Czy warunkiem skorzystania z tzw. ulgi meldunkowej jest zameldowanie na czas stały dłużej niż 12 (...)

Czy warunkiem skorzystania z tzw. ulgi meldunkowej jest zameldowanie na czas stały dłużej niż 12 miesięcy, czy sam fakt złożenia oświadczenia?

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że Pani stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 21 listopada 2011r. (data wpływu do tut. Biura 12 grudnia 2011r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie możliwości zwolnienia z opodatkowania na podstawie tzw. ulgi meldunkowej przychodu ze sprzedaży spółdzielczego własnościowego prawa do lokalu mieszkalnego ? jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 12 grudnia 2011r. wpłynął do tut. Biura ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie możliwości zwolnienia z opodatkowania na podstawie tzw. ulgi meldunkowej przychodu ze sprzedaży spółdzielczego własnościowego prawa do lokalu mieszkalnego.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

Wnioskodawczyni w dniu 12 czerwca 1995r. nabyła z byłym mężem spółdzielcze własnościowe prawo do mieszkania. W przedmiotowym mieszkaniu wnioskodawczyni była zameldowana od 26 czerwca 1995r. do 04 maja 2007r. Po rozwiązaniu małżeństwa i dokonaniu podziału majątku wspólnego wnioskodawczyni nabyła w całości spółdzielcze własnościowe prawo do ww. mieszkania. Następnie w dniu 07 maja 2007r. wnioskodawczyni aktem notarialnym ? umową sprzedaży dokonała sprzedaży ww. mieszkania. Wskazała, iż w urzędzie skarbowym otrzymała, jak sądzi, wprowadzającą ją w błąd informację o uldze podatkowej, z której wynikało, że jeżeli kwotę ze sprzedaży ww. mieszkania przeznaczy na zakup innej nieruchomości, to wówczas nie zostanie obciążona podatkiem. Nie poinformowano jej o stosownym zaświadczeniu o zameldowaniu, które wówczas obowiązywało i było podstawą ulgi podatkowej. Skutkiem tego na określony czas nie dostarczyła stosownego zaświadczenia o zameldowaniu dłuższym niż 12 miesięcy w ww. mieszkaniu. Zgodnie z przedstawionym załącznikiem w mieszkaniu była zameldowana przez 12 lat. O takiej procedurze dowiedziała się dopiero we wrześniu 2011r., kiedy to wezwana została do urzędu skarbowego W miesiącu maju 2007r. nabyła inne spółdzielcze własnościowe mieszkanie. Ufna w rzetelność informacji, że kwota ze sprzedaży jednego mieszkania została przeznaczona na kupno innego, była spokojna i przekonana, że postąpiła uczciwie i praworządnie. We wrześniu 2011r. otrzymała wezwanie do urzędu skarbowego w celu wyjaśnienia dokonanej w dniu 07 maja 2007r. transakcji sprzedaży mieszkania i dowiedziała się, że nie uiściła podatku z odpłatnego zbycia ww. mieszkania. Po złożonych wyjaśnieniach w związku z tym, że wnioskodawczyni na czas nie dostarczyła stosownego zaświadczenia o zameldowaniu dłuższym niż 12 miesięcy w ww. mieszkaniu, pozostała jej do zapłacenia kwota należnego podatku w wysokości 9.662,00 zł plus odsetki. W zaistniałej sytuacji wnioskodawczyni w dniu 12 października 2011r. wystąpiła do Naczelnika urzędu skarbowego o umorzenie zaległości podatkowych. Naczelnik urzędu skarbowego przychylając się do prośby wnioskodawczyni wydał decyzję umarzając jej 75% należności podatkowych. W ocenie wnioskodawczyni sytuacja jest bardzo kontrowersyjna z tego względu, że zasięgnęła informacji o ewentualnym podatku do zapłacenia. Po drugie faktem jest, że w sprzedanym mieszkaniu była zameldowana nie 12 miesięcy, ale 12 lat. Więc pojawia się pytanie czy ważniejsze jest to, że na czas nie złożyła stosownego zaświadczenia o zameldowaniu, czy realna sytuacja.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy warunkiem skorzystania z tzw. ulgi meldunkowej jest zameldowanie na czas stały dłużej niż 12 miesięcy, czy sam fakt złożenia oświadczenia, które nie zostało złożone w przewidywanym terminie ... Jaki warunek decyduje o zwolnieniu, co jest zatem ważniejsze...

Zdaniem wnioskodawczyni, warunkiem skorzystania z tzw. ulgi meldunkowej jest zameldowanie na czas stały dłużej niż 12 miesięcy, a nie sam fakt złożenia oświadczenia w przewidywanym terminie. Poza tym uważa, że urząd skarbowy winien był wystosować do niej stosowne pismo o uzupełnienie brakującego zaświadczenia o zameldowaniu a nie po 4 latach naliczać podatek wraz z odsetkami w kwocie, która przekracza jej możliwości finansowe.

Na tle przedstawionego stanu faktycznego stwierdzam, co następuje:

Zgodnie z przepisem art. 10 ust. 1 pkt 8 lit. a)-c) ustawy z dnia 26 lipca 1991r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t.j. Dz. U. z 2010r. Nr 51, poz. 307 ze zm.) podlegającym opodatkowaniu źródłem przychodu jest odpłatne zbycie, z zastrzeżeniem ust. 2 m.in.:

  1. nieruchomości lub ich części oraz udziału w nieruchomości,
  2. spółdzielczego własnościowego prawa do lokalu mieszkalnego lub użytkowego oraz prawa do domu jednorodzinnego w spółdzielni mieszkaniowej,
  3. prawa wieczystego użytkowania gruntów

? jeżeli odpłatne zbycie nie następuje w wykonaniu działalności gospodarczej i zostało dokonane przed upływem pięciu lat, licząc od końca roku kalendarzowego, w którym nastąpiło nabycie lub wybudowanie.

Przepis art. 10 ust. 1 pkt 8 ww. ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych formułuje generalną zasadę, iż sprzedaż nieruchomości lub praw przed upływem 5 lat, licząc od końca roku kalendarzowego, w którym nastąpiło nabycie lub wybudowanie rodzi obowiązek podatkowy w postaci zapłaty podatku dochodowego. Tym samym jeżeli odpłatne zbycie nieruchomości lub praw nastąpiło po upływie 5 lat licząc od końca roku kalendarzowego, w którym nastąpiło nabycie ? nie jest źródłem przychodu w rozumieniu art. 10 ust. 1 pkt 8 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, a tym samym przychód uzyskany ze sprzedaży w ogóle nie podlega opodatkowaniu.

Ustawą z dnia 06 listopada 2008r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. Nr 209, poz. 1316 ze zm.) zmieniono m.in. zasady opodatkowania przychodów z odpłatnego zbycia nieruchomości i praw określonych w art. 10 ust. 1 pkt 8 lit. a)-c) ww. ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Nowe zasady opodatkowania, zgodnie z art. 14 ustawy zmieniającej, mają zastosowanie do uzyskanych dochodów (poniesionej straty) od dnia 01 stycznia 2009r.

Natomiast do przychodu (dochodu) z odpłatnego zbycia nieruchomości i praw określonych w art. 10 ust. 1 pkt 8 lit. a)-c) ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych nabytych lub wybudowanych (oddanych do użytkowania) w okresie od dnia 01 stycznia 2007r. do dnia 31 grudnia 2008r., stosuje się zasady określone w ustawie o podatku dochodowym od osób fizycznych w brzmieniu obowiązującym na dzień 31 grudnia 2008r. (art. 8 ust. 1 ww. ustawy z dnia 06 listopada 2008r.).

W przedstawionym stanie faktycznym wątpliwość wnioskodawczyni budzi kwestia zwolnienia z opodatkowania na podstawie tzw. ulgi meldunkowej przychodu uzyskanego ze sprzedaży spółdzielczego własnościowego prawa do lokalu mieszkalnego a w szczególności jakie warunki muszą zostać spełnione aby nabyć prawo do skorzystania z ulgi meldunkowej, który z warunków decyduje o zwolnieniu i który z nich jest najważniejszy.

Ustawa o podatku dochodowym od osób fizycznych w brzmieniu obowiązującym od 01 stycznia 2007r. do 31 grudnia 2008r. przewidywała w katalogu zwolnień przedmiotowych, zawartych w art. 21 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, możliwości zwolnienia z opodatkowania na podstawie ulgi meldunkowej przychodu osiągniętego z tytułu sprzedaży spółdzielczego własnościowego prawa do lokalu mieszkalnego.

Zgodnie z zapisem art. 21 ust. 1 pkt 126 ww. ustawy wolne od podatku dochodowego są przychody uzyskane z odpłatnego zbycia:

  1. budynku mieszkalnego, jego części lub udziału w takim budynku,
  2. lokalu mieszkalnego stanowiącego odrębną nieruchomość lub udziału w takim lokalu,
  3. spółdzielczego własnościowego prawa do lokalu mieszkalnego lub udziału w takim prawie,
  4. prawa do domu jednorodzinnego w spółdzielni mieszkaniowej lub udziału w takim prawie

? jeżeli podatnik był zameldowany w budynku lub lokalu wymienionym w lit. a)-d) na pobyt stały przez okres nie krótszy niż 12 miesięcy przed datą zbycia, z zastrzeżeniem ust. 21 i 22.

Przepis art. 21 ust. 1 pkt 126 ustawy nie określa daty, od której należy liczyć okres zameldowania, nie uzależnia zameldowania, a tym samym prawa do zwolnienia, od posiadania tytułu własności do nieruchomości lub lokalu, lecz stanowi, że istotny jest fakt zameldowania podatnika na pobyt stały w zbywanym lokalu czy też budynku przez okres nie krótszy niż 12 miesięcy przed datą zbycia.

Zwolnienie, o którym mowa w art. 21 ust. 1 pkt 126 ww. ustawy ma zastosowanie do przychodów podatnika, który w terminie 14 dni od dnia dokonania odpłatnego zbycia nieruchomości lub prawa majątkowego, złoży oświadczenie, że spełnia warunki do zwolnienia, w urzędzie skarbowym, którym kieruje naczelnik urzędu skarbowego właściwy według miejsca zamieszkania podatnika (art. 21 ust. 21 tej ustawy).

W odniesieniu do osób, które uzyskały tego rodzaju przychody w 2007r. termin do złożenia tego oświadczenia został przedłużony do 30 kwietnia 2008r., co wynika z postanowień § 1 ust. 1 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 2 kwietnia 2008r. w sprawie przedłużenia terminu do złożenia oświadczenia o spełnieniu warunków do zwolnienia z opodatkowania podatkiem dochodowym od osób fizycznych przychodów uzyskanych z odpłatnego zbycia nieruchomości i określonych praw majątkowych (Dz. U. Nr 59 poz. 361).

W związku z powyższym, przedmiotowe zwolnienie uzależnione jest od spełnienia łącznie dwóch warunków:

  • okres zameldowania na pobyt stały nie krótszy niż dwunastomiesięczny przed datą zbycia,
  • terminowe złożenie oświadczenia o spełnieniu warunków do zwolnienia; w przypadku uzyskania tego rodzaju przychodu w 2007r. najpóźniej do dnia 30 kwietnia 2008r.

Niespełnienie któregokolwiek z tych dwóch warunków pozbawia podatnika prawa do skorzystania ze zwolnienia, o którym mowa w art. 21 ust. 1 pkt 126 ww. ustawy. Ustawodawca w powyższym przepisie nie ustanawia hierarchii ważności wymienionych w nim warunków. Wręcz przeciwnie, każdemu z tych warunków nadaje taką samą rangę, każdy z nich jest równie ważny. Wynika to z faktu, że aby podatnik mógł wywodzić swoje prawo do uzyskania zwolnienia przedmiotowego w postaci ulgi meldunkowej musi spełnić łącznie oba wymagane przepisami prawa warunki. Dlatego też myli się wnioskodawczyni twierdząc, że warunkiem do skorzystania z ulgi meldunkowej jest zameldowanie na pobyt stały dłużej niż 12 miesięcy a nie sam fakt złożenia oświadczenia.

Odnosząc się więc do istoty interpretacji jak już wskazano wyżej, aby podatnik mógł nabyć prawo do skorzystania z ulgi meldunkowej na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 126 w zw. z art. 21 ust. 21 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych musi spełnić łącznie oba warunki tj. okres zameldowania na pobyt stały nie krótszy niż dwunastomiesięczny przed datą zbycia i terminowe złożenie oświadczenia o spełnieniu warunków do zwolnienia ? w przypadku uzyskania tego rodzaju przychodu w 2007r. najpóźniej do dnia 30 kwietnia 2008r.

Termin określony do złożenia ww. oświadczenia jest terminem prawa materialnego, który jest nieprzekraczalny i nie podlega przywróceniu. Oznacza to, że jeśli podatnik nie złoży w wymaganym terminie oświadczenia o tym, że spełnia warunki uprawniające go do skorzystania z ulgi meldunkowej lub też oświadczenie to zostanie złożone po upływie ustawowego terminu do jego złożenia, to samo zameldowanie w zbywanym lokalu na pobyt stały w okresie dłuższym niż 12 miesięcy, nie daje mu prawa do zwolnienia z art. 21 ust. 1 pkt 126 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Wymóg złożenia oświadczenia o spełnieniu warunków do zwolnienia jest bowiem obok zameldowania na pobyt stały w sprzedawanym lokalu przez okres 12 miesięcy, warunkiem koniecznym do zastosowania omawianego zwolnienia.

Warunek ten wynika wprost z przepisu art. 21 ust. 21 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, dotyczącego zwolnień przedmiotowych, przez co stał się on nieodłącznym elementem regulacji dotyczącej możliwości skorzystania ze zwolnienia przychodu ze sprzedaży od opodatkowania podatkiem dochodowym od osób fizycznych. W tej materii przepisy nie przewidują żadnych wyjątków. Brak tego oświadczenia złożonego w czasie określonym ustawą, odroczonym rozporządzeniem jest równoznaczny z brakiem prawa do zwolnienia.

To oznacza, że bez znaczenia jest z jakiego powodu oświadczenie nie zostało złożone w ustawowym terminie ? czy było to działanie zawinione przez podatnika, czy też nie, celowe lub przypadkowe, czy przekroczenie terminu nastąpiło o miesiąc, czy może tylko o 1 dzień ? uchybienie terminowi pozbawia prawa do skorzystania z ulgi meldunkowej nawet pomimo spełnienia przesłanki zameldowania na pobyt stały.

Przyczyny i okoliczności, dla których wnioskodawczyni nie złożyła stosownego oświadczenia o spełnieniu warunków do zwolnienia nie mogą być poddane ocenie przy wydawaniu interpretacji indywidualnej. Rolą Organu interpretacyjnego jest interpretacja przepisów prawa podatkowego mających zastosowanie do konkretnie opisanego we wniosku stanu faktycznego.

Wyjaśnić przy tym należy, że każda ulga podatkowa jest odstępstwem od zasady powszechności opodatkowania. Dlatego o prawie do ulgi decyduje ustawodawca, określając warunki skorzystania ze zwolnienia. O prawie do ulgi nie decyduje Organ podatkowy w interpretacji indywidualnej. Jeżeli podatnik nie spełnia ustawowych przesłanek do skorzystania z ulgi, to nie istnieje możliwość, ażeby prawo do skorzystania ze zwolnienia zostało mu przyznane w drodze interpretacji indywidualnej. W niniejszej sprawie uznanie, że wnioskodawczyni mogłaby korzystać z ulgi meldunkowej stanowiłoby naruszenie prawa, gdyż nie został spełniony jeden z ustawowych warunków do zastosowania zwolnienia.

Reasumując stwierdzić należy, że aby skorzystać z ulgi meldunkowej oprócz wymaganego okresu 12 miesięcznego zameldowania na pobyt stały w zbywanym lokalu mieszkalnym należy złożyć również w ustawowym terminie oświadczenie o spełnieniu warunków do zwolnienia. Brak złożenia ww. oświadczenia czy też jego złożenie po terminie oznacza, że nie został spełniony jeden z warunków określonych w art. 21 ust. 1 pkt 126 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych w brzmieniu obowiązującym na dzień 31 grudnia 2008r. Skoro tak, to brak jest podstaw prawnych do uznania, że podatnikowi przysługuje prawo do skorzystania z tzw. ulgi meldunkowej.

Mając na uwadze powyższe, stanowisko wnioskodawczyni należało uznać za nieprawidłowe.

Do wniosku wnioskodawczyni dołączyła plik dokumentów. Należy jednak zauważyć, że wydając interpretacje w trybie art. 14b Ordynacji podatkowej Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów nie przeprowadza postępowania dowodowego w związku z czym nie jest obowiązany, ani uprawniony do ich oceny; jest związany wyłącznie opisem stanu faktycznego przedstawionym przez wnioskodawczynię i jej stanowiskiem.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawczynię i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gliwicach, ul. Prymasa S. Wyszyńskiego 2, 44-100 Gliwice, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu ? do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi ? Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach ? art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.


Masz inne pytanie do prawnika?

Potrzebujesz pomocy prawnej?

Zapytaj prawnika