Czy zwrot kosztów wymiany stolarki okiennej dokonany przez Spółdzielnię Mieszkaniową osobom mającym (...)

Czy zwrot kosztów wymiany stolarki okiennej dokonany przez Spółdzielnię Mieszkaniową osobom mającym spółdzielcze własnościowe lub lokatorskie prawo do lokali mieszkalnych oraz osobom będącym właścicielami lokali stanowi przychód z innych źródeł i czy Spółdzielnia winna tym osobom wystawić PIT-8C?

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.), Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 05 listopada 2009r. (data wpływu do tut. Biura ? 16 listopada 2009r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie skutków podatkowych dokonania przez Spółdzielnię Mieszkaniową częściowego zwrotu poniesionych wydatków na wymianę stolarki okiennej:

  • w części dotyczącej osób mających spółdzielcze lokatorskie i własnościowe prawo do lokalu mieszkalnego ? jest prawidłowe,
  • w części dotyczącej osób posiadających odrębną własność lokali mieszkalnych ? jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 16 listopada 2009r. wpłynął do tut. Biura ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie skutków podatkowych dokonania przez Spółdzielnię Mieszkaniową częściowego zwrotu poniesionych wydatków na wymianę stolarki okiennej.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

Użytkownicy lokali mieszkalnych mieszkający w zasobach Spółdzielni Mieszkaniowej dysponują niżej wymienionymi tytułami prawnymi do zajmowanych lokali:

  • spółdzielczym lokatorskim prawem do lokalu ? członkowie Spółdzielni,
  • spółdzielczym własnościowym prawem do lokalu ? członkowie i osoby niebędące członkami,
  • prawem odrębnej własności lokalu ? członkowie i osoby niebędące członkami.

Zgodnie z art. 6 ust. 3 ustawy z dnia 15 grudnia 2000r. o spółdzielniach mieszkaniowych w brzmieniu znowelizowanym ustawą z dnia 14 czerwca 2007r. o zmianie ustawy o spółdzielniach mieszkaniowych oraz o zmianie ustawy o spółdzielniach mieszkaniowych oraz o zmianie niektórych innych ustaw (Dz. U. z 13 lipca 2007r. Nr 125, poz. 873) cyt.: ?spółdzielnia tworzy fundusz na remonty zasobów mieszkaniowych. Odpisy na ten fundusz obciążają koszty gospodarki zasobami mieszkaniowymi. Obowiązek świadczenia na fundusz dotyczy członków spółdzielni, właścicieli lokali niebędących członkami oraz osób niebędących członkami, którym przysługują spółdzielcze własnościowe prawa do lokali?. Z tak tworzonego funduszu remontowego Spółdzielnia dokonuje częściowego zwrotu wyżej wymienionym osobom poniesionych przez nich wydatków związanych z wymianą okien w ich lokalach mieszkalnych ? zgodnie z obowiązującym regulaminem wewnętrznym.

W związku z powyższym zadano następujące pytania:

  1. Czy otrzymanie od Spółdzielni zwrotu wydatków poniesionych na wymianę stolarki okiennej nie stanowi przychodu z innych źródeł dla wszystkich osób wymienionych w cytowanym wyżej art. 6 ust. 3 znowelizowanej ustawy ?o spółdzielniach mieszkaniowych?...
  2. Czy na Spółdzielni nie ciąży obowiązek określony w art. 42a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych sporządzania i przekazywania informacji PIT-8C o wysokości przychodu z innych źródeł, właściwym urzędom skarbowym oraz osobom ustawowo zobowiązanym do świadczenia na fundusz remontowy, o którym mowa w art. 6 ust. 3 znowelizowanej ustawy ?o spółdzielniach mieszkaniowych?...

Zdaniem wnioskodawcy, Spółdzielnia nie ma obowiązku sporządzania informacji PIT-8C z tytułu zwrotu z funduszu remontowego wydatków poniesionych na wymianę okien dla żadnego użytkownika lokalu mieszkalnego, który wnosi opłaty na fundusz remontowy Spółdzielni niezależnie od posiadanego tytułu prawnego.

Ustawodawca zrównał obowiązki wszystkich użytkowników lokali mieszkalnych w spółdzielniach mieszkaniowych w zakresie świadczenia na fundusz remontowy dokonując nowelizacji ustawy ?o spółdzielniach mieszkaniowych? .

W odniesieniu do lokali stanowiących odrębną własność w nieruchomościach zarządzanych przez spółdzielnie mieszkaniowe mają zastosowanie przepisy ustawy z dnia 15 grudnia 2000r. ze zm., a nie przepisy ustawy z dnia 24 czerwca 1994r. o własności lokali, która dotyczy wspólnot mieszkaniowych.

Wystawienie informacji PIT-8C tylko właścicielom lokali mieszkalnych z tytułu zwrotu przez Spółdzielnię poniesionych przez tychże właścicieli wydatków na wymianę okien w ich lokalach stanowiłoby ich dyskryminację i spowodowałoby obowiązek zapłaty podatku dochodowego od otrzymanej kwoty.

Zdaniem Spółdzielni otrzymanie zwrotu wydatków poniesionych na wymianę stolarki okiennej nie stanowi ?przychodu z innych źródeł? zarówno dla osób mających spółdzielcze prawa do lokali mieszkalnych, jak i dla właścicieli lokali w nieruchomościach spółdzielczych.

Na tle przedstawionego stanu faktycznego stwierdzam, co następuje:

Zgodnie z generalną zasadą wyrażoną w art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. j. Dz. U. z 2000r. Nr 14, poz. 176 ze zm.) opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

Rodzaje źródeł przychodów zostały określone w art. 10 ust. 1 pkt 1 ww. ustawy, gdzie między innymi w pkt 9 wymieniono ? inne źródła. Za przychody z innych źródeł, o których mowa w art. 10 ust. 1 pkt 9, uważa się w szczególności: kwoty wypłacone po śmierci członka otwartego funduszu emerytalnego wskazanej przez niego osobie lub członkowi jego najbliższej rodziny, w rozumieniu przepisów o organizacji i funkcjonowaniu funduszy emerytalnych, zasiłki pieniężne z ubezpieczenia społecznego, alimenty, stypendia, dotacje (subwencje) inne niż wymienione w art. 14, dopłaty, nagrody i inne nieodpłatne świadczenia nienależące do przychodów określonych w art. 12-14 i 17 oraz przychody nieznajdujące pokrycia w ujawnionych źródłach (art. 20 ust. 1 ww. ustawy).

Jak dowodzi użycie sformułowania ?w szczególności?, definicja przychodów z innych źródeł ma charakter otwarty i nie ma przeszkód, aby do tej kategorii zaliczyć również przychody inne niż wymienione wprost w przepisie art. 20 ust. 1 ustawy. O przychodzie podatkowym z innych źródeł będziemy mówić w każdym przypadku, kiedy u podatnika wystąpią realne korzyści majątkowe.

Zgodnie z art. 4 ust. 1 ustawy z dnia 15 grudnia 2000r. o spółdzielniach mieszkaniowych (t. j. Dz. U. z 2003r. Nr 119, poz. 1116 ze zm.) członkowie spółdzielni, którym przysługują spółdzielcze prawa do lokali, są obowiązani uczestniczyć w pokrywaniu kosztów związanych z eksploatacją i utrzymaniem nieruchomości w częściach przypadających na ich lokale, eksploatacją i utrzymaniem nieruchomości stanowiących mienie spółdzielni przez uiszczanie opłat zgodnie z postanowieniami statutu.

Osoby niebędące członkami spółdzielni, którym przysługują spółdzielcze własnościowe prawa do lokali, są obowiązane uczestniczyć w pokrywaniu kosztów związanych z eksploatacją i utrzymaniem nieruchomości w częściach przypadających na ich lokale, eksploatacją i utrzymaniem nieruchomości stanowiących mienie spółdzielni przez uiszczanie opłat na takich samych zasadach, jak członkowie spółdzielni, z zastrzeżeniem art. 5 (art. 4 ust. 1#185; ww. ustawy).

Stosownie do art. 4 ust. 2 ww. ustawy członkowie spółdzielni będący właścicielami lokali są obowiązani uczestniczyć w pokrywaniu kosztów związanych z eksploatacją i utrzymaniem ich lokali, eksploatacją i utrzymaniem nieruchomości wspólnych, eksploatacją i utrzymaniem nieruchomości stanowiących mienie spółdzielni przez uiszczanie opłat zgodnie z postanowieniami statutu.

W myśl art. 4 ust. 4 ww. ustawy właściciele lokali niebędący członkami spółdzielni są obowiązani uczestniczyć w pokrywaniu kosztów związanych z eksploatacją i utrzymaniem ich lokali, eksploatacją i utrzymaniem nieruchomości wspólnych. Są oni również obowiązani uczestniczyć w wydatkach związanych z eksploatacją i utrzymaniem nieruchomości stanowiących mienie spółdzielni, które są przeznaczone do wspólnego korzystania przez osoby zamieszkujące w określonych budynkach lub osiedlu. Obowiązki te wykonują przez uiszczanie opłat na takich samych zasadach, jak członkowie spółdzielni, z zastrzeżeniem art. 5.

Spółdzielnia tworzy fundusz na remonty zasobów mieszkaniowych. Odpisy na ten fundusz obciążają koszty gospodarki zasobami mieszkaniowymi. Obowiązek świadczenia na fundusz dotyczy członków spółdzielni, właścicieli lokali niebędących członkami spółdzielni oraz osób niebędących członkami spółdzielni, którym przysługują spółdzielcze własnościowe prawa do lokali (art. 6 ust. 3 powołanej ustawy o spółdzielniach mieszkaniowych).

Jak z powyższego wynika, osoby posiadające odrębną własność lokali zobowiązane są do ponoszenia ciężaru eksploatacji i utrzymania własnych lokali a także ciężaru i utrzymania nieruchomości stanowiących mienie spółdzielni. Gdyby uprawnienia i obowiązki osób posiadających odrębną własność i osób dysponujących tylko spółdzielczym prawem do lokalu były takie same, to ustawodawca nie wyodrębniałby tychże osób oddzielnie w ustawie o spółdzielniach mieszkaniowych. Tym samym również na gruncie przepisów prawa podatkowego osoby te winny być w przedmiotowym stanie faktycznym traktowane odmiennie.

Należy zauważyć, iż w sytuacji otrzymania przez osoby będące właścicielami lokali od Spółdzielni Mieszkaniowej zwrotu poniesionych uprzednio kosztów na wymianę stolarki okiennej, należy zaliczyć otrzymaną refundację do przychodów z innych źródeł podlegających opodatkowaniu.

Mimo, że Spółdzielnia dokonuje zwrotu z funduszu remontowego, który w całości finansowany jest ze składek użytkowników lokali Spółdzielni, to otrzymany od Spółdzielni zwrot wydatków stanowi dla podatnika przychód z innych źródeł.

Z chwilą przekazania na fundusz remontowy składek przez użytkowników lokali, składki te tworzą przychód Spółdzielni, którym odtąd dysponuje ona jako samoistny podatnik. Osoby fizyczne otrzymują zatem środki finansowe z rachunku innego podmiotu, tj. z dochodów tego podmiotu.

Okolicznością decydującą o tym, czy zwrot kosztów wymiany stolarki okiennej stanowi przychód podlegający opodatkowaniu podatkiem dochodowym, jest tytuł prawny do zajmowanego lokalu, tj. czy podatnik posiada spółdzielcze (lokatorskie lub własnościowe) prawo do lokalu mieszkalnego, czy też prawo własności lokalu mieszkalnego. Bez znaczenia pozostaje natomiast fakt, czy osoba posiadająca tytuł prawny do lokalu jest członkiem, czy też nie spółdzielni mieszkaniowej.

Mając na uwadze przedstawiony stan faktyczny oraz powołane wyżej przepisy prawa należy stwierdzić, iż w sytuacji zwrotu przez spółdzielnię mieszkaniową osobom mającym spółdzielcze własnościowe lub lokatorskie prawa do lokali mieszkalnych poniesionych wydatków na wymianę stolarki okiennej, po stronie tych osób nie powstaje przychód podlegający opodatkowaniu podatkiem dochodowym.

Natomiast w sytuacji zwrotu przez spółdzielnię mieszkaniową właścicielom lokali mieszkalnych poniesionych wydatków na wymianę stolarki okiennej w ich lokalach, po stronie tych osób powstaje przysporzenie majątkowe, które stanowi przychód z innych źródeł w rozumieniu przepisu art. 10 ust. 1 pkt 9 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, z którego dochód podlega opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych. Jak bowiem wykazano status właścicieli lokali mieszkalnych jest odmienny od statusu osób posiadających spółdzielcze prawo do lokalu, co wynika z treści ustawy o spółdzielniach mieszkaniowych, która zawiera oddzielne postanowienia w stosunku do ww. osób.

Zgodnie z art. 42a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych osoby fizyczne prowadzące działalność gospodarczą, osoby prawne i ich jednostki organizacyjne oraz jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej, które dokonują wypłaty należności lub świadczeń, o których mowa w art. 20 ust. 1, z wyjątkiem dochodów (przychodów) wymienionych w art. 21, art. 52 i art. 52a oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku, od których nie są obowiązane pobierać zaliczki na podatek lub zryczałtowanego podatku dochodowego, są obowiązane sporządzić informację według ustalonego wzoru o wysokości przychodów i w terminie do końca lutego następnego roku podatkowego przekazać podatnikowi oraz urzędowi skarbowemu, którym kieruje naczelnik urzędu skarbowego właściwy według miejsca zamieszkania podatnika, a w przypadku podatników, o których mowa w art. 3 ust. 2a, urzędowi skarbowemu, którym kieruje naczelnik urzędu skarbowego właściwy w sprawach opodatkowania osób zagranicznych.

Zatem, Spółdzielnia Mieszkaniowa, która dokonała właścicielom mieszkań zwrotu poniesionych wydatków na wymianę stolarki okiennej obowiązana jest do sporządzenia i przekazania tym osobom oraz właściwemu urzędowi skarbowemu informacji o wysokości uzyskanego przychodu PIT-8C, w terminie i na zasadach określonych w powołanym art. 42 ustawy. Przy czym informacje PIT-8C Spółdzielnia wystawia jedynie osobom, które w momencie ponoszenia wydatków na wymianę stolarki okiennej były właścicielami lokali ? posiadały odrębną własność lokali a nie jedynie spółdzielcze prawo do tychże lokali.

Wobec powyższego stanowisko wnioskodawcy w zakresie skutków podatkowych otrzymania od Spółdzielni Mieszkaniowej częściowego zwrotu poniesionych wydatków na wymianę stolarki okiennej:

  • w części dotyczącej osób mających spółdzielcze lokatorskie i własnościowe prawo do lokalu mieszkalnego ? należało uznać za prawidłowe,
  • w części dotyczącej osób posiadających odrębną własność lokali mieszkalnych ? należało uznać za nieprawidłowe.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Krakowie, ul. Rakowicka 10, 31-511 Kraków, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu ? do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi ? Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach ? art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.


Masz inne pytanie do prawnika?

Potrzebujesz pomocy prawnej?

Zapytaj prawnika