Czy wniesienie nieruchomości jako wkładu niepieniężnego (aportu) do spółki osobowej (spółki jawnej (...)

Czy wniesienie nieruchomości jako wkładu niepieniężnego (aportu) do spółki osobowej (spółki jawnej albo spółki komandytowej) będzie skutkować u wnioskodawcy powstaniem przychodu do opodatkowania podatkiem dochodowym od osób fizycznych.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że Pana stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 28 sierpnia (data wpływu do tut. Biura 25 listopada 2009r.), uzupełnionym w dniu 20 stycznia 2010r., o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie ustalenia, czy wniesienie do spółki osobowej nieruchomości, która nie jest wykorzystywana w działalności gospodarczej skutkuje powstaniem przychodu do opodatkowania podatkiem dochodowym - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 25 listopada 2009r. do tut. Biura wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie ustalenia, czy wniesienie do spółki osobowej nieruchomości, która nie jest wykorzystywana w działalności gospodarczej skutkuje powstaniem przychodu do opodatkowania podatkiem dochodowym.

W związku z brakami formalnymi, pismem z dnia 04 stycznia 2010r. Znak: IBPBII/2/415-1147/09/NG wezwano do uzupełnienia wniosku. Uzupełnienia dokonano w dniu 20 stycznia 2010r.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.

Wnioskodawca zamierza wnieść nieruchomość jako wkład niepieniężny (aport) do spółki osobowej prawa handlowego (spółki jawnej albo spółki komandytowej). W wyniku wniesienia wkładu (aportu) stanie się wspólnikiem w spółce osobowej. Nieruchomość zostanie wniesiona do spółki według wartości rynkowej (wartości rynkowej ustalonej na moment wniesienia wkładu) i taka też wartość zostanie przyjęta w umowie spółki oraz w jej księgach jako wartość wkładu (aportu) wnoszonego przez wnioskodawcę.

Wnioskodawca prowadził i obecnie prowadzi działalność gospodarczą w zakresie sprzedaży towarów z branży informatycznej. Wnioskodawca nie prowadzi działalności związanej z obrotem nieruchomościami, w szczególności budową i sprzedażą obiektów budowlanych.

Przedmiotowa nieruchomość, której dotyczy wniosek i która ma być przedmiotem aportu została zakupiona w latach 2006 do 2008, nie była i obecnie nie jest wykorzystywana w działalności gospodarczej, nie była także wprowadzona do ewidencji środków trwałych.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy wniesienie nieruchomości jako wkładu niepieniężnego (aportu) do spółki osobowej (spółki jawnej albo spółki komandytowej) będzie skutkować u wnioskodawcy powstaniem przychodu do opodatkowania podatkiem dochodowym od osób fizycznych.

Zdaniem wnioskodawcy wniesienie nieruchomości jako wkładu niepieniężnego (aportu) do spółki osobowej (spółki jawnej albo spółki komandytowej), nie będzie skutkować powstaniem przychodu do opodatkowania podatkiem dochodowym od osób fizycznych.

Kwestia aportów, wnoszonych przez osoby fizyczne do spółek osobowych, nie została uregulowana w przepisach ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Zgodnie z art. 17 ust 1 pkt 9 ww. ustawy, za przychody z kapitałów pieniężnych uważa się m.in. ?nominalną wartość udziałów (akcji) w spółce mającej osobowość prawną albo wkładów w spółdzielni objętych w zamian za wkład niepieniężny'. Zatem przepis ten znajduje zastosowanie jedynie do aportów wnoszonych do spółek kapitałowych. Przepis ten nie znajduje natomiast zastosowania do wkładów niepieniężnych, wnoszonych do spółek osobowych, w tym spółki jawnej, gdyż spółki te nie posiadają osobowości prawnej.

Z przepisu art. 17 ust. 1 pkt 9 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych - interpretowanego a contrario - jednoznacznie wynika, że skoro zdarzenie, polegające na wniesieniu przez osobę fizyczną wkładu do spółki osobowej, nie zostało w ogóle objęte tym przepisem, to nie skutkuje ono powstaniem przychodu do opodatkowania podatkiem dochodowym.

Wniesienie wkładu do spółki osobowej nie spowoduje również powstania u wnioskodawcy przychodu z tzw. innych źródeł. Do przychodów z innych źródeł, zgodnie z art. 20 ust. 1 ww. ustawy, zalicza się w szczególności: kwoty wypłacone po śmierci członka otwartego funduszu emerytałnego wskazanej przez niego osobie lub członkowi jego najbliższej rodziny, w rozumieniu przepisów o organizacji i funkcjonowaniu funduszy emerytalnych zasiłki pieniężne z ubezpieczenia społecznego, ałimenty z wyjątkiem ałimentów na rzecz dzieci, stypendia, dotacje (subwencje) inne niż wymienione w art. 14 ustawy, dopłaty, nagrody i inne nieodpłatne świadczenia, nie należące do przychodów określonych w art. 12-14 i art. 17 oraz przychody nieznajdujące pokrycia w ujawnionych źródłach.

Cytowany przepis art. 20 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych zawiera otwarty katalog przychodów; do kategorii tej mogą zostać zaliczone również inne (niż wymienione w tym przepisie) przychody, pod warunkiem jednak, że są objęte ogólną definicją przychodów, zawartą w art. 11 ust. 1 ww. ustawy.

Zgodnie z art. 11 ust. 1 przedmiotowej ustawy przychodami (z zastrzeżeniem art. 14 - 16, art. 17 ust. 1 pkt 6 i 9, art. 19 i art. 20 ust. 3), są otrzymane lub postawione do dyspozycji podatnika w roku kalendarzowym pieniądze i wartości pieniężne oraz wartość otrzymanych świadczeń w naturze i innych nieodpłatnych świadczeń.

Podatnik w zamian za wniesiony wkład do spółki osobowej staje się wspólnikiem spółki, nie otrzymuje on w zamian ani świadczenia pieniężnego, ani świadczenia w naturze, tym bardzie nie otrzymuje świadczenie nieodpłatnego. Powyższy zatem przepis nie dotyczy sytuacji wniesienia wkładu do spółki osobowej. Stanowisko takie potwierdził Minister Finansów w interpretacji z dnia 07 listopada 2007r. (znak: IBPB2/415-53/07/HS).

Interpretacja ta dotyczyła stanu faktycznego, gdzie wkładem do spółki jawnej były udziały w spółce z o.o. W uzasadnieniu wspomnianej interpretacji Minister Finansów stwierdził, że: ?wniesienie wkładu niepieniężnego w postaci udziałów w spółce z o.o. do spółki jawnej nie stanowi (...) źródła przychodu, o którym mowa w art. 17 ust. 1 pkt 9, ponieważ przepis ten odnosi się do wniesienia wkładu niepieniężnego do spółki posiadającej osobowość prawną, nie odnosi się natomiast do wkładu niepieniężnego wnoszonego do spółki osobowej (tj. spółki jawnej). (...) Tym samym wkład niepieniężny w momencie jego wniesienia do spółki jawnej nie rodzi u wspólnika wnoszącego wkład żadnych skutków podatkowych, gdyż wniesienie wkładu niepieniężnego do spółki osobowej nie stanowi źródła przychodów. wymienionego w ustawie o podatku dochodowym od osób fizycznych.'

Z powyższej interpretacji Ministra Finansów wynika wprost, że wniesienie wkładu niepieniężnego do spółki osobowej nie stanowi źródła przychodów w rozumieniu ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, a zatem nie skutkuje powstaniem obowiązku podatkowego dla wnioskodawcy.

Zdaniem wnioskodawcy powyższy pogląd znajduje potwierdzenie między innymi w następujących interpretacjach organów podatkowych:

  • Trzeciego Urzędu Skarbowego w Gdańsku z dnia 28 września 2007r. (znak: DF/415- 88923/07/PD),
  • Urzędu Skarbowego Warszawa - Ursynów z dnia 21 września 2007r. (znak: 143 8/DF2/415-73a/289/07/AZ),
  • Urzędu Skarbowego w Białobrzegach z dnia 18 września 2007r. (znak: 1402ND/005- 10-EP/2007),
  • Urzędu Skarbowego Warszawa - Targówek z dnia 27 czerwca 2007r. (znak: 1437/ZDD/6/MF/423/28/2007).
  • Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie z dnia 10 marca 2009r. (znak: IPPB1/415-1375/08- 4/EC),
  • Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie z dnia 13 maja 2009r. (znak: IPPB3/423-122/09- 2/MŚ),
  • Dyrektora Izby Skarbowej w Poznaniu - z dnia 22 kwietnia 2009r. (znak: ILPB3/423- 115/09-3/MM),
  • Dyrektora Izby Skarbowej w Bydgoszczy - z dnia 20 kwietnia 2009r. (znak: ITPB3/423-78/09/DK),
  • Dyrektora Izby Skarbowej w Poznaniu - z dnia 24 lutego 2009r. (znak: ILPB3/423- 798/08-2/MM),
  • Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie - z dnia 17 lutego 2009r. (znak: IPPB3/423- 1695/08-2/MS),
  • Dyrektora Izby Skarbowej w Bydgoszczy - z dnia 10 lutego 2009r. (znak: ITPB3/423-671 /08/DK),
  • Dyrektora Izby Skarbowej w Poznaniu - z dnia 20 stycznia 2009r. (znak: ILPB3/423- 697/08-2/HS),
  • Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie - z dnia 22 grudnia 2008r. (znak: IPPB3/423- 1527/08-2/MS),

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 10 ust. 1 pkt 8 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. j. Dz. U. z 2000 r., Nr 14, poz. 176 ze zm.) źródłami przychodów są odpłatne zbycie, z zastrzeżeniem ust. 2:

  1. nieruchomości lub ich części oraz udziału w nieruchomości,
  2. spółdzielczego własnościowego prawa do lokalu mieszkalnego lub użytkowego oraz prawa do domu jednorodzinnego w spółdzielni mieszkaniowej,
  3. prawa wieczystego użytkowania gruntów,
  4. innych rzeczy,

-jeżeli odpłatne zbycie nie następuje w wykonaniu działalności gospodarczej i zostało dokonane w przypadku odpłatnego zbycia nieruchomości i praw majątkowych określonych w lit. a)-c) - przed upływem pięciu lat, licząc od końca roku kalendarzowego, w którym nastąpiło nabycie lub wybudowanie, a innych rzeczy - przed upływem pół roku, licząc od końca miesiąca, w którym nastąpiło nabycie; w przypadku zamiany okresy te odnoszą się do każdej z osób dokonującej zamiany.

Jednak, w myśl art. 10 ust. 2 pkt 2, przepisów art. 10 ust. 1 pkt 8 nie stosuje się do odpłatnego zbycia w formie wniesienia wkładu niepieniężnego do spółki lub spółdzielni środków obrotowych, środków trwałych lub wartości niematerialnych i prawnych.

Z literalnego brzmienia ww. przepisu w sposób niebudzący wątpliwości wynika, iż wniesienie aportem przez osobę fizyczną nieruchomości niewykorzystywanych przez nią w działalności gospodarczej nieruchomości do spółki osobowej jest ?odpłatnym zbyciem? tej nieruchomości, jednakże z uwagi na brzmienie przytoczonego powyżej art. 10 ust. 2 pkt 2 ww. ustawy, nie stanowi ono (odpłatne zbycie) źródła przychodów z art. 10 ust. 1 pkt 8 lit. a) ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Z przedstawionego we wniosku zdarzenia przyszłego wynika, iż wnioskodawca zamierza wnieść do spółki osobowej na poczet wkładu nieruchomość, która nie są wykorzystywana w prowadzonej przez wnioskodawcę działalności gospodarczej.

Odnosząc powyższe do przedstawionego we wniosku zdarzenia należy stwierdzić, że planowane przez wnioskodawcę wniesienie nieruchomości aportem do spółki osobowej będzie stanowić jej odpłatne zbycie, jednakże z uwagi na wyłączenie zawarte w art. 10 ust. 2 pkt 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, nie będzie ono stanowiło źródła przychodu podlegającego opodatkowaniu podatkiem dochodowym.

Należy także zauważyć, iż rację ma wnioskodawca, że wniesienie wkładu niepieniężnego do spółki osobowej nie stanowi źródła przychodu, o którym mowa w art. 17 ust. 1 pkt 9 ww. ustawy, jakim są kapitały pieniężne, ponieważ przepis ten dotyczy wyłącznie wnoszenia wkładu niepieniężnego do spółek posiadających osobowość prawną, albo wkładów do spółdzielni. Nie ma natomiast zastosowania do wkładu niepieniężnego wnoszonego do spółki osobowej.

Zgodnie z wyżej cytowanym przepisem za przychody z kapitałów pieniężnych uważa się nominalną wartość udziałów (akcji) w spółce mającej osobowość prawną albo wkładów w spółdzielni objętych w zamian za wkład niepieniężny. W świetle powyższego przychód z kapitałów pieniężnych powstaje w związku z objęciem udziałów w spółce z ograniczoną odpowiedzialnością, akcji w spółce akcyjnej albo wkładów w spółdzielni w zamian za wkład niepieniężny. Niniejszy przepis nie dotyczy wniesienia wkładu do spółki osobowej.

Rację ma również wnioskodawca, iż w opisanym zdarzeniu przyszłym nie powstanie przychód z tzw. innych źródeł, do których zgodnie z art. 20 ust. 1 ww. ustawy zalicza się w szczególności kwoty wypłacone po śmierci członka otwartego funduszu emerytalnego wskazanej przez niego osobie lub członkowi jego najbliższej rodziny, w rozumieniu przepisów o organizacji i funkcjonowaniu funduszy emerytalnych zasiłki pieniężne z ubezpieczenia społecznego, alimenty z wyjątkiem alimentów na rzecz dzieci, stypendia, dotacje (subwencje) inne niż wymienione w art. 14 ustawy, dopłaty, nagrody i inne nieodpłatne świadczenia, nie należące do przychodów określonych w art. 12-14 i art. 17 oraz przychody nieznajdujące pokrycia w ujawnionych źródłach.

Wobec powyższego, należy stwierdzić, iż wniesienie przez wnioskodawcę nieruchomości niewykorzystywanej w prowadzonej przez wnioskodawcę działalności gospodarczej do spółki osobowej jako aportu rzeczowego w zamian za udział w zyskach spółki, nie skutkuje powstaniem przychodu podlegającego opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych.

Tym samym stanowisko wnioskodawcy należy uznać za prawidłowe.

Odnosząc się do powołanych interpretacji należy stwierdzić, że orzeczenia te zapadły w indywidualnych sprawach i w świetle art. 87 Konstytucji Rzeczypospolitej Polskiej nie są źródłem powszechnie obowiązującego prawa i tym samym nie mogą być wiążące dla organu wydającego przedmiotową interpretację.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Krakowie, ul. Rakowicka 10, 31-511 Kraków, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu ? do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi ? Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach ? art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.


Masz inne pytanie do prawnika?

Potrzebujesz pomocy prawnej?

Zapytaj prawnika