Czy przy zakupie skór od hodowców na podstawie umowy kupna-sprzedaży podatnik jest zobowiązany do (...)

Czy przy zakupie skór od hodowców na podstawie umowy kupna-sprzedaży podatnik jest zobowiązany do zapłaty podatku od czynności cywilnoprawnych?

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz.U. z 2012 r., poz. 749, z późn. zm.) oraz § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz.U. Nr 112, poz. 770, z późn. zm.) ? Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach, działający w imieniu Ministra Finansów, stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z 30 sierpnia 2013 r. (data wpływu do tut. Biura ? 12 września 2013 r.), uzupełnionym w dniu 02 grudnia 2013 r., o wydanie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od czynności cywilnoprawnych w zakresie skutków podatkowych zawarcia umowy sprzedaży skór ? jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 12 września 2013 r. wpłynął do Biura ww. wniosek o wydanie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej m.in. podatku od czynności cywilnoprawnych w zakresie skutków podatkowych zawarcia umowy sprzedaży skór. W dniu 02 grudnia 2013 r. wpłynęło uzupełnienie wniosku.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

Wnioskodawca prowadzi działalność gospodarczą, opłaca podatek dochodowy na zasadach ogólnych. W zakresie podatku od towarów i usług Wnioskodawca korzysta ze zwolnienia podmiotowego. Na potrzeby prowadzonej przez siebie działalności gospodarczej dokonuje zakupu skór zwierząt futerkowych (głównie lisów).

Zakupy te są dokonywane głównie od hodowców prowadzących fermy lisów i rozliczających podatek dochodowy w ramach działów specjalnych produkcji rolnej (najczęściej przy zastosowaniu norm szacunkowych dochodu). Na udokumentowanie dokonywanych zakupów Wnioskodawca otrzymuje od hodowców rachunki (bez podatku od towarów i usług). Wystawiane są one raczej niechętnie a hodowcy sugerują Wnioskodawcy, że powinien od tych transakcji zapłacić podatek od czynności cywilnoprawnych.

W związku z powyższym zadano m.in. następujące pytanie:

Czy od zakupów skór zwierząt futerkowych (lisy) od hodowców posiadających fermy hodowlane i rozliczających się w ramach działów specjalnych produkcji rolnej Wnioskodawca powinien płacić podatek od czynności cywilnoprawnych?

Wnioskodawca uważa, że transakcje zakupu skór od hodowców, udokumentowane przez nich rachunkami/fakturami nie podlegają podatkowi od czynności cywilnoprawnych na podstawie art. 2 pkt 4 ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych. Wnioskodawca wskazał, że nie podlegają podatkowi (PCC) czynności cywilnoprawne, (...) jeżeli przynajmniej jedna ze stron z tytułu dokonania tej czynności jest: a) opodatkowana podatkiem od towarów i usług, b) zwolniona z podatku od towarów i usług (...).

W ocenie Wnioskodawcy, powołując się bowiem na brzmienie art. 15 ust. 1 i 2 ustawy o podatku od towarów i usług hodowcy są podatnikami podatku od towarów i usług, gdyż spełniają zawartą w tym przepisie definicję ?podatnika?, mogąc przy tym korzystać ze zwolnienia podmiotowego od tego podatku. Hodowcy wykonują działalność rolniczą w rozumieniu art. 2 pkt ustawy o podatku od towarów i usług, jednak surowe skóry z lisów nie mogą być uznane za produkty rolne, od których przysługuje zryczałtowany zwrot podatku od towarów i usług w rozumieniu ustawy (PKWiU 01.49.31.0), gdyż ustawa w załączniku nr 2 wyłącza je z zakresu produktów rolnych. Hodowcy są zatem zobowiązani do rozliczania z podatku od towarów i usług na zasadach ogólnych, mając jednocześnie możliwość korzystania ze zwolnienia podmiotowego w tym podatku na mocy art. 113 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług.

Zdaniem Wnioskodawcy, hodowców zwolnionych z podatku od towarów i usług obejmuje dyspozycja art. 2 pkt 4 lit. b) ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych a więc transakcja obejmująca sprzedaż skór przez te podmioty nie podlega podatkowi od czynności cywilnoprawnych.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Na wstępie zaznacza się, że przedmiotem niniejszej interpretacji jest ocena stanowiska wnioskodawcy tylko w zakresie podatku od czynności cywilnoprawnych. W pozostałym zakresie wniosku, dotyczącym Ordynacji podatkowej, zostanie wydane odrębne rozstrzygnięcie.

Przepis art. 1 ust. 1 ustawy z dnia 09 września 2000 r. o podatku od czynności cywilnoprawnych (Dz.U. z 2010 r., Nr 101, poz. 649, z późn. zm.) zawiera zamknięty katalog czynności podlegających opodatkowaniu tym podatkiem. Zgodnie z art. 1 ust. 1 pkt 1 lit. a) ww. ustawy podatkowi temu podlegają umowy sprzedaży oraz zamiany rzeczy i praw majątkowych.

Na podstawie art. 4 pkt 1 ww. ustawy obowiązek podatkowy przy umowie sprzedaży ciąży na kupującym.

W związku z powyższym, należy stwierdzić, że sprzedaż skór podlega generalnie opodatkowaniu podatkiem od czynności cywilnoprawnych na podstawie art. 1 ust. 1 pkt 1 lit. a) ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych i obowiązek uiszczenia tego podatku ciąży na kupującym.

Niezależnie od powyższego, w ustawie o podatku od czynności cywilnoprawnych przewidziano sytuacje, w których czynność mieszcząca się w zakresie przedmiotowym ustawy jest wyłączona z opodatkowania podatkiem od czynności cywilnoprawnych.

Zgodnie z art. 2 pkt 4 ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych nie podlegają temu podatkowi czynności cywilnoprawne, inne niż umowa spółki i jej zmiany, jeżeli przynajmniej jedna ze stron z tytułu dokonania tej czynności jest:

a. opodatkowana podatkiem od towarów i usług,

b. zwolniona z podatku od towarów i usług, z wyjątkiem:

  • umów sprzedaży i zamiany, których przedmiotem jest nieruchomość lub jej część, albo prawo użytkowania wieczystego, spółdzielcze własnościowe prawo do lokalu, prawo do domu jednorodzinnego w spółdzielni mieszkaniowej lub prawo do miejsca postojowego w garażu wielostanowiskowym lub udział w tych prawach,
  • umowy sprzedaży udziałów i akcji w spółkach handlowych.

Z treści art. 2 pkt 4 ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych wynika, iż o wyłączeniu z opodatkowania podatkiem od czynności cywilnoprawnych nie decyduje okoliczność, że strony tej umowy posiadają generalnie status podatnika podatku od towarów i usług lecz wyłącznie fakt, że jedna ze stron z tytułu dokonania tej konkretnej czynności jest opodatkowana podatkiem od towarów i usług lub jest z tego podatku zwolniona (za wyjątkiem sytuacji w ustawie szczegółowo wymienionych). Wyłączenie danej czynności cywilnoprawnej z opodatkowania podatkiem od czynności cywilnoprawnych ma więc miejsce tylko w przypadku, gdy z tytułu dokonania tej właśnie czynności, jedna ze stron jest podatnikiem podatku od towarów i usług.

Ze stanu faktycznego przedstawionego we wniosku wynika, że Wnioskodawca prowadzi działalność gospodarczą i opłaca podatek dochodowy na zasadach ogólnych. Na potrzeby prowadzonej przez siebie działalności gospodarczej Wnioskodawca kupuje skóry zwierząt futerkowych, głównie od hodowców prowadzących fermy lisów i rozliczających podatek dochodowy w ramach działów specjalnych produkcji rolnej (najczęściej przy zastosowaniu norm szacunkowych dochodu). Zakupy te są dokonywane na podstawie umów kupna-sprzedaży. Na udokumentowanie dokonywanych zakupów Wnioskodawca otrzymuje od hodowców rachunki (bez ujęcia w tych rachunkach podatku od towarów i usług).

W związku z tym należy podkreślić, że chociaż pytanie Wnioskodawcy dotyczy opodatkowania umowy kupna-sprzedaży skór podatkiem od czynności cywilnoprawnych, to jednak w pierwszej kolejności rozstrzygnięcia wymaga kwestia czy powyższa transakcja ? dokonana pomiędzy wskazanymi we wniosku Stronami ? podlega regulacjom ustawy o podatku od towarów i usług, bowiem ocena ta ma zasadnicze znaczenie dla ewentualnego objęcia jej podatkiem od czynności cywilnoprawnych. Objęcie tej czynności podatkiem od towarów i usług może bowiem skutkować wyłączeniem obowiązku podatkowego w podatku od czynności cywilnoprawnych na podstawie art. 2 pkt 4 ww. ustawy.

Zaznaczyć należy, że niniejszą interpretacją dokonuje się rozstrzygnięcia jedynie w zakresie podatku od czynności cywilnoprawnych, natomiast nie rozstrzyga się czy dana umowa sprzedaży jest opodatkowana podatkiem od towarów i usług lub też jest z tego podatku zwolniona na mocy ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz.U. z 2011 r., Nr 177, poz. 1054, z późn. zm.). Rozstrzygnięcia w tym zakresie mogą być dokonane jedynie poprzez wydanie interpretacji w zakresie podatku od towarów i usług, której jednak ? jak wynika z części E.2 i E.3 wniosku ? Wnioskodawca nie oczekuje.

Wobec powyższego należy stwierdzić, że w przedmiotowej sprawie, podlegająca generalnie opodatkowaniu podatkiem od czynności cywilnoprawnych dana umowa sprzedaży będzie wyłączona z opodatkowania tym podatkiem na podstawie art. 2 pkt 4 ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych, o ile w świetle przepisów ustawy o podatku od towarów i usług dana umowa sprzedaży zostanie uznana za podlegającą opodatkowaniu tym podatkiem lub mieszczącą się w zakresie zwolnienia od tego podatku.

Zdaniem Wnioskodawcy, hodowców zwolnionych z podatku od towarów i usług obejmuje dyspozycja art. 2 pkt 4 lit. b) ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych a więc transakcja obejmująca sprzedaż skór przez te podmioty nie podlega podatkowi od czynności cywilnoprawnych.

Jeżeli zatem prawidłowe są ustalenia Wnioskodawcy co do tego, że zawarta przez niego dana umowa kupna-sprzedaży skór w świetle przepisów ustawy o podatku od towarów i usług, podlega uregulowaniom tej ustawy (w tym, na mocy tej ustawy umowa kupna

-sprzedaży jest zwolniona z podatku od towarów i usług) ? co jak wskazano powyżej nie jest przedmiotem niniejszej interpretacji, gdyż interpretacja wydawana jest wyłącznie w zakresie podatku od czynności cywilnoprawnych ? to umowa ta nie podlega opodatkowaniu podatkiem od czynności cywilnoprawnych ? jest z niego wyłączona.

W świetle powyższego stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Niniejsza interpretacja stosownie do art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej, który stanowi, że Minister Finansów, na pisemny wniosek zainteresowanego, wydaje, w jego indywidualnej sprawie, pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego (interpretację indywidualną), została wydana wyłącznie dla Wnioskodawcy.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Krakowie, ul. Rakowicka 10, 31-511 Kraków po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu ? do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi ? Dz. U. z 2012 r., poz. 270, z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach ? art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.

Masz inne pytanie do prawnika?

Potrzebujesz pomocy prawnej?

Zapytaj prawnika