1. Czy w przypadku zamiany opisanej działki rolnej na inną działkę rolną, wnioskodawczyni utraci (...)

1. Czy w przypadku zamiany opisanej działki rolnej na inną działkę rolną, wnioskodawczyni utraci zwolnienie od całej darowizny otrzymanej w 2007r., utraci zwolnienie od powyższych zamienionych 26 arów, czy też nie utraci zwolnienia?
2. Czy od zamienionej działki rolnej, która będzie wchodziła w skład gospodarstwa rolnego wnioskodawczyni będzie musiała zapłacić podatek dochodowy?
3. Czy obowiązek zapłaty podatku dochodowego będzie także istniał w przypadku sprzedaży, czy też wystąpi różnica w przypadku zamiany lub sprzedaży?
4. Czy po ewentualnej zamianie wnioskodawczyni musi zgłosić do urzędu skarbowego fakt zamiany, na jakim druku i w jakim czasie?

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że Pani stanowisko Pani przedstawione we wniosku z dnia 02 grudnia 2009r. (data wpływu do tut. Biura 04 grudnia 2010r.), uzupełnionym w dniu 05 lutego 2010r. o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w części dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie:

  • opodatkowania podatkiem dochodowym nabycia gospodarstwa rolnego w drodze darowizny w przypadku zamiany działek - jest prawidłowe,
  • opodatkowania odpłatnego zbycia działki stanowiącej część gospodarstwa rolnego w drodze zawarcia umowy zamiany - jest nieprawidłowe,
  • określenia, czy sprzedaż i zamiana działki rolnej na gruncie podatku dochodowego są traktowane w ten sam sposób - jest nieprawidłowe,
  • obowiązku zgłoszenia zbycia nieruchomości rolnej w drodze zamiany w urzędzie skarbowym - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 04 grudnia 2009r. do tut. Biura wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej m.in. podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie opodatkowania podatkiem dochodowym nabycia gospodarstwa rolnego w drodze darowizny w przypadku zamiany działek, opodatkowania odpłatnego zbycia działki stanowiącej część gospodarstwa rolnego w drodze zawarcia umowy zamiany, określenia, czy sprzedaż i zamiana działki rolnej na gruncie podatku dochodowego są traktowane w ten sam sposób oraz obowiązku zgłoszenia zbycia nieruchomości rolnej w drodze zamiany w urzędzie skarbowym.

W związku z brakami formalnymi, pismem z dnia 28 stycznia 2010r. Znak: IBPB II/2/415-1208/09/NG; IBPB1/436-316/09/MCZ wezwano do uzupełnienia wniosku. Uzupełnienia dokonano w dniu 05 lutego 2010r.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.

W lipcu 2007r. wnioskodawczyni wraz z mężem otrzymała od rodziców darowiznę: budynek mieszkalny oraz nieruchomość rolno-leśną 3 hektary, z czego 2 hektary stanowi gospodarstwo rolne w rozumieniu przepisów ustawy o podatku rolnym, które wraz z mężem wnioskodawczyni prowadziła. Wnioskodawczyni wraz z mężem spełnia wymogi prowadzenia gospodarstwa rolnego, gdyż jej mąż posiada wykształcenie rolnicze.

Darowizna gospodarstwa rolnego na rzecz męża (zięcia) zwolniona jest od podatku, na podstawie art. 4 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 28 lipca 1983r. o podatku od spadków i darowizn. Darowizna na rzecz wnioskodawczyni zwolniona jest z podatku na podstawie art. 4a ust. 1, ust. 4 pkt 2 ww. ustawy.

W akcie notarialnym został ujęty zapis, iż wraz z mężem wnioskodawczyni będzie prowadzić gospodarstwo rolne przez okres co najmniej 5 lat od dnia nabycia, oraz że będą zamieszkiwali w darowanym budynku przez okres co najmniej 5 lat. Była to pierwsza darowizna dokonana przez rodziców wnioskodawczyni w ciągu ostatnich 5 lat.

Wyżej opisana darowizna jest zwolniona od podatku pod warunkiem, że przez okres co najmniej 5 lat od otrzymanej darowizny będą zamieszkiwać w darowanym domu oraz przez co najmniej 5 lat będą prowadzić gospodarstwo rolne.

Wnioskodawczyni zamierza 26 arów, tj. jedną działkę rolną z darowanego gospodarstwa rolnego w 2007r. zamienić w najbliższym czasie (np. pierwszych miesiącach 2010r.), tj. przed upływem 5 lat od otrzymanej darowizny na 65 arową działkę rolną wchodzącą w skład gospodarstwa rolnego (osoba z która wnioskodawczyni chce zamienić działki rolne również prowadzi gospodarstwo rolne). Zamieniona działka rolna, która wejdzie w skład gospodarstwa rolnego nie zmieni charakteru rolnego. Tym samym powyższa działka otrzymana w wyniku planowanej zamiany zwiększy posiadane gospodarstwo o 39 arów, nadal będzie gospodarstwem rolnym prowadzonym przez wnioskodawczynię i jej męża i nie straci charakteru rolnego.

Wnioskodawczyni szacuje wartość zamienianych działek rolnych na ok. 5 000 zł.

W związku z powyższym zadano następujące pytania.

  1. Czy w przypadku zamiany opisanej działki rolnej na inną działkę rolną, wnioskodawczyni utraci zwolnienie od całej darowizny otrzymanej w 2007r., utraci zwolnienie od powyższych zamienionych 26 arów, czy też nie utraci zwolnienia...
  2. Czy od zamienionej działki rolnej, która będzie wchodziła w skład gospodarstwa rolnego wnioskodawczyni będzie musiała zapłacić podatek dochodowy...
  3. Czy obowiązek zapłaty podatku dochodowego będzie także istniał w przypadku sprzedaży, czy też wystąpi różnica w przypadku zamiany lub sprzedaży...
  4. Czy po ewentualnej zamianie wnioskodawczyni musi zgłosić do urzędu skarbowego fakt zamiany, na jakim druku i w jakim czasie...

Zdaniem wnioskodawczyni:

Ad. 1. Uważa, że nie utraci zwolnienia od otrzymanej darowizny i nie będzie musiała płacić podatku dochodowego, gdyż nadal posiada i prowadzi gospodarstwo rolne.

Ad. 2. Uważa, że od zamienionej działki nie wystąpi podatek dochodowy, gdyż zamieniona działka wejdzie w skład gospodarstwa rolnego, które prowadzi, działka ma charakter rolny i nie zmieni charakteru rolnego, to też zgodnie z art. 21 ust. 1 pkt 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych jest zwolniona z opodatkowania.

Ad. 3. Uważa, iż zamiana jest równoznaczna ze sprzedażą, co oznacza, że zarówno w przypadku zamiany jak i sprzedaży opisanej działki nie wystąpi podatek dochodowy od zamiany ani od sprzedaży.

Ad. 4. Uważa, że po ewentualnej zamianie nie musi zgłaszać tego faktu do urzędu.

Na tle przedstawionego zdarzenia przyszłego stwierdzam, co następuje.

Niniejsza interpretacja zawiera ocenę stanowiska wnioskodawczyni wyłącznie w części dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych. Ocena stanowiska w zakresie podatku od spadku i darowizn została zawarta w odrębnej interpretacji.

Zgodnie z art. 10 ust. 1 pkt 8 lit. a)-c) ustawy z dnia 26 lipca 1991r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. j. Dz. U. z 2000r. Nr 14, poz. 176 ze zm.) źródłem przychodu jest odpłatne zbycie, z zastrzeżeniem ust. 2 m.in.:

  1. nieruchomości lub ich części oraz udziału w nieruchomości,
  2. spółdzielczego własnościowego prawa do lokalu mieszkalnego lub użytkowego oraz prawa do domu jednorodzinnego w spółdzielni mieszkaniowej,
  3. prawa wieczystego użytkowania gruntów,

-jeżeli odpłatne zbycie nie następuje w wykonaniu działalności gospodarczej i zostało dokonane przed upływem pięciu lat, licząc od końca roku kalendarzowego, w którym nastąpiło nabycie lub wybudowanie, w przypadku zamiany okresy te odnoszą się do każdej z osób dokonującej zamiany.

Mając na uwadze brzmienie powyższego przepisu należy stwierdzić, że w rozumieniu art. 10 ust. 1 pkt 8 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych źródłem przychodów jest wyłącznie odpłatne zbycie, tym samym na gruncie podatku dochodowego fakt ewentualnej zamiany przez wnioskodawczynię działki stanowiącej część gospodarstwa rolnego, w żaden sposób nie wpływa na sytuację podatkową wnioskodawczyni co do pozostałej części gospodarstwa rolnego. Albowiem w przedmiotowym podatku źródłem opodatkowania jest odpłatne zbycie, natomiast nabycie gospodarstwa rolnego w drodze darowizny nie jest odpłatnym zbyciem nieruchomości i nie jest źródłem przychodu w rozumieniu ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Tym samym stanowisko wnioskodawczyni w zakresie pytania pierwszego, tj. iż w sytuacji zamiany działki nie będzie musiała płacić podatku dochodowego z tytułu nabycia gospodarstwa rolnego w drodze darowizny, należy uznać za prawidłowe.

Cytowane w przepisie art. 10 ust. 1 pkt 8 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych ?odpłatne zbycie? oznacza przeniesienie prawa własności lub innych praw majątkowych w zamian za korzyść majątkową. Aby dana czynność miała charakter odpłatnej nie musi jej jednak towarzyszyć świadczenie pieniężne i przepływ gotówkowy. Forma bezpośredniej wymiany towarów, jaką jest uregulowana w art. 603 ustawy z dnia 23 kwietnia 1964r. Kodeks cywilny (Dz. U. Nr 16, poz. 93 ze zm.) umowa zamiany, w wyniku której każda ze stron zobowiązuje się przenieść na drugą stronę własność rzeczy w zamian za zobowiązanie się do przeniesienia własności innej rzeczy, również stanowi odpłatne zbycie rzeczy. Ekwiwalentem w tym wypadku jest inna rzecz, a nie wartości pieniężne. Innym argumentem przemawiającym za tym, iż umowa zamiany jest odpłatną czynnością prawną jest art. 604 Kodeksu cywilnego, w którym ustawodawca do umowy zamiany nakazuje stosować przepisy dotyczące sprzedaży. Natomiast zgodnie z art. 535 kodeksu cywilnego przez umowę sprzedaży sprzedawca zobowiązuje się przenieść na kupującego własność rzeczy i wydać mu rzecz, a kupujący zobowiązuje się rzecz odebrać i zapłacić sprzedawcy cenę. Co prawda obie umowy są podobne o czym świadczy fakt, iż ustawodawca zgodnie z art. 604 Kodeksu cywilnego, do umowy zamiany nakazuje stosować przepisy dotyczące sprzedaży. Z kolei zgodnie z art. 155 § 1 Kodeksu cywilnego, zarówno umowa sprzedaży jak i umowa zamiany rzeczy co do tożsamości oznaczonej przenosi własność na nabywcę. Zasadnicza różnica między umową sprzedaży a umową zamiany polega na tym, że w umowie zamiany nie występuje świadczenie pieniężne. Zamiana jest więc umową o podobnym charakterze co sprzedaż. Fakt ten ukazuje liczne podobieństwa między wskazanymi umowami, ograniczając różnicę między nimi jedynie do formy zapłaty, którą w przypadku umowy sprzedaży stanowi wartość pieniężną, a w przypadku umowy zamiany ? inna rzecz. Niemniej jednak nie ulega wątpliwości , iż umowa sprzedaży i umowa zamiany są to odmienne umowy uregulowane w kodeksie cywilnym

Wobec powyższego, zamiana nieruchomości lub ich części oraz udziału w nieruchomości stanowi źródło przychodu podlegające opodatkowaniu, jeżeli zamiana ma miejsce przed upływem 5 lat, licząc od końca roku kalendarzowego, w którym nastąpiło nabycie lub wybudowanie. Jeżeli natomiast zamiana nieruchomości lub ich części oraz udziału w nieruchomości następuje po upływie tego okresu, przychód z zamiany nie podlega w ogóle opodatkowaniu podatkiem dochodowym.

Ustawą z dnia 16 listopada 2006r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych oraz zmianie niektórych innych ustaw (Dz. U. Nr 217, poz. 1588) zmieniono m.in. zasady opodatkowania przychodów z odpłatnego zbycia nieruchomości i praw określonych w art. 10 ust. 1 pkt 8 lit. a)-c) ww. ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Nowe zasady opodatkowania, zgodnie z art. 7 ust. 1 ustawy zmieniającej, miały jednak zastosowanie do dochodów uzyskanych ze zbycia nieruchomości i praw nabytych po 01 stycznia 2007r.

Ustawą z dnia 06 listopada 2008r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych oraz o zmianie niektórych innych ustaw (Dz. U. z 2008r. Nr 209, poz. 1316) ponownie zmieniono zasady opodatkowania przychodów z odpłatnego zbycia nieruchomości i praw określonych w art. 10 ust. 1 pkt 8 lit. a)-c) ww. ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Zgodnie z art. 8 ust. 1 tej ustawy, do przychodu (dochodu) z odpłatnego zbycia nieruchomości i praw określonych w art. 10 ust. 1 pkt 8 lit. a)-c) ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych nabytych lub wybudowanych (oddanych do użytkowania) w okresie od dnia 1 stycznia 2007r. do dnia 31 grudnia 2008r., stosuje się zasady określone w ustawie o podatku dochodowym od osób fizycznych w brzmieniu obowiązującym do dnia 31 grudnia 2008r.

Z przedstawionego we wniosku zdarzenia wynika, że wnioskodawczyni wraz z mężem nabyła w 2007r. w drodze darowizny gospodarstwo rolne. Tym samym, do zamiany działki stanowiącej część gospodarstwa rolnego nabytego w drodze darowizny będą miały zastosowanie przepisy w brzmieniu obowiązującym na dzień 31 grudnia 2008r.

I tak w myśl art. 30e ust. 1 i 4 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, w brzmieniu obowiązującym od 01 stycznia 2007r. od dochodu z odpłatnego zbycia nieruchomości i praw określonych w art. 10 ust. 1 pkt 8 lit. a)-c) podatek dochodowy wynosi 19% podstawy obliczenia podatku i płatny jest w terminie złożenia zeznania za rok podatkowy, w którym nastąpiło odpłatne zbycie.

Podstawą obliczenia podatku, jest dochód stanowiący różnicę pomiędzy przychodem z odpłatnego zbycia nieruchomości lub praw określonym zgodnie z art. 19, a kosztami ustalonymi zgodnie z art. 22 ust. 6c i 6d, powiększoną o sumę odpisów amortyzacyjnych, o których mowa w art. 22h ust. 1 pkt 1, dokonanych od zbywanych nieruchomości lub praw. W przypadku odpłatnego zbycia w drodze zamiany nieruchomości lub praw określonych w art. 10 ust. 1 pkt 8 lit. a)-c) dochód ustala się u każdej ze stron umowy i dochodu tego nie łączy się z dochodami (przychodami) z innych źródeł.

Z kolei zgodnie z art. 19 ust. 2 ww. ustawy, przychodem z odpłatnego zbycia w drodze zamiany nieruchomości lub praw majątkowych, a także innych rzeczy, o których mowa w art. 10 ust. 1 pkt 8, u każdej ze stron umowy przenoszącej własność jest wartość nieruchomości, rzeczy lub prawa zbywanego w drodze zamiany, pomniejszona o koszty odpłatnego zbycia. Przepis ust. 1, 3 i 4 stosuje się odpowiednio.

Stosownie natomiast do art. 22 ust. 6d tej ustawy, za koszty uzyskania przychodu z tytułu odpłatnego zbycia, o którym mowa w art. 10 ust. 1 pkt 8 lit. a)-c), nabytych w drodze spadku, darowizny lub w inny nieodpłatny sposób, uważa się udokumentowane nakłady, które zwiększyły wartość rzeczy i praw majątkowych, poczynione w czasie ich posiadania oraz kwotę zapłaconego podatku od spadków i darowizn w takiej części, w jakiej wartość zbywanej rzeczy lub prawa przyjęta do opodatkowania podatkiem od spadków i darowizn odpowiada łącznej wartości rzeczy i praw majątkowych przyjętej do opodatkowania podatkiem od spadków i darowizn. Wysokość ww. nakładów, stosownie do art. 22 ust. 6e, ustala się na podstawie faktur VAT w rozumieniu przepisów o podatku od towarów i usług oraz dokumentów stwierdzających poniesienie opłat administracyjnych.

Z kolei w przypadku zawarcia umowy sprzedaży, należy zauważyć, iż zgodnie z art. 19 ust. 1 ww. ustawy przychodem z odpłatnego zbycia nieruchomości lub praw majątkowych oraz innych rzeczy, o których mowa w art. 10 ust. 1 pkt 8, jest ich wartość wyrażona w cenie określonej w umowie, pomniejszona o koszty odpłatnego zbycia. Jeżeli jednak cena, bez uzasadnionej przyczyny, znacznie odbiega od wartości rynkowej tych rzeczy lub praw, przychód ten określa organ podatkowy lub organ kontroli skarbowej w wysokości wartości rynkowej.

Koszty uzyskania przychodu z tytułu odpłatnego zbycia, o którym mowa w art. 10 ust. 1 pkt 8 lit. a)-c), nabytych w drodze spadku, darowizny lub w inny nieodpłatny sposób, uważa się udokumentowane nakłady, które zwiększyły wartość rzeczy i praw majątkowych, poczynione w czasie ich posiadania oraz kwotę zapłaconego podatku od spadków i darowizn w takiej części, w jakiej wartość zbywanej rzeczy lub prawa przyjęta do opodatkowania podatkiem od spadków i darowizn odpowiada łącznej wartości rzeczy i praw majątkowych przyjętej do opodatkowania podatkiem od spadków i darowizn (art. 22 ust. 6d ustawy).

Wysokość tych nakładów, ustala się na podstawie faktur VAT w rozumieniu przepisów o podatku od towarów i usług oraz dokumentów stwierdzających poniesienie opłat administracyjnych (art. 22 ust. 6e ww. ustawy).

W świetle powyższego należy stwierdzić, że zbycie działki stanowiącej część gospodarstwa rolnego nabytego w 2007r. podlega opodatkowaniu 19% podatkiem dochodowym.

Jednakże przepis art. 21 ust. 1 pkt 28 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych w brzmieniu na dzień 31 grudnia 2008r., zwalnia od podatku dochodowego przychody uzyskane z tytułu sprzedaży całości lub części nieruchomości wchodzących w skład gospodarstwa rolnego. Zwolnienie to nie dotyczy jednak przychodu uzyskanego ze sprzedaży gruntów, które w związku z tą sprzedażą utraciły charakter rolny lub leśny.

Należy jeszcze raz powtórzyć, że umowa zamiany oraz umowa sprzedaży na gruncie przepisów Kodeksu cywilnego są dwoma rodzajami umowy uregulowanymi w kodeksie cywilnym, które wywołują takie same skutki prawne, mianowicie w wyniku zawarcia ww. umów dochodzi do przeniesienia własności rzeczy.

Także opierając się na wykładni językowej ww. przepisu art. 21 ust. 1 pkt 28 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, a w szczególności na zawartym ww. przepisie zwrocie ?(?)przychody uzyskane z tytułu sprzedaży całości lub części (? )? należy stwierdzić, że przedmiotowemu zwolnieniu podlega zbycie gospodarstwa rolnego lub części gospodarstwa rolnego w drodze zawarcia umowy sprzedaży. Powyższe stwierdzenie prowadzi do wniosku, iż przedmiotowe zwolnienie nie dotyczy zbycia gospodarstwa rolnego lub jego części w drodze zamiany. Za taką interpretacją przedmiotowego zwolnienia przemawia także jego wykładnia systemowa. Należy bowiem zauważyć, że w art. 10 ust. 1 pkt 8 lit. a) ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawodawca wskazuje, iż źródłem przychodów podlegającym opodatkowaniu jest odpłatne zbycie nieruchomości lub ich części oraz udziału w nieruchomości. Oznacza to, iż w powyższym stwierdzeniu zawiera się zarówno odpłatne zbycie w drodze zawarcia umowy sprzedaży, jak i odpłatne zbycie w drodze zawarcia umowy zamiany. Natomiast w przedmiotowym zwolnieniu zawartym w art. 21 ust. 1 pkt 28 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawodawca wprost wskazuje iż z opodatkowania zwalnia się przychody uzyskane z tytułu sprzedaży całości albo części nieruchomości wchodzących w skład gospodarstwa rolnego, z tym jednak zastrzeżeniem, iż powyższe zwolnienie nie dotyczy przychodu uzyskanego ze sprzedaży gruntów, które w związku z tą sprzedażą utraciły charakter rolny lub leśny. Innymi słowy fakt, iż w przedmiotowej sprawie zbycie działki nastąpi w drodze zawarcia umowy zamiany skutkuje tym, że wnioskodawczyni nie będzie przysługiwało zwolnienie zawarte w art. 21 ust. 1 pkt 28 ww. ustawy, niezależnie od tego czy wnioskodawczyni spełnia pozostałe warunki określone w przedmiotowym zwolnieniu.

Mając powyższe na uwadze, odnośnie odpowiedzi na pytanie drugie przedstawione we wniosku, należy zauważyć, że odpłatne zbycie działki rolnej wchodzącej w skład gospodarstwa rolnego w drodze zawarcia umowy zamiany, jeżeli zamiana działki nastąpi przed upływem 5 lat pięciu lat, licząc od końca roku kalendarzowego, w którym nastąpiło jej nabycie, będzie stanowić przychód ze źródła, o którym mowa w art. 10 ust. 1 pkt 8 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, który nie korzysta ze zwolnienia określonego w art. 21 ust. 1 pkt 28 ww. ustawy, tym samym stanowisko wnioskodawczyni w zakresie pytania drugiego należy uznać za nieprawidłowe.

Odnośnie odpowiedzi na pytanie trzecie zawarte we wniosku należy zauważyć, jak już wskazał wyżej organ, iż zarówno umowa sprzedaży jak i umowa zamiany działki stanowiącej część gospodarstwa rolnego stanowi odpłatne zbycie nieruchomości w rozumieniu art. 10 ust. 1 pkt 8 lit. a) ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, jednakże wbrew twierdzeniu wnioskodawczyni, zwolnienie określone w art. 21 ust. 1 pkt 28 ww. ustawy odnosi się tylko do odpłatnego zbycia w drodze zawarcia umowy sprzedaży, nie dotyczy natomiast zbycia nieruchomości w drodze zawarcia umowy zamiany.

Zatem należy stwierdzić iż w przypadku zbycia przedmiotowej działki w drodze zawarcia umowy zamiany wnioskodawczyni przedmiotowe zwolnienie nie będzie przysługiwało, natomiast w przypadku gdy wnioskodawczyni dokona odpłatnego zbycia przedmiotowej działki w drodze sprzedaży, przy spełnieniu określonych warunków zawarte w art. 21 ust. 1 pkt 28 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych zwolnienie może wnioskodawczyni przysługiwać, przy spełnieniu warunków w nim przewidzianych.

Cytowany przepis art. 21 ust. 1 pkt 28 ww. ustawy w brzmieniu na dzień 31 grudnia 2008r., zwalnia od podatku dochodowego przychody uzyskane z tytułu sprzedaży całości lub części nieruchomości wchodzących w skład gospodarstwa rolnego. Zwolnienie to nie dotyczy jednak przychodu uzyskanego ze sprzedaży gruntów, które w związku z tą sprzedażą utraciły charakter rolny lub leśny

Ilekroć w ustawie o podatku dochodowym od osób fizycznych jest mowa o gospodarstwie rolnym oznacza to gospodarstwo rolne w rozumieniu przepisów ustawy o podatku rolnym.

W myśl art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 15 listopada 1984r. o podatku rolnym (t. j. Dz. U. z 2006r. Nr 136, poz. 969 ze zm.) za gospodarstwo rolne uważa się obszar gruntów, sklasyfikowanych w ewidencji gruntów i budynków jako użytki rolne lub jako grunty zadrzewione i zakrzewione na użytkach rolnych, z wyjątkiem gruntów zajętych na prowadzenie działalności gospodarczej innej niż działalność rolnicza, o łącznej powierzchni przekraczającej 1 ha lub 1 ha przeliczeniowy, stanowiących własność lub znajdujących się w posiadaniu osoby fizycznej, osoby prawnej albo jednostki organizacyjnej, w tym spółki, nieposiadającej osobowości prawnej.

Z powyższego jednoznacznie wynika, iż zwolnienie od podatku dochodowego przychodów ze sprzedaży gruntów wchodzących w skład gospodarstwa rolnego uwarunkowane jest następującymi przesłankami:

  • grunty muszą być zakwalifikowane jako użytki rolne,
  • muszą stanowić gospodarstwo rolne (tj. będące własnością osoby fizycznej obszar gruntów o łącznej powierzchni co najmniej 1 ha) lub jego część składową,
  • grunty nie mogą utracić wskutek sprzedaży rolnego charakteru. Utrata charakteru rolnego lub leśnego gruntu następuje przez wyłączenie tych gruntów z produkcji rolnej lub leśnej polegające na faktycznym przekształceniu sposobu ich użytkowania łączącym się ze zmianą ich dotychczasowego przeznaczenia.

Zatem jeżeli wnioskodawczyni dokona odpłatnego zbycia przedmiotowej działki w drodze umowy sprzedaży oraz zostaną spełnione powyższe przesłanki łącznie, to wnioskodawczyni będzie mogła skorzystać z przedmiotowego zwolnienia określonego w art. 21 ust. 1 pkt 28 ww. ustawy. Natomiast w przypadku zbycia przedmiotowej działki w drodze zawarcia umowy zamiany, nawet w przypadku spełnienia wszystkich warunków zawartych w art. 21 ust. 1 pkt 28 ww. ustawy, wnioskodawczyni nie będzie mogła skorzystać z przedmiotowego zwolnienia. Tym samym stanowisko wnioskodawczyni w zakresie pyt. 3 należy uznać za nieprawidłowe.

Odnośnie odpowiedzi na pytanie czwarte zawarte we wniosku, należy zauważyć, że w przypadku zawarcia umowy zamiany działki stanowiącej część gospodarstwa rolnego, powyższa czynność stanowi odpłatne zbycie w rozumieniu art. 10 ust. 1 pkt 8 lit. a) ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych i podlega opodatkowaniu zgodnie z zasadami określonymi w art. 30e przedmiotowej ustawy w brzmieniu obowiązującym na dzień 31 grudnia 2008r.

W myśl art. 30e ust. 4 ww. ustawy, podatek z tytułu zbycia nieruchomości jest płatny w terminie złożenia zeznania, o którym mowa w art. 45, za rok podatkowy, w którym nastąpiło odpłatne zbycie.

Natomiast zgodnie z art. 45 ust. 1 ww. ustawy podatnicy są obowiązani składać urzędom skarbowym zeznanie, według ustalonego wzoru, o wysokości osiągniętego dochodu (poniesionej straty) w roku podatkowym, w terminie do dnia 30 kwietnia roku następującego po roku podatkowym, z zastrzeżeniem ust. 7 i 8.

Mając powyższe na uwadze należy stwierdzić, że w przypadku dokonania przez wnioskodawczynię odpłatnego zbycia przedmiotowej działki w drodze zawarcia umowy zamiany, wnioskodawczyni nie ma obowiązku zgłoszenia powyższego faktu do urzędu skarbowego w specjalnym trybie. Jednakże winna w zeznaniu rocznym za rok w którym nastąpi ewentualne zbycie (tj. w PIT-36), w terminie do 30 kwietnia roku następującego po roku podatkowym w którym dokonała zamiany działki, zawrzeć informację o przychodach, kosztach i dochodzie (stracie) ze zbycia w drodze zamiany nieruchomości gruntowej oraz w tymże terminie złożenia zeznania wpłacić należny podatek z tytułu zbycia nieruchomości. Tym samym stanowisko wnioskodawczyni, w zakresie pytania 4 należy uznać za nieprawidłowe.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez wnioskodawczynię i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Niniejsza interpretacja została wydana dla wnioskodawczyni w jej indywidualnej sprawie, zgodnie z dyspozycją art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej. Mąż wnioskodawczyni chcąc uzyskać interpretację indywidualną winien wystąpić z odrębnym wnioskiem i uiścić stosowną opłatę.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gliwicach, ul. Prymasa S. Wyszyńskiego 2, 44-100 Gliwice, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu ? do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi ? Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach ? art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.


Masz inne pytanie do prawnika?

Potrzebujesz pomocy prawnej?

Zapytaj prawnika