Opodatkowanie sprzedaży nieruchomości. sygn: IBPBII/2/415-1223/09/HS

Opodatkowanie sprzedaży nieruchomości.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że Pana stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 05 grudnia 2009r. (data wpływu do tut. Biura 10 grudnia 2009r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w części dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych zakresie opodatkowania sprzedaży nieruchomości (pytanie oznaczone we wniosku Nr 1) - jest prawidłowe.

Porady prawne

UZASADNIENIE

W dniu 10 grudnia 2009r. wpłynął do tut. Biura ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej m.in. podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie opodatkowania sprzedaży nieruchomości.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.

Wnioskodawca od 16 lutego 1993r. prowadził działalność gospodarczą, wspólnie ze swoim wspólnikiem w formie spółki cywilnej jako Przedsiębiorstwo Z.

W czasie istnienia spółki nabyli grunt stanowiący własność wnioskodawcy i jego wspólnika. Spółka została rozwiązana i zakończyła działalność 31 marca 2001r.

Na podstawie aktu notarialnego z dnia 20 kwietnia 2004r. dotyczącego umowy zniesienia współwłasności, wnioskodawca stał się właścicielem działek niezabudowanych wymienionych w § 3 aktu notarialnego. Równocześnie w akcie notarialnym wnioskodawca oświadczył, że powyższe działki gruntu i udział w działce gruntu nabył na cele prowadzonej działalności gospodarczej pod nazwą Przedsiębiorstwo B. Zakupionych działek wnioskodawca nigdy nie wprowadził do ewidencji środków trwałych firmy ani nigdy nie wykorzystywał ich dla celów prowadzonej przez siebie działalności gospodarczej, nie uzyskiwał również dochodu z najmu tych działek.

Celem ich nabycia nie była dalsza odsprzedaż a jedynie zaspokojenie potrzeb własnych. Obecnie pojawiła się możliwość sprzedaży gruntu (części działek) którego wnioskodawca jest właścicielem na rzecz osoby fizycznej prowadzącej działalność gospodarczą w zakresie usług transportowych, grunt przeznaczony będzie na bazę transportową. Transakcja byłaby dokonana po dniu 01 stycznia 2010r., czyli po upływie 5 lat od końca roku, w którym wnioskodawca stał się właścicielem gruntu.

W związku z powyższym zadano m.in. następujące pytanie:

Czy sprzedaż gruntu po upływie 5 lat od końca roku, w którym wnioskodawca dokonał jego nabycia, będzie zwolniona od podatku dochodowego od osób fizycznych...

(pytanie oznaczone we wniosku Nr 1)

Zdaniem wnioskodawcy, ponieważ zbycie gruntu jako majątku osobistego, nastąpi po upływie 5 lat od końca roku w którym grunt stał się jego własnością, sprzedaż ta nie będzie obciążona podatkiem dochodowym od osób fizycznych.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Niniejsza interpretacja zawiera ocenę stanowiska w zakresie dotyczącym podatku dochodowego od osób fizycznych. W zakresie podatku od towarów i usług zostanie wydane odrębne rozstrzygnięcie.

Zgodnie z art. 10 ust. 1 pkt 8 lit. a) ustawy z dnia 26 lipca 1991r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t.j. Dz. U. z 2000r. Nr 14 poz. 176 ze zm.) podlegającym opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych jednym ze źródeł przychodów jest odpłatne zbycie nieruchomości lub ich części oraz udziału w nieruchomości, jeżeli odpłatne zbycie nie następuje w wykonaniu działalności gospodarczej i zostało dokonane przed upływem pięciu lat, licząc od końca roku kalendarzowego, w którym nastąpiło nabycie lub wybudowanie.

Ustawą z dnia 16 listopada 2006r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych oraz o zmianie niektórych innych ustaw (Dz. U. Nr 217, poz. 1588) zmieniono m.in. zasady opodatkowania przychodów z odpłatnego zbycia nieruchomości i praw określonych w cytowanym wyżej art. 10 ust. 1 pkt 8 lit. a)-c) ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Zgodnie z art. 7 ust. 1 ww. ustawy zmieniającej do przychodu (dochodu) z odpłatnego zbycia nieruchomości i praw określonych w art. 10 ust. 1 pkt 8 lit. a)-c) ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, nabytych lub wybudowanych (oddanych do użytkowania) do 31 grudnia 2006r. stosuje się zasady określone w ww. ustawie o podatku dochodowym od osób fizycznych w brzmieniu obowiązującym przed dniem 1 stycznia 2007r.

Niezależnie od powyższego należy podkreślić, iż przepis cytowanego wyżej art. 10 ust. 1 pkt 8 ww. ustawy o podatku dochodowego od osób fizycznych formułuje generalną zasadę, że nie płaci się podatku dochodowego jeżeli od końca roku kalendarzowego, w którym nastąpiło nabycie nieruchomości lub ich części lub udziału w nieruchomości upłynęło 5 lat. W związku z tym, jeśli od końca roku, w którym nastąpiło nabycie nieruchomości lub ich części lub udziału w nieruchomości upłynęło 5 lat, sprzedaż tej nieruchomości nie podlega w ogóle opodatkowaniu.

Jednakże w myśl art. 10 ust. 2 pkt 3 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych przepisów ust. 1 pkt 8 nie stosuje się do odpłatnego zbycia składników majątku, o których mowa w art. 14 ust. 2 pkt 1, z zastrzeżeniem ust. 3, nawet jeżeli przed zbyciem zostały wycofane z działalności gospodarczej, a między pierwszym dniem miesiąca następującego po miesiącu, w którym składniki majątku zostały wycofane z działalności i dniem ich odpłatnego zbycia, nie upłynęło 6 lat.

W myśl powyższego, rozstrzygające znaczenie odnośnie ewentualnego opodatkowania odpłatnego zbycia przedmiotowej nieruchomości będzie miał moment i forma prawna pierwotnego nabycia oraz fakt czy nieruchomość była wykorzystywana w działalności gospodarczej.

Z przedstawionego stanu faktycznego wynika, iż wnioskodawca prowadząc działalność gospodarczą w formie spółki cywilnej nabył wraz ze swoim wspólnikiem nieruchomość. Spółka została rozwiązana i zakończyła działalność 31 marca 2001r. Natomiast w 2004r. zawarta została pomiędzy wspólnikami spółki cywilnej umowa zniesienia współwłasności nieruchomości. Wnioskodawca oświadczył przed notariuszem, że nabywa w ten sposób grunt na cele działalności gospodarczej, jednakże w złożonym wniosku ORD-IN zaznaczył, że nigdy działek nie wprowadził do ewidencji środków trwałych firmy ani nigdy nie wykorzystał ich dla celów prowadzonej przez siebie działalności gospodarczej, nie uzyskiwał również jakiegokolwiek dochodu z najmu tych działek. Wnioskodawca ma zamiar sprzedać w 2010r. część działek.

Odnosząc się zatem do skutków podatkowych planowanej w 2010r. sprzedaży działek stwierdzić należy, iż:

Celem postępowania o zniesienie współwłasności w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 23 kwietnia 1964r. Kodeks cywilny (Dz. U. Nr 16, poz. 93 ze zm.), jest nowe ukształtowanie prawa własności rzeczy, która stanowi przedmiot współwłasności. Współwłasność jest instytucją prawa cywilnego polegającą na tym, iż własność tej samej rzeczy przysługuje niepodzielnie kilku osobom (art. 195 ustawy Kodeks cywilny.). Zgodnie z art. 210 i nast. K.c., każdy ze współwłaścicieli w każdym czasie może domagać się zniesienia współwłasności.

Jednym ze sposobów zniesienia współwłasności jest fizyczny podział rzeczy wspólnej między współwłaścicielami. Następuje to w drodze przyznania każdemu ze współwłaścicieli wyodrębnionej (podzielonej) rzeczy wspólnej. Wielkość tej części powinna odpowiadać wielkości udziału we współwłasności. W wyniku podziału fizycznego powstają nowe rzeczy. Zniesienie współwłasności nie stanowi nabycia rzeczy, jeżeli mieści się w ramach udziału jaki przypadał byłym współwłaścicielom w rzeczy wspólnej i odbył się bez spłat i dopłat. W przypadku natomiast, gdy udział danej osoby ulega powiększeniu musi być traktowany w kategorii nabycia, ponieważ w ten sposób ulega powiększeniu zarówno zakres dotychczasowego władztwa tej osoby nad rzeczą (nieruchomością), jak i stan jej majątku osobistego.

Za datę nabycia nieruchomości, w przypadku gdy była ona przedmiotem zniesienia współwłasności, uważa się datę, w której dokonano przeniesienia własności nieruchomości na nowego właściciela. Jeżeli w wyniku zniesienia współwłasności takiej nieruchomości udział w niej się zwiększa, tj. przekracza udział posiadany uprzednio, to data zniesienia współwłasności będzie również datą nabycia tej części nieruchomości, o którą zwiększył się udział w niej po dokonaniu zniesienia współwłasności.

W zdarzeniu przyszłym przedstawionym we wniosku nie została podana taka informacja. Nie zmienia to jednak faktu, że jeśli nawet wnioskodawca nabyłby w wyniku zniesienia współwłasności udział większy niż uprzednio posiadany, sprzedaż tej nieruchomości nie będzie podlegać opodatkowaniu, ponieważ od daty zniesienia współwłasności nieruchomości dokonanej w roku 2004 minęło 5 lat.

Przenosząc opisane wcześniej uregulowania prawne na grunt rozpatrywanej sprawy oraz mając na względzie ujęte we wniosku zdarzenie przyszłe stwierdzić należy, iż jeżeli w istocie działki będące przedmiotem sprzedaży nie stanowiły składnika majątku wykorzystywanego na potrzeby działalności gospodarczej, wydatek na nabycie tych działek nie był ujęty w prowadzonej dla Spółki ewidencji księgowej i odpłatne zbycie nie nastąpi w wykonaniu działalności gospodarczej, sprzedaż nieruchomości w 2010r. nie będzie dla wnioskodawcy w ogóle stanowiła źródła przychodu w rozumieniu art. 10 ust. 1 pkt 8 ww. ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Tym samym przychód jaki wnioskodawca uzyska ze sprzedaży tej nieruchomości nie będzie podlegał opodatkowaniu zryczałtowanym podatkiem dochodowym od osób fizycznych.

Do wniosku wnioskodawca dołączył dokument - notarialną umowę zniesienia współwłasności nieruchomości z dnia 20 kwietnia 2004r. Należy jednak zauważyć, że wydając interpretacje w trybie art. 14b Ordynacji podatkowej Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów nie przeprowadza postępowania dowodowego w związku z czym nie jest obowiązany, ani uprawniony do ich oceny; jest związany wyłącznie opisem stanu faktycznego przedstawionym przez wnioskodawcę i jego stanowiskiem.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gliwicach, ul. Prymasa S. Wyszyńskiego 2, 44-100 Gliwice po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu ? do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi ? Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach ? art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.


Masz inne pytanie do prawnika?

Potrzebujesz pomocy prawnej?

Zapytaj prawnika