1. Czy nieodpłatne świadczenie rehabilitacyjne na rzecz kobiet po mastektomii podlega opodatkowaniu (...)

1. Czy nieodpłatne świadczenie rehabilitacyjne na rzecz kobiet po mastektomii podlega opodatkowaniu przez beneficjentów podatkiem od spadków i darowizn?
2. Jeśli tak, jakie obowiązki z tego tytułu ciążą na Klubie?

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 31 grudnia 2009r. (data wpływu do Organu ? 31 grudnia 2009r.), uzupełnionym w dniu 17 i 24 lutego 2010r. oraz w dniu 16 marca 2010r. o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej m.in. podatku od spadków i darowizn w zakresie opodatkowania tym podatkiem nieodpłatnych świadczeń rehabilitacyjnych świadczonych na rzecz beneficjentów ? jest prawidłowe.

Porady prawne

UZASADNIENIE

W dniu 31 grudnia 2009r. wpłynął do Organu ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej m.in. podatku od spadków i darowizn w zakresie opodatkowania nieodpłatnych świadczeń rehabilitacyjnych świadczonych na rzecz beneficjentów.

W związku z brakami formalnymi wniosku, pismem z dnia 08 lutego 2010r. i z dnia 03 marca 2010r. Znak: IBPB II/1/436-3/10/MCZ i IBPB II/1/415-6/10/MCZ wezwano wnioskodawcę do uzupełnienia wniosku. Uzupełnienia dokonano w dniu 17 i 24 lutego 2010r. oraz w dniu 16 marca 2010r.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

Klub będący wnioskodawcą prowadzi nieodpłatnie działalność statutową organizacji pożytku publicznego. Podstawowym celem działania Klubu jest poprawa sytuacji osób niepełnosprawnych - kobiet po zabiegu mastektomii - w sferze określonej w art. 4 ustawy z dnia 24 kwietnia 2003r. o pożytku publicznym i wolontariacie. Działalność Klubu obejmuje zadania w zakresie ochrony i promocji zdrowia, działania na rzecz osób niepełnosprawnych, promocji i organizowania wolontariatu, wydawania broszur, publikacji, plakatów i ulotek. Do statutowej działalności Klubu należy poszukiwanie firm i metod rehabilitacji fizycznej i psychicznej kobiet po zabiegu mastektomii, roztaczanie opieki nad kobietami oczekującymi na zabieg operacyjny, udzielanie pomocy kobietom po operacji odjęcia piersi (mastektomii), prowadzenie poradnictwa przez specjalistów rehabilitacji, lekarzy, psychologów oraz specjalistów innych dziedzin oraz informowanie społeczeństwa o problematy chorób nowotworowych. Klub realizuje swoje cele poprzez min. prowadzenie rehabilitacji fizycznej i psychicznej kobiet po zabiegach mastektomii, ułatwiających powrót do pracy zawodowej, życia rodzinnego i małżeńskiego, nawiązywania współpracy i wymianę doświadczeń z onkologicznymi klubami i stowarzyszeniami o podobnym charakterze, pomoc w zaopatrywaniu w artykuły rehabilitacyjne takie jak protezy piersi, gorsety ortopedyczne i peruki oraz propagowanie działalności Klubu oraz jego idei. Członkami Klubu są kobiety po zabiegu mastektomii, zainteresowane niesieniem pomocy w procesie rehabilitacji fizycznej i psychicznej kobietom przed i po zabiegach operacyjnych. Statut Klubu przewiduje członkowstwo wspierające dla osób fizycznych lub prawnych zainteresowanych działalnością Klubu, która zadeklarowała na jego rzecz pomoc finansową lub rzeczową.

Klub posiada swój majątek. Zgodnie z brzmieniem § 32 Statutu źródłami majątku Klubu są: składki członkowskie, dochody z nieruchomości i ruchomości stanowiących własność lub będących w użytkowaniu Klubu, dotacje, darowizny, zapisy, składki, wpływy z działalności statutowej. Cały dochód Klubu przeznaczony jest na działalność statutową właściwą dla organizacji pożytku publicznego. W ramach działalności statutowej Klub realizuje zadania z zakresu pomocy społecznej zlecone przez Urząd Miasta - Wydział Polityki Społecznej. W zakresie swojej działalności Klub wykonuje zadanie publiczne ?wspieranie działań na rzecz osób niepełnosprawnych, w tym przewlekle chorych, poprzez integrację z otoczeniem i aktywizację społeczną' określone na podstawie umowy nr XX zawartej w dniu 13 lutego 2009r. pomiędzy Miastem K. a Klubem, na podstawie oferty z dnia 13 stycznia 2009r. Na mocy zawartej umowy, Klubowi zostało przekazana dotacja w wysokości 18.300,00 zł na wykonanie zadań określonych w ofercie na okres 26 stycznia 2009r. ? 31 grudnia 2009r. w formie wspierania wykonywania zadania. Celem zadania jest realizacja działań statutowych polegających min. na zmniejszeniu zagrożenia obrzękiem limfatycznym, edukacji zdrowotnej specjalistyczną fizjoterapią, oddziaływanie na świadomość onkologiczną itp. Zadanie realizowane jest m.in. przez organizację zebrań szkoleniowo-informacyjnych oraz prowadzenie telefonu zaufania. Ww. nieodpłatne świadczenia (terapia obrzęku limfatycznego) są przekazywane członkiniom Klubu i innym kobietom będącym w podobnej sytuacji życiowej w ramach realizacji zadań z zakresu pomocy społecznej. Klub nie zawiera żadnych umów z beneficjentami, w których zobowiązuje się do konkretnego działania na ich rzecz.

W związku z powyższym zadano m.in. następujące pytanie:

Czy nieodpłatne świadczenie rehabilitacyjne na rzecz kobiet po mastektomii podlega opodatkowaniu przez beneficjentów podatkiem od spadków i darowizn... Jeśli tak, jakie obowiązki z tego tytułu ciążą na Klubie...

Zdaniem wnioskodawcy dokonywana przez Klub ewentualna pomoc rzeczowa polegająca na pokryciu kosztów związanych z leczeniem i rehabilitacją osób niepełnosprawnych i chorych znajdujących się w trudnej sytuacji materialnej nie ma charakteru prawnego darowizny w rozumieniu art. 888 k.c., a więc nie podlega ona opodatkowaniu podatkiem od spadków i darowizn.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Na wstępie zaznaczyć należy, że niniejszą interpretacją dokonano wyłącznie oceny stanowiska wnioskodawcy w zakresie opodatkowania podatkiem od spadków i darowizn w części dotyczącej nieodpłatnych świadczeń rehabilitacyjnych świadczonych przez wnioskodawcę na rzecz beneficjentów.

Natomiast wniosek w pozostałej części, dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych, zostanie rozstrzygnięty odrębną interpretacją.

Zgodnie z art. 1 ust. 1 pkt 2 ustawy z dnia 28 lipca 1983r. o podatku od spadków i darowizn (t. j. Dz. U. z 2009r. Nr 93, poz. 768 ze zm.) podatkowi od spadków i darowizn, zwanemu dalej ?podatkiem?, podlega nabycie przez osoby fizyczne własności rzeczy znajdujących się na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej lub praw majątkowych wykonywanych na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, tytułem darowizny.

Jako, że przepisy tej ustawy nie definiują pojęcia ?darowizna? należy odwołać się do odpowiednich przepisów Kodeksu cywilnego.

Na podstawie art. 888 § 1 ustawy z dnia 23 kwietnia 1964r. ? Kodeks cywilny (Dz. U. Nr 16, poz. 93 ze zm.) przez umowę darowizny darczyńca zobowiązuje się do bezpłatnego świadczenia na rzecz obdarowanego kosztem swojego majątku. Darowizna należy do czynności, których celem jest dokonanie aktu przysporzenia majątkowego bez ekwiwalentu i polega najczęściej na przesunięciu jakiegoś dobra majątkowego z majątku darczyńcy do majątku obdarowanego. Świadczenie ma charakter nieodpłatny, gdy druga strona umowy nie zobowiązuje się do jakiegokolwiek świadczenia w zamian za uczynioną darowiznę.

Darowizna to czynność, której celem jest dokonanie aktu przysporzenia majątkowego po stronie obdarowanego (świadczenie musi wzbogacić obdarowanego) i zobowiązanie darczyńcy musi być zamierzone jako nieodpłatne.

Nie stanowią darowizny nieodpłatne świadczenia, jakie występują w związku z umowami regulowanymi innymi przepisami Kodeksu cywilnego, np. umowa użyczenia, pożyczki, przechowania.

Jak wynika z powyższego, przy uwzględnieniu postanowień art. 9 ust. 1 pkt 3 i ust. 2 ustawy o podatku od spadków i darowizn obowiązek zapłaty podatku od spadków i darowizn wystąpi w przypadku, jeżeli spełnione będą łącznie warunki:

  1. pomoc będzie świadczona na podstawie umowy darowizny, w rozumieniu art. 888 Kodeksu cywilnego i będzie miała postać rzeczy (w tym pieniędzy) lub prawa majątkowego oraz
  2. wartość darowizny przekroczy w okresie 5 lat kwotę wolną od podatku (dla nabywców zaliczonych do III grupy podatkowej ? kwotę 4.902 zł).

Zatem decydujące znaczenie w kwestii opodatkowania danej czynności podatkiem od spadków i darowizn, w przypadku świadczenia otrzymania bezpłatnej pomocy od różnych instytucji ? fundacji, ma kwalifikacja formy prawnej świadczonej pomocy, a tym samym treść konkretnej umowy wiążącej strony. O tym czy dokonana czynność ma charakter prawny darowizny (art. 888 Kodeksu cywilnego) czy też jest to świadczenie nieodpłatne wynikające z innego stosunku prawnego winna przesądzać konkretna instytucja, która podejmuje decyzje o świadczeniu pomocy. Strony mogą bowiem dokonać wyboru rodzaju czynności prowadzącej do udzielania pomocy, przy wykorzystaniu nie tylko ogólnej zasady swobody zawierania umów, postanowień statutu tych instytucji, ale również z uwzględnieniem skutków podatkowych tych czynności, wybierając najkorzystniejsze w tym zakresie rozwiązanie.

Jeżeli zatem dokonana przez Klub czynność miałaby charakter prawny darowizny i kwota darowizny przekroczyłaby w okresie 5 lat kwotę wolną od podatku, wówczas podlegałaby opodatkowaniu podatkiem od spadków i darowizn.

W myśl art. 6 ust 1 pkt 4 ww. ustawy przy nabyciu w drodze darowizny obowiązek podatkowy powstaje - z chwilą złożenia przez darczyńcę oświadczenia w formie aktu notarialnego, a w razie zawarcia umowy bez zachowania przewidzianej formy - z chwilą spełnienia przyrzeczonego świadczenia; jeżeli ze względu na przedmiot darowizny przepisy wymagają szczególnej formy dla oświadczeń obu stron, obowiązek podatkowy powstaje z chwilą złożenia takich oświadczeń.

Stosownie do art. 17a ust. 1 ww. ustawy podatnicy podatku od spadków i darowizn są obowiązani, z zastrzeżeniem ust. 2, złożyć, w terminie miesiąca od dnia powstania obowiązku podatkowego, właściwemu naczelnikowi urzędu skarbowego zeznanie podatkowe o nabyciu rzeczy lub praw majątkowych według ustalonego wzoru. Do zeznania podatkowego dołącza się dokumenty mające wpływ na określenie podstawy opodatkowania.

Z wniosku wynika jednakże, że w ramach wykonywania statutowych zadań Klub realizuje zadania z zakresu pomocy społecznej zlecone przez Urząd Miasta przekazując nieodpłatne świadczenia rehabilitacyjne (terapia obrzęku limfatycznego) członkiniom Klubu i innym kobietom będącym w trudnej sytuacji życiowej. Klub nie zawiera żadnych umów z beneficjentami, w których zobowiązuje się do konkretnego działania na ich rzecz.

Jeżeli zatem ? jak stwierdza we wniosku wnioskodawca - dokonywana przez Klub pomoc rzeczowa polegająca na pokryciu kosztów związanych z leczeniem i rehabilitacją osób niepełnosprawnych i chorych znajdujących się w trudnej sytuacji materialnej (terapia obrzęku limfatycznego) nie ma charakteru prawnego darowizny w rozumieniu art. 888 Kodeksu cywilnego, to nie podlega opodatkowaniu podatkiem od spadków i darowizn. Zakwalifikowanie każdego nieodpłatnego przysporzenia jako darowizny w każdym przypadku jest nieuzasadnione. Nie każde bowiem bezpłatne przysporzenie, w tym pomoc świadczona przez różnego rodzaju instytucje (fundacje, organizacje pożytku publicznego) na rzecz osoby fizycznej, może być traktowana jako darowizna, bowiem może wynikać z innego tytułu prawnego.

Zatem mając na względzie powyższe oraz przepis art. 1 ust. 1 ustawy o podatku od spadków i darowizn, stwierdzić należy, iż pomoc świadczona przez Klub będący organizacją pożytku publicznego na rzecz osób fizycznych (beneficjentów) nie podlega opodatkowaniu podatkiem od spadków i darowizn. To oznacza, że na Klubie z tego tytułu nie ciążą obowiązki podatkowe w podatku od spadków i darowizn.

Dlatego stanowisko wnioskodawcy w powyższym zakresie należało uznać za prawidłowe.

W związku z dołączeniem do wniosku kserokopii dokumentu należy zauważyć, że wydając interpretację w trybie art. 14b Ordynacji podatkowej Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów nie przeprowadza postępowania dowodowego w związku z czym nie jest obowiązany, ani uprawniony do jego oceny; jest związany wyłącznie opisem przedstawionym przez wnioskodawcę i jego stanowiskiem.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gliwicach, ul. Prymasa Stefana Wyszyńskiego 2, 44-100 Gliwice, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu ? do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi ? Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach ? art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku ? Białej ul. Traugutta 2a, 43-330 Bielsko ? Biała.


Masz inne pytanie do prawnika?

Potrzebujesz pomocy prawnej?

Zapytaj prawnika