Czy dokonując zwrotów kosztów montażu pieca centralnego ogrzewania ZGM ma obowiązek wynikający (...)

Czy dokonując zwrotów kosztów montażu pieca centralnego ogrzewania ZGM ma obowiązek wynikający z art.42a ustawy z dnia 26 lipca 1991 roku o podatku dochodowym od osób fizycznych wystawienia PIT-8C i potraktowania tego, jako przychodu z innych źródeł?

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 12 października 2009r. (data wpływu do Organu ? 14 października 2009r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie skutków podatkowych zwrotu kosztów montażu pieca gazowego - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 14 października 2009r. wpłynął do Organu ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie skutków podatkowych zwrotu kosztów montażu pieca gazowego.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

Zakład Gospodarki Mieszkaniowej jest zakładem budżetowym zarządzającym lokalami mieszkalnymi stanowiącymi własność gminy zlokalizowanymi w budynkach wspólnot mieszkaniowych jak i w budynkach stanowiących 100 % własności gminy. W statucie zakładu zapisano m.in., że przedmiotem działania zakładu jest sprawowanie opieki technicznej budynków i budowli wchodzących w skład zarządzanych nieruchomości. W ramach gospodarowania mieniem komunalnym zakład wynajmuje lokale mieszkalne osobom fizycznym. Zgodnie z art. 6a ustawy z dnia 21 czerwca 2001r. o ochronie praw lokatorów, mieszkaniowym zasobie gminy i o zmianie kodeksu cywilnego (t. j. Dz. U. nr 31 z 2005 r., poz. 266 z późn. zm.) wynajmujący (czyli ZGM) jest obowiązany do ?zapewniania sprawnego działania instalacji i urządzeń związanych z budynkiem umożliwiających najemcy korzystanie z wody, paliw gazowych i ciekłych, ciepła, energii elektrycznej, dźwigów osobowych oraz innych instalacji i urządzeń stanowiących wyposażenie lokalu i budynku określone odrębnymi przepisami??.

Do obowiązków wynajmującego należy w szczególności (art. 6a ust. 3 lit. a) i b) powyższej ustawy) dokonywanie napraw lokalu, napraw lub wymiany instalacji i elementów wyposażenia technicznego w zakresie nie obciążającym najemcy, a zwłaszcza:

  • napraw wymiany wewnętrznych instalacji wodociągowej, gazowej i ciepłej wody ? bez armatury wyposażenia, a także napraw i wymiany wewnętrznych instalacji kanalizacyjnych, centralnego ogrzewania wraz z grzejnikami, instalacji elektrycznej, anteny zbiorczej ? z wyjątkiem osprzętu,
  • wymiana pieców grzewczych, stolarki okiennej i drzwiowej oraz podłóg, posadzek i wykładzin podłogowych, a także tynków.

W związku z trudnościami finansowymi ZGM nie jest w stanie dokonać wymiany stolarki okiennej w bieżącym okresie we wszystkich lokalach, których najemcy zgłosili konieczność ich wymiany. Okres oczekiwania wynosi około 3 lat. Możliwość przyśpieszenia wymiany, jest uwarunkowana tym, że lokator dokona wymiany we własnym zakresie i będzie partycypował w koszcie wymiany. ZGM dokonuje wówczas zwrotu kosztów najemcom, którzy wystąpili z wnioskiem o wymianę i wyrazili zgodę na partycypowanie w kosztach tej wymiany. ZGM zwraca koszt w wysokości iloczynu metrów kwadratowych okien i kosztu wymiany okien, jaki podano w ostatnim przetargu nieograniczonym ogłaszanym przez ZGM poprzedzającym datę złożenia pisma o wymianę, z uwzględnieniem % partycypacji w kosztach. Wyrażając zgodę na partycypację w kosztach wymiany ZGM uwzględnia również, czy najemca przez brak właściwej konserwacji nie przyczynił się do pogorszenia stanu stolarki. Wówczas zwiększa się udział najemcy w kosztach wymiany, a zmniejsza udział ZGM ? u, np. najemca

60%, a ZGM 40%.

Podobnie w sytuacji, gdy istniejące piece węglowe wymagają przebudowy, obowiązek ten spoczywa na wynajmującym. Zdarzają się sytuacje, gdy najemca zgłasza chęć zmiany sposobu ogrzewania na ogrzewanie gazowe, ZGM wyraża zgodę na zmianę sposobu ogrzewania. W takiej sytuacji ZGM pokrywa koszt jednofunkcyjnego pieca gazowego centralnego ogrzewania.

W związku z powyższym zadano następujące pytania:

  1. Czy dokonując zwrotu kosztów wymienionej przez najemcę stolarki okiennej ZGM ma obowiązek wynikający z art. 42a ustawy z dnia 26 lipca 1991 roku o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2000r. na 14 176 późn. zm.) wystawienia PIT-8C i potraktowania tego jako przychodu z innych źródeł (art. 10 ust. 1 pkt 9)...

  2. Czy ZGM dokonując zwrotu kosztów montażu pieca centralnego ogrzewania wykonanego przez najemcę ma obowiązek wynikający z art. 42a ustawy z dnia 26 lipca 1991 roku ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2000r. na 14 poz. 176 z późn. zm.) wystawienia PIT-8C i potraktowania tego jako przychodu z innych źródeł (art. 10 ust. 1 pkt 9)...

Wnioskodawca stoi na stanowisku, iż nie należy traktować zwrotu kosztów wymiany stolarki okiennej i kosztów montażu pieca centralnego ogrzewania jako przychodu z innych źródeł i nie jest w związku z tym zobowiązany do wystawiania najemcom lokali komunalnych informacji PIT-8C, ponieważ obowiązek wymiany stolarki okiennej oraz zapewnienie ogrzewania lokalu leży po stronie wynajmującego. Wnioskodawca powołuje się na liczne orzeczenia sądów administracyjnych m.in. WSA w Szczecinie z 10 czerwca 2007r. sygn. akt I SA/Sz 161/06, WSA w Bydgoszczy z 20 lutego 2008r. sygn. akt I SA/Bd 830/07, WSA w Kielcach z 27 czerwca 2008r. sygn. akt I SA/Ke 149/08, WSA w Gliwicach z 1 marca 2008r. sygn. akt I SA/GI 914/07.

Wnioskodawca uważa, że decydujące znaczenie w tej sprawie ma interpretacja ogólna Ministra Finansów z dnia 17 marca 2009r. wydana w trybie art. 14a ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. ? Ordynacja podatkowa, z której wynika, że ?jeżeli najemca podczas trwania umowy najmu, z własnych środków sfinansuje wymianę pieca a następnie otrzyma od właściciela zwrot tych wydatków, będzie to okoliczność neutralna podatkowo. Kwota refundacji nie będzie stanowiła dla najemcy przychodu w rozumieniu przepisów ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.?

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uważa się za prawidłowe.

Na wstępie należy zaznaczyć, iż przedmiotem niniejszej interpretacji jest ocena stanowiska wnioskodawcy w zakresie skutków podatkowych zwrotu kosztów montażu pieca centralnego ogrzewania. Natomiast w zakresie skutków podatkowych związanych z zwrotem kosztów wymiany stolarki okiennej zostanie wydana odrębna interpretacja.

Zgodnie z art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. j. Dz. U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176 ze zm.) opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

W myśl art. 10 ust. 1 pkt 9 ww. ustawy do źródeł przychodów zalicza się między innymi ?inne źródła'.

Z kolei, zgodnie z postanowieniami art. 20 ust. 1 ww. ustawy za przychody z innych źródeł, o których mowa w art. 10 ust. 1 pkt 9, uważa się w szczególności: kwoty wypłacone po śmierci członka otwartego funduszu emerytalnego wskazanej przez niego osobie lub członkowi jego najbliższej rodziny, w rozumieniu przepisów o organizacji i funkcjonowaniu funduszy emerytalnych, zasiłki pieniężne z ubezpieczenia społecznego, alimenty, stypendia, dotacje (subwencje) inne niż wymienione w art. 14, dopłaty, nagrody i inne nieodpłatne świadczenia nie należące do przychodów określonych w art. 12-14 i 17 oraz przychody nie znajdujące pokrycia w ujawnionych źródłach.

Stosownie natomiast do brzmienia art. 11 ust. 1 cyt. powyżej ustawy przychodami są z zastrzeżeniem art. 14-15, art. 17 ust. 1 pkt 6, 9 i 10 w zakresie realizacji praw wynikających z pochodnych instrumentów finansowych, art. 19 i art. 20 ust. 3, są otrzymane lub postawione do dyspozycji podatnika w roku kalendarzowym pieniądze i wartości pieniężne oraz wartość otrzymanych świadczeń w naturze i innych nieodpłatnych świadczeń.

Zgodnie z powołanymi wyżej przepisami opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych podlega uzyskany w roku podatkowym dochód stanowiący dla osób fizycznych (podatników) przysporzenie majątkowe.

W myśl art. 6a ust. 3 pkt 3 lit. b) ustawy z dnia 21 czerwca 2001 r. o ochronie praw lokatorów, mieszkaniowym zasobie gminy i o zmianie Kodeksu cywilnego (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 31, poz. 266 ze zm.) do obowiązków wynajmującego (właściciela) należy w szczególności dokonywanie napraw lokalu, napraw lub wymiany instalacji i elementów wyposażenia technicznego w zakresie nieobciążającym najemcy, a zwłaszcza wymiany pieców grzewczych, stolarki okiennej i drzwiowej oraz podłóg, posadzek i wykładzin podłogowych, a także tynków.

Również na gruncie przepisów kodeksu cywilnego w odniesieniu do najmu lokali, wymiana pieca gazowego obciąża wynajmującego (właściciela).

Zgodnie bowiem z art. 662 ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 r. Kodeks cywilny (Dz. U. z 1964 r. Nr 16, poz. 93 ze zm.) wynajmujący powinien wydać najemcy rzecz w stanie przydatnym do umówionego użytku i utrzymywać ją w takim stanie przez czas trwania najmu. Drobne nakłady połączone ze zwykłym używaniem rzeczy obciążają najemcę. Jeżeli rzecz najęta uległa zniszczeniu z powodu okoliczności, za które wynajmujący odpowiedzialności nie ponosi, wynajmujący nie ma obowiązku przywrócenia stanu poprzedniego.

Z kolei art. 663 ww. ustawy stanowi, że jeżeli w czasie trwania najmu rzecz wymaga napraw, które obciążają wynajmującego, a bez których rzecz nie jest przydatna do umówionego użytku, najemca może wyznaczyć wynajmującemu odpowiedni termin do wykonania napraw. Po bezskutecznym upływie wyznaczonego terminu najemca może dokonać koniecznych napraw na koszt wynajmującego.

Natomiast w myśl art. 681 ww. ustawy do drobnych nakładów, które obciążają najemcę lokalu, należą w szczególności: drobne naprawy podłóg, drzwi i okien, malowanie ścian, podłóg oraz wewnętrznej strony drzwi wejściowych, jak również drobne naprawy instalacji i urządzeń technicznych, zapewniających korzystanie ze światła, ogrzewania lokalu, dopływu i odpływu wody.

Z przedstawionych regulacji wynika, iż obowiązek wymiany pieca gazowego w lokalu oddanym do używania na podstawie umowy najmu obciąża właściciela mieszkania komunalnego, a nie najemcę takiego lokalu. Stąd, jeżeli najemca podczas trwania umowy najmu, z własnych środków sfinansuje wymianę pieca gazowego a następnie otrzyma od właściciela zwrot tych wydatków, będzie to okoliczność neutralna podatkowo. Kwota refundacji nie będzie stanowiła dla najemcy przychodu w rozumieniu przepisów ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Wobec powyższego uznać należy, że zwrot kosztów przez wnioskodawcę montażu pieca gazowego w mieszkaniu komunalnym, które to koszty zostały poniesione przez najemców, nie stanowi dla najemców przychodu podlegającego opodatkowaniu.

W związku z powyższym na właścicielu lokalu, który dokonał częściowego zwrotu poniesionych wydatków na wymianę pieca gazowego nie ciąży obowiązek sporządzenia i przekazania podatnikowi oraz właściwemu organowi podatkowemu informacji PIT-8C o wysokości uzyskanego przychodu, w terminie i na zasadach określonych w art. 42a ustawy, bowiem jak wykazano powyżej zwrot kosztów wymiany pieca gazowego najemcy nie stanowi dla niego przychodu podlegającego opodatkowaniu.

Mając powyższe na uwadze stanowisko wnioskodawcy uznano za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zdarzenia faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Ponadto odnosząc się do przywoływanych przez wnioskodawcę wyroków WSA w Szczecinie z 10 czerwca 2007r. sygn. akt I SA/Sz 161/ 06, WSA w Bydgoszczy z 20 lutego 2008r. sygn. akt I SA/Bd 830/07, WSA w Kielcach z 27 czerwca 2008r. sygn. akt I SA/Ke 149/08, WSA w Gliwicach z 1 marca 2008r. sygn. akt I SA/GI 914/07, należy stwierdzić, że powołane wyroki dotyczą konkretnych spraw podatnika osądzonych w określonym stanie faktycznym i w tych sprawach rozstrzygnięcia w nich zawarte są wiążące. Natomiast wyroki te nie są wiążące dla organu wydającego przedmiotową interpretację, gdyż wyroki sądowe nie są źródłami prawa.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gliwicach, ul. Prymasa S. Wyszyńskiego 2, 44-100 Gliwice po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu ? do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi ? Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach ? art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.


Masz inne pytanie do prawnika?

Potrzebujesz pomocy prawnej?

Zapytaj prawnika