Czy zwolnienia jest z podatku dochodowego dotacja uzyskana z Narodowego Funduszu Rewaloryzacji Zabytków?

Czy zwolnienia jest z podatku dochodowego dotacja uzyskana z Narodowego Funduszu Rewaloryzacji Zabytków?

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko wnioskodawczyni przedstawione we wniosku z dnia 13 listopada 2010r. (data wpływu do tut. Biura ? 25 listopada 2010r.), uzupełnionym w dniu 31 stycznia 2011r., o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych m.in. w zakresie zwolnienia z podatku dochodowego dotacji uzyskanej z Narodowego Funduszu Rewaloryzacji Zabytków ? jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 25 listopada 2010r. wpłynął do tut. Biura ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych m.in. w zakresie zwolnienia z podatku dochodowego dotacji uzyskanej z Narodowego Funduszu Rewaloryzacji Zabytków.

Z uwagi na braki formalne wniosku, pismem z dnia 21 stycznia 2011r. Znak: IBPB II/1/415-950/10/ŚS, IBPB II/2/415-1254/10/CJS wezwano wnioskodawczynię do jego uzupełnienia. Wniosek uzupełniono w dniu 31 stycznia 2011r.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

Współwłaściciele kamienicy stanowiącej zabytkowy budynek mieszkalno - usługowy, wpisany do rejestru zabytków Województwa, w związku z planowanymi pracami remontowymi wystąpili w dniu 28 września 2010r. z pięcioma wnioskami do Społecznego Komitetu Odnowy Zabytków o przyznanie w roku 2011 dotacji z Narodowego Funduszu Rewaloryzacji Zabytków.

Odrębne wnioski złożono na poszczególne zadania, którego dotyczyć ma wnioskowana dotacja:

  1. Remont budynku mieszkalno-usługowego: wykonanie izolacji przeciwwilgociowej pionowej ściany piwnic od strony podwórza. Prace te obejmować mają: rozbiórkę istniejącej nawierzchni przyległej do ścian budynku od strony podwórza; roboty ziemne, odkrycie odcinkami ścian piwnic, oczyszczenie ścian piwnic, wykonanie izolacji z folii polietylenowej kubełkowej, zasypanie wykopów, wykonanie izolacji poziomej z geomemebrany ze spadkiem od ściany budynku, wykonanie podbudowy z kruszyw, odtworzenie nawierzchni z kostki brukowej.
  2. Remont budynku mieszkalno-usługowego: wykonanie izolacji przeciwwilgociowej pionowej ścian piwnic w narożniku ulicy G. i pl. D.; rozbiórkę istniejącej nawierzchni przyległej do ścian budynku od strony podwórza, roboty ziemne, odkrycie odcinkami ścian piwnic, oczyszczenie ścian piwnic, wykonanie izolacji z folii polietylenowej kubełkowej, zasypanie wykopów, wykonanie izolacji poziomej z geomemebrany ze spadkiem od ściany budynku, wykonanie podbudowy z kruszyw, odtworzenie nawierzchni z kostki brukowej.
  3. Remont budynku mieszkalno - usługowego: remont i konserwacja fasady od strony ul. G. i pl. D. oraz elewacji od strony podwórza (szczegółowy zakres robót objętych zadaniem zawiera wniosek w załączeniu).
  4. Remont budynku mieszkalno-usługowego: naprawa spękań ścian sklepień i stropów oraz wykonanie stężenia poziomego w stropie nad II piętrem (szczegółowy zakres robót objętych zadaniem zawiera wniosek w załączeniu).
  5. Remont budynku mieszkalno-usługowego: wymiana poszycia dachu, rynien, rur spustowych, obróbek blacharskich gzymsów i kominów (szczegółowy zakres robót objętych zadaniem zawiera wniosek w załączeniu).

Zgodnie z zasadami finansowania prac w obiektach zabytkowych ze środków Narodowego Funduszu Rewaloryzacji Zabytków, środki finansowe Narodowego Funduszu mogą być dysponowane przez jego ustawowego dysponenta, którym jest Społeczny Komitet Odnowy Zabytków jako dotacje celowe wspierające i uzupełniające działania właścicieli lub posiadaczy Zabytków, zwanych dalej ?beneficjentami?, w zakresie konserwacji i restauracji przy zabytkach nieruchomych wpisanych do rejestru zabytków nieruchomych, położonych w granicach administracyjnych miasta. Z uwagi na okoliczność, iż na dzień wystąpienia z przedmiotowymi wnioskami kamienica stanowiła współwłasność 5 osób fizycznych: A - 25%, B - 25%, C - 19,92%, D - 5.08%, E - 25 %, wnioskodawcami w sprawie przyznania przedmiotowej decyzji są osoby fizyczne. Jednakże z uwagi na przygotowywany akt notarialny zniesienia współwłasności kamienicy i wydzielenia odrębnych lokali, dotychczasowi współwłaściciele kamienicy będą zobligowani ustawą o własności lokali do zawiązania w najbliższym czasie wspólnoty mieszkaniowej stanowiącej tak zwaną ułomną osobą prawną, której przychody oraz koszty podatkowe regulują przepisy ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych. Z uwagi na obowiązek wynikający z ustawy, zawiązanie wspólnoty mieszkaniowej nastąpi najprawdopodobniej przed ewentualnym przyznaniem dotacji.

Jednocześnie wnioskodawczyni nadmienia, że dotąd, w ramach rozliczeń przychodów z najmu kamienicy, współwłaściciele kamienicy stosowali metodę amortyzacji uproszczonej dla przedmiotowej kamienicy.

W związku z powyższym zadano następujące pytania:

  1. Czy dotacja przedmiotowa w zakresie wyżej opisanych zadań z Narodowego Funduszu Rewaloryzacji Zabytków stanowi dotację z budżetu państwa w rozumieniu ustawy o finansach publicznych, która zarówno w przepisach ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych (art. 21 ust. 1 pkt 129) jak i w przepisach ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych (art. 17 ust. 1 pkt 41 lub 47) uznawana jest jako dotacja zwolniona z opodatkowania a koszty z niej pokrywane nie są kosztami podatkowymi...
  2. Czy w sytuacji gdy dotacja zostanie przyznana współwłaścicielom na remont kamienicy, po przekształceniu formy prawnej jej własności i zawiązaniu wspólnoty mieszkaniowej dla przedmiotowej kamienicy, dotacja winna zostać rozliczona według przepisów ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych właściwej dla wspólnoty mieszkaniowej czy też ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych z uwagi na fakt, iż wnioskodawcami w sprawie przyznania dotacji były osoby fizyczne wobec nie istnienia na moment składania wniosku osoby prawnej w postaci wspólnoty mieszkaniowej...
  3. W sytuacji gdyby przedmiotowa dotacja nie korzystała ze zwolnienia podatkowego wnioskodawczyni prosi o udzielenie informacji czy przy stosowaniu metody amortyzacji uproszczonej wydatki z przyznanej dotacji na wyżej opisane prace remontowe będą mogły zostać zaliczone jednorazowo w koszty.

    ..

  4. Jak powinno zostać rozliczone wykonanie izolacji przeciwwilgociowej pionowej ściany piwnic od strony podwórza oraz wykonanie izolacji przeciwwilgociowej pionowej ścian piwnic w narożniku ulicy G. i pl. D... Czy wydatki z dotacji na wykonanie izolacji przeciwwilgociowej, której dotąd nie było w kamienicy mogą zostać zaliczone jednorazowo do kosztów uzyskania przychodów z najmu osoby fizycznej bądź wspólnoty mieszkaniowej w sytuacji stosowania metody uproszczonej amortyzacji...

Zdaniem wnioskodawczyni, dotacja przedmiotowa w zakresie wszystkich wyżej opisanych zadań jest dotacją z budżetu państwa w rozumieniu ustawy o finansach publicznych i zarówno rozpatrywana na gruncie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych jak i ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych jest zwolniona z opodatkowania a koszty z niej pokrywane nie stanowią natomiast kosztów podatkowych.

Ponadto, w sytuacji ustanowienia wspólnoty mieszkaniowej dla przedmiotowej kamienicy przed dniem przyznania i wypłacenia dotacji należy, zdaniem wnioskodawczyni, konsekwencje podatkowe jej przyznania rozpatrywać na gruncie ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, jako właściwej dla formy prawnej istniejącej w momencie jej przyznania i wypłacenia.

Potrzeba wykonania izolacji pionowej ścian wyniknęła z przeprowadzonej ekspertyzy technicznej stanu kamienicy. Brak izolacji przeciwwilgociowej powoduje wysoki poziom zawilgocenia i zasolenia ścian w części podziemnej. Założenie izolacji ścian podziemnych zewnętrznych budynku umożliwi odprowadzenie nadmiaru wilgoci z wnętrza ścian. Na wykonanie izolacji przeciwwilgociowej współwłaściciele otrzymali nakaz Powiatowego Inspektora Nadzoru Budowlanego, stąd wnioskodawczyni uważa, że wykonanie izolacji jest niezbędnym elementem bieżącej konserwacji ścian zewnętrznych budynku.

Z uzupełnienia wniosku, które wpłynęło do tut. Biura w dniu 31 stycznia 2011r. wynika, iż zdaniem wnioskodawczyni w sytuacji gdyby dotacja z Narodowego Funduszu Rewaloryzacji Zabytków nie korzystała ze zwolnienia, przy zastosowaniu uproszczonej metody amortyzacji, wydatki na prace remontowe przyznane z przedmiotowej dotacji mogą zostać zaliczone jednorazowo w koszty uzyskania przychodu z najmu osoby fizycznej zgodnie z jej udziałem we współwłasności kamienicy. Także wydatki poniesione z otrzymanej dotacji a przeznaczone na wykonanie izolacji przeciwwilgociowej pionowej ściany piwnic, według opisu w załączonej dokumentacji, mogą zostać zaliczone jednorazowo w koszty uzyskania przychodów z najmu osoby fizycznej w sytuacji stosowania uproszczonej metody amortyzacji co wiąże się z faktem, iż wykonanie przedmiotowej izolacji jest niezbędnym elementem bieżącej konserwacji ścian zewnętrznych budynku.

Na tle przedstawionego zdarzenia przyszłego stwierdzam, co następuje:

Niniejsza interpretacja indywidualna stanowi pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego dotyczącą podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie zwolnienia z podatku dochodowego dotacji uzyskanej z Narodowego Funduszu Rewaloryzacji Zabytków. W pozostałym zakresie wydano odrębne rozstrzygnięcia.

Podstawową zasadą obowiązującą w przepisach ustawy z dnia 26 lipca 1991r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. j. Dz. U. z 2010r. Nr 51, poz. 307 ze zm.) jest zasada powszechności opodatkowania. W myśl tej zasady, wyrażonej w art. 9 ust. 1 ww. ustawy, opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

Z treści powołanego przepisu wynika zatem, iż opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody uzyskane przez podatnika, z wyjątkiem tych, które zostały enumeratywnie wymienione przez ustawodawcę w katalogu zwolnień przedmiotowych ustawy bądź, od których Minister Finansów zaniechał poboru podatku, w drodze rozporządzenia.

Stosownie zaś do przepisu art. 21 ust. 1 pkt 129 ww. ustawy, wolne od podatku dochodowego są dotacje, w rozumieniu przepisów o finansach publicznych, otrzymane z budżetu państwa lub budżetów jednostek samorządu terytorialnego.

Brzmienie powyższego przepisu wskazuje, iż skorzystanie z przedmiotowego zwolnienia uzależnione jest od łącznego spełnienia dwóch warunków:

  • źródłem finansowania wypłacanej dotacji (tj. źródłem pochodzenia środków przeznaczonych na dotację) musi być budżet państwa lub budżet jednostki samorządu terytorialnego,
  • wypłacona dotacja musi być dotacją, o której mowa w przepisach ustawy o finansach publicznych.

Z opisanego zdarzenia przyszłego wynika, iż współwłaściciele kamienicy, stanowiącej zabytkowy budynek mieszkalno - usługowy, wpisany do rejestru zabytków Województwa, w związku z planowanymi pracami remontowymi wystąpili w dniu 28 września 2010r. z pięcioma wnioskami do Społecznego Komitetu Odnowy Zabytków o przyznanie w roku 2011 dotacji z Narodowego Funduszu Rewaloryzacji Zabytków. Zgodnie z zasadami finansowania prac w obiektach zabytkowych ze środków Narodowego Funduszu Rewaloryzacji Zabytków, środki finansowe Narodowego Funduszu mogą być dysponowane przez jego ustawowego dysponenta, którym jest Społeczny Komitet Odnowy Zabytków, jako dotacje celowe wspierające i uzupełniające działania właścicieli lub posiadaczy zabytków, zwanych dalej ?beneficjentami?, w zakresie konserwacji i restauracji przy zabytkach nieruchomych wpisanych do rejestru zabytków nieruchomych, położonych w granicach administracyjnych miasta. Z uwagi na okoliczność, iż na dzień wystąpienia z przedmiotowymi wnioskami kamienica stanowiła współwłasność 5 osób fizycznych: A - 25%, B - 25%, C - 19,92%, D - 5.08%, E - 25 %, wnioskodawcami w sprawie przyznania przedmiotowej decyzji są osoby fizyczne.

Zgodnie z art. 126 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009r. o finansach publicznych (Dz. U. Nr 157, poz. 1240 ze zm.) dotacje są to podlegające szczególnym zasadom rozliczania środki z budżetu państwa, budżetu jednostek samorządu terytorialnego oraz z państwowych funduszy celowych przeznaczone na podstawie niniejszej ustawy, odrębnych ustaw lub umów międzynarodowych, na finansowanie lub dofinansowanie realizacji zadań publicznych.

Z przepisu art. 127 ust. 1 tej ustawy wynika, iż dotacje celowe są to środki przeznaczone na:

  1. finansowanie lub dofinansowanie:
    1. zadań z zakresu administracji rządowej oraz innych zadań zleconych jednostkom samorządu terytorialnego ustawami,
    2. ustawowo określonych zadań, w tym zadań z zakresu mecenatu państwa nad kulturą, realizowanych przez jednostki inne niż jednostki samorządu terytorialnego,
    3. bieżących zadań własnych jednostek samorządu terytorialnego,
    4. zadań agencji wykonawczych, o których mowa w art. 21 ust. 1 pkt 3 lit. b,
    5. zadań zleconych do realizacji organizacjom pozarządowym,
    6. kosztów realizacji inwestycji;
  2. dopłaty do oprocentowania kredytów bankowych w zakresie określonym w odrębnych ustawach.

Przy czym dotacjami celowymi, zgodnie z art. 127 ust. 2 ww. ustawy, są także środki przeznaczone na:

  1. realizację programów finansowanych z udziałem środków, o których mowa w art. 5 ust. 1 pkt 3 i ust. 3 pkt 6, wydatkowane przez podmioty realizujące te programy, inne niż państwowe jednostki budżetowe;
  2. realizację projektów pomocy technicznej finansowanych z udziałem środków europejskich i środków, o których mowa w art. 5 ust. 3 pkt 5 lit. a i b;
  3. finansowanie lub dofinansowanie zadań realizowanych przez jednostki samorządu terytorialnego oraz inne podmioty, ze środków przekazywanych przez jednostki, o których mowa w art. 9 pkt 5, 7 i 14;
  4. realizację programów finansowanych z udziałem środków, o których mowa w art. 5 ust. 3 pkt 5 lit. c i d;
  5. współfinansowanie realizacji programów finansowanych z udziałem środków europejskich;
  6. wyprzedzające finansowanie Wspólnej Polityki Rolnej, o którym mowa w odrębnych przepisach, w części podlegającej refundacji ze środków Unii Europejskiej.

Przepis art. 128 ust. 1 ww. ustawy stanowi, iż udzielanie dotacji celowych dla jednostek samorządu terytorialnego określają odrębne ustawy.

Zgodnie z art. 1 ustawy z dnia 23 lipca 2003r. o ochronie zabytków i opieka nad zabytkami (Dz. U. Nr 162, poz. 1568 ze zm.) ustawa określa przedmiot, zakres i formy ochrony zabytków oraz opieki nad nimi, zasady tworzenia krajowego programu ochrony zabytków i opieki nad zabytkami oraz finansowania prac konserwatorskich, restauratorskich i robót budowlanych przy zabytkach, a także organizację organów ochrony zabytków.

Przepis art. 73 tej ustawy stanowi, iż osoba fizyczna, jednostka samorządu terytorialnego lub inna jednostka organizacyjna, będąca właścicielem bądź posiadaczem zabytku wpisanego do rejestru albo posiadająca taki zabytek w trwałym zarządzie, może ubiegać się o udzielenie dotacji celowej z budżetu państwa na dofinansowanie prac konserwatorskich, restauratorskich lub robót budowlanych przy tym zabytku.

Z przepisu art. 74 ww. ustawy wynika, iż dotacja na dofinansowanie prac konserwatorskich, restauratorskich lub robót budowlanych przy zabytku wpisanym do rejestru może być udzielona przez:

  1. ministra właściwego do spraw kultury i ochrony dziedzictwa narodowego ze środków finansowych z części budżetu państwa ?Kultura i Ochrona Dziedzictwa Narodowego?;
  2. wojewódzkiego konserwatora zabytków ze środków finansowych z budżetu państwa w części, której dysponentem jest wojewoda.

Zgodnie natomiast z art. 75 ww. ustawy Minister właściwy do spraw kultury i ochrony dziedzictwa narodowego lub wojewódzki konserwator zabytków może udzielić dotacji osobom bądź jednostkom, o których mowa w art. 73, na podstawie umowy zawartej z tymi osobami lub jednostkami.

Z przepisu art. 80 ust. 1 ww. ustawy wynika, iż Minister właściwy do spraw kultury i ochrony dziedzictwa narodowego określi, w drodze rozporządzenia, szczegółowe warunki i tryb udzielania dotacji celowej na prace konserwatorskie, restauratorskie i roboty budowlane przy zabytku wpisanym do rejestru oraz sposób prowadzenia dokumentacji w tym zakresie.

Rozporządzeniem, o którym mowa powyżej jest rozporządzenie Ministra Kultury z dnia 06 czerwca 2005r. w sprawie udzielania dotacji celowej na prace konserwatorskie, restauratorskie i roboty budowlane przy zabytku wpisanym do rejestru zabytków (Dz. U. Nr 112, poz. 940 ze zm.). Z § 2 ust. 1 tego rozporządzenia wynika, iż udzielenie dotacji przez organy, o których mowa w art. 74 ustawy z dnia 23 lipca 2003r. o ochronie zabytków i opiece nad zabytkami, może nastąpić po złożeniu przez właściciela lub posiadacza zabytku wpisanego do rejestru zabytków, zwanego dalej ?wnioskodawcą?, wniosku w tej sprawie do:

  1. urzędu obsługującego ministra właściwego do spraw kultury i ochrony dziedzictwa narodowego, zwanego dalej ?ministrem?, o dotację udzielaną przez ministra;
  2. wojewódzkiego urzędu ochrony zabytków, właściwego dla miejsca położenia albo przechowywania zabytku, o dotację udzielaną przez wojewódzkiego konserwatora zabytków.

Natomiast przepis art. 1 ustawy z dnia 18 kwietnia 1985r. o Narodowym Funduszu Rewaloryzacji Zabytków (Dz. U. Nr 21, poz. 90 ze zm.) stanowi, iż tworzy się Narodowy Fundusz Rewaloryzacji Zabytków, zwany dalej ?Funduszem?.

Zgodnie z art. 2 ww. ustawy dochodami Funduszu są:

  1. darowizny, dobrowolne wpłaty oraz zapisy osób fizycznych i prawnych, a także środki przekazane przez fundacje,
  2. wpłaty z organizowanych na rzecz Funduszu zbiórek publicznych i imprez,
  3. wpływy ze zwrotu kosztów robót wykonanych ze środków Funduszu w obiektach zabytkowych na podstawie przepisów o ochronie dóbr kultury i o muzeach, a także przepisów o remontach i odbudowie oraz wykańczaniu i nadbudowie budynków,
  4. dotacje celowe z budżetu państwa,
  5. środki przekazane z Centralnego Funduszu Rozwoju Kultury,
  6. inne dochody ustalone przez Radę Ministrów.

Z przepisu art. 5 ust. 1 ww. ustawy wynika, iż środkami Funduszu dysponuje Społeczny Komitet Odnowy Zabytków.

Biorąc pod uwagę zdarzenie przyszłe oraz ww. przepisy prawa należy stwierdzić, iż przyznana dotacja z Narodowego Funduszu Rewaloryzacji Zabytków nie jest dotacją w rozumieniu przepisów ustawy o finansach publicznych. Źródłem przedmiotowej dotacji (źródłem pochodzenia środków na dotację) nie jest bowiem ani budżet państwa, ani jednostki samorządu terytorialnego, o których mowa w powołanym powyżej art. 21 ust. 1 pkt 129 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych lecz ww. Fundusz. Dochodami tego Funduszu są zaś nie tylko dotacje celowe z budżetu państwa, o których mowa w art. 2 pkt 4 ww. ustawy o Narodowym Funduszu Rewaloryzacji Zabytków, ale i inne źródła dochodów określone w ww. art. 2 tej ustawy.

Należy w tym miejscu zwrócić uwagę również i na fakt, iż przyznana dotacja z powyższego Funduszu nie jest wypłacana bezpośrednio przez ten Fundusz, ale przez Społeczny Komitet Odnowy Zabytków, bo to on zgodnie z art. 5 ust. 1 ww. ustawy dysponuje środkami Funduszu.

W świetle powyższego przyznana dotacja z Narodowego Funduszu Rewaloryzacji Zabytków, jako nie będąca dotacją z budżetu państwa ani jednostki samorządu terytorialnego, nie może być zwolniona z podatku dochodowego na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 129 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Wobec powyższego stanowisko wnioskodawczyni należało uznać za nieprawidłowe.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez wnioskodawczynię oraz stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Do wniosku wnioskodawczyni dołączyła dokumenty. Należy jednak zauważyć, że wydając interpretacje w trybie art. 14b Ordynacji podatkowej Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów nie przeprowadza postępowania dowodowego w związku z czym nie jest obowiązany, ani uprawniony do ich oceny; jest związany wyłącznie opisem zdarzenia przyszłego przedstawionym przez wnioskodawczynię i jej stanowiskiem.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Krakowie, ul. Rakowicka 10, 31-511 Kraków, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu ? do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi ? Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach ? art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy). Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.


Masz inne pytanie do prawnika?

Potrzebujesz pomocy prawnej?

Zapytaj prawnika