Czy wartość wykonanych usług demontażu, odbioru, transportu i unieszkodliwienia odpadów zawierających (...)

Czy wartość wykonanych usług demontażu, odbioru, transportu i unieszkodliwienia odpadów zawierających azbest z nieruchomości stanowiących własność osób fizycznych, realizowanych w ramach rządowego programu, pokrywana z budżetu gminy, stanowi dla tych osób nieodpłatne świadczenie podlegające opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych jako przychód z innych źródeł, skutkujące obowiązkiem wystawienia tym osobom przez gminę druków PIT-8C, czy też przychód ten będzie korzystać ze zwolnienia z opodatkowania na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 114 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych?

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2012 r., poz. 749, z późn. zm.) oraz § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770, z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 05 sierpnia 2013 r. (data wpływu do tut. Biura ? 08 sierpnia 2013 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie skutków podatkowych wykonania przez gminę za pośrednictwem wybranego podmiotu na rzecz osób fizycznych usługi usuwania azbestu - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 08 sierpnia 2013 r. wpłynął do tut. Biura ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej m. in. podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie skutków podatkowych wykonania przez gminę za pośrednictwem wybranego podmiotu na rzecz osób fizycznych usługi usuwania azbestu.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

Zgodnie z Programem Oczyszczania Kraju z Azbestu na lata 2009-2032 będącym załącznikiem do uchwały Nr ... Rady Ministrów z dnia 15 marca 2010 r. ? Gmina W. (Wnioskodawca) opracowała Program usuwania azbestu i wyrobów zawierających azbest z terenu Gminy W. 2011-2032, umożliwiający otrzymanie przez Gminę dofinansowania na usuwanie azbestu i materiałów zawierających azbest. Program ten stanowi priorytet w walce z odpadami niebezpiecznymi ze względu na ochronę środowiska i zagrożenie zdrowia ludzi. Zgodnie z art. 403 ust. 2 oraz art. 400a ust. 1 pkt 8 i 9 ustawy z dnia 27 kwietnia 2001 r. Prawo ochrony środowiska (Dz. U. z 2008 r., Nr 25, poz. 150 z późn. zm.) do zadań własnych gminy należy finansowanie ochrony środowiska i gospodarki wodnej w zakresie przedsięwzięć związanych z gospodarką odpadami oraz ochroną powierzchni ziemi. Program będzie realizowany poprzez zadanie pn. ???, na który Gmina będzie pozyskiwać środki w 50% z dotacji z Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej (dalej: NFOŚiGW) oraz w 50% z pożyczki z Wojewódzkiego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej (dalej: WFOŚiGW). Całość pozyskanych środków na realizację zadania będzie stanowić dochód w budżecie Gminy, a środki te będą przekazywane na mocy podpisanych umów ? już nie jako dofinansowanie z NFOŚiGW czy WFOŚiGW ? lecz jako środki pochodzące z budżetu Gminy. Beneficjent końcowy nie będzie ponosił z tytułu uczestnictwa w zadaniu żadnych kosztów finansowych lecz otrzyma świadczenie rzeczowe, polegające na demontażu, zbieraniu, transporcie i utylizacji wyrobów zawierających azbest. Umowa zawarta z beneficjentem końcowym określa jedynie obowiązki stron oraz przedmiot i zakres wykonania usługi. Mieszkańcy (beneficjenci końcowi) zgodnie z regulaminem nie otrzymują środków finansowych na realizację ww. usług. Usługę polegającą na załadunku, transporcie i unieszkodliwieniu odpadów wykonywać będzie podmiot wybrany do realizacji zadania, zgodnie z przepisami prawa zamówień publicznych (w drodze przetargu), z którym Gmina zawrze stosowną umowę. Dofinansowanie usuwania azbestu na prywatnym majątku mieszkańców odbywać się będzie poprzez zapłatę dla podmiotu wykonującego usługę demontażu, transportu i unieszkodliwiania wyrobów azbestowych.

Program usuwania azbestu i wyrobów zawierających azbest z terenu Gminy W. 2011-2032 uwzględnia także możliwość wystąpienia pomocy publicznej. Dofinansowanie dla projektów, które będą nosić znamiona pomocy publicznej jest możliwe do wysokości określonej w odrębnych przepisach dotyczących pomocy publicznej.

W związku z powyższym zadano m. in. następujące pytanie:

Czy wartość wykonanych usług demontażu, odbioru, transportu i unieszkodliwienia odpadów zawierających azbest z nieruchomości stanowiących własność osób fizycznych, realizowanych w ramach rządowego programu, pokrywana z budżetu gminy, stanowi dla tych osób nieodpłatne świadczenie podlegające opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych jako przychód z innych źródeł, skutkujące obowiązkiem wystawienia tym osobom przez gminę druków PIT-8C, czy też przychód ten będzie korzystać ze zwolnienia z opodatkowania na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 114 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych?

Zdaniem Wnioskodawcy, stosownie do art. 21 ust. 1 pkt 114 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, opisane zdarzenie przyszłe będzie mieścić się w tym zwolnieniu przedmiotowym, gdyż jest to:

  • nieodpłatne świadczenie,
  • świadczenie rzeczowe (w naturze),
  • świadczenie finansowane ze środków budżetu jednostek samorządu terytorialnego (dotacja i pożyczka zaciągnięta przez gminę stanowić będzie dochód budżetu jednostki samorządu terytorialnego),
  • świadczenie nastąpi w ramach programów rządowych.

W związku z powyższym na Gminie nie spoczywa obowiązek wystawienia informacji PIT-8C osobom fizycznym otrzymującym nieodpłatne świadczenia.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Na wstępie zaznacza się, że przedmiotem niniejszej interpretacji jest ocena stanowiska Wnioskodawcy dotycząca podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie skutków podatkowych wykonania przez gminę za pośrednictwem wybranego podmiotu na rzecz osób fizycznych usługi usuwania azbestu (pyt. nr 1). W zakresie pyt. nr 2 zostanie wydane odrębne rozstrzygnięcie.

Zgodnie z treścią art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 roku o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2012 roku, poz. 361 z późn. zm.), wyrażającego zasadę powszechności opodatkowania, opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

Stosownie do art. 10 ust. 1 pkt 9 ww. ustawy, źródłami przychodów są również inne źródła, które nie zostały enumeratywnie wymienione w tym artykule.

Z kolei, zgodnie z przepisami art. 11 ust. 1 ww. ustawy, przychodami, z zastrzeżeniem art. 14-15, art. 17 ust. 1 pkt 6, 9 i 10 w zakresie realizacji praw wynikających z pochodnych instrumentów finansowych, art. 19 i art. 20 ust. 3, są otrzymane lub postawione do dyspozycji podatnika w roku kalendarzowym pieniądze i wartości pieniężne oraz wartość otrzymanych świadczeń w naturze i innych nieodpłatnych świadczeń.

Natomiast w myśl przepisów art. 20 ust. 1, w związku z art. 10 ust. 1 pkt 9 ustawy, za przychody z innych źródeł, uważa się w szczególności: kwoty wypłacone po śmierci członka otwartego funduszu emerytalnego wskazanej przez niego osobie lub członkowi jego najbliższej rodziny, w rozumieniu przepisów o organizacji i funkcjonowaniu funduszy emerytalnych, kwoty uzyskane z tytułu zwrotu z indywidualnego konta zabezpieczenia emerytalnego oraz wypłaty z indywidualnego konta zabezpieczenia emerytalnego, w tym także dokonane na rzecz osoby uprawnionej na wypadek śmierci oszczędzającego, zasiłki pieniężne z ubezpieczenia społecznego, alimenty, stypendia, dotacje (subwencje) inne niż wymienione w art. 14, dopłaty, nagrody i inne nieodpłatne świadczenia nienależące do przychodów określonych w art. 12-14 i 17 oraz przychody nieznajdujące pokrycia w ujawnionych źródłach.

Użycie w ostatnio wymienionym przepisie sformułowania ?w szczególności?, wskazuje, iż definicja przychodów z innych źródeł ma charakter otwarty i nie ma przeszkód, aby do tej kategorii zaliczyć również przychody inne niż wymienione wprost w art. 20 ust. 1 ww. ustawy. Oznacza to, że przychodem z innych źródeł będzie każde przysporzenie majątkowe, mające konkretny wymiar finansowy otrzymane jako świadczenie pieniężne, rzeczowe lub też jako świadczenie nieodpłatne czy częściowo odpłatne.

Jednakże na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 114 cytowanej ustawy, wolna od podatku dochodowego jest wartość otrzymanych nieodpłatnych świadczeń lub świadczeń częściowo odpłatnych oraz wartość świadczeń rzeczowych (w naturze) finansowanych lub współfinansowanych ze środków budżetu państwa, jednostek samorządu terytorialnego, ze środków agencji rządowych, agencji wykonawczych lub ze środków pochodzących od rządów państw obcych, organizacji międzynarodowych lub międzynarodowych instytucji finansowych, w ramach rządowych programów.

Z treści cytowanego powyżej przepisu wynika, iż podlegające zwolnieniu od podatku dochodowego od osób fizycznych świadczenie, winno spełniać określone wymogi, a mianowicie, powinno być:

  • nieodpłatne, bądź
  • częściowo odpłatne, bądź
  • rzeczowe (w naturze),
  • sfinansowane (współfinansowane) z konkretnych, ściśle określonych źródeł,
  • otrzymane w ramach programów rządowych.

Zatem, jeżeli podatnik otrzyma wyżej opisane świadczenie, które jest sfinansowane lub współfinansowane, m. in. ze środków budżetu jednostki samorządu terytorialnego w ramach programów rządowych, to wartość tego świadczenia jest przychodem zwolnionym od podatku dochodowego od osób fizycznych, na podstawie omawianego przepisu art. 21 ust. 1 pkt 114 ustawy.

Stosownie do art. 211 ust. 1 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (Dz. U. z 2013 r., poz. 885 z późn. zm.) budżet jednostki samorządu terytorialnego jest rocznym planem dochodów i wydatków oraz przychodów i rozchodów tej jednostki. Budżet jednostki samorządu terytorialnego jest uchwalany na rok budżetowy (art. 211 ust. 4 ww. ustawy).

Na podstawie art. 212 ust. 1 ww. ustawy o finansach publicznych uchwała budżetowa określa:

  1. łączną kwotę planowanych dochodów budżetu jednostki samorządu terytorialnego, z wyodrębnieniem doch
  1. uprawnienia jednostki pomocniczej do prowadzenia gospodarki finansowej w ramach budżetu gminy;

10. inne postanowienia, których obowiązek zamieszczenia w uchwale budżetowej wynika z postanowień organu stanowiącego jednostki samorządu terytorialnego.

Z treści złożonego wniosku o wydanie indywidualnej interpretacji podatkowej wynika, że Wnioskodawca, na podstawie rządowego programu, opracował i wdraża w życie program usuwania azbestu i wyrobów z azbestu na terenie Gminy w latach 2011-2032. Na ten cel Wnioskodawca pozyska środki z Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej w formie dotacji (50% potrzebnych środków) oraz z Wojewódzkiego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej w formie pożyczki (50% potrzebnych środków). Cała kwota pozyskanych środków finansowych zostanie zaewidencjonowana w budżecie Gminy po stronie dochodów. Środki te będą przekazywane na mocy podpisanych umów ? już nie jako dofinansowanie z NFOŚiGW czy WFOŚiGW ? lecz jako środki pochodzące z budżetu Gminy. Gmina wyłoni w drodze przetargu podmiot, który wykona na rzecz mieszkańców Gminy usługę polegającą na demontażu, odbiorze, transporcie i unieszkodliwieniu odpadów z azbestu. Z beneficjentami końcowymi (mieszkańcami Gminy - osobami fizycznymi), zgodnie z regulaminem, zostaną podpisane umowy, na mocy których uregulowane będą obowiązki stron oraz przedmiot i zakres wykonanej usługi. Beneficjenci końcowi nie otrzymają żadnych środków finansowych na realizację tej usługi. Zapłatę, ze środków zgromadzonych w budżecie Gminy, za wykonanie usługi otrzyma podmiot faktycznie ją wykonujący.

Mając na uwadze powyższe należy stwierdzić, że wartość usług w postaci demontażu, odbioru, transportu i unieszkodliwienia wyrobów z azbestu i azbestu wykonanych przez podmiot wybrany przez Gminę w trybie odpowiednich przepisów, za wykonanie której, podmiot ten otrzyma od Gminy jako zlecającego, zapłatę, stanowi dla osób je otrzymujących nieodpłatne świadczenie. Wartość tak rozumianego nieodpłatnego świadczenia, stanowić będzie dla tych osób ? mieszkańców Gminy przychód podatkowy, o którym mowa w art. 20 ust. 1 ww. ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, korzystający ze zwolnienia z opodatkowania na mocy art. 21 ust. 1 pkt 114 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, pod warunkiem spełnienia wszystkich przesłanek określonych w treści tegoż przepisu, w tym dotyczącego dokonywania ww. świadczenia w ramach programów rządowych.

Jednocześnie należy zauważyć, iż sytuacja, w której środki pieniężne przeznaczone przez Gminę W. na ponoszenie kosztów ww. usług będą pochodzić z dotacji lub pożyczki udzielonej Gminie przez Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej bądź Wojewódzki Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej, nie ma wpływu na możliwość zastosowania zwolnienia, o którym mowa w art. 21 ust. 1 pkt 114 ww. ustawy. Istotne jest bowiem wyłącznie to, że koszty poniesione przez Gminę W. w związku z programem usuwania azbestu i wyrobów zawierających azbest z terenu Gminy W., będą pochodzić bezpośrednio ze środków budżetu Gminy (w tym zasilanego dotacjami czy też zaciąganymi pożyczkami) oraz spełnione zostaną pozostałe przesłanki określone w treści tegoż przepisu.

Powyższe oznacza, że w przedmiotowej sprawie stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gliwicach, ul. Prymasa S. Wyszyńskiego 2, 44-100 Gliwice, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu ? do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi ? Dz. U. z 2012 r., poz. 270, z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach ? art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.

Masz inne pytanie do prawnika?

Potrzebujesz pomocy prawnej?

Zapytaj prawnika