Skutki podatkowe realizacji praw wynikających z tytułu udziału pracowników w planie motywacyjnym.

Skutki podatkowe realizacji praw wynikających z tytułu udziału pracowników w planie motywacyjnym.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007r. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Banku przedstawione we wniosku z dnia 12 grudnia 2008r. (data wpływu do tut. Biura 15 grudnia 2008r.), uzupełnionym w dniu 06 marca 2009r., o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie skutków podatkowych realizacji praw wynikających z tytułu udziału pracowników w planie motywacyjnym w części dotyczącej:

  • możliwości zakwalifikowania przychodu uzyskanego przez pracowników Spółki w związku z realizacją planu motywacyjnego do przychodu z odpłatnego zbycia akcji - jest nieprawidłowe
  • braku obowiązków płatnika - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 15 grudnia 2008r. wpłynął do tut. Biura ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie skutków podatkowych realizacji praw wynikających z tytułu udziału pracowników w planie motywacyjnym.

W związku ze stwierdzonymi brakami formalnymi, pismem z dnia 23 lutego 2009r.Znak: IBPBII/2/415-159/08/MW, wezwano wnioskodawcę do uzupełnienia wniosku. Uzupełnienia dokonano w dniu 06 marca 2008r.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.

Bank będący wnioskodawcą, jako członek międzynarodowej Grupy finansowej uczestniczy w pracowniczym planie motywacyjnym - LEO (Long-term Equity Ownership), który jest przyznany wybranym pracownikom Banku. Pracownicy ci uzyskują instrumenty finansowe planu motywacyjnego, których wysokość jest uzależniona od aktualnych (na moment realizacji Planu) wyników Grupy. Bank ponosi, na rzecz Grupy określone koszty uczestniczenia swoich pracowników w planie, natomiast pracownicy nie dokonują żadnych płatności związanych z planem motywacyjnym.

W ramach planu przyznawane są m.in. Performance Share Units - polegające na przyznaniu pracownikowi warunkowego prawa do otrzymania w określonej dacie w przyszłości akcji Grupy. W ramach tzw. Planu Phantom pracownikom Banku przyznawane jest prawo do otrzymania wartości akcji - po upływie tzw. okresu przetrzymania - zgodnie z opisaną poniżej zasadą.

Liczba akcji, od których uzależniona jest ostateczna wartość świadczenia, uzależniona jest od pozycji Grupy względem grupy porównawczej (wybrane banki, firmy ubezpieczeniowe, firmy zarządzające aktywami). Im wyżej Grupa plasuje się w rankingu, tym większa liczba akcji/większa kwota ich równowartości. Po zakończeniu minimum 3-letniego okresu od przyznania (tzw. okresu przetrzymania) pracownik automatycznie otrzymuje, za pośrednictwem Banku, wyliczoną wartość pieniężną akcji Grupy.

W uzupełnieniu wniosku wskazano, iż:

  • Performance Share Units stanowią warunkowe prawo do otrzymania w określonej dacie wartości akcji Grupy. Pracownik nie jest uprawniony do zachowania akcji, a w dniu realizacji automatycznie przyznana zostaje mu odpowiednia wartość pieniężna akcji;
  • w przypadku Performance Share Units pracownicy otrzymują wyłącznie wartość pieniężną akcji;
  • okres przetrzymania to trzyletni okres czasu, w którym pracownicy nie mają możliwości realizowania praw z tytułu uczestnictwa w Programie. Jest to okres między datą objęcia Programem a trzecią rocznicą przyznania Performance Share Units, stanowiącą datę realizacji programu;
  • Bank nie ponosi żadnych kosztów w odniesieniu do Performance Shares/Performance Units.

W związku z powyższym zadano następujące pytania:

  1. Czy wskutek realizacji Performance Share Units - Plan Phantom, po stronie pracownika powstanie przychód z kapitałów pieniężnych w rozumieniu art. 30b ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, opodatkowany zryczałtowanym 19% podatkiem dochodowym od osób fizycznych...
  2. Czy pracownicy będą zobowiązani samodzielnie rozliczyć dochód otrzymany z tytułu zbycia akcji, który będzie podlegał opodatkowaniu stawką 19 % na podstawie art. 30b ust. 1 ww. ustawy...
  3. Czy na Banku będą ciążyły obowiązki płatnika wynikające z przepisów prawa podatkowego, związane z otrzymaniem przez pracowników ww. przychodów...

Zdaniem wnioskodawcy, przychód uzyskiwany przez pracowników z tytułu realizacji planu motywacyjnego - Performance Share Units (Plan Phantom) stanowić będzie przychód z kapitałów pieniężnych w rozumieniu art. 10 ust. 1 pkt 7 w związku z art. 17 ust. 1 pkt 6 lit. a) ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Tym samym dochód z tego tytułu zgodnie z art. 30b ust. 1 ww. ustawy będzie opodatkowany stawką podatku wynoszącą 19%.

Zgodnie z art. 17 ust. 1 pkt 6 ww. ustawy przychodami z kapitałów pieniężnych są m.in. należne, choćby nie zostały faktycznie otrzymane, przychody z:

  1. odpłatnego zbycia udziałów w spółkach mających osobowość prawną oraz papierów wartościowych,
  2. realizacji praw wynikających z papierów wartościowych, o których mowa w art. 3 pkt 1 lit. b) ustawy o obrocie instrumentami finansowymi.

W opinii wnioskodawcy, otrzymany przez pracownika przychód w ramach Performance Share Units (Plan Phantom) stanowi przychód z kapitałów pieniężnych. Wobec powyższego, przychód podatkowy pracowników powstanie w momencie otrzymania przez pracownika równowartości kwoty akcji Grupy.

W związku z tym, że przychód otrzymany przez pracowników stanowić będzie przychód z kapitałów pieniężnych, który pracownicy zobowiązani będą rozliczyć samodzielnie, na wnioskodawcy nie będą ciążyły z tego tytułu obowiązki płatnika. Po zakończeniu roku podatkowego, w którym przychód z tytułu zbycia akcji stał się należny pracownikowi, będzie zobowiązany zgodnie art. 30b ust. 6 ww. ustawy, do wykazania w zeznaniu podatkowym PIT-38 kwoty uzyskanych dochodów ze zbycia akcji.

Na tle przedstawionego zdarzenia przyszłego stwierdzam, co następuje:

Zgodnie z art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. j. Dz. U. z 2000r. Nr 14, poz. 176 ze zm.) opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

W myśl art. 10 ust. 1 pkt 7 ww. ustawy źródłami przychodów są kapitały pieniężne i prawa majątkowe, w tym odpłatne zbycie praw majątkowych innych niż wymienione w pkt 8 lit. a)-c).

W świetle art. 17 ust. 1 pkt 10 ww. ustawy, za przychody z kapitałów pieniężnych uważa się również przychody z odpłatnego zbycia pochodnych instrumentów finansowych oraz realizacji praw z nich wynikających. Przychód określony w ust. 1 pkt 10 powstaje w momencie realizacji praw wynikających z pochodnych instrumentów finansowych (art. 17 ust. 1b ww. ustawy).

Stosownie do art. 5a pkt 13 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych ilekroć w ustawie mowa jest o pochodnych instrumentach finansowych oznacza to instrumenty finansowe, o których mowa w art. 2 ust. 1 pkt 2 ustawy z dnia 29 lipca 2005r. o obrocie instrumentami finansowymi.

W myśl art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 29 lipca 2005r. o obrocie instrumentami finansowymi (Dz. U. Nr 183, poz. 1538 ze zm.) instrumentami finansowymi są:

  1. papiery wartościowe;
  2. niebędące papierami wartościowymi:
  1. tytuły uczestnictwa w instytucjach zbiorowego inwestowania,
  2. instrumenty rynku pieniężnego,
  3. finansowe kontrakty terminowe, oraz inne równoważne instrumenty finansowe rozliczane pieniężnie, umowy forward dotyczące stóp procentowych, swapy akcyjne, swapy na stopy procentowe, swapy walutowe,
  4. opcje kupna lub sprzedaży instrumentów finansowych, opcje na stopy procentowe, opcje walutowe, opcje na takie opcje, oraz inne równoważne instrumenty finansowe rozliczane pieniężnie,
  5. prawa majątkowe, których cena zależy bezpośrednio lub pośrednio od wartości oznaczonych co do gatunku rzeczy, określonych rodzajów energii, mierników i limitów wielkości produkcji lub emisji zanieczyszczeń (pochodne instrumenty towarowe),
  6. inne instrumenty, jeżeli zostały dopuszczone do obrotu na rynku regulowanym na terytorium państwa członkowskiego lub są przedmiotem ubiegania się o takie dopuszczenie.

Natomiast zgodnie z § 3 pkt 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 12 grudnia 2001r. w sprawie szczegółowych zasad uznawania, metod wyceny, zakresu ujawniania i sposobu prezentacji instrumentów finansowych (Dz. U. Nr 149, poz. 1674 ze zm.) instrument pochodny ? to instrument finansowy, którego:

  1. wartość jest zależna od zmiany wartości instrumentu bazowego, to jest określonej stopy procentowej, ceny papieru wartościowego lub towaru, kursu wymiany walut, indeksu cen lub stóp, oceny wiarygodności kredytowej lub indeksu kredytowego albo innej podobnej wielkości i
  2. nabycie nie powoduje poniesienia żadnych wydatków początkowych albo wartość netto tych wydatków jest niska w porównaniu do wartości innych rodzajów kontraktów, których cena podobnie zależy od zmiany warunków rynkowych, i
  3. rozliczenie nastąpi w przyszłości.

Cechą pochodnych instrumentów finansowych jest fakt, iż ich wartość uzależniona jest od wartości instrumentów bazowych, czyli np. wartości akcji, obligacji, wartości indeksu giełdowego itp.

Z przedstawionego we wniosku (oraz w jego uzupełnieniu) zdarzenia przyszłego wynika, iż w ramach planu motywacyjnego przyznawane są m.in. Performance Share Units - polegające na przyznaniu pracownikowi warunkowego prawa do otrzymania w określonej dacie w przyszłości wartości akcji Grupy - po upływie tzw. okresu przetrzymania. Pracownik nie jest uprawniony do zachowania akcji, a w dniu realizacji automatycznie przyznana zostaje mu odpowiednia wartość pieniężna akcji.

Liczba akcji, od których uzależniona jest ostateczna wartość świadczenia, uzależniona jest od pozycji Grupy względem grupy porównawczej (wybrane banki, firmy ubezpieczeniowe, firmy zarządzające aktywami). Im wyżej Grupa plasuje się w rankingu, tym większa liczba akcji/większa kwota ich równowartości.

W świetle powyższego stwierdzić należy, iż samo przyznanie pracownikom prawa do otrzymania w określonej dacie w przyszłości wartości akcji Grupy nie skutkuje powstaniem przychodu podlegającego opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych, gdyż jak wynika z wniosku prawo to ma mieć charakter jedynie warunkowy.

Natomiast po zakończeniu tzw. okresu przetrzymania dochodzi do realizacji praw wynikających z Performance Share Units w wyniku czego pracownicy uzyskują przychód z realizacji praw wynikających z pochodnych instrumentów finansowych jakimi są inne równoważne instrumenty finansowe rozliczane pieniężnie, o których mowa w cytowanym powyżej art. 2 ust. 1 pkt 2 lit. d) ustawy o obrocie instrumentami finansowymi.

Nie sposób zatem zgodzić się ze stanowiskiem wnioskodawcy, iż przychód uzyskiwany przez pracowników z tytułu realizacji planu motywacyjnego - Performance Share Units (Plan Phantom) stanowić będzie przychód z kapitałów pieniężnych, o którym mowa w art. 17 ust. 1 pkt 6 lit. a) ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Przepis ten stanowi bowiem, iż za przychody z kapitałów pieniężnych uważa się należne, choćby nie zostały faktycznie otrzymane, przychody z odpłatnego zbycia udziałów (akcji) w spółkach mających osobowość prawną oraz papierów wartościowych.

W uzupełnieniu przedmiotowego wniosku wnioskodawca wskazał, iż w przypadku Performance Share Units pracownicy otrzymują wyłącznie wartość pieniężną akcji, a zatem nie otrzymują akcji Grupy. W konsekwencji pracownicy nie mogą osiągać przychodów z odpłatnego zbycia akcji, o których mowa w art. 17 ust. 1 pkt 6 lit. a) ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych albowiem akcji tych nigdy wcześniej nie nabyli.

Przyznane pracownikom warunkowe prawo do otrzymania wartości akcji, to instrument finansowy, który w świetle powołanych wcześniej przepisów nosi cechy instrumentu pochodnego. Dlatego też przychody z tytułu realizacji tego prawa po zakończeniu okresu przetrzymania należy zakwalifikować jako przychody z art. 17 ust. 1 pkt 10 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, który stanowi, że za przychody z kapitałów pieniężnych uważa się przychody z odpłatnego zbycia pochodnych instrumentów finansowych oraz z realizacji praw z nich wynikających.

Stosownie natomiast do art. 11 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych przychodami, z zastrzeżeniem art. 14-15, art. 17 ust. 1 pkt 6, 9 i 10 w zakresie realizacji praw wynikających z pochodnych instrumentów finansowych, art. 19 i art. 20 ust. 3, są otrzymane lub postawione do dyspozycji podatnika w roku kalendarzowym pieniądze i wartości pieniężne oraz wartość otrzymanych świadczeń w naturze i innych nieodpłatnych świadczeń.

W świetle powyższego stanowisko wnioskodawcy w tym zakresie należało uznać za nieprawidłowe.

W myśl art. 30b ust 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, od dochodów uzyskanych z odpłatnego zbycia papierów wartościowych lub pochodnych instrumentów finansowych, i z realizacji praw z nich wynikających oraz z odpłatnego zbycia udziałów w spółkach mających osobowość prawną oraz z tytułu objęcia udziałów (akcji) w spółkach mających osobowość prawną albo wkładów w spółdzielniach w zamian za wkład niepieniężny w postaci innej niż przedsiębiorstwo lub jego zorganizowana część, podatek dochodowy wynosi 19 % uzyskanego dochodu.

Natomiast stosownie do treści art. 30b ust. 2 pkt 3 ww. ustawy, dochodem z odpłatnego zbycia pochodnych instrumentów finansowych oraz z realizacji praw z nich wynikających jest różnica między sumą przychodów uzyskanych z tytułu odpłatnego zbycia pochodnych instrumentów finansowych oraz z realizacji praw z nich wynikających a kosztami uzyskania przychodów, określonymi na podstawie art. 23 ust. 1 pkt 38a.

Na gruncie przedmiotowej sprawy kwoty przychodu nie będą mogły zostać pomniejszone o koszty uzyskania przychodu, gdyż z wniosku wynika, iż pracownicy nie dokonują żadnych płatności związanych z planem motywacyjnym. Oznacza to, że kwota dochodu równała się będzie kwocie przychodu osiągniętego z realizacji praw wynikających z Performance Share Units.

Zgodnie z art. 30b ust. 6 ww. ustawy po zakończeniu roku podatkowego podatnik jest obowiązany w zeznaniu podatkowym, o którym mowa w art. 45 ust. 1a pkt 1, wykazać dochody uzyskane w roku podatkowym z odpłatnego zbycia papierów wartościowych, w tym również dochody, o których mowa w art. 24 ust. 14, i dochody z odpłatnego zbycia pochodnych instrumentów finansowych, a także dochody z realizacji praw z nich wynikających oraz z odpłatnego zbycia udziałów w spółkach mających osobowość prawną oraz z tytułu objęcia udziałów (akcji) w spółkach mających osobowość prawną albo wkładów w spółdzielniach w zamian za wkład niepieniężny w postaci innej niż przedsiębiorstwo lub jego zorganizowana część, i obliczyć należny podatek dochodowy.

W przedmiotowej sprawie wnioskodawca ma jednakże obowiązek sporządzenia informacji, o której mowa w art. 39 ust. 3 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych (PIT-8C). Przepis ten stanowi, iż osoby fizyczne prowadzące działalność gospodarczą, osoby prawne i ich jednostki organizacyjne oraz jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej są obowiązane, w terminie do końca lutego roku następującego po roku podatkowym, przesłać podatnikowi oraz urzędowi skarbowemu, którym kieruje naczelnik urzędu skarbowego właściwy według miejsca zamieszkania podatnika, a w przypadku podatnika, o którym mowa w art. 3 ust. 2a, urzędowi skarbowemu, którym kieruje naczelnik urzędu skarbowego właściwy w sprawach opodatkowania osób zagranicznych - imienne informacje o wysokości dochodu, o którym mowa w art. 30b ust. 2, sporządzone według ustalonego wzoru.

Jak wynika bowiem ze złożonych do wniosku wyjaśnień, Bank nie ponosi wprawdzie żadnych kosztów w odniesieniu do Performance Shares/Performance Units, jednakże za jego pośrednictwem pracownicy uzyskują dochody, o których mowa w art. 17 ust. 1 pkt 10 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

W świetle powyższego stanowisko wnioskodawcy, iż w związku z wypłatą pracownikom kwot wynikających z realizacji planu motywacyjnego - Performance Share Units nie będą na nim ciążyły obowiązki płatnika uznać należało za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gliwicach, ul. Prymasa S. Wyszyńskiego 2, 44-100 Gliwice po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu ? do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi ? Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach ? art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.


Referencje

IPPB2/415-52/11-2/MK1, interpretacja indywidualna

Masz inne pytanie do prawnika?

Potrzebujesz pomocy prawnej?

Zapytaj prawnika