Czy płatnik w informacji PIT-11 za 2010r. powinien wykazać byłym pracownikom zaliczkę na podatek (...)

Czy płatnik w informacji PIT-11 za 2010r. powinien wykazać byłym pracownikom zaliczkę na podatek dochodowy oraz składki na ubezpieczenia społeczne i ubezpieczenie zdrowotne?

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.), Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 20 lipca 2010r. (data wpływu do tut. Biura ? 26 lipca 2010r.), uzupełnionym w dniu 23 września 2010r., o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie wykazania w informacjach PIT-11 wystawianych za 2010r. byłym pracownikom zaliczki na podatek dochodowy oraz składek na ubezpieczenia społeczne i składek na ubezpieczenie zdrowotne:

  • w części dotyczącej wykazania w informacji PIT-11 zaliczki na podatek dochodowy ? jest nieprawidłowe,
  • w części dotyczącej wykazania w informacji PIT-11 składek na ubezpieczenia społecznie i składek na ubezpieczenie zdrowotne ? jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 26 lipca 2010r. wpłynął do tut. Biura ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych m.in. w zakresie wykazania w informacjach PIT-11 wystawianych za 2010r. byłym pracownikom zaliczki na podatek dochodowy oraz składek na ubezpieczenia społeczne i składek na ubezpieczenie zdrowotne.

Z uwagi na braki formalne wniosku, pismem z dnia 16 września 2010r. wezwano wnioskodawcę do jego uzupełnienia.

Wniosek uzupełniono w dniu 23 września 2010r.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny oraz zdarzenie przyszłe:

Biegli Rewidenci badając bilans za 2009r. zakwestionowali nienaliczanie składki ZUS od nagród i dodatków wypłacanych na podstawie regulaminu wynagradzania. Od tych składników była tylko pobierana zaliczka na podatek. W bilansie za 2009r. została stworzona rezerwa na poczet zaległych składek i należnych odsetek. Na dzień dzisiejszy wszystkie korekty zostały sporządzone i należne składki ZUS wraz z odsetkami zostały przelane do 30 kwietnia 2010r. W wyniku korekt powstały różnice na plus: w podstawie składki zdrowotnej, podstawie ZUS, podstawie funduszu rentowo-emerytalnego, a w konsekwencji wszystkich naliczeń ustawowych od tych podstaw. Natomiast na minus: podstawa podatku i zaliczka podatku.

Przykład:

Podstawa ZUS: 800,00 zł.

Podstawa fund. emeryt.-rent: 800,00 zł

  • fundusz emerytalny pracownik (9,76%): 78,08 zł
  • fundusz rentowy (1,50%): 12,00 zł
  • fundusz chorobowy (2,45%): 19,60 zł

SKŁADKI PRACOWNIKA RAZEM: 109,68 zł

  • fundusz emerytalny pracodawca (9,76%): 78,08 zł
  • fundusz rentowy (4,50%): 36,00 zł
  • fundusz wypadkowy (1,81%): 14,48 zł
  • FGŚP (0,10%): 0,80 zł
  • Fundusz Pracy (2,45%): 19,60 zł

SKŁADKA PŁATNIKA RAZEM: 148,96 zł

Podstawa zdrowotnego: 690,32 zł

  • zdrowotne pobrane (9,00%): 62,13 zł
  • zdrowotne odliczone (7,75%): 53,50 zł

Podstawa podatku: - 110,00 zł

Zaliczka podatku: - 74,00 zł

DO WYPŁATY: - 97,81 zł (tj.: (109,68 + 62,13) - 74,00 = 97,81)

Wśród pracowników, którzy zostali objęci korektą są byli pracownicy. Według wnioskodawcy, w wyniku korekty pracownik jest zobowiązany zwrócić do firmy 97,81 zł (wg przykładu). Pracodawca nosi się z zamiarem wszystkim pracownikom sfinansować wynik korekty. W wyniku tego ustalona kwota dla każdego pracownika będzie przychodem podlegającym naliczeniu ZUS i zaliczki na podatek. Wnioskodawca ma problem w ustaleniu tej kwoty. Wstępne ustalenia z biegłymi zmierzały do tego, że tylko wartość składki ZUS płacona przez pracownika, czyli z przykładu 109,68 zł plus składka zdrowotna 62,13 zł = razem 171,81 zł będzie stanowiło kwotę umorzenia. Jednakże ? według wnioskodawcy ? nie można pominąć w wyniku korekty powstałych skutków podatkowych dla każdego pracownika: podstawa podatku - 110,00 zł, zaliczka podatku - 74,00 zł. Zaległe składki ZUS i zaliczka podatku ?wejdą? do PIT-11 za 2010r. Ustalenie wysokości kwoty korekty sfinansowanej przez pracodawcę jest ważne z uwagi na skutki podatkowe w 2010r.

Wskazując na przykład, wnioskodawca stawia pytanie czy jest to kwota 171,81 zł czy 97,81 zł.

W związku z powyższym zadano następujące pytania:

  1. Jaka jest prawidłowa wartość korekty sfinansowana przez pracodawcę stanowiąca przychód w 2010r. dla pracownika...
  2. Co jest przychodem w 2010r. dla byłych pracowników...
  3. Co z zaliczką podatku i składkami ZUS w wyniku korekty dla byłych pracowników...
  4. Czy suma zaliczek na minus dla pracujących i byłych pracowników pomniejsza przelew podatku za m-c w PIT-4R za 2010r....

Zdaniem wnioskodawcy:

  1. Z uwagi na to, że powstała niedopłata składki ZUS i nadpłata zaliczki podatku, to dla pracownika różnica w kwocie 97,81 zł będzie stanowiła kwotę umorzenia przez pracodawcę, a tym samym przychód 2010r. wykazany w PIT-11.
  2. Suma kwoty zaległych składek na ubezpieczenie rentowo-emerytalne i kwoty kasy pobranej, którą pracodawca uregulował ze swych środków za byłego pracownika, w tej części w której zgodnie z przepisami powinny być potrącone z dochodu pracownika, stanowi dla tej osoby przychód ze stosunku pracy i podlega opodatkowaniu podatkiem dochodowym, czyli kwota 171,81 zł z przykładu.
  3. Wynikła zaliczka podatku na minus dla byłego pracownika winna być wykazana w PIT-11 za 2010r., a także składki ZUS (109,68 zł) i składka na ubezpieczenie zdrowotne 7,75% (53,50 zł).
  4. Z chwilą zaksięgowania list korygujących zaliczki podatku wynikłe z korekt powinny pomniejszyć przelew podatku w danym miesiącu kalendarzowym w PIT-4R.

Na tle przedstawionego stanu faktycznego oraz zdarzenia przyszłego stwierdzam co następuje:

Niniejsza interpretacja indywidualna stanowi pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego dotyczącą podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie wykazania byłym pracownikom przez płatnika w informacjach PIT-11 za 2010r. zaliczki na podatek dochodowy oraz składek na ubezpieczenia społeczne i składek na ubezpieczenie zdrowotne (pyt. 3).

W pozostałym zakresie wydano odrębne rozstrzygnięcia.

Z treści art. 31 ustawy z dnia 26 lipca 1991r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (w brzmieniu obowiązującym do 30 marca 2010r. - t. j. Dz. U. z 2000r. Nr 14, poz. 176 ze zm., natomiast w brzmieniu obowiązującym od 31 marca 2010r. ? t. j. z 2010r. Dz. U. Nr 51, poz. 307 ze zm.) wynika, że osoby fizyczne, osoby prawne oraz jednostki organizacyjne nie posiadające osobowości prawnej, zwane dalej ?zakładami pracy?, są obowiązane jako płatnicy obliczać i pobierać w ciągu roku zaliczki na podatek dochodowy od osób, które uzyskują od tych zakładów przychody ze stosunku służbowego, stosunku pracy, pracy nakładczej lub spółdzielczego stosunku pracy, zasiłki pieniężne z ubezpieczenia społecznego wypłacane przez zakłady pracy, a w spółdzielniach pracy - wypłaty z tytułu udziału w nadwyżce bilansowej.

Przepis art. 32 ust. 2 ww. ustawy stanowi, iż za dochód, o którym mowa w ust. 1 i 1a, uważa się uzyskane w ciągu miesiąca przychody w rozumieniu art. 12 oraz zasiłki pieniężne z ubezpieczenia społecznego wypłacane przez płatnika, po odliczeniu kosztów uzyskania w wysokości określonej w art. 22 ust. 2 pkt 1 lub 3 oraz po odliczeniu potrąconych przez płatnika w danym miesiącu składek na ubezpieczenie społeczne, o których mowa w art. 26 ust. 1 pkt 2 lit. b lub pkt 2a. (?).

Zgodnie z art. 39 ust. 1 ww. ustawy w terminie do końca lutego roku następującego po roku podatkowym płatnicy, o których mowa w art. 31, art. 33 i art. 35, w przypadku gdy nie dokonują rocznego obliczenia podatku, są obowiązani przekazać podatnikowi i urzędowi skarbowemu, którym kieruje naczelnik urzędu skarbowego właściwy według miejsca zamieszkania podatnika, a w przypadku podatnika, o którym mowa w art. 3 ust. 2a, urzędowi skarbowemu, którym kieruje naczelnik urzędu skarbowego właściwy w sprawach opodatkowania osób zagranicznych - imienne informacje sporządzone według ustalonego wzoru, z zastrzeżeniem ust. 5 (PIT-11). (?).

Z przepisu art. 26 ust. 1 pkt 2 lit. b) ww. ustawy wynika, iż podstawę obliczenia podatku, z zastrzeżeniem art. 24 ust. 3, art. 29-30c oraz art. 30e, stanowi dochód ustalony zgodnie z art. 9, art. 24 ust. 1, 2, 4, 4a-4e, ust. 6 lub art. 24b ust. 1 i 2, lub art. 25, po odliczeniu kwot składek określonych w ustawie z dnia 13 października 1998r. o systemie ubezpieczeń społecznych potrąconych w roku podatkowym przez płatnika ze środków podatnika, z tym że w przypadku podatnika osiągającego przychody określone w art. 12 ust. 6, tylko w części obliczonej, w sposób określony w art. 33 ust. 4, od przychodu podlegającego opodatkowaniu - odliczenie nie dotyczy składek, których podstawę wymiaru stanowi dochód (przychód) zwolniony od podatku na podstawie ustawy, oraz składek, których podstawę wymiaru stanowi dochód, od którego na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

Zgodnie z art. 27b ust. 1 pkt 1 lit. b) ww. ustawy podatek dochodowy, obliczony zgodnie z art. 27 lub art. 30c, w pierwszej kolejności ulega obniżeniu o kwotę składki na ubezpieczenie zdrowotne, o której mowa w ustawie z dnia 27 sierpnia 2004r. o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych (Dz. U. z 2008r. Nr 164, poz. 1027 ze zm.) pobranej w roku podatkowym przez płatnika zgodnie z przepisami o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych - obniżenie nie dotyczy składek, których podstawę wymiaru stanowi dochód (przychód) zwolniony od podatku na podstawie ustawy oraz składek, których podstawę wymiaru stanowi dochód, od którego na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

Na mocy delegacji ustawowej zawartej w art. 45b pkt 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych zostało wydane rozporządzenie Ministra Finansów z dnia 24 kwietnia 2008r. w sprawie określenia niektórych wzorów oświadczeń, deklaracji i informacji podatkowych obowiązujących w zakresie podatku dochodowego od osób fizycznych (Dz. U. Nr 74, poz. 445 ze zm.). Przy czym zgodnie z treścią § 1 pkt 3 lit. c) ww. rozporządzenia został określony wzór Informacji o dochodach oraz o pobranych zaliczkach na podatek dochodowy (PIT-11), będący załącznikiem Nr 11 do rozporządzenia.

W części E tego formularza:

  • w poz. 76 ? należy wykazać składki na ubezpieczenia społeczne, o których mowa w przepisach ustawy, podlegające odliczeniu od dochodu,
  • w poz. 78 ? należy wykazać składki na ubezpieczenie zdrowotne, o których mowa w przepisach ustawy, podlegające odliczeniu od podatku.

Z przedstawionego we wniosku stanu faktycznego oraz zdarzenia przyszłego wynika, iż Biegli Rewidenci badając bilans za 2009r. zakwestionowali nienaliczanie składki ZUS od nagród i dodatków wypłacanych na podstawie regulaminu wynagradzania. Od tych składników była tylko pobierana zaliczka na podatek. W bilansie za 2009r. została stworzona rezerwa na poczet zaległych składek i należnych odsetek. Na dzień dzisiejszy wszystkie korekty zostały sporządzone i należne składki ZUS wraz z odsetkami zostały przelane do 30 kwietnia 2010r. W wyniku korekt powstały różnice na plus: w podstawie składki zdrowotnej, podstawie ZUS, podstawie funduszu rentowo-emerytalnego, a w konsekwencji wszystkich naliczeń ustawowych od tych podstaw. Natomiast na minus: podstawa podatku i zaliczka podatku. Wśród pracowników, którzy zostali objęci korektą są byli pracownicy. Pracodawca nosi się z zamiarem wszystkim pracownikom sfinansować wynik korekty. W wyniku tego ustalona kwota dla każdego pracownika będzie przychodem podlegającym naliczeniu ZUS i zaliczki na podatek.

Biorąc pod uwagę przedstawiony we wniosku stan faktyczny, zdarzenie przyszłe oraz ww. przepisy prawa należy stwierdzić, iż zapłacone w 2010r. przez wnioskodawcę (byłego pracodawcę) z własnych środków niepotrącone w 2009r. składki na ubezpieczenia społeczne (składki emerytalne i rentowe) w części, w której powinny być one pokryte z dochodu byłego pracownika oraz niepobrane w 2009r.

składki na ubezpieczenie zdrowotne byłego pracownika (następnie przez byłego pracodawcę umorzone) stanowią dla tej osoby przysporzenie majątkowe mające swoje źródło w przychodach ze stosunku pracy, o którym mowa w art. 12 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Zgodnie bowiem z tym przepisem za przychody ze stosunku służbowego, stosunku pracy, pracy nakładczej oraz spółdzielczego stosunku pracy uważa się wszelkiego rodzaju wypłaty pieniężne oraz wartość pieniężną świadczeń w naturze bądź ich ekwiwalenty, bez względu na źródło finansowania tych wypłat i świadczeń, a w szczególności: wynagrodzenia zasadnicze, wynagrodzenia za godziny nadliczbowe, różnego rodzaju dodatki, nagrody, ekwiwalenty za niewykorzystany urlop i wszelkie inne kwoty niezależnie od tego, czy ich wysokość została z góry ustalona, a ponadto świadczenia pieniężne ponoszone za pracownika, jak również wartość innych nieodpłatnych świadczeń lub świadczeń częściowo odpłatnych.

Przychód z tytułu łącznej sumy zapłaconych za byłego pracownika z własnych środków wnioskodawcy składek na ubezpieczenie zdrowotne i ubezpieczenia społeczne należy wykazać w informacji PIT-11, o której mowa w art. 39 ust. 1 ww. ustawy wystawionej byłemu pracownikowi za 2010r.

W informacji tej należy wykazać, także kwotę podlegających odliczeniu składek, na ubezpieczenia społeczne i ubezpieczenie zdrowotne w tej części, w której odpowiadają dochodowi przypisanemu byłemu pracownikowi z tytułu nieodpłatnych świadczeń, w związku z pokryciem przez wnioskodawcę składek w części, w której winny być sfinansowane przez podatnika. Uznanie bowiem, w świetle powołanych przepisów, że ? w związku z uregulowaniem przez płatnika zaległych składek w tej części, w której winny być sfinansowane ze środków pracownika (i odstąpieniem od egzekwowania tych należności od pracownika) ? po stronie pracownika powstaje przychód podatnika, powoduje, że de facto składkami tymi w sensie podatkowym zostali obciążeni byli pracownicy (składki te ponieśli pośrednio). Skoro tak, to przysługują im uprawnienia wynikające z art. 26 ust. 1 pkt 2 oraz art. 27b ust. 1 pkt 1 lit. b) ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Brak jest natomiast jakichkolwiek podstaw prawnych aby ? jak określa to wnioskodawca ? ?zaliczka podatku na minus? została wykazana w PIT-11. Zaznaczyć bowiem należy, iż w 2009r. zaliczka na podatek dochodowy od osób fizycznych została pobrana przez wnioskodawcę prawidłowo. Skoro bowiem w 2009r. nie zostały odprowadzone składki tytułem ubezpieczenia społecznego i zdrowotnego, to nie mogły one mieć wpływu na wysokość pobranej i odprowadzonej zaliczki. Dokonanie w 2010r. rozliczenia zaległych składek również nie może mieć wpływu na zaliczkę pobraną w 2009r. To oznacza, iż nie ma podstaw do twierdzenia, że zaliczka została pobrana w kwocie zawyżonej, czyli jak twierdzi wnioskodawca winna być skorygowana ?in minus? a korekta ta winna znaleźć odzwierciedlenie w informacji PIT-11 wystawionej za 2010r. Stosownie do powołanych uregulowań, w informacji PIT-11 powinna być wykazana ta zaliczka, która dotyczy przychodu (dochodu) osiągniętego w 2010r., przy uwzględnieniu odliczeń dotyczących składek na ubezpieczenia społeczne i zdrowotne, odprowadzonych również w 2010r., sfinansowanych bezpośrednio lub pośrednio (jak w stanie faktycznym/zdarzeniu przyszłym przedstawionym we wniosku) z dochodu pracownika (byłego pracownika).

W świetle powyższego stanowisko wnioskodawcy, w części dotyczącej wykazania byłym pracownikom przez płatnika w informacjach PIT-11 za 2010r. ?zaliczki podatku na minus? ? należało uznać za nieprawidłowe.

W pozostałym zakresie, tj. w części dotyczącej wykazania byłym pracownikom przez płatnika w informacjach PIT-11 za 2010r. składek na ubezpieczenia społeczne i składek na ubezpieczenie zdrowotne ? należało uznać za prawidłowe.

Ponadto należy podkreślić, iż niniejszą interpretacją organ podatkowy dokonał wyłącznie oceny skutków podatkowych zapłacenia przez wnioskodawcę w 2010r. z własnych środków składek na ubezpieczenie zdrowotne i ubezpieczenia społeczne za byłego pracownika. Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach nie jest uprawniony do analizy prawidłowości wyliczeń przedstawionych przez wnioskodawcę we wniosku oraz zasad naliczenia wysokości składek na ubezpieczenia społeczne i ubezpieczenie zdrowotne.

Zgodnie bowiem z art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej, minister właściwy do spraw finansów publicznych, na pisemny wniosek zainteresowanego, wydaje, w jego indywidualnej sprawie, pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego (interpretację indywidualną).

Stosownie do treści § 2 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007r. w związku z art. 14a § 6 ustawy Ordynacja podatkowa, Dyrektorzy Izb Skarbowych upoważnieni są w imieniu ministra właściwego do spraw finansów publicznych do udzielania pisemnych interpretacji indywidualnych w zakresie przepisów prawa podatkowego w rozumieniu art. 3 pkt 2 ustawy Ordynacja podatkowa w sprawach pozostających we właściwości naczelników urzędów i dyrektorów izb skarbowych oraz naczelników urzędów i dyrektorów izb celnych.

Zgodnie z art. 3 pkt 2 Ordynacji podatkowej, pod pojęciem przepisów prawa podatkowego rozumie się przepisy ustaw podatkowych, postanowienia ratyfikowanych przez Rzeczpospolitą Polską umów o unikaniu podwójnego opodatkowania oraz ratyfikowanych innych umów międzynarodowych dotyczących problematyki podatkowej, a także przepisy aktów wykonawczych wydanych na podstawie ustaw podatkowych, przy czym mianem ustaw podatkowych ? w rozumieniu art. 3 pkt 1 Ordynacji podatkowej określa się ustawy dotyczące podatków, opłat oraz niepodatkowych należności budżetowych określające podmiot, przedmiot opodatkowania, powstanie obowiązku podatkowego, podstawę opodatkowania, stawki podatkowe oraz regulujące prawa i obowiązki organów podatkowych, podatników, płatników i inkasentów, a także ich następców prawnych oraz osób trzecich.

Z powyższych regulacji wynika, że upoważniony Dyrektor Izby Skarbowej ma obowiązek udzielić pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania ustaw podatkowych oraz wydanych na ich podstawie aktów wykonawczych i ratyfikowanych umów międzynarodowych związanych z materią podatkową. Interpretacja natomiast to ocena prawna stanowiska pytającego z przytoczeniem przepisów prawa.

W świetle powyższego tut. Organ nie może odnieść się do wyliczeń wskazanych przez wnioskodawcę. Prawidłowość bądź nieprawidłowość wyliczeń podlega weryfikacji przez właściwy organ podatkowy w prowadzonym przez siebie postępowaniu podatkowym.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym oraz zdarzenia przyszłego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Krakowie, ul. Rakowicka 10, 31-511 Kraków po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia,w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu ? do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi ? Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach ? art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.


Masz inne pytanie do prawnika?

Potrzebujesz pomocy prawnej?

Zapytaj prawnika