Czy otrzymana nagroda w formie udziału w wycieczce przez uczniów jest zwolniona z podatku dochodowego (...)

Czy otrzymana nagroda w formie udziału w wycieczce przez uczniów jest zwolniona z podatku dochodowego od osób fizycznych na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 115 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych?

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 23 listopada 2010r. (data wpływu do tut. Biura ? 24 listopada 2010r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie zwolnienia z opodatkowania nagród w formie udziału w wycieczce otrzymanych przez uczniów z tytułu udziału w konkursie organizowanym na podstawie przepisów o systemie oświaty dla najlepszych uczniów - jest prawidłowe.

Porady prawne

UZASADNIENIE

W dniu 24 listopada 2010r. wpłynął do tut. Biura ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych m.in. w zakresie zwolnienia z opodatkowania nagród w formie udziału w wycieczce otrzymanych przez uczniów z tytułu udziału w konkursie organizowanym na podstawie przepisów o systemie oświaty dla najlepszych uczniów.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony m.in. następujący stan faktyczny:

Rada Gminy, dnia 16 lutego 2010r., na podstawie art. 90t ust. 1 pkt 2 ustawy z dnia 07 września 1991r. o systemie oświaty, podjęła uchwałę w sprawie przyjęcia ?Lokalnego programu wspierania edukacji uzdolnionych uczniów szkół prowadzonych przez Gminę P.' Rada określiła w nim formy realizacji programu polegające na corocznej organizacji 3 konkursów dla uczniów.

Na podstawie Lokalnego programu odrębnymi uchwałami wprowadzono trzy rodzaje konkursów:

  1. konkurs dla najlepszych absolwentów klas programowo najwyższych poszczególnych typów szkół prowadzonych przez Gminę,
  2. konkurs dla najlepszych uczniów-sportowców poszczególnych typów szkół prowadzonych przez Gminę,
  3. konkurs dla najlepszych uczniów ze szkół prowadzonych przez Gminę.

Realizacją konkursów zajmuje się Gminny Zespół Oświaty, który ma w swojej dyspozycji środki przeznaczone na organizację konkursów i nagrody.

Konkurs dla najlepszych uczniów, o których mowa w pkt 3, rozgrywany jest w trzech kategoriach: szkoły podstawowe, gimnazja i szkoły ponadgimnazjalne. Konkurs odbywa się w dwóch etapach ? pierwszy etap rywalizacji uczniów odbywa się w szkole, gdyż aby uczeń mógł zostać zakwalifikowany i zgłoszony do etapu gminnego musi spełnić warunki dotyczące wyników w nauce, oceny z zachowania, pracy na rzecz szkoły i sukcesów w innych konkursach. Wszystkie wnioski uczniów rozpatruje komisja powołana przez Wójta stosownym zarządzeniem. Uczniowie za swoje sukcesy i pracę otrzymują punkty, które w ostatecznym rozrachunku decydują o uzyskanych lokatach w tym konkursie. Nagrodą w konkursie jest udział w dwudniowej wycieczce w związku z tym liczba laureatów konkursu jest proporcjonalna do liczby miejsc w autokarze. Liczba uczestników wycieczki nie może być większa niż 46 osób. Zwycięzcami konkursu zostali zatem uczniowie z największą liczbą punktów w kategorii szkół podstawowych, gimnazjów i szkół ponadgimnazjalnych. Wartość całej wycieczki wyniosła 9.240 zł czyli 220 zł za jednego ucznia.

W związku z powyższym zadano m.in. następujące pytanie:

Czy nagroda w formie udziału w wycieczce przez uczniów jest zwolniona z podatku dochodowego od osób fizycznych na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 115 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych...

Wnioskodawca wskazuje, iż konkursy zostały wprowadzone przez Radę Gminy, stosownymi uchwałami, na podstawie art. 90t ust. 1 pkt 2 ustawy z dnia 07 września 1991r. o systemie oświaty, który mówi, że: ?Jednostki samorządu terytorialnego mogą tworzyć regionalne lub lokalne programy wspierania edukacji uzdolnionych dzieci i młodzieży.' Mając na uwadze ten zapis Gmina podjęła stosowną uchwałę o lokalnym programie, którego realizację przewidziała w formie organizacji 3 rodzajów konkursów dla uczniów szkół prowadzonych przez Gminę. Środki na ten cel pochodziły ze środków własnych Gminy. Każdy z trzech konkursów gminnych był zorganizowany na podstawie ustawy o systemie oświaty, a więc zgodnie z art. 21 ust. 1 pkt 115 ustawy podatku dochodowym od osób fizycznych, który stanowi, że wolne od podatku dochodowego są wygrane i nagrody otrzymane przez uczniów za udział w konkursach, turniejach i olimpiadach organizowanych na podstawie przepisów o systemie oświaty.

Zatem nagrody przekazane laureatom konkursu dla najlepszych uczniów ze szkół prowadzonych przez Gminę są wolne od podatku dochodowego od osób fizycznych.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Niniejsza interpretacja indywidualna stanowi pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego dotyczącą podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie zwolnienia z opodatkowania nagród w formie udziału w wycieczce otrzymanych przez uczniów z tytułu udziału w konkursie organizowanym na podstawie przepisów o systemie oświaty dla najlepszych uczniów. W pozostałym zakresie zostaną wydane odrębne rozstrzygnięcia.

Zgodnie z art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (tj. Dz. U. z 2010r. Nr 51, poz. 307 ze zm.) opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku. Wyrazem jej praktycznej realizacji jest art. 11 ust. 1 ww. ustawy, z którego treści wynika, że przychodami, z zastrzeżeniem art. 14-15, art. 17 ust. 1 pkt 6, 9 i 10 w zakresie realizacji praw wynikających z pochodnych instrumentów finansowych, art. 19 i art. 20 ust. 3, są otrzymane lub postawione do dyspozycji podatnika w roku kalendarzowym pieniądze i wartości pieniężne oraz wartość otrzymanych świadczeń w naturze i innych nieodpłatnych świadczeń.

W myśl art. 21 ust. 1 pkt 115 ww. ustawy wolne od podatku dochodowego są wygrane i nagrody otrzymane przez uczniów za udział w konkursach, turniejach i olimpiadach organizowanych na podstawie przepisów o systemie oświaty.

Natomiast zgodnie z brzmieniem art. 21 ust. 1 pkt 40 cyt. ustawy wolne od podatku dochodowego są świadczenia pomocy materialnej dla uczniów, studentów, uczestników studiów doktoranckich i osób uczestniczących w innych formach kształcenia, pochodzące z budżetu państwa, budżetów jednostek samorządu terytorialnego oraz ze środków własnych szkół i uczelni - przyznane na podstawie przepisów o systemie oświaty, Prawo o szkolnictwie wyższym, a także przepisów o stopniach naukowych i tytule naukowym oraz o stopniach i tytule w zakresie sztuki.

Zgodnie z treścią art. 90b ust. 1 i 2 ustawy z dnia 07 września 1991r. o systemie oświaty (Dz. U. z 2004r. Nr 256 poz. 2572 ze zm.) uczniowi przysługuje prawo do pomocy materialnej ze środków przeznaczonych na ten cel w budżecie państwa lub budżecie właściwej jednostki samorządu terytorialnego. Pomoc materialna jest udzielana uczniom w celu zmniejszenia różnic w dostępie do edukacji, umożliwienia pokonywania barier dostępu do edukacji wynikających z trudnej sytuacji materialnej ucznia, a także wspierania edukacji uczniów zdolnych.

W celu udzielenia pomocy materialnej dla ucznia, jednostki samorządu terytorialnego ? w myśl art. 90t ust. 1 ww. ustawy - mogą tworzyć regionalne lub lokalne programy:

  1. wyrównywania szans edukacyjnych dzieci i młodzieży;
  2. wspierania edukacji uzdolnionych dzieci i młodzieży.

W przypadku przyjęcia programów, o których mowa w ust. 1, organ stanowiący jednostki samorządu terytorialnego określa szczegółowe warunki udzielania pomocy dzieciom i młodzieży, formy i zakres tej pomocy, w tym stypendia dla uzdolnionych uczniów oraz tryb postępowania w tych sprawach, uwzględniając w szczególności przedsięwzięcia sprzyjające eliminowaniu barier edukacyjnych, a także osoby lub grupy osób uprawnione do pomocy oraz potrzeby edukacyjne na danym obszarze (ust. 4 ww. artykułu).

Z przedstawionego stanu faktycznego wynika, iż Rada Gminy, dnia 16 lutego 2010r., na podstawie art. 90t ust. 1 pkt 2 ustawy z dnia 07 września 1991r. o systemie oświaty podjęła uchwałę w sprawie przyjęcia ?Lokalnego programu wspierania edukacji uzdolnionych uczniów szkół prowadzonych przez Gminę P.' Rada określiła w niej formy realizacji programu polegające na corocznej organizacji 3 konkursów dla uczniów. Na podstawie lokalnego programu i odrębnej uchwały został zorganizowany m.in. konkurs dla najlepszych uczniów, który rozgrywany jest w trzech kategoriach: szkoły podstawowe, gimnazja i szkoły ponadgimnazjalne. Konkurs odbywa się w dwóch etapach ? pierwszy etap rywalizacji uczniów odbywa się w szkole, gdyż aby uczeń mógł zostać zakwalifikowany i zgłoszony do etapu gminnego musi spełnić warunki dotyczące wyników w nauce, oceny z zachowania, pracy na rzecz szkoły i sukcesów w innych konkursach. Wszystkie wnioski uczniów rozpatruje komisja powołana przez Wójta stosownym zarządzeniem. Uczniowie za swoje sukcesy i pracę otrzymują punkty, które w ostatecznym rozrachunku decydują o uzyskanych lokatach w tym konkursie. Nagrodą w konkursie jest udział w dwudniowej wycieczce w związku z tym liczba laureatów konkursu jest proporcjonalna do liczby miejsc w autokarze. Liczba uczestników wycieczki nie może być większa niż 46 osób. Zwycięzcami konkursu zostali zatem uczniowie z największą liczbą punktów w kategorii szkół podstawowych, gimnazjów i szkół ponadgimnazjalnych. Wartość całej wycieczki wyniosła 9.240 zł czyli 220 zł za jednego ucznia. Nagrody wręczone zostały podczas uroczystości posumowania konkursów gminnych. Realizacją konkursów zajmuje się Gminny Zespół Oświaty, który ma w swojej dyspozycji środki przeznaczone na organizację konkursów i nagrody.

Z powyższego wynika, iż formą realizacji ?Lokalnego programu wspierania edukacji uzdolnionych uczniów szkół prowadzonych przez Gminę P.' było zorganizowanie przez wnioskodawcę konkursu dla najlepszych uczniów, którego celem było wspieranie edukacji uzdolnionych dzieci i młodzieży.

Mając powyższe na uwadze stwierdzić należy, iż ww. nagroda w formie udziału w wycieczce o wartości 220 zł (na jednego ucznia) ? jako pomoc materialna o charakterze motywacyjnym ? przyznana na podstawie ustawy o systemie oświaty, sfinansowana z budżetu jednostki samorządu terytorialnego będzie istotnie korzystać ze zwolnienia z opodatkowania, jednakże na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 40 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Powyższe oznacza, że w przedmiotowej sprawie stanowisko wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe, jednakże z innych względów niż wskazane w złożonym wniosku.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gliwicach, ul. Prymasa S. Wyszyńskiego 2, 44-100 Gliwice, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu ? do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi ? Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach ? art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.


Masz inne pytanie do prawnika?

Potrzebujesz pomocy prawnej?

Zapytaj prawnika