Zbycie lokalu mieszkalnego, a zwolnienie na podstawie art. 4a

Zbycie lokalu mieszkalnego, a zwolnienie na podstawie art. 4a

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (t.j. Dz. U. z 2005r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko wnioskodawczyni przedstawione we wniosku z dnia 22 marca 2010r. (data wpływu do tut. Biura - 24 marca 2010r.), uzupełnionym w dniu 31 maja 2010r. oraz w dniu 14 czerwca 2010r. i 18 czerwca 2010r. o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej m.in. podatku od spadków i darowizn w zakresie możliwości zachowania zwolnienia z opodatkowania w przypadku sprzedaży lokalu mieszkalnego stanowiącego odrębną własność nabytego w drodze darowizny - jest prawidłowe.

Porady prawne

UZASADNIENIE

W dniu 24 marca 2010r. wpłynął do tut. Biura ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej m.in. podatku od spadków i darowizn w zakresie możliwości zachowania zwolnienia z opodatkowania w przypadku sprzedaży lokalu mieszkalnego stanowiącego odrębną własność nabytego w drodze darowizny.

Z uwagi na stwierdzone braki formalne, pismem z dnia 17 maja 2010r. Znak: IBPB II/1/436-74/10/ŚS, wezwano wnioskodawczynię do uzupełnienia wniosku. Wniosek uzupełniono w dniu 31 maja 2010r.

Jako, że z treści wniosku wynikało, że wnioskodawczyni może oczekiwać również interpretacji w zakresie podatku dochodowego od osób fizycznych, w wezwaniu z dnia 09 czerwca 2010r. Znak: IBPB II/1/436-74/10/ŚS, IBPB II/1/415-565/10/ŚS Organ poprosił wnioskodawczynię m.in. o doprecyzowanie czy wolą jej jest uzyskanie także interpretacji w tym zakresie. W dniu 14 czerwca 2010r. wpłynęła dodatkowa opłata.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

Na podstawie aktu darowizny w dniu 21 października 2009r. wnioskodawczyni nabyła lokal mieszkalny stanowiący odrębną własność, który znajduje się w mieście X. oddalonym od miejsca zamieszkania wnioskodawczyni o około 400 km. Wnioskodawczyni w nabytym w drodze darowizny lokalu ustanowiła na rzecz darczyńcy (matka wnioskodawczyni) służebność osobistą mieszkania polegającą na bezpłatnym i dożywotnim prawie zamieszkiwania. Wnioskodawczyni wskazała, iż jej matka od pewnego czasu choruje i zgodnie z zaleceniem lekarza potrzebuje całodobowej opieki. Wnioskodawczyni uważa, iż jako córka jest zobligowana do zapewnienia jej opieki i aby to zrealizować w pełni, zamierza sprzedać nabyty lokal mieszkalny zgodnie z wytycznymi zawartymi w art. 16 ust. 7 ustawy o podatku od spadków i darowizn i zakupić lokal o podobnym standardzie w swojej miejscowości. Celem wnioskodawczyni jest poprawienie warunków mieszkaniowych swojej rodziny, ponieważ obecnie wnioskodawczyni mieszka z mężem, dwiema córkami oraz z matką w lokalu o powierzchni 42,52 m2 (dwa pokoje, kuchnia, łazienka). Wnioskodawczyni uważa, iż warunki zamieszkania uległy drastycznemu pogorszeniu i z tego powodu wnioskodawczyni musi podjąć powyższe działania.

W związku z powyższym zadano m.in. następujące pytanie:

Czy w związku z opisaną sytuacją wnioskodawczyni zbywając darowiznę przed upływem ustawowego okresu 5 lat straci ulgę w podatku od spadków i darowizn...

Wnioskodawczyni powołała się na art. 16 ust. 7 ustawy o podatku od spadków i darowizn oraz na art. 4a cyt. ustawy, z których wynika jej zdaniem iż jest uprawniona do ulgi, a po sprzedaży darowizny i zakupie innego lokalu w terminie 6 miesięcy od daty sprzedaży nie będzie musiała płacić podatku dochodowego od osób fizycznych.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko wnioskodawczyniw sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Na wstępie zaznacza się, iż przedmiotem niniejszej interpretacji jest ocena stanowiska wnioskodawczyni w zakresie podatku od spadków i darowizn, zajęta w stosunku do przedstawionego zdarzenia przyszłego. W pozostałym zakresie wniosku tj. w zakresie podatku dochodowego od osób fizycznych sprawa zostanie rozstrzygnięta odrębną interpretacją.

Zgodnie z art. 1 ust. 1 ustawy z dnia 28 lipca 1983r. o podatku od spadków i darowizn (t. j. Dz. U. z 2009r. Nr 93, poz. 768) podatkowi od spadków i darowizn podlega nabycie przez osoby fizyczne własności rzeczy znajdujących się na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej lub praw majątkowych wykonywanych na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, tytułem:

  1. dziedziczenia, zapisu, dalszego zapisu, polecenia testamentowego;
  2. darowizny, polecenia darczyńcy;
  3. zasiedzenia;
  4. nieodpłatnego zniesienia współwłasności;
  5. zachowku, jeżeli uprawniony nie uzyskał go w postaci uczynionej przez spadkodawcę darowizny lub w drodze dziedziczenia albo w postaci zapisu;
  6. nieodpłatnej: renty, użytkowania oraz służebności.

Natomiast zgodnie z art. 4a ust. 1 pkt 1 ustawy o podatku od spadków i darowizn zwalnia się od podatku nabycie własności rzeczy lub praw majątkowych przez małżonka, zstępnych, wstępnych, pasierba, rodzeństwo, ojczyma i macochę, jeżeli zgłoszą nabycie własności rzeczy lub praw majątkowych właściwemu naczelnikowi urzędu skarbowego w terminie 6 miesięcy od dnia powstania obowiązku podatkowego powstałego na podstawie art. 6 ust. 1 pkt 2-8 i ust. 2, a w przypadku nabycia w drodze dziedziczenia w terminie 6 miesięcy od dnia uprawomocnienia się orzeczenia sądu stwierdzającego nabycie spadku, z zastrzeżeniem ust. 2 i 4,

Stosownie do art. 4a ust. 4 pkt 2 ww. ustawy obowiązek zgłoszenia nie obejmuje przypadków, gdy nabycie następuje na podstawie umowy zawartej w formie aktu notarialnego.

Skoro umowa darowizny lokalu mieszkalnego została zawarta w dniu 21 października 2009r. wnioskodawczyni może skorzystać ze zwolnienia wynikającego z art. 4a cyt. ustawy.

Z treści art. 4a ww.

ustawy o podatku od spadków i darowizn nie wynika by ustawodawca obwarował to zwolnienie podatkowe obowiązkiem zamieszkiwania obdarowanej w darowanym lokalu mieszkalnym przez okres co najmniej 5 lat od momentu otrzymania darowizny. Nabywca rzeczy i praw majątkowych, który skorzystał ze zwolnienia na podstawie art. 4a ww. ustawy może swobodnie dysponować nabytym majątkiem. Zwolnienie określone w tym przepisie jest bowiem przyznawane bezwarunkowo tzn., że po jego uzyskaniu (skorzystaniu z niego) - nabywca (obdarowany) nie traci uprawnień do zwolnienia. Tym samym, skoro wnioskodawczyni skorzystała ze zwolnienia określonego w treści art. 4a ww. ustawy, to planowane zbycie lokalu mieszkalnego w drodze sprzedaży ? bez względu na czas, w którym będzie dokonane - nie spowoduje utraty tegoż zwolnienia. Wskazany okres 5 lat, powołany we wniosku wnioskodawczyni bowiem nie dotyczy.

Drugie ze zwolnień dotyczących nabytego w drodze spadku bądź darowizny budynku lub lokalu mieszkalnego zostało uregulowane w art. 16 ustawy o podatku od spadków i darowizn.

Zgodnie z art. 16 ust. 7 cyt. ustawy nie stanowi podstawy do wygaśnięcia decyzji lub ustalenia zobowiązania podatkowego:

  1. zbycie udziału w budynku lub lokalu mieszkalnym stanowiącym odrębną nieruchomość, albo spółdzielczym własnościowym prawie do lokalu mieszkalnego na rzecz innego ze spadkobierców lub obdarowanych, albo
  2. zbycie budynku lub lokalu mieszkalnego stanowiącego odrębną nieruchomość (udziału w budynku lub lokalu), albo spółdzielczego własnościowego prawa do lokalu mieszkalnego (udziału w takim prawie), jeżeli było ono uzasadnione koniecznością zmiany warunków lub miejsca zamieszkania, a przeznaczenie środków uzyskanych ze sprzedaży na nabycie innego budynku lub lokalu mieszkalnego (udziału w budynku lub lokalu) albo spółdzielczego własnościowego prawa do lokalu mieszkalnego (udziału w takim prawie), albo budowę innego budynku lub lokalu nastąpiło w całości w okresie dwóch lat od dnia zbycia i łączny okres zamieszkiwania w zbytym i nabytym budynku lub lokalu, potwierdzonego zameldowaniem na pobyt stały, wynosi 5 lat.

W świetle powyższego należy stwierdzić, że gdyby wnioskodawczyni nie korzystała ze zwolnienia z podatku od darowizny o jakim mowa w art. 4a ustawy, lecz korzystała ze zwolnienia określonego w art. 16 tejże ustawy, to w przypadku zbycia, darowanego lokalu również nie utraciłaby ulgi. W przypadku wnioskodawczyni zachodzi bowiem uzasadniona konieczność zmiany warunków mieszkaniowych, wymagana przepisem art. 16 ust. 7 cyt. ustawy. Wnioskodawczyni mieszka z mężem, dwiema córkami oraz chorą matką w lokalu o powierzchni 42,52 m2, a tym samym niewątpliwie w trudnych dla takiej rodziny warunkach lokalowych. A zatem, jeżeli wnioskodawczyni dokona zbycia powyższego mieszkania przed upływem 5 lat, a nabycie innego budynku lub uzyskanie pozwolenia na jego budowę albo nabycie innego lokalu nastąpi w ciągu sześciu miesięcy od dnia zbycia, ale nie później niż w okresie dwóch lat, to zachowa prawo do ulgi podatkowej określonej w art. 16 ustawy o podatku od spadków i darowizn.

Wobec tego stanowisko wnioskodawczyni należało uznać za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez wnioskodawczynię i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gliwicach ul. Prymasa S. Wyszyńskiego 2, 44-100 Gliwice po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu ? do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi ? Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach ? art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.


Masz inne pytanie do prawnika?

Potrzebujesz pomocy prawnej?

Zapytaj prawnika