Czy odpłatne zbycie odcinka sieci wodociągowej stanowi przychód podlegający opodatkowaniu podatkiem (...)

Czy odpłatne zbycie odcinka sieci wodociągowej stanowi przychód podlegający opodatkowaniu podatkiem dochodowym?

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.), Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko wnioskodawczyni przedstawione we wniosku z dnia 29 grudnia 2009r. (data wpływu do tut. Biura ? 06 stycznia 2010r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie skutków podatkowych odpłatnego zbycia odcinka sieci wodociągowej ? jest nieprawidłowe.

Porady prawne

UZASADNIENIE

W dniu 06 stycznia 2010r. wpłynął do tut. Biura ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie skutków podatkowych odpłatnego zbycia odcinka sieci wodociągowej.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

W związku z budową domu jednorodzinnego wnioskodawczyni zwróciła się do Przedsiębiorstwa z wnioskiem o pozwolenie na wykonanie na własny koszt odcinka wodociągu w drodze dojazdowej do działki, zgodnie z dokumentacją techniczną uzgodnioną z ww. Przedsiębiorstwem. Budowa wodociągu zakończyła się w czerwcu 2008r. Ostatecznie w maju 2009r. wnioskodawczyni zawarła z Przedsiębiorstwem umowę odpłatnego przekazania sieci wodociągowej w trybie art. 31 ustawy z dnia 07 czerwca 2001r. o zbiorowym zaopatrzeniu w wodę i zbiorowym odprowadzaniu ścieków.

Przedsiębiorstwo nabyło przedmiotowy odcinek wodociągu zgodnie z ?regulaminem odpłatnego przejmowania sieci wodociągowych i kanalizacji sanitarnych od osób fizycznych i prawnych? za 60% wartości zweryfikowanego kosztorysu, tj. kwoty 8.191 zł. Powyższa kwota została przelana na konto bankowe wnioskodawczyni.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy przychód uzyskany z odpłatnego zbycia odcinka wodociągu powinien zostać doliczony do pozostałych przychodów uzyskanych w 2009r. i opodatkowany w zeznaniu rocznym... Jeśli tak, to jaki będzie koszt uzyskania tego przychodu...

Zdaniem wnioskodawczyni, zgodnie z art. 49 Kodeksu cywilnego wybudowany odcinek wodociągu w chwili połączenia z siecią Przedsiębiorstwa został wyłączony z części składowych gruntu będących jej własnością. Zawarta umowa odpłatnego zbycia była jedynie formalnym sposobem uzyskania tytułu prawnego do tego odcinka wodociągu przez Przedsiębiorstwo.

Według wnioskodawczyni, została ona przymuszona do wybudowania wodociągu na własny koszt, gdyż nie przedstawiono jej innej alternatywy, a następnie do zbycia tej części wodociągu, gdyż i tak nie mógł być nigdy jej własnością. Koszt budowy przyłącza do sieci wodociągowej znacznie przewyższył przychód z tytułu jego zbycia. Przychód ten jest dla wnioskodawczyni jedynie częściowym zadośćuczynieniem pieniężnym za przekazany wodociąg.

Wnioskodawczyni uważa, że nie powinna doliczać tego przychodu do swoich przychodów uzyskanych w 2009r., a jeśli tak, to wykazać również koszt uzyskania tego przychodu co najmniej do wysokości otrzymanej zapłaty.

Na tle przedstawionego stanu faktycznego stwierdzam, co następuje:

Zgodnie z art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. j. Dz. U. z 2000r. Nr 14, poz. 176 ze zm.) opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

W myśl art. 11 ust. 1 ww. ustawy przychodami, z zastrzeżeniem art. 14-15, art. 17 ust. 1 pkt 6, 9 i 10 w zakresie realizacji praw wynikających z pochodnych instrumentów finansowych, art. 19 i art. 20 ust. 3, są otrzymane lub postawione do dyspozycji podatnika w roku kalendarzowym pieniądze i wartości pieniężne oraz wartość otrzymanych świadczeń w naturze i innych nieodpłatnych świadczeń.

Zgodnie z art. 20 ust. 1 ww. ustawy za przychody z innych źródeł, o których mowa w art. 10 ust. 1 pkt 9, uważa się w szczególności: kwoty wypłacone po śmierci członka otwartego funduszu emerytalnego wskazanej przez niego osobie lub członkowi jego najbliższej rodziny, w rozumieniu przepisów o organizacji i funkcjonowaniu funduszy emerytalnych, zasiłki pieniężne z ubezpieczenia społecznego, alimenty, stypendia, dotacje (subwencje) inne niż wymienione w art. 14, dopłaty, nagrody i inne nieodpłatne świadczenia nienależące do przychodów określonych w art. 12-14 i 17 oraz przychody nieznajdujące pokrycia w ujawnionych źródłach.

Użycie w powyższym przepisie sformułowania ?w szczególności? wskazuje, iż definicja przychodów z innych źródeł ma charakter otwarty i nie ma przeszkód, aby do tej kategorii zaliczyć również przychody inne niż wymienione wprost w art. 20 ust. 1 ustawy. O przychodzie podatkowym z innych źródeł będziemy mówić w każdym przypadku, kiedy u podatnika wystąpią realne korzyści majątkowe.

Z przedstawionego we wniosku stanu faktycznego wynika, iż wnioskodawczyni zbyła odpłatnie Przedsiębiorstwu odcinek sieci wodociągowej. Nabycie przez to Przedsiębiorstwo nastąpiło zgodnie z ?regulaminem odpłatnego przejmowania sieci wodociągowych i kanalizacji sanitarnych od osób fizycznych i prawnych? za 60% wartości zweryfikowanego kosztorysu.

Mając na uwadze powyższe stwierdzić należy, iż takie korzyści majątkowe, o których mowa powyżej, występują również w przedmiotowej sprawie. Wnioskodawczyni co prawda ponosi samodzielnie koszt budowy sieci wodociągowej, lecz koszt ten faktycznie jest jej zwracany przez Przedsiębiorstwo. Wnioskodawczyni uzyskuje zatem realną korzyść finansową. Tą korzyścią jest otrzymana od ww. Przedsiębiorstwa kwota z tytułu odpłatnego zbycia (za określoną cenę) odcinka sieci wodociągowej, która de facto stanowi zwrot poniesionych wydatków. W ustawie o podatku dochodowym od osób fizycznych brak jest przepisu, który pozwalałby na zwolnienie z opodatkowania tak uzyskanego przychodu.

Jednocześnie jak wynika z treści przepisu art. 9 ust. 2 ww. ustawy, dochodem ze źródła przychodów, jeżeli przepisy art. 24-25 nie stanowią inaczej, jest nadwyżka sumy przychodów z tego źródła nad kosztami ich uzyskania osiągnięta w roku podatkowym. Jeżeli koszty uzyskania przekraczają sumę przychodów, różnica jest stratą ze źródła przychodów. Natomiast art. 22 ust. 1 tej ustawy stanowi, iż kosztami uzyskania przychodów są koszty poniesione w celu osiągnięcia lub zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodów, z wyjątkiem kosztów wymienionych w art. 23. (?).

Mając na uwadze powyższe, odpłatne zbycie przez wnioskodawczynię na rzecz Przedsiębiorstwa odcinka sieci wodociągowej ? zgodnie z dyspozycją art. 9 ust. 1 w związku z art. 20 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych ? stanowi przychód wnioskodawczyni, który po pomniejszeniu o udokumentowane koszty tj. wydatki związane z wybudowaniem sieci, o których mowa w art. 22 ust. 1 ww. ustawy, opodatkowany zostanie na zasadach określonych w art. 27 ustawy. Przy czym przychód ten łącznie z innymi przychodami osiągniętymi w 2009r. wnioskodawczyni zobowiązana będzie do wykazania w zeznaniu podatkowym za 2009r. składanym do 30 kwietnia 2010r. W zeznaniu tym należy również wykazać stosowne koszty poniesione w celu jego uzyskania.

Należy zauważyć, iż stosownie do zasady wynikającej z ww. art. 22 ust. 1 ? zdanie pierwsze ? kosztami uzyskania przychodów są koszty poniesione w celu osiągnięcia przychodów lub zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodów, z wyjątkiem kosztów wymienionych w art. 23.

A zatem, jeżeli wnioskodawczyni poniosła wydatki związane z osiąganiem przychodów z ww. tytułu, to wydatki te będą stanowiły koszty uzyskania. Jednak należy podkreślić, że aby wydatki te mogły być zaliczone jako koszty uzyskania przychodu, to ich poniesienie winno być udowodnione - udokumentowane, np. za pomocą paragonów, rachunków, faktur itp.

Wobec powyższego stanowisko wnioskodawczyni należało uznać za nieprawidłowe.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawczynię i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu ? do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi ? Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach ? art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.


Masz inne pytanie do prawnika?

Potrzebujesz pomocy prawnej?

Zapytaj prawnika