Czy Gmina jest zobowiązana do sporządzenia informacji PIT-8C dla osób, które otrzymały dofinansowanie (...)

Czy Gmina jest zobowiązana do sporządzenia informacji PIT-8C dla osób, które otrzymały dofinansowanie z budżetu Gminy do wymiany starych źródeł ciepła oraz montażu układów solarnych?

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 01 września 2010r. (data wpływu do tut. Biura ? 09 września 2010r.), uzupełnionym w dniu 08 listopada 2010r., o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie możliwości zwolnienia z opodatkowania dotacji udzielonej do wymiany źródła ciepła i montażu układu solarnego oraz obowiązku wystawienia informacji PIT-8C - jest prawidłowe.

Porady prawne

UZASADNIENIE

W dniu 09 września 2010r. wpłynął do tut. Biura ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie możliwości zwolnienia z opodatkowania dotacji udzielonej do wymiany źródła ciepła i montażu układu solarnego oraz obowiązku wystawienia informacji PIT-8C.

Z uwagi na braki formalne wniosku, pismem z dnia 25 października 2010r. Znak: IBPB II/1/415-754/10/BD wezwano wnioskodawcę do jego uzupełnienia. Przedmiotowy wniosek uzupełniono w dniu 08 listopada 2010r.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

Gmina K. przystąpiła do realizacji I etapu '...', w ramach którego mieszkańcy gminy K. mogą uzyskać dotację z budżetu gminy na wymianę starych źródeł ciepła oraz montaż układów solarnych w budynkach mieszkalnych na zasadach określonych w uchwale Rady Miejskiej z czerwca 2010r. w sprawie zasad i trybu udzielania dotacji z budżetu gminy na finansowanie Programu ograniczenia niskiej emisji dla Gminy K. Źródłem finansowania Programu jest pożyczka z Wojewódzkiego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej w K. oraz środki własne mieszkańców. Wysokość dotacji udzielona przez Gminę będzie wynosić do 80% kosztów realizacji pojedynczego zadania, przy czym kwota dotacji w przypadku wymiany źródła ciepła nie może przekroczyć 7.200 zł, w przypadku montażu układu solarnego nie może być wyższa niż 9.000 zł. Dotacja udzielana osobom fizycznym ma pochodzić z pożyczki zaciągniętej przez Gminę z Wojewódzkiego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej. Pozostała część kosztów realizacji zadania w wysokości minimum 20% będzie stanowić wkład własny mieszkańca. W czerwcu 2010r. Rada Miejska podjęła uchwałę w sprawie zaciągnięcia pożyczki preferencyjnej na realizację Programu Ograniczenia Niskiej Emisji. W uzpupełnieniu wnioskodawca zaznacza, że pożyczka zaciągnięta z Wojewódzkiego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej w K. na realizację ww. zadań w ramach Programu ograniczenia niskiej emisji dla Gminy K. Spłacana będzie z dochodów własnych gminy.

W związku z powyższym zadano następujące pytania:

  1. Czy kwota udzielonej dotacji osobom fizycznym z budżetu gminy na wymianę źródła ciepła i montaż układu solarnego w ramach '...', którego źródłem finansowania jest pożyczka z Wojewódzkiego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej, jest zwolniona z podatku dochodowego w myśl art. 21 ust. 1 pkt 129 ustawy z dnia 26 lipca 1991r. o podatku dochodowym od osób fizycznych...
  2. Czy Gmina ma obowiązek sporządzić PIT-8C dla osób, które otrzymały dotację na realizację ww. zadań w ramach Programu ograniczenia niskiej emisji...

Gmina K. stoi na stanowisku, że kwota uzyskanej dotacji przez osobę fizyczną uczestniczącą w 'Programie ograniczenia niskiej emisji dla Gminy K.', którego źródłem finansowania jest pożyczka z Wojewódzkiego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej, jest zwolniona od opodatkowania podatkiem dochodowym od osób fizycznych, zgodnie z art. 21 ust. 1 pkt 129 ustawy z dnia 26 lipca 1991r. o podatku dochodowym od osób fizycznych.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Podstawową zasadą obowiązującą w przepisach ustawy z dnia 26 lipca 1991r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (tj. Dz. U. z 2010r. Nr 51, poz. 307 ze zm.) jest zasada powszechności opodatkowania. W myśl tej zasady, wyrażonej w art. 9 ust. 1 ww. ustawy, opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

Z treści powołanego przepisu wynika zatem, iż opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody uzyskane przez podatnika, z wyjątkiem tych, które zostały enumeratywnie wymienione przez ustawodawcę w katalogu zwolnień przedmiotowych ustawy bądź, od których Minister Finansów zaniechał poboru podatku, w drodze rozporządzenia.

Stosownie zaś do przepisu art. 21 ust. 1 pkt 129 ww. ustawy, wolne od podatku dochodowego są dotacje, w rozumieniu przepisów o finansach publicznych, otrzymane z budżetu państwa lub budżetów jednostek samorządu terytorialnego. Oznacza to, że skorzystanie z przedmiotowego zwolnienia uzależnione jest od źródła finansowania wypłacanej dotacji (tj. źródła pochodzenia środków przeznaczonych na dotację) oraz od tego czy przyznawane świadczenie jest w istocie dotacją w rozumieniu przepisów o finansach publicznych.

Z opisanego zdarzenia przyszłego wynika, iż Gmina przystąpiła do realizacji I etapu '...', w ramach którego mieszkańcy gminy mogą uzyskać dotację z budżetu gminy na wymianę starych źródeł ciepła oraz montaż układów solarnych w budynkach mieszkalnych na zasadach określonych w uchwale Rady Miejskiej. Źródłem finansowania Programu będzie pożyczka z Wojewódzkiego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej oraz środki własne mieszkańców. Wysokość dotacji udzielona przez Gminę będzie wynosić do 80% kosztów realizacji pojedynczego zadania, przy czym kwota dotacji w przypadku wymiany źródła ciepła nie może przekroczyć 7.

200 zł, w przypadku montażu układu solarnego nie może być wyższa niż 9.000 zł. Dotacja udzielana osobom fizycznym ma pochodzić z pożyczki zaciągniętej przez Gminę z Wojewódzkiego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej, która spłacana będzie z dochodów własnych gminy. Pozostała część kosztów realizacji zadania w wysokości minimum 20% będzie stanowić wkład własny mieszkańca.

W związku z powyższym, stwierdza się, że jeżeli forma udzielonego przez Gminę dofinansowania byłaby istotnie dotacją w rozumieniu ustawy z dnia 27 sierpnia 2009r. o finansach publicznych (Dz. U. z 2009r. Nr 157, poz. 1240 ze zm.) i istotnie będzie wypłacona z budżetu Gminy, jako jednostki samorządu terytorialnego, to dotacja otrzymana od wnioskodawcy - Gminy mieścić się będzie w kategoriach dotacji zwolnionych z opodatkowania podatkiem dochodowym na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 129 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. W takiej sytuacji Gmina nie będzie zobowiązana do sporządzania rocznych informacji PIT- 8C dla osób, które otrzymały dofinansowanie (dotację) z budżetu Gminy w ramach realizacji ?Programu ograniczenia niskiej emisji w Gminie? w celu wymiany starych źródeł ciepła oraz montażu układów solarnych.

Jednocześnie należy podkreślić, iż sytuacja, w której środki pieniężne składające się na udzielaną dotację pochodziłyby z pożyczki udzielonej Gminie przez Wojewódzki Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej, nie ma wpływu na możliwość zastosowania zwolnienia, o którym mowa w art. 21 ust. 1 pkt 129 ww. ustawy. Istotne jest bowiem wyłącznie to, że udzielona przez Gminę dotacja musi pochodzić bezpośrednio z budżetu Gminy (w tym zasilanego zaciąganymi pożyczkami) i być dotacją w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 27 sierpnia 2009r. o finansach publicznych.

Przy czym podkreślić należy, iż samo ustalenie, że udzielone dofinansowanie pochodzić będzie z budżetu gminy jest niewystarczające dla uzyskania przedmiotowego zwolnienia, niezbędnym jest również ustalenie, czy jest ono w istocie dotacją w rozumieniu przepisów powołanej ustawy o finansach publicznych.

Należy zaznaczyć, że z przepisu art. 14b § 1 ww. ustawy Ordynacja podatkowa wynika, że minister właściwy do spraw finansów publicznych, na pisemny wniosek zainteresowanego, wydaje, w jego indywidualnej sprawie, pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego (interpretację indywidualną).

Stosownie do art. 3 pkt 2 Ordynacji podatkowej przez przepisy prawa podatkowego rozumie się przepisy ustaw podatkowych, postanowienia ratyfikowanych przez Rzeczpospolitą Polską umów o unikaniu podwójnego opodatkowania oraz ratyfikowanych przez Rzeczpospolitą Polską innych umów międzynarodowych dotyczących problematyki podatkowej, a także przepisy aktów wykonawczych wydanych na podstawie ustaw podatkowych. Zgodnie z art. 3 pkt 1 Ordynacji podatkowej przez ustawy podatkowe rozumie się ustawy dotyczące podatków, opłat oraz niepodatkowych należności budżetowych określające podmiot, przedmiot opodatkowania, powstanie obowiązku podatkowego, podstawę opodatkowania, stawki podatkowe oraz regulujące prawa i obowiązki organów podatkowych, podatników, płatników i inkasentów, a także ich następców prawnych oraz osób trzecich. W związku z powyższym sprawa ustalenia czy środki przeznaczone na realizację ?Programu ograniczenia niskiej emisji w Gminie? mają formę dotacji nie jest uregulowana przepisami prawa podatkowego lecz przepisami ustawy o finansach publicznych.

Oznacza to zarazem, że działający w imieniu Ministra Finansów Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach nie jest organem właściwym do oceny czy środki wypłacone z budżetu gminy są dotacją.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu ? do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi ? Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach ? art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.


Masz inne pytanie do prawnika?

Potrzebujesz pomocy prawnej?

Zapytaj prawnika