Zbycie lokalu mieszkalnego, a zwolnienie na podstawie art. 4a
Zbycie lokalu mieszkalnego, a zwolnienie na podstawie art. 4a
Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (t.j. Dz. U. z 2005r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko wnioskodawczyni przedstawione we wniosku z dnia 22 marca 2010r. (data wpływu do tut. Biura - 24 marca 2010r.), uzupełnionym w dniu 31 maja 2010r. oraz w dniu 14 czerwca 2010r. i 18 czerwca 2010r. o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej m.in. podatku od spadków i darowizn w zakresie możliwości zachowania zwolnienia z opodatkowania w przypadku sprzedaży lokalu mieszkalnego stanowiącego odrębną własność nabytego w drodze darowizny - jest prawidłowe.
UZASADNIENIE
W dniu 24 marca 2010r. wpłynął do tut. Biura ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej m.in. podatku od spadków i darowizn w zakresie możliwości zachowania zwolnienia z opodatkowania w przypadku sprzedaży lokalu mieszkalnego stanowiącego odrębną własność nabytego w drodze darowizny.
Z uwagi na stwierdzone braki formalne, pismem z dnia 17 maja 2010r. Znak: IBPB II/1/436-74/10/ŚS, wezwano wnioskodawczynię do uzupełnienia wniosku. Wniosek uzupełniono w dniu 31 maja 2010r.
Jako, że z treści wniosku wynikało, że wnioskodawczyni może oczekiwać również interpretacji w zakresie podatku dochodowego od osób fizycznych, w wezwaniu z dnia 09 czerwca 2010r. Znak: IBPB II/1/436-74/10/ŚS, IBPB II/1/415-565/10/ŚS Organ poprosił wnioskodawczynię m.in. o doprecyzowanie czy wolą jej jest uzyskanie także interpretacji w tym zakresie. W dniu 14 czerwca 2010r. wpłynęła dodatkowa opłata.
W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:
Na podstawie aktu darowizny w dniu 21 października 2009r. wnioskodawczyni nabyła lokal mieszkalny stanowiący odrębną własność, który znajduje się w mieście X. oddalonym od miejsca zamieszkania wnioskodawczyni o około 400 km. Wnioskodawczyni w nabytym w drodze darowizny lokalu ustanowiła na rzecz darczyńcy (matka wnioskodawczyni) służebność osobistą mieszkania polegającą na bezpłatnym i dożywotnim prawie zamieszkiwania. Wnioskodawczyni wskazała, iż jej matka od pewnego czasu choruje i zgodnie z zaleceniem lekarza potrzebuje całodobowej opieki. Wnioskodawczyni uważa, iż jako córka jest zobligowana do zapewnienia jej opieki i aby to zrealizować w pełni, zamierza sprzedać nabyty lokal mieszkalny zgodnie z wytycznymi zawartymi w art. 16 ust. 7 ustawy o podatku od spadków i darowizn i zakupić lokal o podobnym standardzie w swojej miejscowości. Celem wnioskodawczyni jest poprawienie warunków mieszkaniowych swojej rodziny, ponieważ obecnie wnioskodawczyni mieszka z mężem, dwiema córkami oraz z matką w lokalu o powierzchni 42,52 m2 (dwa pokoje, kuchnia, łazienka). Wnioskodawczyni uważa, iż warunki zamieszkania uległy drastycznemu pogorszeniu i z tego powodu wnioskodawczyni musi podjąć powyższe działania.
W związku z powyższym zadano m.in. następujące pytanie:
Czy w związku z opisaną sytuacją wnioskodawczyni zbywając darowiznę przed upływem ustawowego okresu 5 lat straci ulgę w podatku od spadków i darowizn...
Wnioskodawczyni powołała się na art. 16 ust. 7 ustawy o podatku od spadków i darowizn oraz na art. 4a cyt. ustawy, z których wynika jej zdaniem iż jest uprawniona do ulgi, a po sprzedaży darowizny i zakupie innego lokalu w terminie 6 miesięcy od daty sprzedaży nie będzie musiała płacić podatku dochodowego od osób fizycznych.
W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko wnioskodawczyniw sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.
Na wstępie zaznacza się, iż przedmiotem niniejszej interpretacji jest ocena stanowiska wnioskodawczyni w zakresie podatku od spadków i darowizn, zajęta w stosunku do przedstawionego zdarzenia przyszłego. W pozostałym zakresie wniosku tj. w zakresie podatku dochodowego od osób fizycznych sprawa zostanie rozstrzygnięta odrębną interpretacją.
Zgodnie z art. 1 ust. 1 ustawy z dnia 28 lipca 1983r. o podatku od spadków i darowizn (t. j. Dz. U. z 2009r. Nr 93, poz. 768) podatkowi od spadków i darowizn podlega nabycie przez osoby fizyczne własności rzeczy znajdujących się na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej lub praw majątkowych wykonywanych na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, tytułem:
- dziedziczenia, zapisu, dalszego zapisu, polecenia testamentowego;
- darowizny, polecenia darczyńcy;
- zasiedzenia;
- nieodpłatnego zniesienia współwłasności;
- zachowku, jeżeli uprawniony nie uzyskał go w postaci uczynionej przez spadkodawcę darowizny lub w drodze dziedziczenia albo w postaci zapisu;
- nieodpłatnej: renty, użytkowania oraz służebności.
Natomiast zgodnie z art. 4a ust. 1 pkt 1 ustawy o podatku od spadków i darowizn zwalnia się od podatku nabycie własności rzeczy lub praw majątkowych przez małżonka, zstępnych, wstępnych, pasierba, rodzeństwo, ojczyma i macochę, jeżeli zgłoszą nabycie własności rzeczy lub praw majątkowych właściwemu naczelnikowi urzędu skarbowego w terminie 6 miesięcy od dnia powstania obowiązku podatkowego powstałego na podstawie art. 6 ust. 1 pkt 2-8 i ust. 2, a w przypadku nabycia w drodze dziedziczenia w terminie 6 miesięcy od dnia uprawomocnienia się orzeczenia sądu stwierdzającego nabycie spadku, z zastrzeżeniem ust. 2 i 4,
Stosownie do art. 4a ust. 4 pkt 2 ww. ustawy obowiązek zgłoszenia nie obejmuje przypadków, gdy nabycie następuje na podstawie umowy zawartej w formie aktu notarialnego.
Skoro umowa darowizny lokalu mieszkalnego została zawarta w dniu 21 października 2009r. wnioskodawczyni może skorzystać ze zwolnienia wynikającego z art. 4a cyt. ustawy.
Z treści art. 4a ww.
ustawy o podatku od spadków i darowizn nie wynika by ustawodawca obwarował to zwolnienie podatkowe obowiązkiem zamieszkiwania obdarowanej w darowanym lokalu mieszkalnym przez okres co najmniej 5 lat od momentu otrzymania darowizny. Nabywca rzeczy i praw majątkowych, który skorzystał ze zwolnienia na podstawie art. 4a ww. ustawy może swobodnie dysponować nabytym majątkiem. Zwolnienie określone w tym przepisie jest bowiem przyznawane bezwarunkowo tzn., że po jego uzyskaniu (skorzystaniu z niego) - nabywca (obdarowany) nie traci uprawnień do zwolnienia. Tym samym, skoro wnioskodawczyni skorzystała ze zwolnienia określonego w treści art. 4a ww. ustawy, to planowane zbycie lokalu mieszkalnego w drodze sprzedaży ? bez względu na czas, w którym będzie dokonane - nie spowoduje utraty tegoż zwolnienia. Wskazany okres 5 lat, powołany we wniosku wnioskodawczyni bowiem nie dotyczy.Drugie ze zwolnień dotyczących nabytego w drodze spadku bądź darowizny budynku lub lokalu mieszkalnego zostało uregulowane w art. 16 ustawy o podatku od spadków i darowizn.
Zgodnie z art. 16 ust. 7 cyt. ustawy nie stanowi podstawy do wygaśnięcia decyzji lub ustalenia zobowiązania podatkowego:
- zbycie udziału w budynku lub lokalu mieszkalnym stanowiącym odrębną nieruchomość, albo spółdzielczym własnościowym prawie do lokalu mieszkalnego na rzecz innego ze spadkobierców lub obdarowanych, albo
- zbycie budynku lub lokalu mieszkalnego stanowiącego odrębną nieruchomość (udziału w budynku lub lokalu), albo spółdzielczego własnościowego prawa do lokalu mieszkalnego (udziału w takim prawie), jeżeli było ono uzasadnione koniecznością zmiany warunków lub miejsca zamieszkania, a przeznaczenie środków uzyskanych ze sprzedaży na nabycie innego budynku lub lokalu mieszkalnego (udziału w budynku lub lokalu) albo spółdzielczego własnościowego prawa do lokalu mieszkalnego (udziału w takim prawie), albo budowę innego budynku lub lokalu nastąpiło w całości w okresie dwóch lat od dnia zbycia i łączny okres zamieszkiwania w zbytym i nabytym budynku lub lokalu, potwierdzonego zameldowaniem na pobyt stały, wynosi 5 lat.
W świetle powyższego należy stwierdzić, że gdyby wnioskodawczyni nie korzystała ze zwolnienia z podatku od darowizny o jakim mowa w art. 4a ustawy, lecz korzystała ze zwolnienia określonego w art. 16 tejże ustawy, to w przypadku zbycia, darowanego lokalu również nie utraciłaby ulgi. W przypadku wnioskodawczyni zachodzi bowiem uzasadniona konieczność zmiany warunków mieszkaniowych, wymagana przepisem art. 16 ust. 7 cyt. ustawy. Wnioskodawczyni mieszka z mężem, dwiema córkami oraz chorą matką w lokalu o powierzchni 42,52 m2, a tym samym niewątpliwie w trudnych dla takiej rodziny warunkach lokalowych. A zatem, jeżeli wnioskodawczyni dokona zbycia powyższego mieszkania przed upływem 5 lat, a nabycie innego budynku lub uzyskanie pozwolenia na jego budowę albo nabycie innego lokalu nastąpi w ciągu sześciu miesięcy od dnia zbycia, ale nie później niż w okresie dwóch lat, to zachowa prawo do ulgi podatkowej określonej w art. 16 ustawy o podatku od spadków i darowizn.
Wobec tego stanowisko wnioskodawczyni należało uznać za prawidłowe.
Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez wnioskodawczynię i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.
Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gliwicach ul. Prymasa S. Wyszyńskiego 2, 44-100 Gliwice po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu ? do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi ? Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach ? art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).
Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.