Czy dofinansowanie pracownikom wycieczek, rajdów, spływów, zlotów itp. pokrywane z zakładowego funduszu (...)

Czy dofinansowanie pracownikom wycieczek, rajdów, spływów, zlotów itp. pokrywane z zakładowego funduszu świadczeń socjalnych może korzystać ze zwolnienia z opodatkowania podatkiem dochodowym od osób fizycznych na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 67 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych?

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (t.j. Dz. U. z 2005r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 31 sierpnia 2010r. (data wpływu do tut. Biura ? 09 września 2010r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie opodatkowania świadczeń dofinansowanych z zakładowego funduszu świadczeń socjalnych - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 09 września 2010r. do tut. Biura wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie opodatkowania świadczeń dofinansowanych z zakładowego funduszu świadczeń socjalnych.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

Wnioskodawca (zwany dalej: Zakładem lub Pracodawcą) jest płatnikiem podatku dochodowego od osób fizycznych w odniesieniu do zatrudnionych w nim osób. Zakład w ramach prowadzonej działalności socjalnej, zgodnie z regulaminem, dofinansowuje osobom uprawnionym (pracownikom i członkom ich rodzin) ze środków zakładowego funduszu świadczeń socjalnych:

  1. krajowe i zagraniczne wczasy - Pracodawca nabywa u organizatora wczasy i pokrywa ich koszt w całości, tj. Zakład wpłaca organizatorowi całą wartość wykupionych wczasów; następnie Pracodawca wydaje pracownikowi wczasy i pobiera od niego tą część ich wartości, którą pracownik zobowiązany jest pokryć z własnych środków,
  2. krajowy i zagraniczny wypoczynek i rekreację, organizowane w formie turystyki grupowej (np. wycieczki, rajdy, spływy, zloty itp.) - Pracodawca nabywa u organizatora imprezy turystyczne i pokrywa ich koszt w całości, tj. Zakład wpłaca organizatorowi całą wartość wykupionej imprezy; następnie Pracodawca wydaje pracownikowi imprezę i pobiera od niego tą część jej wartości, którą pracownik zobowiązany jest pokryć z własnych środków.

Przyznawanie i wysokość świadczeń socjalnych (dofinansowania) dla osób uprawnionych uzależniona jest od ich sytuacji życiowej, rodzinnej i materialnej.

Zakład, w oparciu o dostępne stanowiska organów podatkowych zawarte w interpretacjach indywidualnych umieszczonych na stronach www.mf.gov.pl, z ostrożności każdorazowo pobiera zaliczkę na podatek dochodowy od osób fizycznych od wartości przekazanego dofinansowania bez uwzględnienia zwolnienia przewidzianego w art. 21 ust.1 pkt 67 ustawy z dnia 26 lipca 1991r. o podatku dochodowym od osób fizycznych.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy dofinansowanie przekazywanych pracownikom wczasów oraz wypoczynku i rekreacji organizowanych w formie turystyki grupowej (np. wycieczek, rajdów, spływów, zlotów itp.) pokrywane przez Zakład z zakładowego funduszu świadczeń socjalnych może korzystać ze zwolnienia z opodatkowania podatkiem dochodowym od osób fizycznych na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 67 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych...

Wnioskodawca wskazuje, iż w myśl art. 21 ust 1 pkt 67 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, który został zmieniony przez art. 1 lit. b) ustawy z dnia 17 lipca 2009r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. Nr 125, poz. 1037), zwalnia się od podatku dochodowego wartość otrzymanych przez pracownika w związku z finansowaniem działalności socjalnej, o której mowa w przepisach o zakładowym funduszu świadczeń socjalnych, rzeczowych świadczeń oraz otrzymanych przez niego w tym zakresie świadczeń pieniężnych, sfinansowanych w całości ze środków zakładowego funduszu świadczeń socjalnych lub funduszy związków zawodowych, łącznie do wysokości nieprzekraczającej w roku podatkowym kwoty 380 zł; rzeczowymi świadczeniami nie są bony, talony i inne znaki, uprawniające do ich wymiany na towary lub usługi. Zakład dofinansowuje osobom uprawnionym (pracownikom i członkom ich rodzin) wczasy i wypoczynek, i rekreację, organizowane w formie turystyki grupowej (tj. wycieczek, rajdów, spływów, zlotów itp.). Pracodawca, na wniosek osoby uprawnionej (pracownika), nabywa u organizatora wczasy/imprezę turystyczną i pokrywa ich koszt w całości, tj. Zakład wpłaca organizatorowi całą wartość wykupionych wczasów/imprezy.

Zdaniem Wnioskodawcy, dofinansowanie do wczasów pracowniczych oraz wypoczynku i rekreacji organizowanych w formie turystyki grupowej podlega zwolnieniu z podatku dochodowego od osób fizycznych na podstawie art. 21 ust 1 pkt 67 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. W opinii Wnioskodawcy, na możliwość zastosowania wspomnianego zwolnienia wpływa fakt, iż zgodnie z postanowieniami art. 2 pkt 1 ustawy o zakładowym funduszu świadczeń socjalnych, działalność socjalną stanowią usługi świadczone przez pracodawców na rzecz różnych form wypoczynku, w tym również świadczenia związane z finansowaniem działalności socjalnej związanej z wypoczynkiem pracowników. Niezależnie od faktycznego sposobu przekazania dofinansowania pracownikowi, dopłaty takie zdaniem Zakładu, należy uznać za nieodpłatne przekazanie świadczeń i sklasyfikować jako świadczenie pieniężne. W konsekwencji, dofinansowanie w kwocie nieprzekraczającej 380 zł podlega zwolnieniu z podatku dochodowego od osób fizycznych na podstawie art. 21 ust 1 pkt 67 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Wnioskodawca wskazał, iż przedstawione powyżej stanowisko odnośnie uznania dofinansowania za zwolnione z podatku dochodowego od osób fizycznych na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 67 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych znajduje potwierdzenie w interpretacji indywidualnej Ministra Finansów z dnia 16 lipca 2010r. (znak: IBPB II/1/415-454/10/ŚS) oraz w stanowisku rzecznika prasowego Ministra Finansów przesłanym do redakcji 'MONITORA księgowego' dnia 8 lipca 2010r.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z treścią art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t.j. Dz. U. z 2010r. Nr 51, poz. 307 ze zm.) opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

W myśl art. 10 ust. 1 pkt 1 ww. ustawy, źródłem przychodów jest stosunek służbowy, stosunek pracy, w tym spółdzielczy stosunek pracy, członkostwo w rolniczej spółdzielni produkcyjnej lub innej spółdzielni zajmującej się produkcją rolną, praca nakładcza, emerytura lub renta.

Stosownie do art. 11 ust. 1 cyt. ustawy przychodami, z zastrzeżeniem art. 14-15, art. 17 ust. 1 pkt 6, 9 i 10 w zakresie realizacji praw wynikających z pochodnych instrumentów finansowych, art. 19 i art. 20 ust. 3, są otrzymane lub postawione do dyspozycji podatnika w roku kalendarzowym pieniądze i wartości pieniężne oraz wartość otrzymanych świadczeń w naturze i innych nieodpłatnych świadczeń.

Zgodnie z art. 12 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, za przychody ze stosunku służbowego, stosunku pracy, pracy nakładczej oraz spółdzielczego stosunku pracy uważa się wszelkiego rodzaju wypłaty pieniężne oraz wartość pieniężną świadczeń w naturze bądź ich ekwiwalenty, bez względu na źródło finansowania tych wypłat i świadczeń, a w szczególności: wynagrodzenia zasadnicze, wynagrodzenia za godziny nadliczbowe, różnego rodzaju dodatki, nagrody, ekwiwalenty za niewykorzystany urlop i wszelkie inne kwoty niezależnie od tego, czy ich wysokość została z góry ustalona, a ponadto świadczenia pieniężne ponoszone za pracownika, jak również wartość innych nieodpłatnych świadczeń lub świadczeń częściowo odpłatnych.

Biorąc powyższe pod uwagę do przychodów ze stosunku pracy zalicza się każde świadczenie, które pracownik otrzymał w związku z faktem pozostawania w stosunku pracy z pracodawcą. Do przychodów ze stosunku pracy zalicza się więc zarówno otrzymane przez pracownika pieniądze, jak i wartość pieniężną świadczeń w naturze, świadczenia pieniężne ponoszone za pracownika, wartość innych nieodpłatnych świadczeń lub świadczeń częściowo odpłatnych.

Jednocześnie w myśl art. 21 ust. 1 pkt 67 ww. ustawy w brzmieniu obowiązującym od dnia 22 sierpnia 2009r., wprowadzonym ustawą z dnia 17 lipca 2009r. o zmianie ustaw o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. Nr 125, poz. 1037) i mającym zastosowanie do dochodów uzyskanych od dnia 1 stycznia 2009r. ? zwalnia się od podatku dochodowego wartość otrzymanych przez pracownika w związku z finansowaniem działalności socjalnej, o której mowa w przepisach o zakładowym funduszu świadczeń socjalnych, rzeczowych świadczeń oraz otrzymanych przez niego w tym zakresie świadczeń pieniężnych, sfinansowanych w całości ze środków zakładowego funduszu świadczeń socjalnych lub funduszy związków zawodowych, łącznie do wysokości nieprzekraczającej w roku podatkowym kwoty 380 zł; rzeczowymi świadczeniami nie są bony, talony i inne znaki, uprawniające do ich wymiany na towary lub usługi.

Podkreślić należy, iż istotną zmianą wprowadzoną na skutek nowelizacji art. 21 ust. 1 pkt 67 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych jest zwolnienie z opodatkowania ? przy warunkach ustawą przewidzianych - wartości świadczeń pieniężnych sfinansowanych ze środków zakładowego funduszu świadczeń socjalnych.

Uwzględniając powyższe stwierdzić należy, iż skorzystanie ze zwolnienia możliwe jest, jeżeli są spełnione łącznie następujące przesłanki:

  • świadczenia mają charakter świadczenia rzeczowego bądź pieniężnego,
  • są w całości sfinansowane ze środków zakładowego funduszu świadczeń socjalnych lub funduszy związków zawodowych,
  • otrzymywane są w związku z finansowaniem działalności socjalnej, o której mowa w przepisach o zakładowym funduszu świadczeń socjalnych,
  • ich wysokość nie przekracza w roku podatkowym kwoty 380 zł.

Z wniosku wynika, iż Wnioskodawca w ramach prowadzonej działalności socjalnej, zgodnie z regulaminem, dofinansowuje osobom uprawnionym (pracownikom i członkom ich rodzin) ze środków zakładowego funduszu świadczeń socjalnych krajowe i zagraniczne wczasy oraz krajowy i zagraniczny wypoczynek i rekreację organizowane w formie turystyki grupowej (np. wycieczki, rajdy, spływy, zloty itp.).

Zasady i warunki korzystania z usług i świadczeń finansowanych z zakładowego funduszu świadczeń socjalnych oraz zasady przeznaczenia środków tego funduszu na poszczególne cele i rodzaje działalności socjalnej określa pracodawca w regulaminie ustalanym zgodnie z art. 27 ust. 1 albo z art. 30 ust. 5 ustawy o związkach zawodowych. Pracodawca, u którego nie działa zakładowa organizacja związkowa, uzgadnia regulamin z pracownikiem wybranym przez załogę do reprezentowania jej interesów (art. 8 ust. 2 ustawy z dnia 4 marca 1994r. o zakładowym funduszu świadczeń socjalnych - Dz. U. z 1996r. Nr 70, poz. 335 ze zm.

W myśl postanowień art. 2 pkt 1 ww. ustawy o zakładowym funduszu świadczeń socjalnych, działalność socjalna to usługi świadczone przez pracodawców na rzecz różnych form wypoczynku, działalności kulturalno-oświatowej, sportowo-rekreacyjnej, opieki nad dziećmi w żłobkach, przedszkolach oraz innych formach wychowania przedszkolnego, udzielanie pomocy materialnej ? rzeczowej lub finansowej, a także zwrotnej lub bezzwrotnej pomocy na cele mieszkaniowe na warunkach określonych umową.

Wobec powyższego należy uznać, iż wolne od podatku dochodowego od osób fizycznych są określone w regulaminie świadczeń socjalnych i sfinansowane (dofinansowane) z zakładowego funduszu świadczeń socjalnych świadczenia pracodawcy związane z finansowaniem działalności socjalnej, w tym również dotyczące wypoczynku ? o łącznej wartości nieprzekraczającej 380 zł w roku podatkowego.

Zatem świadczenie przekazane pracownikom w postaci dofinansowania do wczasów, wycieczek, rajdów, spływów, zlotów itp. organizowanych przez Wnioskodawcę korzysta ze zwolnienia od opodatkowania na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 67 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, w granicach obowiązującego limitu.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzeniaw przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Krakowie, ul. Rakowicka 10, 31-511 Kraków, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu ? do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi ? Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach ? art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.


Masz inne pytanie do prawnika?

Potrzebujesz pomocy prawnej?

Zapytaj prawnika