Sposób opodatkowania odsetek uzyskiwanych przez polskiego rezydenta w Republice Federalnej Niemiec.

Sposób opodatkowania odsetek uzyskiwanych przez polskiego rezydenta w Republice Federalnej Niemiec.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że Pana stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 28 stycznia 2010r. (data wpływu do tut. Biura 01 lutego 2010r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie opodatkowania przychodu z odsetek - jest prawidłowe.

Porady prawne

UZASADNIENIE

W dniu 02 lutego 2010r. wpłynął do tut. Biura ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie opodatkowania przychodu z odsetek.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

Wnioskodawca jest osobą fizyczną nieprowadzącą działalności gospodarczej. Mieszka i przebywa na stałe na Polsce. Wnioskodawca posiadał lokatę terminową w jednym z banków na terenie Niemiec. Przedmiotowa lokata została założona przez jego dziadka, a następnie przekazana jego rodzicom. W 1997r. ojciec wnioskodawcy rozdzielił środki pieniężne na 2 części, dla dwójki swoich dzieci. Lokata trwać miała 6 lat, z możliwością jej przedłużenia na kolejne 6 lat. W 2003r. wnioskodawca przedłużył lokatę o ww. okres. Termin jej rozwiązania przypadał na sierpień 2009r. Dochód z odsetek nie jest opodatkowany na terenie Niemiec, dlatego też, zgodnie z art. 30a ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, po przeliczeniu na złote według średniego kursu NBP, z daty postawienia odsetek do dyspozycji, wnioskodawca uregulował przedmiotową należność w wysokości 19% za 2006r., natomiast za 2007r. oraz 2008r. uregulował go składając zeznanie PIT-36.

W sierpniu 2009r. lokata została zlikwidowana i wszystkie zgromadzone środki wraz z odsetkami zostały pobrane przez wnioskodawcę.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Jaki oraz w jakiej wysokości podatek wnioskodawca powinien zapłacić likwidując lokatę oraz wybierając wszelkie środki pieniężne z odsetkami...

Zdaniem wnioskodawcy, zgodnie z art. 30a ust. 1 pkt 3 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, likwidując lokatę powinien uregulować wyłącznie 19% podatek od odsetek za 2009r. w corocznym zeznaniu podatkowym.

Zdaniem wnioskodawcy, pobrany wkład kapitałowy w wysokości 8 186,21 zł (8 399,81 zł -213,60 zł) nie podlega opodatkowaniu podatkiem dochodowym i od tej kwoty nie ma on obowiązku uiszczaniu żadnego podatku.

Biorąc pod uwagę faktu, iż lokata opiewała na 8 399, 81 Euro, w tym 213, 60 Euro odsetek za 2009r., wnioskodawca powinien uregulować wyłącznie podatek w wysokości 170, 45 zł na podstawie średniego kursu waluty NBP z dnia 12 sierpnia 2009r., będącego dniem likwidacji lokaty.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 3 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t.j. z 2000 r. Dz. U. Nr 14, poz. 176 ze zm.) osoby fizyczne, jeżeli mają miejsce zamieszkania na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, podlegają obowiązkowi podatkowemu od całości swoich dochodów (przychodów) bez względu na miejsce położenia źródeł przychodów (nieograniczony obowiązek podatkowy).

Stosownie do art. 4a ww. ustawy, powyższy przepis stosuje się z uwzględnieniem umów w sprawie unikania podwójnego opodatkowania, których stroną jest Rzeczpospolita Polska.

W myśl art. 9 ust. 1 ww. ustawy opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

Zgodnie z art. 10 ust. 1 pkt 7 ww. ustawy źródłami przychodów są kapitały pieniężne i prawa majątkowe, w tym odpłatne zbycie praw majątkowych innych niż wymienione w pkt lit. a)-c).

Stosownie do postanowień art. 11 ust. 1 tejże ustawy w brzmieniu obowiązującym w 2009r. - przychodami, z zastrzeżeniem art. 14-15, art. 17 ust. 1 pkt 6, 9 i 10 w zakresie realizacji praw wynikających z pochodnych instrumentów finansowych, art. 19 i art. 20 ust. 3, są otrzymane lub postawione do dyspozycji podatnika w roku kalendarzowym pieniądze i wartości pieniężne oraz wartość otrzymanych świadczeń w naturze i innych nieodpłatnych świadczeń.

W myśl art. 17 ust. 1 pkt 2 za przychody z kapitałów pieniężnych uważa się odsetki od wkładów oszczędnościowych i środków na rachunkach bankowych lub w innych formach oszczędzania, przechowywania lub inwestowania, z wyjątkiem środków pieniężnych związanych z wykonywaną działalnością gospodarczą.

Zgodnie z art. 30a ust. 1 pkt 3 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych od uzyskanych dochodów (przychodów) pobiera się 19% zryczałtowany podatek dochodowy, z zastrzeżeniem art. 52a, z odsetek lub innych przychodów od środków pieniężnych zgromadzonych na rachunku podatnika lub w innych formach oszczędzania, przechowywania lub inwestowania, prowadzonych przez podmiot uprawniony na podstawie odrębnych przepisów, z wyjątkiem środków pieniężnych związanych z wykonywaną działalnością gospodarczą.

Zryczałtowany podatek, o którym mowa w ust. 1 pkt 1-4 oraz pkt 6, 8 i 9, pobiera się bez pomniejszania przychodu o koszty uzyskania z zastrzeżeniem art. 24 ust. 5 pkt 1, 2 i 4 (art. 30a ust. 6 ww. ustawy w brzmieniu obowiązującym w 2009r.).

W stanie faktycznym przedstawionym we wniosku wnioskodawca uzyskał przychód w postaci odsetek przy likwidacji lokaty bankowej w banku z siedzibą w Republice Federalnej Niemiec, w którym prowadzony był jego rachunek.

Uwzględniając ww. okoliczności faktyczne stwierdzić należy, iż ww. przychody mieszczą się w dyspozycji art. 30a ust. 1 pkt 3 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Niezależnie jednak od powyższego przepis ten stosuje się z uwzględnieniem umów o unikaniu podwójnego opodatkowania, których stroną jest Polska. (art. 30a ust. 2 ww. ustawy). Jednakże zastosowanie stawki podatku wynikającej z właściwej umowy o unikaniu podwójnego opodatkowania lub niepobranie (niezapłacenie) podatku zgodnie z taką umową jest możliwe pod warunkiem udokumentowania dla celów podatkowych miejsca zamieszkania podatnika uzyskanym od niego certyfikatem rezydencji.

Na podstawie art. 30a ust. 9 ww. ustawy, podatnicy podlegający nieograniczonemu obowiązkowi podatkowemu, uzyskujący poza granicami Polski przychody (dochody) określone w ust. 1 pkt 1-5, od zryczałtowanego podatku obliczonego zgodnie z ust. 1, od tych przychodów (dochodów), odliczają kwotę równą podatkowi zapłaconemu za granicą, jednakże odliczenie to nie może przekroczyć kwoty podatku obliczonego przy zastosowaniu stawki 19%.

Na mocy art. 30a ust. 11 ww. ustawy kwoty zryczałtowanego podatku obliczonego od przychodów (dochodów), o których mowa w ust. 1 pkt 1-5, uzyskanych poza granicami Polski oraz kwoty podatku zapłaconego za granicą, o których mowa w ust. 9 i 10, podatnicy są obowiązani wykazać w zeznaniu podatkowym, o którym mowa w art. 45 ust. 1 lub ust. 1a.

Z wniosku wynika, iż wnioskodawca, osiągnął przychód z odsetek od wkładu oszczędnościowego w jednym z banków w Republice Federalnej Niemiec.

Z dniem 19 grudnia 2004r. weszła w życie podpisana dnia 14 maja 2003r. umowa międzynarodowa między Rzecząpospolitą Polską a Republiką Federalną Niemiec w sprawie unikania podwójnego opodatkowania w zakresie podatków od dochodu i od majątku podpisana w Berlinie dnia 14 maja 2003r. (Dz. U. z 2005r. Nr 12, poz. 90), mająca zastosowanie do dochodów uzyskanych od 1 stycznia 2005r.

W myśl art. 11 ust. 1 umowy między Rzecząpospolitą Polską a Republiką Federalną Niemiec w sprawie unikania podwójnego opodatkowania w zakresie podatków od dochodu i majątku odsetki, które powstają w Umawiającym się Państwie i wypłacane są osobie mającej miejsce zamieszkania lub siedzibę w drugim Umawiającym się Państwie, mogą być opodatkowane w tym drugim Państwie.

Jednakże odsetki, o których mowa w ustępie 1 niniejszego artykułu, mogą być opodatkowane w Umawiającym się Państwie, w którym powstają i zgodnie z ustawodawstwem tego Państwa, ale jeżeli odbiorca odsetek jest ich właścicielem, podatek w ten sposób ustalony nie może przekroczyć 5% brutto tych odsetek.

Przy czym należy zauważyć, że w przedmiotowej sprawie Umawiającym się Państwem,w którym powstają odsetki jest Republika Federalna Niemiec, natomiast Polska jest drugim Umawiającym się Państwem, gdyż to w Polsce wnioskodawca ma miejsce zamieszkania.

Z powyższego wynika, ze odsetki od wkładów mogą być opodatkowane zarówno w Polsce jak i w Republice Federalnej Niemiec. Należy podkreślić, że sformułowanie ?mogą być opodatkowane? nie oznacza, ze umowa pozostawia decyzję o tym czy opodatkowywać odsetki w drugim umawiającym się państwie, czy też nie - podatnikowi lub płatnikowi. Użyte w art. 11 ust. 1 powołanej umowy sformułowanie ?mogą być opodatkowane w tym drugim Państwie? oznacza, że odsetki będą zawsze opodatkowane w Polsce, o ile polskie ustawy podatkowe przewidują ich opodatkowanie. Z kolei ust. 2 tego artykułu ma zawsze zastosowanie, kiedy prawo Umawiającego się Państwa, przewiduje opodatkowanie odsetek. W umowie użyto bowiem sformułowania ?mogą być także opodatkowane w Umawiającym się Państwie, w którym powstają?, nie ustanowiono natomiast zapisu, że podlegają opodatkowaniu ?tylko w tym drugim Państwie?. Oznacza to, że odsetki mogą podlegać opodatkowaniu zarówno w Republice Federalnej Niemiec jak i w Polsce.

Aby uniknąć podwójnego opodatkowania należy zastosować art. 24 Umowy, zgodnie z którym w przypadku osoby mającej miejsce zamieszkania lub siedzibę w Polsce podwójnego opodatkowania unika się m.in. w przypadku przychodów, o których mowa w art. 11 Umowy w następujący sposób:

Jeżeli osoba mająca miejsce zamieszkania lub siedzibę w Polsce osiąga część dochodu, który zgodnie z postanowieniami artykułów 10, 11 i 12 może być opodatkowany w Republice Federalnej Niemiec, to Polska zezwoli na odliczenie od podatku dochodowego tej osoby kwoty równej podatkowi dochodowemu zapłaconemu w Republice Federalnej Niemiec. Jednakże takie potrącenie nie może przekroczyć tej części podatku, która została obliczona przed potrąceniem i która odpowiada tej części dochodu, która została osiągnięta w Republice Federalnej Niemiec. Określona powyżej metoda nazywana jest metodą proporcjonalnego odliczenia. Prawidłowa interpretacja przedstawionego stanu faktycznego winna uwzględniać fakt, iż odsetki te mogą być opodatkowane zarówno w Republice Federalnej Niemiec jak i w Polsce, przy czym w Polsce wnioskodawcy będzie przysługiwało prawo do odliczenia podatku zapłaconego w Republice Federalnej Niemiec.

Wyjaśnić należy, iż generalnie zgodnie z treścią art. 41 ust. 4 ustawy podatkowej, płatnicy, o których mowa w ust. 1, są obowiązani pobierać zryczałtowany podatek dochodowy od dokonywanych wypłat (świadczeń) lub stawianych do dyspozycji podatnika pieniędzy lub wartości pieniężnych z tytułów określonych w art. 29, art. 30 ust. 1 pkt 2, 4-5a oraz art. 30a ust. 1, z zastrzeżeniem ust. 5.

Natomiast jeżeli podatek nie został pobrany przez płatnika, co ma miejsce w opisanym stanie faktycznym, to zgodnie z art. 45 ust. 3b ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych wnioskodawca powinien wykazać w stosownym zeznaniu kwotę zryczałtowanego podatku od przychodów (dochodów), od których płatnik nie pobrał zryczałtowanego podatku. Oblicza się ją mnożąc kwotę przychodu (dochodu) przez odpowiednią dla uzyskanego przychodu (dochodu) stawkę zryczałtowanego podatku, czyli 19%.

W przedmiotowej sprawie zryczałtowany podatek dochodowy od przychodu osiągniętego za granicą z tytułu odsetek z lokaty bankowej można wykazać w zeznaniu podatkowym PIT-36.

Podsumowując: w zaistniałym stanie faktycznym wnioskodawca jest więc zobowiązany od otrzymanej kwoty odsetek obliczyć zryczałtowany podatek dochodowy w wysokości 19% (bez prawa do pomniejszenia kwoty odsetek o jakiekolwiek koszty uzyskania przychodu).

Odsetki są opodatkowane na etapie wypłaty w sposób wskazany w niniejszej interpretacji. Właściwym kursem do przeliczenia przychodu w walucie obcej jest średni kurs Euro ogłaszany przez Narodowy Bank Polski z dnia poprzedzającego dzień likwidacji, a nie z dnia likwidacji lokaty w dniu 12 sierpnia 2009r. Z art. 11 ust. 3 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych w brzmieniu obowiązującym w 2009r. wynika bowiem, iż przychody w walutach obcych przelicza się na złote według kursów z dnia otrzymania lub postawienia do dyspozycji podatnika, ogłaszanych przez bank, z którego usług korzystał podatnik, i mających zastosowanie przy kupnie walut. Jeżeli podatnik nie korzysta z usług banku, przychody przelicza się na złote według kursu średniego walut obcych z ostatniego dnia roboczego poprzedzającego dzień uzyskania przychodu, z zastrzeżeniem ust. 4.

Odrębną natomiast kwestią jest opodatkowanie kwoty głównej wkładu oszczędnościowego zlikwidowanego w 2009r. Organ potwierdza stanowisko wnioskodawcy, iż nie podlega ona podatkowi dochodowemu od osób fizycznych. Nie może natomiast potwierdzić stanowiska wnioskodawcy, iż nie ma obowiązku uiszczenia żadnego podatku. Wnioskodawca we wniosku podaje, iż kwotę tę rozdzielił jego ojciec, nie wspominając o sposobie jej przekazania wnioskodawcy. Jeżeli zatem była to darowizna, może ewentualnie podlegać podatkowi od spadków i darowizn (t. j. Dz. U. z 2009r. Nr 93, poz. 768 ze zm.). Jednakże mając na uwadze, iż wnioskodawca w części D.2 wniosku ORD-IN jako rodzaj sprawy zaznaczył ?podatek dochodowy od osób fizycznych?, a w części D.3 wskazał art. 30a ust. 1 pkt 3 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych jako przepis prawa podatkowego będący przedmiotem interpretacji, niniejsza interpretacja, zgodnie z wolą wnioskodawcy została wydana wyłącznie w powyższym zakresie.

Jednocześnie wskazać należy, iż Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów zgodnie z art. 14b § 1 ww. Ordynacji podatkowej upoważniony jest wyłącznie do wydawania pisemnych interpretacji przepisów prawa podatkowego. Oznacza to, że Organ nie posiada kompetencji do wyliczenia wysokości zobowiązania podatkowego (w tym również podstawy opodatkowania), stąd też nie jest uprawniony do potwierdzenia prawidłowości kwot wskazanych we wniosku czy też podanie innych podstaw opodatkowania podatkiem dochodowych od osób fizycznych oraz samego podatku.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego Gliwicach, ul. Prymasa Stefana Wyszyńskiego 2, 44-101 po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu ? do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi ? Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach ? art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.


Masz inne pytanie do prawnika?

Potrzebujesz pomocy prawnej?

Zapytaj prawnika