opodatkowanie wynagrodzenia uzyskanego przez sportowca mającego miejsce zamieszkania w Czarnogórze

opodatkowanie wynagrodzenia uzyskanego przez sportowca mającego miejsce zamieszkania w Czarnogórze

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 23 listopada 2011 r. (data wpływu do tut. Biura ? 29 listopada 2011 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie opodatkowania wynagrodzenia uzyskanego przez sportowca mającego miejsce zamieszkania w Czarnogórze - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 29 listopada 2011 r. wpłynął do tut. Biura ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie opodatkowania wynagrodzenia uzyskanego przez sportowca mającego miejsce zamieszkania w Czarnogórze.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

Wnioskodawca jest rezydentem podatkowym Czarnogóry. Z uwagi na fakt, iż cały ośrodek życiowy Wnioskodawcy (stałe miejsce zamieszkania, konta bankowe, rodzina) znajduje się w Czarnogórze, Wnioskodawca, stosownie do postanowień konwencji o unikaniu podwójnego opodatkowania pomiędzy Polską a Jugosławią (brak jest umowy pomiędzy Polską a Czarnogórą), uznany jest za rezydenta podatkowego Czarnogóry.

W dniu 24 lutego 2011 r. Wnioskodawca zawarł z klubem sportowym kontrakt o profesjonalne uprawianie piłki nożnej ? umowa cywilnoprawna, na mocy której świadczy na rzecz Klubu X usługi sportowe i uzyskuje z tego tytułu przychody na terytorium Rzeczpospolitej Polskiej, podlegając na zasadzie art. 3 ust. 2a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych ograniczonemu obowiązkowi podatkowemu.

Zawarta umowa jest umową zlecenia, od której Klub odprowadza obowiązkowe składki na ubezpieczenie społeczne oraz dobrowolne składki na ubezpieczenie chorobowe.

Wnioskodawca przebywać będzie w Polsce, świadcząc usługi na podstawie powyższej umowy w kolejnych latach podatkowych, tj. do dnia 30 czerwca 2014 r.

Wnioskodawca nie wykonuje swojej działalności w ramach programu zatwierdzonego przez Polskę i Czarnogórę o wymianie kulturalnej lub sportowej.

Klub przedstawił Wnioskodawcy, jako jedyną formę dokonywania rozliczeń podatkowych z powyższej umowy, rozliczenie za pomocą PIT-11, zobowiązując go niejako do wystąpienia z wnioskiem do naczelnika urzędu skarbowego o nadanie numeru NIP.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy przychody z tytułu świadczenia usług w zakresie działalności sportowej, wykonywanej przez Wnioskodawcę - obywatela Czarnogóry, niemającego miejsca zamieszkania na terytorium Rzeczpospolitej Polskiej, a organizowanej za pośrednictwem osoby prawnej prowadzącej działalność w zakresie imprez sportowych na terytorium Rzeczpospolitej Polskiej, opodatkowane będą ryczałtem w wysokości 20 % przychodu, zgodnie z art. 29 ust. 1 pkt 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych i w związku z tym taka osoba prawna powinna wystawić Wnioskodawcy dokument IFT...

Wnioskodawca wskazał, iż w związku z faktem, że jest rezydentem podatkowym Czarnogóry i tam też znajduje się jego centrum życiowe, Klub - zgodnie z obowiązującymi przepisami prawnymi (art. 42 ust. 2 pkt 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych) - powinien wystawić formularz IFT, czym umożliwiłby Wnioskodawcy rozliczenie podatkowe w Czarnogórze i uniknięcie podwójnego opodatkowania.

Wnioskodawca wskazał, iż zgodnie z art. 17 umowy o unikaniu podwójnego opodatkowania pomiędzy Polską a Jugosławią dochody sportowców z osobiście wykonywanej działalności podlegają opodatkowaniu w tym umawiającym się państwie, w którym wykonywane są czynności. Taka zasada jest przyjęta również w Konwencji Modelowej OECD w przedmiocie unikania podwójnego opodatkowania.

Zdaniem Wnioskodawcy, stwierdzić należy, że przychody uzyskiwane z działalności wykonywanej osobiście podlegają opodatkowaniu u źródła bez względu na okres przebywania w Polsce, w związku z czym płatnicy są obowiązani zawsze pobierać od wypłacanych wynagrodzeń zryczałtowany podatek w wysokości 20%, stosownie do art. 29 ust. 1 pkt 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Wobec powyższego, zdaniem Wnioskodawcy należy uznać, że Klub nie powinien sporządzać dla Wnioskodawcy PIT-11.

W konsekwencji wynagrodzenie uzyskane przez Wnioskodawcę w 2011 r. powinno być opodatkowane przez Klub w formie ryczałtu w wysokości 20% przychodu, a Wnioskodawca powinien otrzymać dokument IFT.

Wnioskodawca stoi zatem na stanowisku, iż przychody z tytułu świadczenia usług w zakresie działalności sportowej, wykonywanej przez niego (obywatela Czarnogóry), niemającego stałego miejsca zamieszkania na terytorium Rzeczpospolitej Polskiej, a organizowanej za pośrednictwem osoby prawnej prowadzącej działalność w zakresie imprez sportowych na terytorium Rzeczpospolitej Polskiej, opodatkowane będą ryczałtem w wysokości 20 % przychodu, zgodnie z art. 29 ust. 1 pkt 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Mając na uwadze powyższe taka osoba prawna powinna wystawić Wnioskodawcy dokument IFT.

Na poparcie swojego stanowiska Wnioskodawca powołał interpretacje podatkowe wydane przez:

  • Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach z dnia 3 grudnia 2010 r. znak: IBPB II/1/415-735/10/BJ,
  • Dyrektora Izby Skarbowej w Bydgoszczy z dnia 17 czerwca 2010 r. znak: ITPB1/415-265/10/MR,
  • Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie znak: IPPB4/415-350/11-4/JS.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej zaistniałego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 3 ust. 2a ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. j. Dz. U. z 2010 r. Nr 51, poz. 307 ze zm.) osoby fizyczne, jeżeli nie mają na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej miejsca zamieszkania, podlegają obowiązkowi podatkowemu tylko od dochodów (przychodów) osiąganych na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej (ograniczony obowiązek podatkowy).

Wg postanowień art. 3 ust. 1a powołanej ustawy za osobę mającą miejsce zamieszkania na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej uważa się osobę fizyczną, która:

  1. posiada na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej centrum interesów osobistych lub gospodarczych (ośrodek interesów życiowych) lub
  2. przebywa na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej dłużej niż 183 dni w roku podatkowym.

Stosownie do art. 3 ust. 2b ww. ustawy za dochody (przychody) osiągane na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej uważa się w szczególności dochody (przychody) z:

  1. pracy wykonywanej na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej na podstawie stosunku służbowego, stosunku pracy, pracy nakładczej oraz spółdzielczego stosunku pracy, bez względu na miejsce wypłaty wynagrodzenia,
  2. działalności wykonywanej osobiście na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, bez względu na miejsce wypłaty wynagrodzenia,
  3. działalności gospodarczej prowadzonej na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej,
  4. położonej na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej nieruchomości, w tym ze sprzedaży takiej nieruchomości.

W myśl art. 4a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych powołane wyżej przepisy art. 3 ust. 1a, 2a i 2b stosuje się z uwzględnieniem umów w sprawie unikania podwójnego opodatkowania, których stroną jest Rzeczpospolita Polska.

Przy czym zasady opodatkowania w Polsce przychodów uzyskanych przez nierezydentów reguluje art. 29 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

W myśl art. 29 ust. 1 pkt 2 ww. ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, podatek dochodowy od uzyskanych na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej przez osoby, o których mowa w art. 3 ust. 2a, przychodów z opłat za usługi w zakresie działalności widowiskowej, rozrywkowej lub sportowej, wykonywanej przez osoby fizyczne mające miejsce zamieszkania za granicą, organizowanej za pośrednictwem osób fizycznych lub osób prawnych prowadzących działalność w zakresie imprez artystycznych, rozrywkowych lub sportowych na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej ? pobiera się w formie ryczałtu w wysokości 20% przychodu.

Zgodnie z art. 29 ust. 2 powołanej ustawy przepisy ust. 1 stosuje się z uwzględnieniem umów o unikaniu podwójnego opodatkowania, których stroną jest Rzeczpospolita Polska. Jednakże zastosowanie stawki podatku wynikającej z właściwej umowy o unikaniu podwójnego opodatkowania lub niepobranie (niezapłacenie) podatku zgodnie z taką umową jest możliwe pod warunkiem udokumentowania dla celów podatkowych miejsca zamieszkania podatnika uzyskanym od niego certyfikatem rezydencji.

Jak wynika z wniosku, Wnioskodawca jest rezydentem podatkowym Czarnogóry. Z uwagi na fakt, iż ośrodek życiowy Wnioskodawcy znajduje się w Czarnogórze, Wnioskodawca, stosownie do postanowień konwencji o unikaniu podwójnego opodatkowania pomiędzy Polską a Jugosławią (brak jest umowy pomiędzy Polską a Czarnogórą) uznany jest za rezydenta podatkowego Czarnogóry. W 2011 r. Wnioskodawca zawarł z klubem kontrakt o profesjonalne uprawianie piłki nożnej.

Wobec powyższego w niniejszej sprawie należy wziąć pod uwagę postanowienia umowy między Rządem Rzeczypospolitej Polskiej a Rządem Federalnej Republiki Jugosławii w sprawie unikania podwójnego opodatkowania w zakresie podatków od dochodu i majątku, sporządzonej w Warszawie dnia 12 czerwca 1997 r. (Dz. U. z 2001 r. Nr 104, poz. 1137), której postanowienia stosuje się również do dochodów uzyskanych przez rezydentów Czarnogóry (na podstawie Porozumienia między Rzecząpospolitą Polską a Czarnogórą o uregulowaniu dwustronnych stosunków traktatowych z dnia 23 kwietnia 2009 r. (M. P. 2011 r. Nr 74, poz. 739).

Stosownie do treści art. 4 ust. 1 tejże umowy w rozumieniu niniejszej umowy określenie 'osoba mająca miejsce zamieszkania lub siedzibę w Umawiającym się Państwie' oznacza każdą osobę, która zgodnie z prawem tego Państwa podlega tam opodatkowaniu z uwagi na miejsce jej stałego zamieszkania, miejsce pobytu, miejsce zarejestrowania, miejsce zarządu albo inne kryterium o podobnym charakterze. Jednakże takie określenie nie obejmuje jakiejkolwiek osoby, która podlega opodatkowaniu w tym Państwie tylko z tytułu dochodu ze źródeł położonych w tym Państwie lub majątku w nim położonego. W myśl natomiast ust. 2 pkt 1 przywoływanego artykułu jeżeli stosownie do postanowień ustępu 1 tego artykułu osoba fizyczna ma miejsce zamieszkania w obu Umawiających się Państwach, to jej status określa się w sposób następujący: osobę uważa się za mającą miejsce zamieszkania w tym Państwie, w którym ma ona stałe miejsce zamieszkania; jeżeli ma ona stałe miejsce zamieszkania w obu Umawiających się Państwach, to uważa się, że ma miejsce zamieszkania w tym Państwie, z którym ma ona silniejsze powiązania osobiste i gospodarcze (ośrodek interesów życiowych).

Zgodnie z art. 17 ust. 1 ww. umowy bez względu na postanowienia artykułów 14 i 15 dochód uzyskany przez osobę mającą miejsce zamieszkania w Umawiającym się Państwie, z tytułu działalności artystycznej, na przykład artysty scenicznego, filmowego, radiowego lub telewizyjnego, jak też muzyka lub sportowca, z osobiście wykonywanej w tym charakterze działalności w drugim Umawiającym się Państwie, mogą być opodatkowane w tym drugim Państwie.

Stosownie natomiast do treści art. 17 ust. 3 powołanej umowy bez względu na postanowienia ustępów 1 i 2 dochód osiągany przez osobę mającą miejsce zamieszkania w Umawiającym się Państwie z osobiście wykonywanej działalności jako artysty lub sportowca będzie opodatkowany tylko w tym Państwie, jeżeli taka działalność jest wykonywana w drugim umawiającym się Państwie w ramach programu zatwierdzonego przez oba Umawiające się Państwa o wymianie kulturalnej lub sportowej.

Z opisu stanu faktycznego wynika, iż Wnioskodawcę wiąże z Klubem X umowa zlecenia. Działalność piłkarza nie jest wykonywana w ramach programu zatwierdzonego przez Polskę i Czarnogórę o wymianie kulturalnej lub sportowej. Wnioskodawca jest rezydentem podatkowym Czarnogóry.

W tak przedstawionym stanie faktycznym należy stwierdzić, iż dochody sportowca, mającego miejsce zamieszkania w Czarnogórze, z tytułu osobiście wykonywanej działalności sportowej w Polsce podlegają - w świetle powołanej umowy o unikaniu podwójnego opodatkowania - opodatkowaniu w Polsce.

Jak wynika z treści art. 41 ust. 4 ustawy, płatnicy, o których mowa w ust. 1 (tj. osoby fizyczne prowadzące działalność gospodarczą, osoby prawne i ich jednostki organizacyjne oraz jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej), są obowiązani pobierać zryczałtowany podatek dochodowy od dokonywanych wypłat (świadczeń) lub stawianych do dyspozycji podatnika pieniędzy lub wartości pieniężnych z tytułów określonych w art. 29, art. 30 ust. 1 pkt 2, 4-5a i 13 oraz art. 30a ust. 1, z zastrzeżeniem ust. 5.

Stosownie do art. 42 ust. 1 ww. ustawy płatnicy, o których mowa w art. 41, przekazują kwoty pobranych zaliczek na podatek oraz kwoty zryczałtowanego podatku w terminie do dnia 20 miesiąca następującego po miesiącu, w którym pobrano zaliczki (podatek) - na rachunek urzędu skarbowego, którym kieruje naczelnik urzędu skarbowego właściwy według miejsca zamieszkania płatnika, a jeżeli płatnik nie jest osobą fizyczną, według siedziby bądź miejsca prowadzenia działalności, gdy płatnik nie posiada siedziby.

W myśl art. 42 ust. 2 pkt 2 tej ustawy w terminie do końca lutego roku następującego po roku podatkowym płatnicy, o których mowa w ust. 1, są obowiązani przesłać podatnikom, o których mowa w art. 3 ust. 2a, oraz urzędom skarbowym, którymi kierują naczelnicy urzędów skarbowych właściwi w sprawach opodatkowania osób zagranicznych - imienne informacje sporządzone według ustalonego wzoru (IFT-1/IFT-1R), również gdy płatnik w roku podatkowym sporządzał i przekazywał informacje w trybie przewidzianym w ust. 4 (tj. na wniosek podatnika, w terminie 14 dni od jego złożenia).

Reasumując, biorąc pod uwagę przedstawiony stan faktyczny i obowiązujące przepisy, tj. w szczególności umowę o unikaniu podwójnego opodatkowania, należy stwierdzić, iż przychód piłkarza mającego miejsce zamieszkania w Czarnogórze z działalności sportowej organizowanej za pośrednictwem osoby prawnej prowadzącej działalność w zakresie imprez sportowych na terytorium Rzeczpospolitej Polskiej, podlega opodatkowaniu na zasadach określonych w art. 29 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. W związku z powyższym płatnik (Klub X) powinien pobrać i odprowadzić na konto właściwego urzędu skarbowego zryczałtowany podatek dochodowy od przychodów piłkarza uzyskującego przychód z tytułu umowy o dzieło - w wysokości 20% przychodu i sporządzić informację o wysokości przychodu (dochodu) - IFT-1/IFT-1R.

Wobec powyższego stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Krakowie, ul. Rakowicka 10, 31-511 Kraków po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu ? do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi ? Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach ? art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.


Masz inne pytanie do prawnika?

Potrzebujesz pomocy prawnej?

Zapytaj prawnika