Dofinansowanie kosztów podnoszenia kwalifikacji zawodowych nauczycieli będących pracownikami wnioskodawcy

Dofinansowanie kosztów podnoszenia kwalifikacji zawodowych nauczycieli będących pracownikami wnioskodawcy

INTERPRETACJ INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 19 października 2010r. (data wpływu do tut. Biura ? 25 października 2010r.), uzupełnionym w dniu 15 grudnia 2010r. i 17 grudnia 2010r., o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie dofinansowania kosztów podnoszenia kwalifikacji zawodowych nauczycieli będących pracownikami wnioskodawcy w związku z realizacją projektu w ramach Programu Operacyjnego Kapitał ludzki - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 25 października 2010r. do tut. Biura wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych m. in. w zakresie dofinansowania kosztów podnoszenia kwalifikacji zawodowych nauczycieli będących pracownikami wnioskodawcy w związku z realizacją projektu w ramach Programu Operacyjnego Kapitał ludzki.

Z uwagi na braki formalne wniosku, pismem z dnia 08 grudnia 2010r. Znak: IBPB II/1/415-871/10/BJ, IBPB II/1/415-872/10/BJ wezwano wnioskodawcę do jego uzupełnienia. Przedmiotowy wniosek uzupełniono w dniu 15 grudnia (uiszczenie brakującej opłaty) i w dniu 17 grudnia 2010r. (pozostałe braki formalne).

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

Wnioskodawca zwrócił się o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie poboru zaliczek na podatek dochodowy od osób fizycznych od dofinansowania kursu języka angielskiego, innych kursów kwalifikacyjnych, studiów I i II stopnia oraz podyplomowych w ramach projektu realizowanego w oparciu o POKL, Priorytet IX: ?Rozwój wykształcenia i kompetencji w regionach?, Działanie 9.4: ?Wysoko wykwalifikowane kadry systemu oświaty?. Wnioskodawca zawarł umowy cywilnoprawne z nauczycielami szkół, których przedmiotem jest dofinansowanie kosztów kursu języka angielskiego, różnego rodzaju kursów kwalifikacyjnych, studiów inżynierskich, licencjackich, uzupełniających i studiów podyplomowych w ramach projektu współfinansowanego ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego. Część nauczycieli korzystających z ww. wsparcia zatrudnionych jest u wnioskodawcy na podstawie umów o pracę. Pozostali zatrudnieni są w innych szkołach również na podstawie umów o pracę.

Zakres tematyczny kursów i studiów jest związany z pracą wykonywaną przez nauczycieli. Udział w kursach lub studiach pozwala na podniesienie kwalifikacji zawodowych lub uzyskanie uprawnień do nauczania drugiego przedmiotu. Udział w podnoszeniu kwalifikacji w ramach projektu jest dobrowolny. Szkoły zainteresowane są podnoszeniem ich kwalifikacji i wyznaczają kierunki niezbędne w polityce kadrowej i oświatowej danej placówki. Organizatorem studiów podyplomowych, uzupełniających, inżynierskich są szkoły wyższe (uczelnie) w rozumieniu ustawy Prawo o szkolnictwie wyższym, a zatem - zdaniem wnioskodawcy - w tym przypadku mamy do czynienia z kształceniem w formach szkolnych. Organizatorem kursów są również podmioty inne niż szkoły wyższe ale posiadające uprawnienia do przeprowadzenia kursów kwalifikacyjnych, a w przypadku kursu języka angielskiego do przeprowadzania egzaminów państwowych. W związku z tym mamy do czynienia z kształceniem w formach pozaszkolnych.

W piśmie z dnia 16 grudnia 2010r., stanowiącym uzupełnienie wniosku (data wpływu do tut. Biura ? 17 grudnia 2010r.), wnioskodawca wyjaśnił, że:

  • umowy cywilnoprawne dotyczące dofinansowania kosztów podnoszenia kwalifikacji zawodowych nauczycieli będących pracownikami wnioskodawcy oraz nauczycieli zatrudnionych na podstawie umowy o pracę w innych szkołach, zawierane są od października 2010r. do nadal,
  • nauczyciele są uczestnikami projektu,
  • środki na realizację przedmiotowego projektu otrzymuje wnioskodawca.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy powyższa sytuacja jest zgodna z aktualnym stanem prawnym i czy wnioskodawca powinien pobrać albo zaniechać poboru zaliczki na podatek dochodowy od osób fizycznych od nauczycieli, dla których jest płatnikiem i czy powinien wystawić dla pozostałych nauczycieli/uczestników projektu informację PIT-8C...

Wnioskodawca uważa, iż zgodnie z art. 21 ust. 1 pkt 90 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, w powiązaniu z § 9 ust. 1 rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej oraz Ministra Pracy i Polityki Socjalnej w sprawie zasad i warunków podnoszenia kwalifikacji zawodowych i wykształcenia ogólnego dorosłych (Dz. U. z 1993r. Nr 103, poz. 472), dofinansowanie do nauki jest wolne od podatku dochodowego, kwota dofinansowania nie powinna być pomniejszona o kwotę zaliczki na poczet podatku dochodowego od osób fizycznych, jeżeli nauczyciele:

  • podnoszą kwalifikacje w formach szkolnych,
  • podnoszą kwalifikacje w formach pozaszkolnych i posiadają dodatkowo skierowanie od pracodawcy.

Na tle przedstawionego zdarzenia przyszłego stwierdzam, co następuje:

Na wstępie zaznacza się, iż niniejsza interpretacja indywidualna stanowi pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego w kwestii dofinansowania kosztów podnoszenia kwalifikacji zawodowych nauczycieli będących pracownikami wnioskodawcy w związku z realizacją projektu w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki. W kwestii dofinansowania kosztów podnoszenia kwalifikacji zawodowych nauczycieli zatrudnionych na podstawie umowy o pracę w innych szkołach wydano odrębną interpretację Znak: IBPB II/1/415-872/10/BJ.

Zgodnie z treścią art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t.j. Dz. U. z 2010r. Nr 51, poz. 307 ze zm.) opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

W art. 10 ust. 1 pkt 1 ww. ustawy, zostały określone źródła przychodów, gdzie między innymi wymienia się stosunek pracy.

Stosownie do art. 12 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych za przychody ze stosunku służbowego, stosunku pracy, pracy nakładczej oraz spółdzielczego stosunku pracy uważa się wszelkiego rodzaju wypłaty pieniężne oraz wartość pieniężną świadczeń w naturze bądź ich ekwiwalenty, bez względu na źródło finansowania tych wypłat i świadczeń, a w szczególności: wynagrodzenia zasadnicze, wynagrodzenia za godziny nadliczbowe, różnego rodzaju dodatki, nagrody, ekwiwalenty za niewykorzystany urlop i wszelkie inne kwoty niezależnie od tego, czy ich wysokość została z góry ustalona, a ponadto świadczenia pieniężne ponoszone za pracownika, jak również wartość innych nieodpłatnych świadczeń lub świadczeń częściowo odpłatnych.

Użyty powyżej zwrot ?w szczególności? oznacza, że wymienione kategorie przychodów stanowią katalog otwarty. Przychodem ze stosunku pracy i stosunków pokrewnych są więc wszelkiego rodzaju wypłaty i świadczenia skutkujące u podatnika powstaniem przysporzenia majątkowego, mające swoje źródło w łączącym pracownika z pracodawcą stosunku pracy lub stosunku pokrewnym. Ponadto treść tego przepisu wskazuje, że do przychodów pracownika zaliczyć należy praktycznie wszystkie otrzymane przez niego świadczenia, które mógł on otrzymać od pracodawcy. Są nimi bowiem nie tylko wynagrodzenia, czyli świadczenia wprost wynikające z zawartej umowy o pracę, ale również wszystkie inne przychody (świadczenia), niezależnie od podstawy ich wypłaty, jeżeli w jakikolwiek sposób wiążą się z faktem wykonywania pracy.

Jednakże zgodnie z art. 21 ust. 1 pkt 90 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, wolna od podatku dochodowego jest wartość świadczeń przyznanych zgodnie z odrębnymi przepisami przez pracodawcę na podnoszenie kwalifikacji zawodowych, z wyjątkiem wynagrodzeń otrzymywanych za czas zwolnienia z całości lub części dnia pracy oraz za czas urlopu szkoleniowego.

W stosunku do nauczycieli za odrębne przepisy, o których mowa wyżej uznać należy regulacje zawarte w ustawie z dnia 26 stycznia 1982r. - Karta Nauczyciela (t. j. Dz. U. z 2006r. Nr 97, poz. 674 ze zm.).

Na podstawie art. 70a ust. 1 ww. ustawy Karta nauczyciela w budżetach organów prowadzących szkoły wyodrębnia się środki na dofinansowanie doskonalenia zawodowego nauczycieli z uwzględnieniem doradztwa metodycznego - w wysokości 1% planowanych rocznych środków przeznaczonych na wynagrodzenie osobowe nauczycieli, z zastrzeżeniem ust. 2.

Z wniosku wynika, iż wnioskodawca zawarł umowy cywilnoprawne z nauczycielami, których przedmiotem jest dofinansowanie kosztów kursu języka angielskiego, różnego rodzaju kursów kwalifikacyjnych, studiów I i II stopnia oraz studiów podyplomowych w ramach projektu współfinansowanego ze środków Unii Europejskiej (Europejskiego Funduszu Społecznego) w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki, Priorytet IX: ?Rozwój wykształcenia i kompetencji w regionach?, Działanie 9.4: ?Wysoko wykwalifikowane kadry systemu oświaty?. Udział w kursach lub studiach pozwala na podniesienie kwalifikacji zawodowych lub uzyskanie uprawnień do nauczania drugiego przedmiotu. Umowy cywilnoprawne dotyczące dofinansowania kosztów podnoszenia kwalifikacji zawodowych nauczycieli będących pracownikami wnioskodawcy zawierane są od października 2010r. do nadal. Nauczyciele są uczestnikami projektu a środki na realizację przedmiotowego projektu otrzymuje wnioskodawca.

W związku z powyższym, w tak przedstawionym zdarzeniu przyszłym nauczyciele otrzymają od wnioskodawcy świadczenie w postaci dofinansowania kosztów kursu języka angielskiego, różnego rodzaju kursów kwalifikacyjnych, studiów I i II stopnia oraz studiów podyplomowych. Skoro dofinansowanie ww. kosztów podnoszenia kwalifikacji zawodowych nauczycieli będących pracownikami wnioskodawcy będzie odbywać się ze środków Unii Europejskiej w ramach PO KL a nie ze środków, o których mowa w art. 70a ust. 1 ustawy Karta nauczyciela, to wartość tego dofinansowania nie może skorzystać ze zwolnienia na mocy wskazanego przez wnioskodawcę przepisu art. 21 ust. 1 pkt 90 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

W tym miejscu należy też zaznaczyć, iż na skutek wyroku Trybunału Konstytucyjnego z dnia 31 marca 2009 r. (sygn. akt K 28/08) stwierdzającego niezgodność art. 103 ustawy Kodeks pracy z art. 92 ust. 1 Konstytucji, z dniem 11 kwietnia 2010r. straciło moc wydane na jego podstawie rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej oraz Ministra Pracy i Polityki Socjalnej z dnia 12 października 1993r. w sprawie zasad i warunków podnoszenia kwalifikacji zawodowych i wykształcenia ogólnego pracownika (Dz. U. Nr 103, poz. 472 ze zm.), na które powołuje się wnioskodawca.

Program Operacyjny Kapitał Ludzki, o którym mowa we wniosku, jest jednym z programów operacyjnych służących realizacji Narodowych Strategicznych Ram Odniesienia 2007-2013 (Narodowej Strategii Spójności) i obejmuje całość interwencji Europejskiego Funduszu Społecznego w Polsce.

Z dniem 1 stycznia 2010r. do ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych wprowadzono przepis art. 21 ust. 1 pkt 137, w myśl którego zwalnia się od podatku dochodowego od osób fizycznych środki finansowe otrzymane przez uczestnika projektu jako pomoc udzielona w ramach programu finansowanego z udziałem środków europejskich, o których mowa w ustawie z dnia 27 sierpnia 2009r. o finansach publicznych (Dz. U. Nr 157, poz. 1240 oraz z 2010r. Nr 28, poz. 146).

Zgodnie z przepisem art. 2 pkt 5 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009r. o finansach publicznych (Dz. U. Nr 157, poz. 1240 ze zm.) ilekroć w ustawie jest mowa o środkach europejskich, rozumie się przez to środki, o których mowa w art. 5 ust. 3 pkt 1, 2 i 4.

Do środków europejskich zalicza się zatem:

  • środki pochodzące z funduszy strukturalnych, Funduszu Spójności i Europejskiego Funduszu Rybackiego, z wyłączeniem środków, o których mowa w pkt 5 lit. a i b;
  • niepodlegające zwrotowi środki z pomocy udzielanej przez państwa członkowskie Europejskiego Porozumienia o Wolnym Handlu (EFTA), z wyłączeniem środków, o których mowa w pkt 5 lit. c i d:
    1. Norweskiego Mechanizmu Finansowego 2009-2014,
    2. Mechanizmu Finansowego Europejskiego Obszaru Gospodarczego 2009-2014,
    3. Szwajcarsko-Polskiego Programu Współpracy;
  • środki na realizację Wspólnej Polityki Rolnej:
    1. Europejskiego Funduszu Orientacji i Gwarancji Rolnej 'Sekcja Gwarancji',
    2. Europejskiego Funduszu Rolniczego Gwarancji,
    3. Europejskiego Funduszu Rolniczego Rozwoju Obszarów Wiejskich.

Uwzględniając powyższe, do środków europejskich zalicza się m.in. środki pochodzące z funduszy strukturalnych (m. in. Europejskiego Funduszu Społecznego) -wymienione w art. 5 ust. 3 pkt 1 ustawy o finansach publicznych.

Zauważyć należy, iż zwolnieniem określonym w art. 21 ust. 1 pkt 137 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych objęci są uczestnicy projektu. Przez uczestników projektu, o których mowa w przywołanym wyżej przepisie, należy rozumieć osoby, dla których faktycznie przeznaczona jest pomoc udzielona w ramach projektu.

Z kolei, użyte w powyższym przepisie pojęcie ?z udziałem środków europejskich? należy rozumieć, jako współfinansowanie pomocy z tych środków.

Mając na uwadze przedstawione we wniosku zdarzenie przyszłe oraz powołane wyżej przepisy prawa należy zatem stwierdzić, iż świadczenie w postaci dofinansowania kosztów kursu języka angielskiego, różnego rodzaju kursów kwalifikacyjnych, studiów I i II stopnia oraz studiów podyplomowych nauczycielom (pracownikom wnioskodawcy) będzie stanowić przychód w rozumieniu art. 12 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Jednakże świadczenie to jako pomoc udzielana uczestnikom projektu realizowanego w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki, finansowanego z udziałem środków, o których mowa w ustawie z dnia 27 sierpnia 2009r. o finansach publicznych będzie korzystać ze zwolnienia od podatku dochodowego na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 137 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. To oznacza, iż od kwoty rzeczonego dofinansowania wnioskodawca nie jest zobowiązany pobierać zaliczki na podatek dochodowy od osób fizycznych.

Z uwagi jednakże na fakt, iż wskazana przez wnioskodawcę podstawa do zwolnienia nie może być w przedstawionym zdarzeniu przyszłym zastosowana, stanowisko wnioskodawcy należało uznać za nieprawidłowe.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez wnioskodawcę oraz stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gliwicach, ul. Prymasa S. Wyszyńskiego 2, 44-100 Gliwice, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu ? do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi ? Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach ? art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.


Masz inne pytanie do prawnika?

Potrzebujesz pomocy prawnej?

Zapytaj prawnika