Skutki podatkowe darowizny sygn: IBPBII/1/436-465/11/AŻ

Skutki podatkowe darowizny

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z daty wpływu do tut. Biura ? 04 listopada 2011 r., uzupełnionym w dniu 12 stycznia 2012 r., o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od czynności cywilnoprawnych w zakresie skutków podatkowych darowizny związanej z przejęciem zobowiązań - jest prawidłowe.

Porady prawne

UZASADNIENIE

W dniu 04 listopada 2011 r. wpłynął do tut. Biura ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od czynności cywilnoprawnych w zakresie skutków podatkowych darowizny związanej z przejęciem zobowiązań.

Jako, że wniosek nie spełniał wymogów formalnych pismem z dnia 03 stycznia 2012 r. znak: IBPB II/1/436-465/11/AŻ wezwano Wnioskodawcę do jego uzupełnienia. Uzupełnienia dokonano w dniu 12 stycznia 2012 r.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

Działając w oparciu o art. 66 ust. 1 pkt 2 ustawy z dnia 15 kwietnia 2011 r. o działalności leczniczej, władze samorządowe Miasta na prawach powiatu X i Powiatu Y, które są organami tworzącymi samodzielne publiczne zakłady opieki zdrowotnej (Miasto na prawach powiatu X ? Szpital Ogólny, Powiat Y - Centrum) podjęły decyzję o połączeniu tych podmiotów tworząc jeden samodzielny publiczny zakład opieki zdrowotnej Szpital Miejski.

W projekcie Porozumienia opartego o art. 66 ust. 2 pkt 2, ust. 3, ust. 4 pkt 2 i ust. 5 cytowanej ustawy przyjęto, że uprawnienia i obowiązki podmiotu tworzącego wobec Szpitala Miejskiego przejmie Miasto na prawach powiatu X (Wnioskodawca).

Nowopowstały zakład z dniem wpisania do Krajowego Rejestru Sądowego uzyskuje osobowość prawną i wstępuje we wszystkie stosunki prawne, których podmiotem były łączące się zakłady, bez względu na charakter prawny tych stosunków.

Zabudowana nieruchomość (grunt oraz budynki i budowle) stanowiąca własność Powiatu Y, będąca w nieodpłatnym użytkowaniu Centrum, zostanie przeniesiona na rzecz Miasta na prawach powiatu X w drodze umowy darowizny na cele publiczne (budowa i utrzymywanie pomieszczeń dla publicznych obiektów ochrony zdrowia), w trybie art. 13 ust. 2 i 2a ustawy z dnia 21 sierpnia 1997 r. o gospodarce nieruchomościami (t. j. Dz. U. z 2010 r. Nr 102, poz. 651 ze zm.).

W uzupełnieniu wniosku wskazano, iż zgodnie z § 3 zawartego przez jednostki samorządu terytorialnego porozumienia w sprawie połączenia szpitali, z dniem połączenia odpowiedzialność za zobowiązania Centrum Onkologii powstałe do dnia wykreślenia podmiotu z KRS, dla którego organem prowadzącym do dnia połączenia był dokonujący darowizny na rzecz Miasta ? Powiat Y, ponosi w całości Miasto na prawach powiatu.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy przeniesienie, w drodze umowy darowizny na cele publiczne, zabudowanej nieruchomości będącej w nieodpłatnym użytkowaniu Centrum ? samodzielnego publicznego zakładu opieki zdrowotnej stanowiącego własność Powiatu Y, na rzecz Miasta na prawach powiatu X, podlega opodatkowaniu podatkiem od czynności cywilnoprawnych?

Zdaniem Wnioskodawcy, w związku z przejęciem na rzecz Miasta na prawach powiatu X w drodze umowy darowizny na cele publiczne nieruchomości stanowiącej zorganizowaną część przedsiębiorstwa ? na podstawie art. 8 pkt 4 ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych -Wnioskodawca - Miasto na prawach powiatu X zwolniony jest od podatku od czynności cywilnoprawnych - jako jednostka samorządu terytorialnego.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 1 ust. 1 pkt 1 lit. d) ustawy z dnia 9 września 2000 r. o podatku od czynności cywilnoprawnych (t.j. Dz. U. z 2010 r. Nr 101, poz. 649 ze zm.) podatkowi temu podlegają umowy darowizny ? w części dotyczącej przejęcia przez obdarowanego długów i ciężarów albo zobowiązań darczyńcy.

Na podstawie art. 1 ust. 1 pkt 2 ww. ustawy, zakresem przedmiotowym ustawy objęte są również zmiany ww. umów, jeżeli powodują one podwyższenie podstawy opodatkowania podatkiem od czynności cywilnoprawnych, z zastrzeżeniem ust. 3 pkt 4.

Z kolei w myśl art. 3 ust. 1 pkt 1 w związku z art. 4 pkt 3 ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych obowiązek podatkowy przy umowie darowizny powstaje z chwilą dokonania czynności cywilnoprawnej, tj. w dniu zawarcia umowy darowizny i ciąży na obdarowanym.

Na podstawie art. 6 ust. 1 pkt 3 ww. ustawy, podstawę opodatkowania przy umowie darowizny stanowi wartość długów albo zobowiązań przejętych przez obdarowanego.

W art. 8 ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych wymienione zostały strony czynności cywilnoprawnych, które zwolnione są z przedmiotowego podatku. Zgodnie z pkt 4 ww. przepisu zwalnia się od podatku od czynności cywilnoprawnych jednostki samorządu terytorialnego.

Z przedstawionego we wniosku opisu zdarzenia przyszłego wynika, że zabudowana nieruchomość - stanowiąca własność Powiatu Y i będąca w nieodpłatnym użytkowaniu Centrum, zostanie przeniesiona w drodze umowy darowizny na rzecz Wnioskodawcy (Miasta na prawach powiatu X). Odpowiedzialność za zobowiązania Centrum powstałe do dnia wykreślenia podmiotu z KRS ponosi w całości Miasto na prawach powiatu X.

Wnioskodawca zatem w drodze darowizny nabędzie nieruchomość wraz z przejęciem zobowiązań darczyńcy. Jak wyżej wskazano, podatkowi od czynności cywilnoprawnych podlegają umowy darowizny ? w części dotyczącej przejęcia przez obdarowanego długów i ciężarów albo zobowiązań darczyńcy. Obowiązek podatkowy z tego tytułu ciąży na obdarowanym.

Jednakże, jako że w przedstawionym zdarzeniu przyszłym stroną czynności cywilnoprawnej jest Miasto na prawach powiatu a zatem jednostka samorządu terytorialnego ? strona ta, na podstawie art. 8 pkt 4 cyt. ustawy, jest zwolniona z opodatkowania podatkiem od czynności cywilnoprawnych.

Wobec powyższego stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gliwicach, ul. Prymasa S. Wyszyńskiego 2, 44-100 Gliwice po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu ? do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi ? Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach ? art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.

Masz inne pytanie do prawnika?

Potrzebujesz pomocy prawnej?

Zapytaj prawnika