Czy kwota 194.410,96 zł na spłatę kredytu przeznaczonego na pokrycie części kosztów wykończenia (...)

Czy kwota 194.410,96 zł na spłatę kredytu przeznaczonego na pokrycie części kosztów wykończenia nieruchomości mieszkalnej oraz na spłatę kredytów mieszkaniowych stanowi wydatek na cele mieszkaniowe o których mowa w przepisie art. 21 ust. 1 pkt 32 lit. e) ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych?

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (t.j. Dz. U. z 2005r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007r. Nr 112 poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Pana przedstawione we wniosku z dnia 04 lutego 2009r. (data wpływu do tut. Biura 09 lutego 2009r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie zwolnienia od podatku dochodowego przychodu ze sprzedaży nieruchomości:

  • w części wydatkowanej na spłatę kredytów refinansowych - jest nieprawidłowe,
  • w części wydatkowanej na pokrycie kosztów wykończenia nieruchomości mieszkalnej oraz na zakup mieszkania i jego remont ? jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 09 lutego 2009r. wpłynął do tut. Biura wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie zwolnienia od podatku dochodowego przychodu ze sprzedaży nieruchomości.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

Wnioskodawca w dniu 14 maja 2002r. wraz z żoną zakupił dom do remontu za kwotę 135.000,00 zł. Na ten cel małżonkowie zaciągnęli kredyt hipoteczno-mieszkaniowy. Ze względu na lepsze oprocentowanie i możliwość wydłużenia spłaty kredytu małżonkowie zaciągnęli kolejne kredyty. Jeden na spłatę istniejącego kredytu na zakup i remont domu (nr umowy 128...), drugi na sfinansowanie budowy domu (nr umowy 129...). Następnie małżonkowie w dniu 28 września 2006r. z uwagi na dogodniejsze raty zmienili Bank i zaciągnęli kolejny kredyt mieszkaniowy na spłatę kredytu mieszkaniowego oraz na pokrycie części kosztów wykończenia domu. W dniu 31 sierpnia 2007r. ze względu na problemy finansowe małżonkowie zdecydowali się sprzedać dom za kwotę 488.000,00 zł. W akcie notarialnym sprzedaży strony oświadczyły, że część kwoty uzyskanej ze sprzedaży domu zostanie przelana na spłatę kredytu w celu zwolnienia z hipoteki. Wnioskodawca w dniu 13 września 2007r. złożył w urzędzie skarbowym oświadczenie o wykorzystaniu uzyskanego przychodu z odpłatnego zbycia prawa własności nieruchomości. Wnioskodawca nadto zaznaczył, iż cała kwota ze sprzedaży domu została przeznaczona na cele mieszkaniowe tj. 194.410,96 zł na spłatę kredytu przeznaczonego na pokrycie części kosztów wykończenia nieruchomości mieszkalnej i spłatę kredytów mieszkaniowych nr 128i 129, 241.000,00 zł na zakup mieszkania, 57.933,74 zł na remont ww. mieszkania.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy kwota 194.410,96 zł na spłatę kredytu przeznaczonego na pokrycie części kosztów wykończenia nieruchomości mieszkalnej oraz na spłatę kredytu mieszkaniowego nr 128 i 129 stanowi wydatek na cele mieszkaniowe o których mowa w przepisie art. 21 ust. 1 pkt 32 lit. e) ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych...

Zdaniem wnioskodawcy, w przedstawionej sytuacji wszystkie kredyty były kredytami hipotecznymi i zaciągane były w celu zaspokojenia potrzeb mieszkaniowych. Uważa, że ma prawo do ulgi wynikającej z przepisu art. 21 ust. 1 pkt 32 lit. e) ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Na tle przedstawionego stanu faktycznego stwierdzam co następuje.

Zgodnie z art. 10 ust. 1 pkt 8 lit. a) ? c) ustawy z dnia 26 lipca 1991r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. j. Dz. U. z 2000r. nr 14, poz. 176 ze zm.) podlegającym opodatkowaniu podatkiem dochodowym źródłem przychodu jest odpłatne zbycie:

nieruchomości lub ich części oraz udziału w nieruchomości (w tym lokalu mieszkalnego stanowiącego odrębną nieruchomość),

spółdzielczego własnościowego prawa do lokalu mieszkalnego lub użytkowego oraz prawa do domu jednorodzinnego w spółdzielni mieszkaniowej,

prawa wieczystego użytkowania gruntów,

- jeżeli odpłatne zbycie zostało dokonane przed upływem pięciu lat, licząc od końca roku kalendarzowego, w którym nastąpiło nabycie lub wybudowanie.

Ustawą z dnia 16 listopada 2006r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych oraz o zmianie niektórych innych ustaw (Dz. U. Nr 217 poz. 1588 ze zm.) zmieniono zasady opodatkowania przychodów z odpłatnego zbycia nieruchomości i praw określonych w art. 10 ust. 1 pkt 8 lit. a)?c) ww. ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Zgodnie z art. 7 ust. 1 ww. ustawy zmieniającej do przychodu (dochodu) z odpłatnego zbycia nieruchomości i praw majątkowych określonych w art. 10 ust. 1 pkt 8 lit. a)-c) ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych nabytych lub wybudowanych (oddanych do użytkowania) do dnia 31 grudnia 2006r., stosuje się zasady określone w ustawie o podatku dochodowym od osób fizycznych w brzmieniu obowiązującym przed dniem 1 stycznia 2007r.

Z uwagi na fakt, iż w sprawie, której dotyczy przedmiotowy wniosek, nabycie nieruchomości (domu) nastąpiło w 2002r., a sprzedaż tego domu nastąpiła w 2007r.tj. przed upływem pięciu lat licząc od końca roku kalendarzowego, w którym nastąpiło jego nabycie, dokonując oceny skutków prawnych przedstawionego stanu faktycznego należy stosować przepisy w brzmieniu obowiązującym do 31 grudnia 2006r.

W świetle art. 28 ust. 1 i ust. 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, w brzmieniu obowiązującym do 31 grudnia 2006r. przychodu z odpłatnego zbycia nieruchomości i praw majątkowych określonych w art. 10 ust. 1 pkt 8 lit. a)-c) nie łączy się z przychodami (dochodami) z innych źródeł. Podatek od przychodu z odpłatnego zbycia nieruchomości lub ich części oraz udziału w nieruchomości ustala się w formie ryczałtu w wysokości 10% uzyskanego przychodu.

Podatek ten jest płatny bez wezwania w terminie 14 dni od dnia dokonania odpłatnego zbycia na rachunek urzędu skarbowego, którym kieruje naczelnik urzędu skarbowego właściwy według miejsca zamieszkania podatnika, a w terminie płatności podatku podatnik jest obowiązany złożyć deklarację według ustalonego wzoru (PIT-23) chyba, że podatnik w tym samym terminie złoży oświadczenie, że przychód uzyskany ze sprzedaży przeznaczy nie później niż w okresie dwóch lat od dnia sprzedaży na cele określone w art. 21 ust. 1 pkt 32 lit. a) i e) ww. ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych w brzmieniu obowiązującym do 31 grudnia 2006r.

Zgodnie, bowiem z art. 21 ust. 1 pkt 32 lit. a) i e) ww. ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych w brzmieniu obowiązującym do 31 grudnia 2006r., wolne od podatku dochodowego są przychody uzyskane ze sprzedaży nieruchomości i praw majątkowych określonych w art. 10 ust. 1 pkt 8 lit. a)- c) w części wydatkowanej nie później niż w okresie dwóch lat od dnia sprzedaży:

  • na nabycie na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej budynku mieszkalnego, jego części lub udziału w takim budynku, lokalu mieszkalnego stanowiącego odrębną nieruchomość lub udziału w takim lokalu, a także na nabycie gruntu lub udziału w gruncie albo prawa użytkowania wieczystego gruntu lub udziału w takim prawie, związanych z tym budynkiem lub lokalem,
  • na nabycie na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej spółdzielczego własnościowego prawa do lokalu mieszkalnego lub udziału w takim prawie, prawa do domu jednorodzinnego w spółdzielni mieszkaniowej lub udziału w takim prawie,
  • na nabycie na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej gruntu lub udziału w gruncie, prawa użytkowania wieczystego gruntu lub udziału w takim prawie przeznaczonych pod budowę budynku mieszkalnego, w tym również gruntu lub udziału w gruncie albo prawa wieczystego użytkowania gruntu lub udziału w takim prawie z rozpoczętą budową budynku mieszkalnego,
  • na budowę, rozbudowę, nadbudowę, przebudowę, remont lub modernizację własnego budynku mieszkalnego, jego części lub własnego lokalu mieszkalnego, położonych na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej,
  • na rozbudowę, nadbudowę, przebudowę lub adaptację - na cele mieszkalne - własnego budynku niemieszkalnego, jego części, własnego lokalu niemieszkalnego lub własnego pomieszczenia niemieszkalnego, położonych na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej,
  • na spłatę kredytu lub pożyczki, a także odsetek od kredytu lub pożyczki zaciągniętych na cele, o których mowa w lit. a) (tj. art. 21 ust 1 pkt 32 lit. a), w banku lub w spółdzielczej kasie oszczędnościowo-kredytowej, mających siedzibę na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, w tym również na spłatę kredytu lub pożyczki oraz odsetek od tego kredytu lub pożyczki zaciągniętych przed dniem uzyskania tych przychodów.

Z przedstawionego we wniosku stanu faktycznego wynika, iż małżonkowie w 2002r. zakupili dom do remontu za kwotę 135.000,00 zł a którego zakup został sfinansowany kredytem hipoteczno-mieszkaniowym. Następnie małżonkowie zaciągnęli kolejne dwa kredyty. Jeden na spłatę istniejącego kredytu na zakup i remont domu (nr umowy 128... a drugi na sfinansowanie budowy domu (nr umowy 129...). W dniu 28 września 2006r. małżonkowie ponownie zaciągnęli kredyt mieszkaniowy, który został przeznaczony na spłatę kredytu mieszkaniowego oraz na pokrycie części kosztów wykończenia domu. W dniu 31 sierpnia 2007r. małżonkowie sprzedali dom za kwotę 488.000,00 zł przy czym jak podkreślił wnioskodawca w akcie notarialnym sprzedaży strony oświadczyły, że część kwoty uzyskanej ze sprzedaży domu zostanie przelana na spłatę kredytu w celu zwolnienia z hipoteki. Wnioskodawca w dniu 13 września 2007r. złożył w urzędzie skarbowym oświadczenie o wykorzystaniu uzyskanego przychodu z odpłatnego zbycia prawa własności nieruchomości. Wnioskodawca zaznaczył, iż cała kwotę ze sprzedaży domu została przeznaczona na cele mieszkaniowe w następujący sposób:

  • 194.410,96 zł na spłatę kredytuprzeznaczonego na pokrycie części kosztów wykończenia nieruchomości mieszkalnej i spłatę kredytów mieszkaniowych nr 128 i 129,
  • 241.000,00 zł na zakup mieszkania,
  • 57.933,74 zł na remont ww. mieszkania.

Wnioskodawca zajmując własne stanowisko w sprawie uważa, iż wszystkie ww. kredyty były kredytami zaciąganym w celu zaspokojenia potrzeb mieszkaniowych stąd uważa, że przysługuje mu prawo do ulgi na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 32 lit. e) ww. ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Odnosząc przedstawione powyżej uregulowania prawne na grunt rozpatrywanej sprawy stwierdzić należy, iż podstawową okolicznością decydującą o zastosowaniu zwolnień wynikających z powołanego wyżej art. 21 ust. 1 pkt 32 lit. a) i e) ustawy o podatku dochodowym - w brzmieniu obowiązującym przed 1 stycznia 2007r. ? jest fakt wydatkowania (nie później niż w okresie dwóch lat od dnia sprzedaży) przychodu ze sprzedaży nieruchomości na wskazane w ustawie cele mieszkaniowe czyli w tym m.in. na spłatę kredytu lub pożyczki zaciągniętego na cele mieszkaniowe oraz na nabycie lokalu mieszkalnego i jego remont. Przy czym należy podkreślić, że z treści art. 21 ust. 1 pkt 32 lit. e) ww. ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych jasno wynika, iż kredyt, na którego spłatę został przeznaczony przychód z odpłatnego zbycia lokalu mieszkalnego musi być kredytem zaciągniętym na cele mieszkaniowe, co z kolei powinno wynikać z treści umowy kredytowej.

Wobec wyżej powołanych regulacji ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, w oparciu o stan faktyczny oraz w kontekście zapytania ujętego we wniosku stwierdzić należy, że ta część uzyskanego przychodu ze sprzedaży nieruchomości przeznaczonego na zakup mieszkania i jego remont o ile te wydatki na zakup i remont nowonabytego lokalu mieszkalnego zostały poniesione w ciągu 2 lat od sprzedaży nieruchomości korzysta ze zwolnienia z opodatkowania, gdyż ta część przychodu została wydatkowana na cele mieszkaniowe o których mowa w art. 21 ust. 1 pkt 32 lit. a) ww. ustawy. Natomiast odnośnie części przychodu uzyskanego ze sprzedaży nieruchomości w kwocie 194.410,96 zł, którą wnioskodawca przeznaczył na spłatę kredytu przeznaczonego na pokrycie części kosztów wykończenia nieruchomości mieszkalnej i spłatę kredytów mieszkaniowych nr 128... i 129... stwierdzić należy, że tylko ta część z kwoty 194.410,96 zł uzyskanego przychodu przeznaczona na pokrycie spłaty kredytu przeznaczonego na pokrycie kosztów wykończenia zbywanej nieruchomości będzie podlegała zwolnieniu z opodatkowania na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 32 lit. e) ww. ustawy. Natomiast zwolnieniu na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 32 lit. e) ww. ustawy nie będzie podlegała część z kwoty 194.410,96 zł przeznaczona na spłatę kredytu przeznaczonego na spłatę kredytów mieszkaniowych nr 128... i 129..., gdyż część tej kwoty uzyskanego przychodu została przeznaczona na spłatę kredytów służących spłaceniu (refinansowaniu) kredytów zaciągniętych wcześniej. W tej sytuacji wydatkowanie części przychodu ze sprzedaży nieruchomości na spłatę kredytów refinansowych nie daje podstaw do zwolnienia o którym mowa w art. 21 ust. 1 pkt 32 lit. e) ww. ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Katalog zawierający cele, na które musi być zaciągnięty kredyt lub pożyczka, aby przysługiwało podatnikowi z mocy ustawy zwolnienie przedmiotowe, wymieniony w art. 21 ust. 1 pkt 32 lit. a) ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, w brzmieniu obowiązującym do 31 grudnia 2006r. ma charakter zamknięty. Należy zatem uznać, że zwolnienie to nie dotyczy przychodów uzyskanych ze sprzedaży nieruchomości i praw majątkowych określonych w art. 10 ust 1 pkt 8 lit. a)-c), a wydatkowanych na spłatę kredytu czy pożyczki zaciągniętych na inne cele, niż wymienione, w tym również na spłatę kredytu refinansowego czyli kredytu, który zostaje zaciągnięty na spłatę innego kredytu. W tym przypadku również bez znaczenia jest fakt, że kredyt refinansowy zaciągnięty został na spłatę kredytu zaciągniętego wcześniej na cele mieszkaniowe. Wnioskodawca nie dokonał bowiem spłaty kredytu zaciągniętego na cele mieszkaniowe, lecz spłaty kredytu zaciągniętego na spłatę kredytu. Takiego zaś przeznaczenia środków nie przewiduje art. 21 ust. 1 pkt 32 lit. e) ustawy.

Tym samym kwota przeznaczona na spłatę zaciągniętego kredytu a przeznaczonego na spłatę kredytów mieszkaniowych nr 128... i 129..., wbrew twierdzeniu wnioskodawcy nie stanowi wydatku na cele mieszkaniowe, o których mowa w art. 21 ust. 1 pkt 32 lit e). ww. ustawy. Z uwagi zatem na fakt, że kredyt refinansowy nie spełnia wymogów zwolnienia z podatku dochodowego od osób fizycznych zawartych w art. 21 ust. 1 pkt 32 lit. e) ww. ustawy część przychodu przeznaczona na ten cel podlega opodatkowaniu 10% zryczałtowanym podatkiem dochodowym wraz z odsetkami.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Do wniosku wnioskodawca dołączył plik dokumentów. Należy jednak zauważyć, że wydając interpretację w trybie art. 14b Ordynacji podatkowej Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów nie przeprowadza postępowania dowodowego w związku z czym nie jest obowiązany, ani uprawniony do ich oceny; jest związany wyłącznie opisem stanu faktycznego przedstawionym przez wnioskodawcę i jego stanowiskiem. Wobec tego niniejszą interpretację wydano w oparciu o stan faktyczny przedstawiony przez wnioskodawcę w złożonym wniosku.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Opolu, ul. Kośnego 70, 45-372 Opole, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu ? do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi ? Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.).

Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach ? art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi ( art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, 43-300 Bielsko-Biała ul. Traugutta 2a.


Masz inne pytanie do prawnika?

Potrzebujesz pomocy prawnej?

Zapytaj prawnika