Czy środki pieniężne wypłacane osobom fizycznym na podstawie umów dotacji ze środków budżetu (...)

Czy środki pieniężne wypłacane osobom fizycznym na podstawie umów dotacji ze środków budżetu Gminy są zwolnione z opodatkowania podatkiem dochodowym od osób fizycznych, a tym samym Urząd Gminy X jako płatnik nie jest zobowiązany do sporządzania rocznych informacji PIT-8C?

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 21 października 2011 r. (data wpływu do tut. Biura ? 27 października 2011 r.), uzupełnionym w dniu 12 grudnia 2011 r., o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie obowiązków płatnika związanych z udzieleniem osobom fizycznym dotacji na wymianę źródeł ciepła, montaż układów solarnych oraz usuwanie wyrobów zawierających azbest - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 27 października 2011 r. wpłynął do tut. Biura ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie obowiązków płatnika związanych z udzieleniem osobom fizycznym dotacji na wymianę źródeł ciepła, montaż układów solarnych oraz usuwanie wyrobów zawierających azbest.

Wniosek nie spełniał wymogów formalnych, dlatego pismem z dnia 01 grudnia 2011 r. znak: IBPB II/1/415-912/11/HK wezwano o jego uzupełnienie. W dniu 12 grudnia 2011 r. wpłynęło uzupełnienie wniosku.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

Rada Gminy X podjęła uchwałę w dniu 15 lutego 2011 r. w sprawie udzielenia dotacji do inwestycji służących ochronie powietrza, polegających na wymianie źródeł ciepła oraz montażu układów solarnych w budynkach mieszkalnych na terenie Gminy X, oraz uchwałę w dniu 29 marca 2011 r. w sprawie udzielenia dotacji do demontażu, transportu i utylizacji materiałów zawierających azbest, pochodzących z terenu Gminy X. Szczegółowe zasady udzielania i rozliczania dotacji określają regulaminy stanowiące załącznik do uchwał.

Zgodnie z regulaminem, celem dotacji jest ograniczenie zanieczyszczenia powietrza ze źródeł tzw. niskiej emisji oraz wzrost wykorzystania energii pochodzących ze źródeł odnawialnych, a także usunięcie materiałów zawierających azbest z nieruchomości zlokalizowanych na terenie Gminy X.

Regulaminy określają zasady przyznawania dotacji do następujących rodzajów inwestycji:

  • wymiana starego źródła ciepła na nowe, ekologiczne źródło ciepła,
  • wymiana starego źródła ciepła na nowe, ekologiczne źródło ciepła oraz montaż układu solarnego,
  • montaż układu solarnego,
  • demontaż, transport i utylizacja materiałów zawierających azbest.

Dotacje udzielane są na pisemny wniosek wnioskodawców. Uprawnionymi do korzystania z dotacji są osoby fizyczne, wspólnoty mieszkaniowe, przedsiębiorcy oraz osoby prawne będące właścicielami obiektu budowlanego, mieszkania lub budynku jednorodzinnego na terenie Gminy X. Wnioski muszą być składane przed rozpoczęciem realizacji prac. Pozytywnie rozpatrzone wnioski są podstawą do zawarcia umowy o udzielenie dotacji, która zawierana jest z chwilą posiadania środków na ten cel w budżecie Gminy. Po realizacji inwestycji wnioskodawca składa wniosek rozliczający otrzymaną dotację. Pozytywne rozpatrzenie tego wniosku stanowi podstawę do przekazania ostatecznej kwoty dotacji z rachunku bankowego Urzędu Gminy na rachunek bankowy wskazany przez wnioskodawcę. Wypłacane kwoty dotacji są środkami pochodzącymi bezpośrednio z budżetu Gminy.

Wnioskodawca pismem z dnia 07 grudnia 2011 r. (wpływ do tut. BKIP ? 12 grudnia 2011 r.) doprecyzował zaistniały stan faktyczny informując, że środki przekazywane mieszkańcom Gminy X w formie dotacji do wymiany źródeł ciepła, montażu układu solarnego oraz usuwania wyrobów zawierających azbest, stanowią dotację w rozumieniu ustawy o finansach publicznych. Uchwała Rady Gminy X podjęta została m.in. na podstawie art. 403 ust. 3-6 ustawy z dnia 27 kwietnia 2001 r. Prawo ochrony środowiska (Dz. U. z 2008 r. Nr 25, poz. 150 ze zm.), który stanowi, że finansowanie ochrony środowiska i gospodarki wodnej w gminach może polegać na udzieleniu dotacji celowej w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy środki pieniężne wypłacane osobom fizycznym na podstawie umów dotacji ze środków budżetu Gminy są zwolnione z opodatkowania podatkiem dochodowym od osób fizycznych, a tym samym Urząd Gminy jako płatnik nie jest zobowiązany do sporządzania rocznych informacji PIT-8C...

Zdaniem Wnioskodawcy, wypłacane - jako dotacja - z budżetu jednostki samorządu terytorialnego środki są zwolnione z podatku dochodowego od osób fizycznych na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 129 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych, a co za tym idzie nie ma obowiązku sporządzania informacji PIT-8C.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Podstawową zasadą obowiązującą w przepisach ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. j. Dz. U. z 2010 r. Nr 51, poz. 307 ze zm.) jest zasada powszechności opodatkowania. W myśl tej zasady, wyrażonej w art. 9 ust. 1 ww. ustawy, opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

Z treści powołanego przepisu wynika zatem, iż opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody uzyskane przez podatnika, z wyjątkiem tych, które zostały enumeratywnie wymienione przez ustawodawcę w katalogu zwolnień przedmiotowych ustawy bądź, od których Minister Finansów zaniechał poboru podatku, w drodze rozporządzenia.

Stosownie zaś do przepisu art. 21 ust. 1 pkt 129 ww. ustawy, wolne od podatku dochodowego są dotacje, w rozumieniu przepisów o finansach publicznych, otrzymane z budżetu państwa lub budżetów jednostek samorządu terytorialnego.

Z powyższego przepisu wynika, że skorzystanie z przedmiotowego zwolnienia podatkowego uzależnione jest od źródła finansowania oraz od tego czy przyznawane świadczenie jest w istocie dotacją w rozumieniu przepisów o finansach publicznych. Aby wypłacone świadczenie korzystało ze zwolnienia przedmiotowego oba warunki wskazane w art. 21 ust. 1 pkt 129 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych muszą zostać spełnione łącznie.

Zgodnie z art. 126 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (Dz. U. Nr 157, poz. 1240 ze zm.) dotacje są to podlegające szczególnym zasadom rozliczania środki z budżetu państwa, budżetu jednostek samorządu terytorialnego oraz z państwowych funduszy celowych przeznaczone na podstawie niniejszej ustawy, odrębnych ustaw lub umów międzynarodowych, na finansowanie lub dofinansowanie realizacji zadań publicznych.

Na podstawie art. 403 ust. 2 ustawy z dnia 27 kwietnia 2001 r. Prawo ochrony środowiska (Dz. U. z 2008 r. Nr 25, poz. 150 ze zm.) do zadań własnych gmin należy finansowanie ochrony środowiska i gospodarki wodnej w zakresie określonym w art. 400a ust. 1 pkt 2, 5, 8, 9, 15, 16, 21-25, 29, 31, 32 i 38-42 w wysokości nie mniejszej niż kwota wpływów z tytułu opłat i kar, o których mowa w art. 402 ust. 4-6, stanowiących dochody budżetów gmin, pomniejszona o nadwyżkę z tytułu tych dochodów przekazywaną do wojewódzkich funduszy.

F inansowanie ochrony środowiska i gospodarki wodnej, o którym mowa w ust. 1 i 2, odbywa się w trybie określonym w przepisach odrębnych, z zastrzeżeniem ust. 4-6 (art. 403 ust. 3 ww. ustawy).

Stosownie do treści art. 403 ust. 4 pkt 1 ustawy Prawo ochrony środowiska, finansowanie ochrony środowiska i gospodarki wodnej, o którym mowa w ust. 1 i 2, może polegać na udzielaniu dotacji celowej w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych z budżetu gminy lub budżetu powiatu na finansowanie lub dofinansowanie kosztów inwestycji podmiotów niezaliczonych do sektora finansów publicznych, w szczególności osób fizycznych.

Zasady udzielania dotacji celowej, o której mowa w ust. 4, obejmujące w szczególności kryteria wyboru inwestycji do finansowania lub dofinansowania oraz tryb postępowania w sprawie udzielania dotacji i sposób jej rozliczania określa odpowiednio rada gminy albo rada powiatu w drodze uchwały (art. 403 ust. 5 ww. ustawy).

Art. 403 ust. 6 powyższej ustawy stanowi, iż udzielenie dotacji celowej, o której mowa w ust. 4, następuje na podstawie umowy zawartej przez gminę lub powiat z podmiotami określonymi w ust. 4 (?).

Z treści wniosku wynika, że Rada Gminy X w 2011 r. ? m.in. na podstawie art. 403 ust. 3-6 ustawy Prawo ochrony środowiska - podjęła uchwałę w sprawie udzielenia dotacji do inwestycji służących ochronie powietrza, polegających na wymianie źródeł ciepła oraz montażu układów solarnych w budynkach mieszkalnych na terenie Gminy X i uchwałę w sprawie udzielenia dotacji do demontażu, transportu i utylizacji materiałów zawierających azbest pochodzących z terenu Gminy X.

Środki przekazywane osobom fizycznym - mieszkańcom Gminy X - w formie dotacji do wymiany źródeł ciepła, montażu układu solarnego oraz usuwania wyrobów zawierających azbest, stanowią dotację w rozumieniu ustawy o finansach publicznych.

Kwoty dotacji przekazywane są z rachunku bankowego Urzędu Gminy na rachunek bankowy wskazany przez wnioskodawcę, tj. osobę fizyczną otrzymującą ww. dotację. Wypłacane kwoty dotacji są środkami pochodzącymi bezpośrednio z budżetu Gminy X.

W związku z powyższym, stwierdzić należy, że skoro forma udzielonego przez Gminę X dofinansowania jest dotacją w rozumieniu ustawy o finansach publicznych i zostało ono wypłacone ze środków budżetu Gminy, jako jednostki samorządu terytorialnego, to dotacja otrzymana od Wnioskodawcy ? Gminy X mieści się w kategoriach dotacji zwolnionych z opodatkowania podatkiem dochodowym na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 129 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Zatem Gmina X nie jest zobowiązana do sporządzania rocznych informacji PIT-8C dla osób fizycznych, które otrzymały ww. dofinansowanie (dotację).

Powyższe oznacza, że w przedmiotowej sprawie stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gliwicach ul. Prymasa S. Wyszyńskiego 2, 44-100 Gliwice, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu ? do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi ? Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach ? art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.


Masz inne pytanie do prawnika?

Potrzebujesz pomocy prawnej?

Zapytaj prawnika