiem przepisy powołanej ustawy w brzmieniu obowiązującym do końca 2009r. nie zawierały uregulowań, na podstawie których ww. stypendia mogłyby korzystać ze zwolnienia.

W myśl art. 39 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych w terminie do końca lutego roku następującego po roku podatkowym płatnicy, o których mowa w art. 31, art. 33 i art. 35, w przypadku gdy nie dokonują rocznego obliczenia podatku, są obowiązani przekazać podatnikowi i urzędowi skarbowemu, którym kieruje naczelnik urzędu skarbowego właściwy według miejsca zamieszkania podatnika, a w przypadku podatnika, o którym mowa w art. 3 ust. 2a, urzędowi skarbowemu, którym kieruje naczelnik urzędu skarbowego właściwy w sprawach opodatkowania osób zagranicznych - imienne informacje sporządzone według ustalonego wzoru, z zastrzeżeniem ust. 5. Informację, o której mowa w zdaniu pierwszym, sporządza się również w przypadku dokonywania wypłaty świadczeń określonych w art. 21 ust. 1 pkt 46 i 74. W informacji tej wykazuje się również dochody zwolnione od podatku na podstawie umów o unikaniu podwójnego opodatkowania lub innych umów międzynarodowych (PIT-11).

W informacji o dochodach oraz o pobranych zaliczkach na podatek dochodowy PIT-11 nie uwzględnia się przychodów (dochodów) zwolnionych z podatku na podstawie art. 21, 52, 52a i 52c ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych oraz przychodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku. Wyjątek dotyczy przychodów zwolnionych z podatku na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 46 i art. 21 ust. 1 pkt 74 ustawy oraz dochodów zwolnionych od podatku na podstawie umów o unikaniu podwójnego opodatkowania lub innych umów międzynarodowych.

Skoro zatem dochód z tytułu przedmiotowych stypendiów od 01 stycznia 2010r. jest dochodem zwolnionym z opodatkowania na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 137 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, to powyższych świadczeń nie należy wykazywać w informacji o dochodach oraz o pobranych zaliczkach PIT-11 za 2010r.

Wobec powyższego stanowisko wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez wnioskodawcę oraz stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu ? do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi ? Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach ? art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.


Masz inne pytanie do prawnika?

Potrzebujesz pomocy prawnej?

Zapytaj prawnika