Skutki podatkowe sprzedaży nieruchomości. sygn: IBPBII/2/415-213/13/HS

Skutki podatkowe sprzedaży nieruchomości.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2012 r. poz. 749 z późn. zm.) oraz § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że Pani stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 18 lutego 2013 r. (data wpływu do tut. Biura 21 lutego 2013 r.), uzupełnionym w dniu 08 maja 2013 r., o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie możliwości zwolnienia z opodatkowania przychodu uzyskanego z odpłatnego zbycia nieruchomości - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 21 lutego 2013 r. do tut. Biura wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie możliwości zwolnienia z opodatkowania przychodu uzyskanego z odpłatnego zbycia nieruchomości.

W związku z brakami formalnymi stwierdzonymi we wniosku, pismem z dnia 29 kwietnia 2013 r. Znak: IBPB II/2/415-213/13/HS wezwano wnioskodawcę do jego uzupełnienia. Uzupełnienia dokonano w dniu 08 maja 2013 r.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

Wnioskodawca w 2004 r. na podstawie umowy o przekazanie gospodarstwa rolnego otrzymał od swoich rodziców gospodarstwo rolne składające się z kilku działek o łącznej powierzchni około 11 ha. Działki wchodzące w skład tego gospodarstwa były zarówno przed jak i po przekazaniu ich na rzecz wnioskodawcy używane jako działki rolne. Następnie w 2009 r. na podstawie warunkowej umowy sprzedaży (pod warunkiem, że Agencja Nieruchomości Rolnych Oddział Terenowy w R. nie skorzysta z prawa pierwokupu przysługującego jej na podstawie przepisów ustawy z dnia 11 kwietnia 2003 r. o kształtowaniu ustroju rolnego) i umowy przeniesienia własności wnioskodawca sprzedał spółce z ograniczoną odpowiedzialnością część prowadzonego przez siebie gospodarstwa rolnego o łącznej powierzchni około 6,6734 ha. Wnioskodawca w warunkowej umowie sprzedaży zobowiązał się do wydania przedmiotowej nieruchomości w posiadanie nabywcy w terminie do 12 miesięcy od dnia wpływu reszty ceny sprzedaży na rachunek bankowy sprzedającego. Kolejno, w 2010 r. spółka nabywająca przedmiotową nieruchomość złożyła oświadczenie w formie aktu notarialnego, że do końca września 2010 r. nie zażąda od wnioskodawcy wydania posiadanych przez niego przedmiotowych nieruchomości. Ponadto z oświadczenia wynika, że spółka wyraża zgodę na prowadzenie przez wnioskodawcę na przedmiotowych nieruchomościach wytwórczej działalności rolniczej do dnia wydania przedmiotowych nieruchomości w posiadanie spółce. Wszystkie działki, zarówno te, które nadal są własnością wnioskodawcy, jak i te które znajdują się w jego posiadaniu, a stanowią własność spółki nie utraciły charakteru rolnego i nadal są wykorzystywane przez wnioskodawcę rolniczo. Do dnia dzisiejszego na znacznej części gospodarstwa (również na gruncie stanowiącym własność spółki) rośnie wiklina, a na części posadzone są maliny i truskawki.

Ponadto na obszarze około 1 ha nieruchomości (również na gruncie stanowiącym własność spółki) znajduje się plantacja drzew i krzewów owocowych, których pielęgnacją i przycinką zajmuje się wnioskodawca. Wszystkie zebrane plony zarówno wiklinę jak i owoce wnioskodawca sprzedaje w ramach prowadzonej działalności rolniczej lokalnym odbiorcom. Ponadto należy wskazać, iż wnioskodawca otrzymał w latach 2009-2010 dotację z Agencji Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa na podstawie ustawy o płatnościach w ramach systemów wsparcia bezpośredniego zadeklarowując powierzchnię posiadanych działek rolnych na 10,16 ha, a w 2010 r. na 10,10 ha.

Dodatkowo wnioskodawca otrzymał kilkukrotnie pomoc pieniężną wypłacaną młodym rolnikom w ramach Sektorowego Programu Operacyjnego ?Restrukturyzacja i modernizacja sektora żywnościowego oraz rozwój obszarów wiejskich 2004-2006? wskazując, iż na przedmiotowych nieruchomościach (uwzględniając tu zarówno powierzchnię nieruchomości, które w dalszym ciągu stanowią własność wnioskodawcy jak i będących w jego posiadaniu a stanowiących własność spółki) uprawia rośliny przemysłowe (wiklina), truskawki w uprawie polowej, a także prowadzi plantację drzew i krzewów owocowych. Mając powyższe na uwadze należy stwierdzić, iż wszystkie nieruchomości nadal użytkowane są rolniczo, zarówno te nieruchomości, które nadal są własnością wnioskodawcy jak i nieruchomości będące jedynie w posiadaniu wnioskodawcy, a stanowiące własność spółki, a zatem nieruchomości będące przedmiotem sprzedaży w 2009 r. w wyniku sprzedaży nie utraciły charakteru rolnego w momencie sprzedaży jak i później; nadal wykorzystywane są rolniczo.

W uzupełnieniu wniosku z dnia 06 maja 2013 r. wnioskodawca doprecyzował, iż:

  • nie jest w stanie określić, w jakim celu nabywca (spółka) kupił od niego część gospodarstwa rolnego, posiada natomiast wiedzę, że do dnia dzisiejszego nie dokonano żadnej zmiany stanu faktycznego przedmiotowych nieruchomości,
  • dodatkowo z tego, co wiadomo wnioskodawcy, od przedmiotowych nieruchomości nadal jest płacony podatek rolny, co jednoznacznie świadczy o tym, że przedmiotowe nieruchomości nie zmieniły w związku ze sprzedażą charakteru rolnego,
  • ponadto po 2010 r. nabywca (spółka) nie zażądał wydania przedmiotowych nieruchomości i po 2010 r. wnioskodawca nadal był w posiadaniu i prowadził tam gospodarstwo.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy w przedmiotowej sprawie będzie miało zastosowanie zwolnienie, o którym mowa w art. 21 ust. 1 pkt 28 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, a wobec tego czy sprzedaż przedmiotowych działek będzie zwolniona od podatku dochodowego?

Zdaniem wnioskodawcy, zgodnie z art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t.j. Dz. U. z 2011 r. Nr 51, poz. 307 z późn. zm.) opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a, 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

Stosownie do art. 10 ust. 1 pkt 8 lit. a)-c) ww. ustawy, źródłem przychodów jest odpłatne zbycie:

  1. nieruchomości lub ich części oraz udziału w nieruchomości,
  2. spółdzielczego własnościowego prawa do lokalu mieszkalnego lub użytkowego oraz prawa do domu jednorodzinnego w spółdzielni mieszkaniowej,
  3. prawa wieczystego użytkowania gruntów,

-jeżeli odpłatne zbycie nie następuje w wykonywaniu działalności gospodarczej i zostało dokonane przed upływem pięciu lat, licząc od końca roku kalendarzowego, w którym nastąpiło nabycie lub wybudowanie.

Jednakże na mocy art. 21 ust. 1 pkt 28 ww. ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych wolne od podatku dochodowego są: przychody uzyskane z tytułu sprzedaży całości lub części nieruchomości wchodzących w skład gospodarstwa rolnego; zwolnienie nie dotyczy przychodu uzyskanego ze sprzedaży gruntów, które w związku z tą sprzedażą utraciły charakter rolny.

Zatem aby móc skorzystać z przedmiotowego zwolnienia z podatku muszą zaistnieć dwie przesłanki. Pierwsza z nich ma charakter pozytywny i polega na sprzedaży całości lub części gruntów wchodzących w skład gospodarstwa rolnego. Druga zaś przesłanka ma charakter negatywny, a mianowicie nie może nastąpić utrata charakteru rolnego tych gruntów w związku z ich sprzedażą. Ustawa o podatku dochodowym nie zawiera definicji pojęcia gospodarstwa rolnego. W celu wyjaśnienia tej kwestii odsyła, zgodnie z dyspozycją art. 2 ust. 4 ww. ustawy, do przepisów ustawy z dnia 15 listopada 1984 r. o podatku rolnym (t j. Dz. U. z 2006 r. Nr 136, poz. 969). Zgodnie z art. 2 ust. 1 ustawy o podatku rolnym za gospodarstwo rolne uważa się obszar gruntów, sklasyfikowanych w ewidencji gruntów i budynków jako użytki rolne lub jako grunty zadrzewione i zakrzewione na użytkach rolnych, z wyjątkiem gruntów zajętych na prowadzenie działalności gospodarczej innej niż rolnicza, o łącznej powierzchni przekraczającej 1 ha lub 1 ha przeliczeniowy, stanowiący własność lub znajdujący się w posiadaniu osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej.

Zdaniem wnioskodawcy, w przedmiotowej sprawie obydwie przestanki zostały przez niego spełnione, bowiem sprzedaż dotyczyła części nieruchomości wchodzących w skład gospodarstwa rolnego, które w związku z tą sprzedażą nie utraciły charakteru rolnego i nadal są wykorzystywane rolniczo. O tym bowiem, jaki charakter ma dany grunt decyduje sposób jego faktycznego wykorzystania, a z przedstawionego stanu faktycznego wynika jednoznacznie, że na nieruchomościach stanowiących przedmiot sprzedaży nadal rośnie wiklina, maliny i truskawki, a także zbierane są jabłka, co potwierdza, że nieruchomości w związku ze sprzedażą nie utraciły charakteru rolnego i nadal wykorzystywane są jako grunty rolne.

Dlatego też, biorąc pod uwagę przedstawione przepisy prawa uznać należy, iż przedmiotowe nieruchomości, nie utracą w związku ze sprzedażą charakteru rolnego, a co za tym idzie przychód uzyskany z ich sprzedaży korzysta ze zwolnienia, o którym mowa w art. 21 ust. 1 pkt 28 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.


W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z treścią art. 10 ust. 1 pkt 8 lit. a)-c) ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. j. Dz. U. z 2012 r. poz. 361 z późn. zm.), źródłem przychodów jest odpłatne zbycie, z zastrzeżeniem ust. 2:

  1. nieruchomości lub ich części oraz udziału w nieruchomości,
  2. spółdzielczego własnościowego prawa do lokalu mieszkalnego lub użytkowego oraz prawa do domu jednorodzinnego w spółdzielni mieszkaniowej,
  3. prawa wieczystego użytkowania gruntów

-jeżeli odpłatne zbycie nie następuje w wykonaniu działalności gospodarczej i zostało dokonane przed upływem pięciu lat, licząc od końca roku kalendarzowego, w którym nastąpiło nabycie lub wybudowanie.

Przepis cytowanego art. 10 ust. 1 pkt 8 ww. ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych formułuje generalną zasadę, że nie płaci się podatku dochodowego, jeśli od końca roku kalendarzowego, w którym nastąpiło nabycie nieruchomości, ich części lub udziału w nieruchomości upłynęło 5 lat. W związku z tym, jeśli od końca roku, w którym nastąpiło nabycie nieruchomości, ich części lub udziału w nieruchomości do dnia sprzedaży upłynęło 5 lat, sprzedaż nie podlega w ogóle opodatkowaniu.

Wobec powyższego, w przypadku odpłatnego zbycia nieruchomości lub jej części oraz udziału w nieruchomości decydujące znaczenie w kwestii opodatkowania podatkiem dochodowym od osób fizycznych ma moment ich nabycia, aby ustalić czy powstało źródło przychodu, o którym mowa w art. 10 ust. 1 pkt 8 ww. ustawy oraz jakie brzmienie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych będzie miało zastosowanie przy określeniu właściwej podstawy prawnej normującej zasady opodatkowania przychodu uzyskanego z odpłatnego zbycia. Ocena prawna skutków podatkowych w przypadku sprzedaży nieruchomości, jej części lub udziału w nieruchomości jest skonkretyzowana bowiem odrębnie dla nieruchomości nabytych do 31 grudnia 2006 r., odrębnie dla nieruchomości nabytych od 01 stycznia 2007 r. do 31 grudnia 2008 r. i odrębnie dla nieruchomości nabytych po 31 grudnia 2008 r.

Z przedstawionego stanu faktycznego wynika, iż w 2004 r. wnioskodawca nabył na mocy umowy o przekazaniu gospodarstwa rolnego od swoich rodziców gospodarstwo rolne o powierzchni około 11 ha. Następnie w 2009 r. wnioskodawca sprzedał część nabytej nieruchomości.

Odnosząc się zatem do skutków podatkowych sprzedaży części nieruchomości stwierdzić należy, iż przychód jaki wnioskodawca uzyskał w 2009 r. z jej sprzedaży z uwagi na fakt, iż od końca roku kalendarzowego, w którym doszło do jej nabycia do momentu sprzedaży nie upłynęło 5 lat liczonych od końca roku kalendarzowego, w którym nastąpiło jej nabycie, stanowi źródło przychodu w rozumieniu art. 10 ust. 1 pkt 8 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Mając na uwadze, iż nabycie miało miejsce w 2004 r., zastosowanie znajdą przepisy ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych w brzmieniu obowiązującym przed dniem 01 stycznia 2007 r.

Zgodnie z art. 7 ust. 1 ustawy z dnia 16 listopada 2006 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych oraz o zmianie niektórych innych ustaw (Dz. U. Nr 217, poz. 1588 z późn. zm.), do przychodu (dochodu) z odpłatnego zbycia nieruchomości i praw majątkowych określonych w art. 10 ust. 1 pkt 8 lit. a)-c) ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, nabytych lub wybudowanych (oddanych do użytkowania) do dnia 31 grudnia 2006 r., stosuje się zasady określone w tej ustawie, w brzmieniu obowiązującym przed dniem 01 stycznia 2007 r.

Stosownie do art. 28 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, w brzmieniu obowiązującym do końca 2006 r. przychodu z odpłatnego zbycia nieruchomości i praw majątkowych określonych w art. 10 ust. 1 pkt 8 lit. a)-c) nie łączy się z przychodami (dochodami) z innych źródeł.

W myśl art. 28 ust. 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych w ww. brzmieniu podatek z odpłatnego zbycia nieruchomości ustala się w formie ryczałtu w wysokości 10% uzyskanego przychodu. Stosownie do art. 19 ust. 1 ww. ustawy przychodem z odpłatnego zbycia nieruchomości lub praw majątkowych oraz innych rzeczy, o których mowa w art. 10 ust. 1 pkt 8, jest ich wartość wyrażona w cenie określonej w umowie, pomniejszona o koszty odpłatnego zbycia. Jeżeli jednak cena, bez uzasadnionej przyczyny, znacznie odbiega od wartości rynkowej tych rzeczy lub praw, przychód ten określa organ podatkowy lub organ kontroli skarbowej w wysokości wartości rynkowej.

Jednakże przepis art. 21 ust. 1 pkt 28 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, zwalnia od podatku dochodowego przychody uzyskane z tytułu sprzedaży całości lub części nieruchomości wchodzących w skład gospodarstwa rolnego; zwolnienie nie dotyczy przychodu uzyskanego ze sprzedaży gruntów, które w związku z tą sprzedażą utraciły charakter rolny lub leśny.

Ilekroć w ustawie o podatku dochodowym od osób fizycznych jest mowa o gospodarstwie rolnym oznacza to gospodarstwo rolne w rozumieniu przepisów ustawy o podatku rolnym (art. 2 ust. 4 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych).

W myśl art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 15 listopada 1984 r. o podatku rolnym (t.j. Dz. U. z 2006 r. Nr 136 poz. 969 z późn. zm.) za gospodarstwo rolne uważa się obszar gruntów, sklasyfikowanych w ewidencji gruntów i budynków jako użytki rolne lub jako grunty zadrzewione i zakrzewione na użytkach rolnych, z wyjątkiem gruntów zajętych na prowadzenie działalności gospodarczej innej niż działalność rolnicza, o łącznej powierzchni przekraczającej 1 ha lub 1 ha przeliczeniowy, stanowiących własność lub znajdujących się w posiadaniu osoby fizycznej, osoby prawnej albo jednostki organizacyjnej, w tym spółki, nieposiadającej osobowości prawnej.

Szczegółowe określenie, jakie rodzaje gruntów wchodzą w skład gospodarstwa rolnego, co decyduje o zakresie zwolnienia od podatku dochodowego przychodu ze sprzedaży takich gruntów, wymaga odniesienia się do klasyfikacji zawartej w rozporządzeniu Ministra Rozwoju Regionalnego i Budownictwa z dnia 29 marca 2001 r. w sprawie ewidencji gruntów i budynków (Dz. U. Nr 38, poz. 454) oraz Załącznika Nr 6 do tego rozporządzenia.

Zgodnie z § 67 ww. rozporządzenia użytki gruntowe wykazywane w ewidencji dzielą się na następujące grupy:

  1. użytki rolne,
  2. grunty leśne oraz zadrzewione i zakrzewione,
  3. grunty zabudowane i zurbanizowane,
  4. użytki ekologiczne, oznaczone symbolem złożonym z litery "E" oraz symbolu odpowiedniego użytku gruntowego określającego sposób zagospodarowania lub użytkowania terenu, np. E-Ws, E-Wp, E-Ls, E-Lz, E-N, E-Ps, E-R,
  5. nieużytki, oznaczone symbolem - N,
  6. grunty pod wodami,
  7. tereny różne oznaczone symbolem - Tr.

Stosownie natomiast do treści § 68 ust. 1 ww. rozporządzenia użytki rolne dzielą się na:

  1. grunty orne, oznaczone symbolem - R,
  2. sady, oznaczone symbolem złożonym z litery "S" oraz symbolu odpowiedniego użytku gruntowego, stanowiącego część składową oznaczenia klasy gleboznawczej gruntu, na którym założony został sad, np. S-R, S-Ł, S-Ps,
  3. łąki trwałe, oznaczone symbolem - Ł,
  4. pastwiska trwałe, oznaczone symbolem - Ps,
  5. grunty rolne zabudowane, oznaczone symbolem złożonym z litery "B" oraz symbolu odpowiedniego użytku gruntowego, stanowiącego część składową oznaczenia klasy gleboznawczej gruntu, na którym wzniesione zostały budynki, np. B-R, B-Ł, B-Ps,
  6. grunty pod stawami, oznaczone symbolem - Wsr,
  7. rowy, oznaczone symbolem - W.

Z kolei w myśl § 68 ust. 2 ww. rozporządzenia grunty leśne oraz zadrzewione i zakrzewione dzielą się na:

  1. lasy, oznaczone symbolem - Ls,
  2. grunty zadrzewione i zakrzewione, oznaczone symbolem - Lz, lub, w przypadku zadrzewień śródpolnych, zaistniałych na gruntach objętych klasyfikacją gleboznawczą - symbolem złożonym z liter "Lz" oraz symbolu odpowiedniego użytku gruntowego, stanowiącego część składową oznaczenia klasy gleboznawczej gruntu, np. Lz-R, Lz-Ł, Lz-Ps.

Z powyższego wynika, że zwolnienie przychodów ze sprzedaży gruntów wchodzących w skład gospodarstwa rolnego od podatku dochodowego uwarunkowane jest następującymi przesłankami:

  • grunty muszą być zakwalifikowane jako użytki rolne lub jako grunty zadrzewione i zakrzewione na użytkach rolnych,
  • muszą stanowić gospodarstwo rolne (tj. będący własnością lub współwłasnością osoby fizycznej obszar gruntów o łącznej powierzchni co najmniej 1 ha) lub jego część składową,
  • grunty nie mogą utracić wskutek sprzedaży rolnego charakteru.

Utrata charakteru rolnego gruntu następuje przez wyłączenie tych gruntów z produkcji rolnej polegające na faktycznym przekształceniu sposobu ich użytkowania łączącym się ze zmianą ich dotychczasowego przeznaczenia. Dla oceny czy dokonana transakcja skutkuje utratą charakteru rolnego gruntu decydujące znaczenie ma cel jego nabycia, faktyczny zamiar nabywcy co do przeznaczenia nieruchomości, bądź inne okoliczności związane z daną transakcją. Faktyczne przekształcenie sposobu użytkowania gruntów może wynikać bezpośrednio z aktu notarialnego, z charakteru nabywcy lub innych okoliczności związanych z daną transakcją.

Całokształt tych okoliczności może wskazywać na utratę charakteru rolnego nabywanego gruntu, nawet wówczas, gdy nieruchomość taka umiejscowiona jest w planie zagospodarowania przestrzennego jako nieruchomość położona na terenach upraw rolnych. Okoliczność czy dana nieruchomość w wyniku sprzedaży nie utraciła charakteru rolnego podlega weryfikacji przez urząd skarbowy w toku ewentualnego postępowania podatkowego. Zastosowanie zwolnienia z opodatkowania leży w interesie podatnika, więc to po jego stronie spoczywa obowiązek wykazania, iż spełnia przesłanki do zwolnienia.

Wnioskodawca wskazał we wniosku, że w związku ze sprzedażą nie nastąpiła zmiana charakteru rolnego sprzedanej nieruchomości z uwagi na fakt, że nadal jest ona wykorzystywana rolniczo, z tym, iż nie przez nabywcę (spółkę) tylko, mimo sprzedaży, przez wnioskodawcę. Przy czym wnioskodawca nie jest w stanie określić, w jakim celu nabywca (spółka) kupił od niego część gospodarstwa rolnego, posiada natomiast wiedzę, że do dnia dzisiejszego nie dokonano żadnej zmiany stanu faktycznego przedmiotowych nieruchomości. Dodatkowo, od przedmiotowych nieruchomości nadal jest płacony podatek rolny, co w opinii wnioskodawcy jednoznacznie świadczy o tym, że przedmiotowe nieruchomości nie zmieniły w związku ze sprzedażą charakteru rolnego, a nabywca nie zażądał wydania przedmiotowych nieruchomości i po 2010 r. wnioskodawca nadal był w ich posiadaniu i prowadził tam gospodarstwo.

Przedstawiona sytuacja nie jest dla Organu do końca jasna, albowiem nie jest znany cel zakupu nieruchomości przez spółkę, a celu tego nie potrafił określić sam wnioskodawca. Podobnie jak nie jest jasne na jakiej podstawie wnioskodawca nadal uprawia grunt, którego przestał być właścicielem, skoro z umowy sprzedaży wynikało, że taki stan będzie utrzymywał się jedynie do końca września 2010 r., kiedy to spółka miała zażądać wydania nieruchomości. Niemniej na dzień wydania interpretacji nie ma podstaw do podważenia zapewnień wnioskodawcy, że nie nastąpiła utrata charakteru rolnego sprzedanej nieruchomości stanowiącej gospodarstwo rolne i nadal jest ona wykorzystywana rolniczo, wprawdzie nie przez nabywcę, ale przez wnioskodawcę (sprzedającego). Stwierdzić zatem należy, że na chwilę obecną przy takim opisie stanu faktycznego są spełnione przesłanki, o których mowa w art. 21 ust. 1 pkt 28 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Stanowisko wnioskodawcy uznaje się więc za prawidłowe.

Niemniej jednak Organ raz jeszcze zauważa, iż okoliczność, czy dana nieruchomość w wyniku sprzedaży nie utraciła charakteru rolnego podlega szczegółowej i ostatecznej weryfikacji przez organ podatkowy w toku postępowania podatkowego, a nie przez Organ interpretacyjny. Mając bowiem na uwadze treść przepisu art. 14b Ordynacji podatkowej, tut. Organ wydając interpretację prawa podatkowego nie jest uprawniony do przeprowadzenia postępowania dowodowego, które wskazałoby, czy w związku ze sprzedażą grunt utracił czy też utraci w przyszłości, lub też nie charakter rolny. I jedynie z tego względu tut. Organ na etapie wydawania interpretacji przyjął zapewnienie wnioskodawcy i uznał jego stanowisko za prawidłowe.

Zgodnie bowiem z zasadą dochodzenia do prawdy materialnej wszelkie niezbędne działania w celu dokładnego wyjaśnienia stanu faktycznego oraz załatwienia sprawy organy podatkowe podejmują w toku postępowania podatkowego. Podstawowym narzędziem realizacji tej zasady jest postępowanie dowodowe, które nie jest prowadzone w ramach postępowania w sprawie wydania interpretacji indywidualnej. Stąd ustalenie prawdy obiektywnej (materialnej) nie jest tu możliwe w sposób ścisły, jak można tego wymagać na gruncie postępowania podatkowego. Nie jest zatem wykluczone, że w toku postępowania podatkowego organ podatkowy może ustalić nowe, nieznane organowi wydającemu przedmiotową interpretację indywidualną okoliczności, które uczynią stanowisko zawarte w niniejszej interpretacji nieaktualnym.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w R., ul. Kraszewskiego 4A, 35-016 Rzeszów po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu ? do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi ? Dz. U. z 2012 r. poz. 270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach ? art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.

Masz inne pytanie do prawnika?

Potrzebujesz pomocy prawnej?

Zapytaj prawnika