Jakie są skutki podatkowe sprzedaży towaru z rabatem w ramach programu lojalnościowego skierowanego (...)

Jakie są skutki podatkowe sprzedaży towaru z rabatem w ramach programu lojalnościowego skierowanego do osób trzecich?

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz.U. z 2012 r. poz. 749 ze zm.) oraz § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz.U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) ? Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach, działający w imieniu Ministra Finansów, stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z 12 września 2013 r. (wpływ do Biura ? 19 września 2013 r.), uzupełnionym 2 grudnia 2013 r., o wydanie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie skutków podatkowych sprzedaży towaru z rabatem w ramach programu lojalnościowego skierowanego do osób trzecich ? jest prawidłowe.

Porady prawne

UZASADNIENIE

W dniu 19 września 2013 r. wpłynął do Biura ww. wniosek o wydanie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych m.in. w zakresie skutków podatkowych sprzedaży towaru z rabatem w ramach programu lojalnościowego skierowanego do osób trzecich.

Z uwagi na fakt, iż wniosek nie spełniał wymogów formalnych, pismem z 18 listopada 2013 r. znak: IBPB II/1/415-872/13/MK, IBPB II/1/415-873/13/MK wezwano do jego uzupełnienia.

Wniosek uzupełniono 2 grudnia 2013 r.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

Spółka w ramach swojej działalności zajmuje się sprzedażą detaliczną odzieży, obuwia i akcesoriów sportowych. W najbliższym czasie oferta skierowana do klientów detalicznych zostanie wzbogacona o sklepy gdzie poza sprzedażą towarów będą oferowane również usługi obejmujące m.in. serwis rowerowy, serwis narciarski, porady dietetyka.

Mając na celu zwiększenie sprzedaży Spółka rozważa uatrakcyjnienie swojej oferty poprzez wprowadzenie programu lojalnościowego, w ramach którego klienci będą otrzymywali punkty, zapisywane na indywidualnych kontach uczestnika programu. Po zebraniu odpowiedniej ilości punktów klienci nabędą prawo do zakupu towaru lub usług będących nagrodą w programie za cenę uwzględniającą przewidziany regulaminem rabat.

Punkty będą przyznawane klientom za:

  1. Zakup towarów.
  2. Zakup usług, np. w serwisie rowerowym, serwisie narciarskim, porad dietetycznych.
  3. Pobór materiałów reklamowych w aplikacji zamieszczonej w sklepie ? będą to materiały przygotowywane przez Spółkę i zamieszczane w sklepie na stole multimedialnym; ich pobranie przez klienta do swojego profilu internetowego wiązać się będzie ze zdobyciem punktów, chociaż pobór tych materiałów będzie bezpłatny; aby te punkty miały swoją ważność regulamin programu lojalnościowego będzie zakładał powiązanie ich z aktywnością zakupową klienta, czyli konieczne będzie dokonanie zakupów towarów lub usług, aby klient uzyskał prawo do nagrody; spółka zakłada, że nie będzie możliwości przyznania nagrody za punkty przysługujące tylko za pobranie materiałów reklamowych.
  4. Aktywność sportową ? np. spalone kalorie ? przelicznik punktów będzie zintegrowany z aplikacją internetową rejestrującą aktywność sportową klienta; aby te punkty miały swoją ważność regulamin programu lojalnościowego będzie zakładał powiązanie ich z aktywnością zakupową klienta, czyli konieczne będzie dokonanie zakupów towarów lub usług, aby klient uzyskał prawo do nagrody; Spółka zakłada, że nie będzie możliwości przyznania nagrody za punkty przysługujące tylko za pobranie materiałów reklamowych.

Dodatkowo regulamin programu lojalnościowego zawsze będzie zakładał, że uprawnienie do rabatu będzie przysługiwało jeśli uczestnik programu będzie posiadał większą ilość punktów za zakup towarów oraz usług niż za pobór materiałów reklamowych lub aktywność sportową.

W programie lojalnościowym będą mogli uczestniczyć wszyscy klienci Spółki, którymi mogą być również jej pracownicy. Korzystanie z programu lojalnościowego przez pracowników będzie się odbywać na takich samych zasadach jak przez innych klientów Spółki.

W ramach programu lojalnościowego Spółka planuje:

  1. przyznanie uczestnikowi programu lojalnościowego prawa do nabycia nagrody za cenę uwzględniającą rabat kwotowy, którego wysokość będzie uzależniona od ilości posiadanych punktów. Przeliczenie punktów na kwotę rabatu będzie dokonywane w oparciu o zapisy regulaminu uczestnictwa w programie lojalnościowym. Zgodnie z zapisami tego regulaminu Klient nabędzie prawo do nabycia towarów lub usług stanowiących nagrody w programie lojalnościowym Spółki za cenę uwzględniającą rabat kwotowy uzależniony od ilości posiadanych punktów;
  2. przyznanie uczestnikowi programu prawa do zakupu towarów lub usług stanowiących nagrody w tym programie za cenę uwzględniającą przyznawany zgodnie z regulaminem rabat kwotowy.

W przypadku uzbierania odpowiedniej ilości punktów wartość rabatu odpowiadać będzie różnicy pomiędzy wartością nagrody brutto a kwotą 1,00 zł brutto. Po uwzględnieniu opisanego powyżej rabatu cena za jaką uczestnik programu nabywać będzie towar lub usługę wynosić będzie 1,00 zł brutto.

Z uzupełnienia wniosku wynika, iż:

  1. program lojalnościowy, którego wdrożenie planuje Spółka z założenia będzie kierowany do osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej; stosowany zapis znajduje się w regulaminie programu;
  2. forma uatrakcyjnienia sprzedaży opisana we wniosku przez Spółkę stanowić będzie sprzedaż z rabatem, czyli nie będzie to sprzedaż premiowa.

W związku z powyższym zadano m.in. następujące pytanie:

Czy w przedstawionym opisie stanu przyszłego powstanie obowiązek zapłaty podatku dochodowego od osób fizycznych z tytułu otrzymania przez uczestników programu opisanego we wniosku rabatu?

Zdaniem Spółki w sytuacji opisanej we wniosku nie powstanie przychód u otrzymujących rabat w myśl ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

W sytuacji przedstawionej we wniosku ma miejsce sprzedaż towaru z rabatem. Termin ?rabat?, zgodnie ze słownikowym znaczeniem tego pojęcia oznacza ?zniżkę, ustępstwo procentowe od ustalonych cen towaru, głównie na rzecz nabywców płacących gotówką, kupujących dużą ilość towaru jednorazowo lub w określonym czasie, upust?. Rabat kwotowy obniża cenę, po której sprzedawany jest towar. Powyższy pogląd został podzielony w interpretacji wydanej 30 sierpnia 2011 r. przez Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach, sygn. IBPB II/1/415-562/11/ASz Zgodnie z nią: ?(...) ?Rabat?, zgodnie ze słownikowym znaczeniem tego pojęcia oznacza: ?zniżkę, ustępstwo procentowe od ustalonych cen towaru, głównie na rzecz nabywców płacących gotówką, kupujących dużą ilość towaru jednorazowo lub w określonym czasie, upust? (Słownik Języka Polskiego PWN R-Z, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 1996). W praktyce udzielenie rabatu polega więc na obniżeniu ceny zakupu usług lub towarów.

?Ceną? - zgodnie z definicją zawartą w art. 3 ust. 1 pkt 1 w ustawie z dnia 5 lipca 2001 r. o cenach (Dz.U. z 2001 r. Nr 97, poz. 1050, ze zm.) jest wartość wyrażona w jednostkach pieniężnych, którą kupujący jest obowiązany zapłacić przedsiębiorcy za towar lub usługę. Skoro cena towarów ulega zmniejszeniu, nabywca za tę samą kwotę nabywa większą ilość towaru. W rezultacie zapłacona kwota, dla nabywcy stanowi rzeczywistą cenę zakupu wszystkich towarów, w tym także tych wydanych jako rabat, a udzielony rabat nie stanowi dla konsumenta przychodu.?

Udzielenie rabatu kwotowego nie stanowi więc nagrody związanej ze sprzedażą premiową i kwota udzielonego rabatu nie podlega opodatkowaniu zryczałtowanym podatkiem, o którym mowa w art. 30 ust. 1 pkt 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Spółka zaznacza dodatkowo, że krąg uprawnionych do zakupów z rabatem będzie nieograniczony dla wszystkich uczestników programu lojalnościowego, który ma na celu zwiększenie satysfakcji i lojalności dotychczasowych klientów jak również pozyskanie nowych konsumentów a przez to zwiększenie przychodów Spółki. W konsekwencji, korzystanie na tych samych warunkach z programu lojalnościowego i rabatów przy zakupie towarów lub usług przez nieograniczone grono osób nie powoduje powstania przychodu w rozumieniu ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Powyższe stanowisko znajduje poparcie w interpretacji Dyrektora Izby Skarbowej w Bydgoszczy z 22 października 2008 r., sygn. ITPB2/415-750/08/IB.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Niniejsza interpretacja indywidualna stanowi pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego dotyczącą podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie skutków podatkowych sprzedaży towaru z rabatem w ramach programu lojalnościowego skierowanego do osób trzecich.

W zakresie skutków podatkowych sprzedaży towaru z rabatem w ramach programu lojalnościowego skierowanego do pracowników Spółki, wydano odrębne rozstrzygnięcie.

Zgodnie z treścią art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz.U. z 2012 r., poz. 361, ze zm.) opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

W myśl art. 20 ust. 1 ww. ustawy za przychody z innych źródeł, o których mowa w art. 10 ust. 1 pkt 9, uważa się w szczególności: kwoty wypłacone po śmierci członka otwartego funduszu emerytalnego wskazanej przez niego osobie lub członkowi jego najbliższej rodziny, w rozumieniu przepisów o organizacji i funkcjonowaniu funduszy emerytalnych, kwoty uzyskane z tytułu zwrotu z indywidualnego konta zabezpieczenia emerytalnego oraz wypłaty z indywidualnego konta zabezpieczenia emerytalnego, w tym także dokonane na rzecz osoby uprawnionej na wypadek śmierci oszczędzającego, zasiłki pieniężne z ubezpieczenia społecznego, alimenty, stypendia, dotacje (subwencje) inne niż wymienione w art. 14, dopłaty, nagrody i inne nieodpłatne świadczenia nienależące do przychodów określonych w art. 12-14 i 17 oraz przychody nieznajdujące pokrycia w ujawnionych źródłach.

Użyte w tym przepisie sformułowanie ?w szczególności? oznacza, iż przepis zawiera tylko przykładowe wyliczenie przychodów, co oznacza, że przysporzenia majątkowe, nie zaliczane do pozostałych źródeł przychodów stanowią przychody objęte tym przepisem.

Zgodnie z art. 42a ww. ustawy osoby fizyczne prowadzące działalność gospodarczą, osoby prawne i ich jednostki organizacyjne oraz jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej, które dokonują wypłaty należności lub świadczeń, o których mowa w art. 20 ust. 1, z wyjątkiem dochodów (przychodów) wymienionych w art. 21, art. 52, art. 52a i art. 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku, od których nie są obowiązane pobierać zaliczki na podatek lub zryczałtowanego podatku dochodowego, są obowiązane sporządzić informację według ustalonego wzoru o wysokości przychodów i w terminie do końca lutego następnego roku podatkowego przekazać podatnikowi oraz urzędowi skarbowemu, którym kieruje naczelnik urzędu skarbowego właściwy według miejsca zamieszkania podatnika, a w przypadku podatników, o których mowa w art. 3 ust. 2a, urzędowi skarbowemu, którym kieruje naczelnik urzędu skarbowego właściwy w sprawach opodatkowania osób zagranicznych.

Z przedstawionego we wniosku zdarzenia przyszłego wynika, iż Wnioskodawca ? Spółka w ramach swojej działalności zajmuje się sprzedażą detaliczną odzieży, obuwia i akcesoriów sportowych. W najbliższym czasie oferta skierowana do klientów detalicznych zostanie wzbogacona o sklepy gdzie poza sprzedażą towarów będą oferowane również usługi obejmujące m.in. serwis rowerowy, serwis narciarski, porady dietetyka.

Mając na celu zwiększenie sprzedaży Spółka rozważa uatrakcyjnienie swojej oferty poprzez wprowadzenie programu lojalnościowego w ramach którego, klienci będą otrzymywali punkty, zapisywane na indywidualnych kontach uczestnika programu. Po zebraniu odpowiedniej ilości punktów klienci nabędą prawo do zakupu towaru lub usług będących nagrodą w programie za cenę uwzględniającą przewidziany regulaminem rabat.

Punkty będą przyznawane klientom za:

  1. Zakup towarów.
  2. Zakup usług, np. w serwisie rowerowym, serwisie narciarskim, porad dietetycznych.
  3. Pobór materiałów reklamowych w aplikacji zamieszczonej w sklepie.
  4. Aktywność sportową.

Dodatkowo regulamin programu lojalnościowego zawsze będzie zakładał, że uprawnienie do rabatu będzie przysługiwało jeśli uczestnik programu będzie posiadał większą ilość punktów za zakup towarów oraz usług niż za pobór materiałów reklamowych lub aktywność sportową.

W programie lojalnościowym będą mogli uczestniczyć wszyscy klienci Spółki, którymi mogą być również jej pracownicy. Korzystanie z programu lojalnościowego przez pracowników będzie się odbywać na takich samych zasadach jak przez innych klientów Spółki.

W ramach programu lojalnościowego Spółka planuje:

  1. przyznanie uczestnikowi programu lojalnościowego prawa do nabycia nagrody za cenę uwzględniającą rabat kwotowy, którego wysokość będzie uzależniona od ilości posiadanych punktów. Przeliczenie punktów na kwotę rabatu będzie dokonywane w oparciu o zapisy regulaminu uczestnictwa w programie lojalnościowym. Zgodnie z zapisami tego regulaminu Klient nabędzie prawo do nabycia towarów lub usług stanowiących nagrody w programie lojalnościowym Spółki za cenę uwzględniającą rabat kwotowy uzależniony od ilości posiadanych punktów;
  2. przyznanie uczestnikowi programu prawa do zakupu towarów lub usług stanowiących nagrody w tym programie za cenę uwzględniającą przyznawany zgodnie z regulaminem rabat kwotowy.

W przypadku uzbierania odpowiedniej ilości punktów wartość rabatu odpowiadać będzie różnicy pomiędzy wartością nagrody brutto a kwotą 1,00 zł brutto. Po uwzględnieniu opisanego powyżej rabatu cena za jaką uczestnik programu nabywać będzie towar lub usługę wynosić będzie 1,00 zł brutto.

Program lojalnościowy, którego wdrożenie planuje Spółka z założenia będzie kierowany do osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej; stosowany zapis znajduje się w regulaminie programu. Forma uatrakcyjnienia sprzedaży stanowić będzie sprzedaż z rabatem, czyli nie będzie to sprzedaż premiowa.

Należy zauważyć, iż ustawa o podatku dochodowym od osób fizycznych nie definiuje pojęcia bonifikaty, rabatu. Słownik wyrazów obcych Kopalińskiego definiuje pojęcie - bonifikata, rabat, opust, upust, jako zniżkę ceny dóbr lub usług, przyznawaną przez sprzedającego (wykonawcę usługi) po dokonaniu transakcji. W praktyce udzielenie bonifikaty polega więc na obniżeniu ceny zakupu usług lub towarów. Ceną ? zgodnie z definicją zawartą w art. 3 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 05 lipca 2001 r. o cenach (Dz.U. z 2013 r., poz. 385) jest wartość wyrażona w jednostkach pieniężnych, którą kupujący jest obowiązany zapłacić przedsiębiorcy za towar lub usługę; w cenie uwzględnia się podatek od towarów i usług oraz podatek akcyzowy, jeżeli na podstawie odrębnych przepisów sprzedaż towaru (usługi) podlega obciążeniu podatkiem od towarów i usług oraz podatkiem akcyzowym,

Skoro cena towarów ulega zmniejszeniu, nabywca za tę samą kwotę nabywa większą ilość towaru. W rezultacie zapłacona kwota, dla nabywcy stanowi rzeczywistą cenę zakupu wszystkich towarów, w tym także tych wydanych jako rabat, a udzielony rabat nie stanowi dla konsumenta przychodu.

Należy zauważyć, że przedstawione we wniosku zdarzenie przyszłe nie ogranicza kręgu uprawnionych do uczestnictwa w programie, gdyż w programie lojalnościowym będą mogli uczestniczyć wszyscy klienci Spółki, którymi mogą być również jej pracownicy.

W opisanej we wniosku sytuacji, skutkiem uzyskania rabatu w programie lojalnościowym jest obniżenie ceny zakupu towarów, a nie uzyskanie nieodpłatnego świadczenia. W konsekwencji, po stronie klientów sklepów (uczestników programu lojalnościowego) nie powstanie przychód z innych źródeł, o którym mowa w art. 20 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Wobec powyższego, Wnioskodawca nie będzie zobowiązany w stosunku do klientów Spółki, tj. osób trzecich, do wystawienia stosownych informacji podatkowych od udzielonych rabatów.

Wobec powyższego stanowisko Wnioskodawcy, należało uznać za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę oraz stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

W odniesieniu do powołanych przez Wnioskodawcę interpretacji należy stwierdzić, że interpretacje te zostały wydane w indywidualnej sprawie i nie są wiążąca dla organu wydającego przedmiotową interpretację.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Krakowie, ul. Rakowicka 10, 31-511 Kraków, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu ? do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi ? Dz.U. z 2012 r., poz. 270, ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach ? art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.

Masz inne pytanie do prawnika?

Potrzebujesz pomocy prawnej?

Zapytaj prawnika