Czy wniesienie przedsiębiorstwa prowadzonego w formie jednoosobowej działalności gospodarczej do spółki (...)

Czy wniesienie przedsiębiorstwa prowadzonego w formie jednoosobowej działalności gospodarczej do spółki w warunkach opisanych przez Wnioskodawcę będzie korzystało ze zwolnienia z podatku od czynności cywilnoprawnych na podstawie art. 31 ust. 1 pkt 1 lit. b) ustawy o rehabilitacji zawodowej i społecznej oraz zatrudnianiu osób niepełnosprawnych w zw. z art. 1 ust. 1 lit. k), w zw. z art. 6 ust. 1 pkt 8, w zw. z art. 7 ust. 1 pkt 9) ustawy z dnia 9 września 2000 r. o podatku od czynności cywilnoprawnych?

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz.U. z 2012 r., poz. 749, z późn. zm.) oraz § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz.U. Nr 112, poz. 770, z późn. zm.) ? Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach, działający w imieniu Ministra Finansów, stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z 30 maja 2014 r. (data wpływu do Biura ? 3 czerwca 2014 r.), uzupełnionym w dniu 27 czerwca 2014 r., o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od czynności cywilnoprawnych w zakresie skutków podatkowych wniesienie aportu w postaci przedsiębiorstwa o statusie zakładu pracy chronionej do spółki komandytowej nie posiadającej takiego statusu ? jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 3 czerwca 2014 r. wpłynął do Biura ww. wniosek o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od czynności cywilnoprawnych w zakresie skutków podatkowych wniesienie aportu w postaci przedsiębiorstwa o statusie zakładu pracy chronionej do spółki komandytowej nie posiadającej takiego statusu.

Z uwagi na braki formalne wniosku, pismem z 16 czerwca 2014 r., znak: IBPB II/1/436 -185/14/JP wezwano o jego uzupełnienie. Wniosek został uzupełniony w dniu 27 czerwca 2014 r.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

Wnioskodawca prowadzi jednoosobową działalność gospodarczą pod nazwą Przedsiębiorstwo Produkcyjno-Handlowe. Przedmiotem tej działalności jest import, konfekcjonowanie, przetwórstwo i sprzedaż bakalii, orzechów i ziaren. Ponadto, przedsiębiorstwo posiada status zakładu pracy chronionej (zwanego dalej: ZPCh) w rozumieniu przepisów ustawy o rehabilitacji zawodowej i społecznej oraz zatrudnianiu osób niepełnosprawnych ? nadany decyzją Pełnomocnika do Spraw Osób Niepełnosprawnych z dnia 14 czerwca 1996 r. Nr ?.

Zamiarem przedsiębiorcy jest przekształcenie formy prawnej prowadzonej działalności przez wniesienie przedsiębiorstwa do nowo utworzonej spółki komandytowej.

Przedsiębiorca zakłada dwa etapy dokonania przekształcenia:

  1. utworzenie spółki komandytowej (w tym uzyskanie wpisu do KRS), w której komandytariuszem będzie Wnioskodawca oraz pozostałymi komandytariuszami będą żona i dwoje pełnoletnich dzieci Wnioskodawcy, a komplementariuszem będzie ? utworzona przez te osoby spółka z ograniczoną odpowiedzialnością,
  2. wniesienie do ww. istniejącej już spółki komandytowej wkładu w postaci całego przedsiębiorstwa Wnioskodawcy; wniesienie przedsiębiorstwa do spółki komandytowej nastąpi na podstawie aktu notarialnego ? będzie to zmiana umowy spółki komandytowej.

Przedmiot działalności spółki komandytowej będzie pokrywał się z przedmiotem działalności dotychczasowego przedsiębiorstwa, tj. zakładu pracy chronionej.

W ramach nowopowstałej spółki zamierza się również kontynuowanie działalności w postaci zakładu pracy chronionej.

W tym celu spółka wystąpi do wojewody o wydanie decyzji nadającej status zakładu pracy chronionej w trybie art. 30 ust. 2a pkt 1a oraz art. 30 ust. 1 w związku z art. 28 ust. 1 ww. ustawy o rehabilitacji.

Wnioskodawca wskazał, że zgodnie z przepisami wojewoda może w drodze decyzji zwolnić z obowiązku prowadzenia działalności gospodarczej przez 12 miesięcy poprzedzających złożenie wniosku o przyznanie statusu zakładu pracy chronionej lub z wymogu utrzymywania wskaźników zatrudnienia osób niepełnosprawnych (określonych w art. 28 ust. 1 pkt 1 ww. ustawy o rehabilitacji) przez okres 6 miesięcy poprzedzających dzień złożenia wniosku o przyznanie statusu zakładu pracy chronionej, jeżeli z takim wnioskiem występuje pracodawca, który przejął pracowników zakładu pracy chronionej w wyniku zmiany formy organizacyjno-prawnej.

W uzupełnieniu Wnioskodawca wyjaśnił, że:

1. Z dniem zmiany umowy spółki, spółka komandytowa nie będzie mieć statusu zakładu pracy chronionej (nie będzie wydana decyzja o nadaniu statusu zakładu pracy chronionej, natomiast z tym dniem spółka stanie się właścicielem przedsiębiorstwa w rozumieniu art. 551 K.c., które ten status posiada. Przejęty zostanie nie tylko substrat majątkowy przedsiębiorstwa, ale także wszyscy pracownicy w trybie art. 231 K. p.

Z tym dniem spółka komandytowa wystąpi do wojewody o wydanie decyzji nadającej status zakładu pracy chronionej w trybie art. 30 ust. 2a pkt 1a oraz art. 30 ust. 1 w zw. z art. 28 ust. 1 ustawy o rehabilitacji zawodowej i społecznej oraz zatrudnianiu osób niepełnosprawnych.

Zgodnie z cytowanymi przepisami, wojewoda może, w drodze decyzji, zwolnić z obowiązku prowadzenia działalności gospodarczej przez 12 miesięcy poprzedzających złożenie wniosku o przyznanie statusu zakładu pracy chronionej lub z wymogu utrzymywania wskaźników zatrudnienia osób niepełnosprawnych, określonych w art. 28 ust. 1 pkt 1 ustawy o rehabilitacji, w sześciu miesiącach poprzedzających dzień złożenia wniosku o przyznanie statusu zakładu pracy chronionej, jeżeli z wnioskiem takim występuje pracodawca, który przejął pracowników zakładu pracy chronionej w wyniku zmiany formy organizacyjno-prawnej zakładu prowadzonego przez osobę fizyczną.

2. Nowopowstała spółka komandytowa nie będzie na moment zmiany umowy spółki spełniała wymogów, o których mowa w art. 28 ust. 1 pkt 1 lit. b) ustawy o rehabilitacji zawodowej i społecznej oraz zatrudnianiu osób niepełnosprawnych. W tym dniu spółka wystąpi do wojewody o wydanie decyzji nadającej status zakładu pracy chronionej w trybie art. 30 ust. 2a pkt 1 a oraz art. 30 ust. 1 w zw. z art. 28 ust. 1 ustawy o rehabilitacji zawodowej i społecznej oraz zatrudnianiu osób niepełnosprawnych, w celu uzyskania decyzji o zwolnieniu z wymogów określonych art. 28 ust. 1 pkt 1, z uwagi na przejęcie pracowników zakładu pracy chronionej w wyniku zmiany formy organizacyjno-prawnej zakładu pracy chronionej prowadzonego przez osobę fizyczną.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy wniesienie przedsiębiorstwa prowadzonego w formie jednoosobowej działalności gospodarczej do spółki w warunkach opisanych przez Wnioskodawcę będzie korzystało ze zwolnienia z podatku od czynności cywilnoprawnych na podstawie art. 31 ust. 1 pkt 1 lit. b) ustawy o rehabilitacji zawodowej i społecznej oraz zatrudnianiu osób niepełnosprawnych (Dz.U. Nr 123, poz. 776, z późn. zm.) w zw. z art. 1 ust. 1 lit. k), w zw. z art. 6 ust. 1 pkt 8, w zw. z art. 7 ust. 1 pkt 9) ustawy z dnia 9 września 2000 r. o podatku od czynności cywilnoprawnych?

W ocenie Wnioskodawcy, wniesienie przedsiębiorstwa prowadzonego w formie jednoosobowej działalności gospodarczej do wcześniej utworzonej spółki zwolnione jest z podatku od czynności prawnych na podstawie art. 31 ust. 1 pkt 1 lit. b) ustawy o rehabilitacji zawodowej i społecznej oraz zatrudnianiu osób niepełnosprawnych, jeżeli przedsiębiorstwo wnoszone do spółki ma status zakładu pracy chronionej, a spółka, do której przedsiębiorstwo jest wnoszone, uzyska taki status w trybie art. 30 ust. 2a pkt 1 a oraz art. 30 ust. 1 w zw. z art. 28 ust. 1 ustawy o rehabilitacji zawodowej i społecznej oraz zatrudnianiu osób niepełnosprawnych.

Wnioskodawca wskazał, że co do zasady czynność polegająca na wniesieniu do spółki aportu podlega opodatkowaniu podatkiem od czynności cywilnoprawnych w wysokości 0,5% wartości wnoszonego wkładu, a to na podstawie art. 1 ust. 1 lit. k) w wz. z art. 6 ust. 1 pkt 8), w zw. z art. 7 ust. 1 pkt 9) ustawy z dnia 9 września 2000 r. o podatku od czynności cywilnoprawnych.

Jednakże, zgodnie z art. 31 ust. 1 pkt 1 lit. b) ustawy o rehabilitacji zawodowej i społecznej oraz zatrudnianiu osób niepełnosprawnych (Dz.U. Nr 123, poz. 776, z późn. zm.) prowadzący zakład pracy chronionej lub zakład aktywności zawodowej w stosunku do tego zakładu jest zwolniony z podatku od czynności cywilnoprawnych ? jeżeli czynność przez niego dokonana pozostaje w bezpośrednim związku z prowadzeniem zakładu.

W opinii Wnioskodawcy, powołany przepis ustanawia na rzecz podmiotu prowadzącego zakład pracy chronionej zwolnienie od opodatkowania podatkiem od czynności cywilnoprawnych. Zwolnienie to ma charakter podmiotowo-przedmiotowy, co oznacza, że konieczne jest spełnienie zarówno kryterium podmiotowego (ze zwolnienia może skorzystać podmiot prowadzący zakład pracy chronionej), jak i przedmiotowego (wymagane jest istnienie bezpośredniego związku z prowadzeniem zakładu).

Bezpośredni związek czynności cywilnoprawnej z prowadzeniem zakładu pracy chronionej, o którym mowa w art. 31 ust. 1 pkt 1 lit. b) ustawy o rehabilitacji, należy rozumieć w sposób ścisły, zważywszy, że przepis ten ustanawia zwolnienie podatkowe, a więc wyjątek od zasady powszechności opodatkowania (art. 84 Konstytucji RP).

Ustawa o rehabilitacji nie wprowadza definicji pojęcia ?bezpośredniego związku?. Dokonując wykładni gramatycznej tego pojęcia należy więc ? podobnie jak to uczynił Wojewódzki Sąd Administracyjny w Poznaniu w wyroku z dnia 4 listopada 2008 r., sygn. akt I SA/Po 966/08 oraz w wyroku z dnia 14 października 2009 r., sygn. akt I SA/Po 569/09 ? odwołać się do reguł języka polskiego. Zgodnie ze Słownikiem Języka Polskiego pod red. M. Szymczaka, PWN, Warszawa 1998, tom I, s. 140, ?bezpośredni? oznacza: nie mający ogniw pośrednich, dotyczący kogoś lub czegoś wprost.

W ocenie Wnioskodawcy, nadanie podmiotowi gospodarczemu określonej formy organizacyjnej jest bezpośrednio związane z działalnością gospodarczą tego podmiotu, gdyż czynność uorganizowania się w określonej postaci formalno-prawnej jest dokonywana wyłącznie w tym celu. Spółka jest tworzona w celu wykonywania działalności gospodarczej i utworzenie tej formy organizacyjnej łączy z jej działalnością gospodarczą najbardziej bezpośredni z możliwych związków, pozbawiony jakichkolwiek ogniw pośrednich. Niewątpliwe jest również, że nadanie spółce statusu zakładu pracy chronionej z dniem jej powstania, wprost dotyczy prowadzenia zakładu w określonej postaci (wyrok Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Łodzi z dnia 13 sierpnia 2010 r., sygn. akt I SA/Łd 505/10).

Z tych też względów czynność wniesienia przedsiębiorstwa do spółki winna korzystać ze zwolnienia od podatku od czynności cywilnoprawnych na podstawie powołanych przepisów.

Na tle przedstawionego zdarzenia przyszłego stwierdzam, co następuje:

Przepis art. 1 ust. 1 ustawy z dnia 9 września 2000 r. o podatku od czynności cywilnoprawnych (Dz.U. z 2010 r., Nr 101, poz. 649, z późn. zm.) zawiera zamknięty katalog czynności podlegających opodatkowaniu tym podatkiem. Zgodnie z art. 1 ust. 1 pkt 1 ww. ustawy podatkowi temu podlegają następujące czynności cywilnoprawne:

  • umowy sprzedaży oraz zamiany rzeczy i praw majątkowych,
  • umowy pożyczki pieniędzy lub rzeczy oznaczonych tylko co do gatunku,
  • umowy darowizny ? w części dotyczącej przejęcia przez obdarowanego długów i ciężarów albo zobowiązań darczyńcy,
  • umowy dożywocia,
  • umowy o dział spadku oraz umowy o zniesienie współwłasności ? w części dotyczącej spłat lub dopłat,
  • ustanowienie hipoteki,
  • ustanowienie odpłatnego użytkowania, w tym nieprawidłowego, oraz odpłatnej służebności,
  • umowy depozytu nieprawidłowego,
  • umowy spółki.

Podatkowi od czynności cywilnoprawnych podlegają też zmiany ww. umów, jeżeli powodują one podwyższenie podstawy opodatkowania podatkiem od czynności cywilnoprawnych oraz orzeczenia sądów, w tym również polubownych, oraz ugody, jeżeli wywołują one takie same skutki prawne (art. 1 ust. 1 pkt 2 i 3 ww. ustawy).

Ustawodawca wprowadził więc zasadę enumeratywnego określenia czynności podlegających opodatkowaniu podatkiem od czynności cywilnoprawnych.

Stosownie do art. 1a pkt 1 ww. ustawy użyte w ustawie określenie: spółka osobowa ? oznacza spółkę: cywilną, jawną, partnerską, komandytową lub komandytowo-akcyjną.

Zgodnie z art. 1 ust. 3 pkt 1 ww. ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych w przypadku umowy spółki za zmianę umowy uważa się ? przy spółce osobowej ? wniesienie lub podwyższenie wkładu, którego wartość powoduje zwiększenie majątku spółki albo podwyższenie kapitału zakładowego, pożyczkę udzieloną spółce przez wspólnika, dopłaty oraz oddanie przez wspólnika spółce rzeczy lub praw majątkowych do nieodpłatnego używania.

W myśl art. 6 ust. 1 pkt 8 lit. b) ww. ustawy podstawę opodatkowania przy wniesieniu lub podwyższeniu wkładów do spółki osobowej albo podwyższeniu kapitału zakładowego stanowi wartość wkładów powiększających majątek spółki osobowej albo wartość, o którą podwyższono kapitał zakładowy.

Obowiązek podatkowy powstaje z chwilą dokonania czynności cywilnoprawnej (art. 3 ust. 1 pkt 1 ww. ustawy).

Obowiązek podatkowy, ciąży przy umowie spółki cywilnej ? na wspólnikach, a przy pozostałych umowach spółki ? na spółce (art. 4 pkt 9 cyt. ustawy).

W świetle zaprezentowanych przepisów prawa podatkowego należy stwierdzić, że ? co do zasady ? zmiana umowy spółki osobowej, podlega opodatkowaniu podatkiem od czynności cywilnoprawnych na określonych przez ustawę warunkach.

Z treści wniosku wynika, że Wnioskodawca prowadzi jednoosobową działalność gospodarczą pod nazwą Przedsiębiorstwo Produkcyjno-Handlowe. Przedmiotem tej działalności jest import, konfekcjonowanie, przetwórstwo i sprzedaż bakalii, orzechów i ziaren. Ponadto, przedsiębiorstwo posiada status zakładu pracy chronionej w rozumieniu przepisów ustawy o rehabilitacji zawodowej i społecznej oraz zatrudnianiu osób niepełnosprawnych. Zamiarem przedsiębiorcy jest przekształcenie formy prawnej prowadzonej działalności przez wniesienie przedsiębiorstwa do nowo utworzonej spółki komandytowej. Przedsiębiorca zakłada dwa etapy dokonania przekształcenia:

1) utworzenie spółki komandytowej (w tym uzyskanie wpisu do KRS), w której komandytariuszem będzie Wnioskodawca oraz pozostałymi komandytariuszami będą żona i dwoje pełnoletnich dzieci Wnioskodawcy, a komplementariuszem będzie ? utworzona przez te osoby spółka z ograniczoną odpowiedzialnością,

2) wniesienie do ww. istniejącej już spółki komandytowej wkładu w postaci całego przedsiębiorstwa Wnioskodawcy; wniesienie przedsiębiorstwa do spółki komandytowej nastąpi na podstawie aktu notarialnego ? będzie to zmiana umowy spółki komandytowej.

Przedmiot działalności spółki komandytowej będzie pokrywał się z przedmiotem działalności dotychczasowego przedsiębiorstwa, tj. zakładu pracy chronionej. W ramach nowopowstałej spółki zamierza się również kontynuowanie działalności w postaci zakładu pracy chronionej.

Z dniem zmiany umowy spółki, spółka komandytowa nie będzie mieć statusu zakładu pracy chronionej (nie będzie wydana decyzja o nadaniu statusu zakładu pracy chronionej), natomiast z tym dniem spółka stanie się właścicielem przedsiębiorstwa w rozumieniu art. 551 K.c., które ten status posiada. Przejęty zostanie nie tylko substrat majątkowy przedsiębiorstwa, ale także wszyscy pracownicy w trybie art. 231 K. p.

Z tym dniem spółka komandytowa wystąpi do wojewody o wydanie decyzji nadającej jej status zakładu pracy chronionej w trybie art. 30 ust. 2a pkt 1a oraz art. 30 ust. 1 w zw. z art. 28 ust. 1 ustawy o rehabilitacji zawodowej i społecznej oraz zatrudnianiu osób niepełnosprawnych.

Nowopowstała spółka komandytowa nie będzie na moment zmiany umowy spółki spełniała wymogów, o których mowa w art. 28 ust. 1 pkt 1 lit. b) ustawy o rehabilitacji zawodowej i społecznej oraz zatrudnianiu osób niepełnosprawnych.

Zgodnie z art. 551 ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 r. Kodeks cywilny (Dz.U. z 2014 r., poz. 121) przedsiębiorstwo jest zorganizowanym zespołem składników niematerialnych i materialnych przeznaczonych do prowadzenia działalności gospodarczej. Obejmuje ono w szczególności:

  1. oznaczenie indywidualizujące przedsiębiorstwo lub jego wyodrębnione części (nazwa przedsiębiorstwa);
  2. własność nieruchomości lub ruchomości, w tym urządzeń, materiałów, towarów i wyrobów, oraz inne prawa rzeczowe do nieruchomości lub ruchomości;
  3. prawa wynikające z umów najmu i dzierżawy nieruchomości lub ruchomości oraz prawa do korzystania z nieruchomości lub ruchomości wynikające z innych stosunków prawnych;
  4. wierzytelności, prawa z papierów wartościowych i środki pieniężne;
  5. koncesje, licencje i zezwolenia;
  6. patenty i inne prawa własności przemysłowej;
  7. majątkowe prawa autorskie i majątkowe prawa pokrewne;
  8. tajemnice przedsiębiorstwa;
  9. księgi i dokumenty związane z prowadzeniem działalności gospodarczej.


Czynność prawna mającą za przedmiot przedsiębiorstwo obejmuje wszystko, co wchodzi w skład przedsiębiorstwa, chyba że co innego wynika z treści czynności prawnej albo z przepisów szczególnych (art. 552 Kodeksu cywilnego).

Należy zaakcentować, że zasadniczo strony mają swobodę w określeniu, jakie elementy tworzące pojęcie przedsiębiorstwa objąć przedmiotem transakcji np. w postaci aportu takiego przedsiębiorstwa.

Niemniej istnieje pewne niezbędne minimum składników, które należy ustalić w każdym indywidualnym przypadku ? pod względem możliwości prowadzenia działalności gospodarczej, którego spełnienie warunkuje uznanie tych składników za przedsiębiorstwo.

Stosownie do art. 31 ust. 1 pkt 1 lit. b) ustawy z dnia 27 sierpnia 1997 r. o rehabilitacji zawodowej i społecznej oraz zatrudnianiu osób niepełnosprawnych (Dz.U. z 2011 r., Nr 127, poz. 721, z późn. zm.) prowadzący zakład pracy chronionej spełniający warunek, o którym mowa w art. 28 ust. 1 pkt 1 lit. b), lub zakład aktywności zawodowej, w stosunku do tego zakładu jest zwolniony z podatków, z tym że z podatku od czynności cywilnoprawnych ? jeżeli czynność przez niego dokonana pozostaje w bezpośrednim związku z prowadzeniem zakładu.

Z kolei, zgodnie z art. 28 ust. 1 pkt 1 lit. b) ww. ustawy pracodawca prowadzący działalność gospodarczą przez okres co najmniej 12 miesięcy, zatrudniający nie mniej niż 25 pracowników w przeliczeniu na pełny wymiar czasu pracy i osiągający wskaźniki zatrudnienia osób niepełnosprawnych, o których mowa w pkt 1, przez okres co najmniej 6 miesięcy, uzyskuje status pracodawcy prowadzącego zakład pracy chronionej, jeżeli wskaźnik zatrudnienia osób niepełnosprawnych wynosi co najmniej 30% niewidomych lub psychicznie chorych albo upośledzonych umysłowo zaliczonych do znacznego albo umiarkowanego stopnia niepełnosprawności.

Należy podkreślić w świetle zacytowanych przepisów, że zwolnienia podatkowe zawsze są interpretowane w sposób ścisły, w pierwszej kolejności ? zgodnie z ich wykładnią językową.

Mając na uwadze dotychczas przedstawione stwierdzenia należy zaakcentować, że w omawianej sytuacji, by móc zastosować powołane powyżej zwolnienie od podatku od czynności cywilnoprawnych przesłanki tego zwolnienia muszą być spełnione w całej rozciągłości.

Oznacza to, że w szczególności:

  • musi to być podmiot o statusie zakładu pracy chronionej spełniający warunek, o którym mowa w art. 28 ust. 1 pkt 1 lit. b) ww. ustawy o rehabilitacji zawodowej,
  • czynność prawna wykonana przez ten podmiot powinna być w bezpośrednim związku z prowadzeniem zakładu pracy chronionej.

Należy wskazać, że Wnioskodawca zamierza utworzyć spółkę komandytową. Nowopowstała spółka komandytowa dokona czynności cywilnoprawnej polegającej na zmianie umowy tej spółki. Zmiana umowy spółki komandytowej polegać będzie na wniesieniu do niej aportem przedsiębiorstwa prowadzonego przez Wnioskodawcę w formie jednoosobowej działalności gospodarczej o statusie zakładu pracy chronionej. Na moment zmiany umowy spółki spółka komandytowa nie będzie posiadała statusu zakładu pracy chronionej.

Zatem w stosunku do tak zarysowanego przebiegu zdarzeń prawnych i faktycznych nasuwa się podstawowe spostrzeżenie, że czynność prawna będzie dotyczyła spółki komandytowej, która nie będzie na tę chwilę zakładem pracy chronionej.

Ponadto, jak wskazano na wstępie obowiązek podatkowy powstaje z chwilą dokonania czynności cywilnoprawnej, a więc w tym przypadku w momencie zmiany umowy spółki. Ustawowe zwolnienie może wystąpić również tylko w momencie powstania obowiązku podatkowego w ten sposób, że wywołany obowiązek podatkowy z mocy ustawy w tym samym momencie zostanie wyeliminowany, jeżeli spełnione są przesłanki zwolnienia.

Wobec tego okoliczność, że nowopowstała spółka komandytowa, może otrzymać status zakładu pracy chronionej po jakimś czasie (zgodnie z ustawą o rehabilitacji zawodowej) nie ma znaczenia dla zastosowania omawianego zwolnienia.

Nie ma również znaczenia dla zastosowania wskazanego zwolnienia fakt, że do tej spółki aportem zostanie wniesione przedsiębiorstwo o statusie zakładu pracy chronionej i na moment wniesienia tego przedsiębiorstwa spółka stanie się jego właścicielem. Z przepisów wynika, że to zakład pracy chronionej jest zwolniony z podatku. Podatnikiem z tytułu zmiany umowy spółki komandytowej zgodnie z art. 4 pkt 9 ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych jest spółka komandytowa. Wobec tego aby zastosować zwolnienie dla podmiotu będącego podatnikiem to właśnie ten podmiot (tu spółka komandytowa) musi mieć status zakładu pracy chronionej na moment dokonywania czynności cywilnoprawnej. W niniejszej sprawie spółka komandytowa nie będzie miała statusu zakładu pracy chronionej na moment zmiany umowy tej spółki.

W związku z powyżej przedstawionymi wskazaniami nie można zgodzić się z Wnioskodawcą, że w omawianym przypadku dochodzi do nadania podmiotowi gospodarczemu określonej formy organizacyjnej. W tej sytuacji, zdaniem Organu, forma organizacyjna została już podmiotowi nadana, tj. podmiot ten ukonstytuował się w postaci spółki komandytowej bez statusu zakładu pracy chronionej. I wobec tak ukształtowanego bytu organizacyjno-prawnego dopiero następnie zostanie dokonana czynność cywilnoprawna w postaci zmiany umowy spółki.

W ocenie Organu, odnośnie możliwości zastosowania zwolnienia podatkowego, nie pozostawia też wątpliwości stwierdzenie Wnioskodawcy, że nowopowstała spółka komandytowa nie będzie na moment zmiany umowy spółki spełniała wymogów, o których mowa w art. 28 ust. 1 pkt 1 lit. b) ustawy o rehabilitacji zawodowej i społecznej oraz zatrudnianiu osób niepełnosprawnych. Należy uznać, że w tej kwestii zarówno Wnioskodawca, jak i Organ wyrażają jednolitą ocenę.

Reasumując należy stwierdzić, że skoro spółka komandytowa nie będzie posiadała statusu zakładu pracy chronionej, to dokonanie czynności cywilnoprawnej zmiany umowy tej spółki w postaci wniesienia do niej aportem przedsiębiorstwa o statusie zakładu pracy chronionej ? nie może skorzystać ze zwolnienia, o którym mowa w art. 31 ust. 1 pkt 1 lit. b) ww. ustawy o rehabilitacji zawodowej i społecznej oraz zatrudnianiu osób niepełnosprawnych. Tym samym spółka komandytowa będzie zobowiązana do zapłaty podatku od czynności cywilnoprawnych z tytułu zmiany umowy spółki.

Powyższe oznacza, że w przedmiotowej sprawie stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za nieprawidłowe.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Odnosząc się natomiast do wskazanych we wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej wyroków Wojewódzkich Sądów Administracyjnych, należy stwierdzić, że orzeczenia sądów nie są źródłem powszechnie obowiązującego prawa i są wiążące jedynie w sprawach, w których zapadły. Niemniej jednak Organ uwzględnił argumenty Wnioskodawcy wyrażone przez tezy przytoczonych przez niego wyroków sądowych, czemu dał wyraz przedstawiając tok swojego rozumowania przyjęty w niniejszej interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gliwicach, ul. Prymasa S. Wyszyńskiego 2, 44-110 Gliwice, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu ? do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi ? Dz.U. z 2012 r., poz. 270, z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach ? art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.

Masz inne pytanie do prawnika?

Potrzebujesz pomocy prawnej?

Zapytaj prawnika