W którym państwie powinny być opodatkowane dochody udziałowca, który przeniósł swój ośrodek (...)

W którym państwie powinny być opodatkowane dochody udziałowca, który przeniósł swój ośrodek życia do Szwecji, z tytułu otrzymanej dywidendy wypłaconej w związku z posiadaniem udziałów w polskiej spółce: w Polsce czy w Szwecji?

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007r. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki z ograniczoną odpowiedzialnością przedstawione we wniosku z dnia 27 października 2008r. (data wpływu do tut. Biura 30 października 2008r.),uzupełnionego w dniu 22 grudnia 2008r., o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej m.in. podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie sposobu opodatkowania dochodu z tytułu dywidendy wypłaconej w związku z posiadaniem udziałów - jest nieprawidłowe.

Porady prawne

UZASADNIENIE

W dniu 30 października 2008r. wpłynął do tut. Biura ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej m.in. podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie sposobu opodatkowania dochodu z tytułu dywidendy wypłaconej w związku z posiadaniem udziałów.

W związku z brakami formalnymi pismem z dnia 04 grudnia 2008r. Znak: IBPB II/1-415-30/08/BJ, IBPB II/2-415-22/08/MM wezwano wnioskodawcę do uzupełnienia wniosku. Uzupełnienia dokonano w dniu 22 grudnia 2008r.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

Z pracownikiem zatrudnionym na podstawie umowy o pracę, został podpisany aneks do umowy na czas nieokreślony, w którym zmieniono miejsce wykonywania pracy ? od dnia 14 sierpnia 2007r. miejscem wykonywania pracy jest Szwecja. Zadaniem pracownika jest wyłącznie zbieranie informacji dla spółki w zakresie zapotrzebowania rynku szwedzkiego na usługi programowania robotów przemysłowych oraz nawiązywania bezpośrednich kontaktów z potencjalnymi klientami. Pracownik może wykonywać zadania służbowe w różnych miejscach na terytorium Szwecji i za granicą (w tym na terenie Polski). Działalność operacyjna polega na rozmowach telefonicznych z klientami i poszukiwaniu nowych klientów. Wszelkie umowy są podpisywane w biurze w Bytomiu. Pracownik przyjeżdża przynajmniej raz w miesiącu na 3-7 dni w celu dokonania rozliczeń ze spółką, złożenia podpisów oraz udziału w ewentualnych spotkaniach z klientami.

Spółka nie posiada oddziału (zakładu) ani przedstawicielstwa na terenie Szwecji. W/w pracownik nie posiada innego stosunku pracy ani na terenie Polski, ani na terenie Szwecji.

Dnia 15 sierpnia 2007r. w/w pracownik wymeldował się z dotychczasowego polskiego adresu i zameldował się w Szwecji oraz uzyskał szwedzki numer personalny, potwierdzony wyciągiem z rejestru ludności (Extract of The Population Register) wydanym przez szwedzki urząd podatkowy (Swedish Tax Agency). Przeniósł ośrodek życia do Szwecji. Założył w Szwecji konto bankowe. Pracownikowi przekazywane jest wynagrodzenie za pośrednictwem rachunku bankowego w Polsce i w Szwecji (część wynagrodzenia przykazywana jest na polski rachunek bankowy, a część na szwedzki w zależności od ustaleń z pracownikiem). Wnioskodawca nadmienia, że w/w pracownik jest jednocześnie większościowym udziałowcem spółki i prezesem zarządu.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

W którym państwie powinny być opodatkowane dochody pracownika z tytułu umowy o pracę i z tytułu otrzymanej dywidendy wypłaconej w związku z posiadaniem udziałów w spółce: w Polsce czy w Szwecji...

Zdaniem wnioskodawcy, w roku 2007 dochody (stosunek pracy, dywidenda) w/w pracownika powinny być opodatkowane w Polsce (do 15 sierpnia 2007r. upłynęło 227 dni wobec 183 wymaganych), natomiast w roku 2008 dochody pracownika powinny być opodatkowane w Szwecji.

Przedmiot niniejszej interpretacji stanowi odpowiedź na pytanie w zakresie opodatkowania podatkiem dochodowym dochodu z tytułu dywidendy. Wniosek w zakresie opodatkowania podatkiem dochodowym dochodu z tytułu pracy wykonywanej na terytorium Szwecji stanowi przedmiot odrębnej interpretacji indywidualnej.

Na tle przedstawionego stanu faktycznego stwierdzam, co następuje.

Zgodnie z art. 3 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. j. Dz. U. z 2000r. Nr 14, poz. 176 ze zm.),osoby fizyczne jeżeli mają miejsce zamieszkania na terytorium Polski, podlegają obowiązkowi podatkowemu od całości swoich dochodów bez względu na miejsce położenia źródeł przychodów (tzw. nieograniczony obowiązek podatkowy). Przepis ust. 1a tegoż artykułu stanowi, iż za osobę mającą miejsce zamieszkania na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej uważa się osobę fizyczną, która:

  1. posiada na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej centrum interesów osobistych lub gospodarczych (ośrodek interesów życiowych) lub
  2. przebywa na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej dłużej niż 183 dni w roku podatkowym.

Natomiast zgodnie z art. 3 ust. 2a ww. ustawy, osoby fizyczne, jeżeli nie mają na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej miejsca zamieszkania, podlegają obowiązkowi podatkowemu tylko od dochodów (przychodów) osiąganych na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej (tzw. ograniczony obowiązek podatkowy).

Powyższe przepisy stosuje się z uwzględnieniem umów w sprawie unikania podwójnego opodatkowania, których stroną jest Rzeczpospolita Polska (art. 4a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych).

W przedmiotowej sprawie udziałowiec spółki na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej przebywał do 15 sierpnia 2007r., czyli ponad 183 dni w roku podatkowym 2007. Zgodnie z art. 3 ust. 1 i 1a, udziałowiec do końca 2007r. posiadał nieograniczony obowiązek podatkowy w Polsce.

Z wniosku wynika również, że udziałowiec 15 sierpnia 2007r. zameldował się w Szwecji, przeniósł tam swój ośrodek życia i uzyskał szwedzki numer personalny wydany przez szwedzki urząd podatkowy. W związku z powyższym, od 2008r. udziałowiec posiada w Polsce ograniczony obowiązek podatkowy.

Zgodnie z art. 30a ust. 1 pkt 4 ww. ustawy od uzyskanego dochodu z dywidend i innych przychodów z tytułu udziału w zyskach osób prawnych, pobiera się 19% zryczałtowany podatek dochodowy, z zastrzeżeniem art. 52a.

W myśl art. 30a ust. 2 ustawy ww. przepis stosuje się z uwzględnieniem umów o unikaniu podwójnego opodatkowania, których stroną jest Rzeczpospolita Polska. Jednakże zastosowanie stawki podatku wynikającej z właściwej umowy o unikaniu podwójnego opodatkowania lub niepobranie (niezapłacenie) podatku zgodnie z taką umową jest możliwe pod warunkiem udokumentowania dla celów podatkowych miejsca zamieszkania podatnika uzyskanym od niego certyfikatem rezydencji.

Zgodnie z art. 41 ust. 4 ww. ustawy płatnicy o których mowa w ust. 1 tego artykułu, tj. osoby fizyczne prowadzące działalność gospodarczą, osoby prawne i ich jednostki organizacyjne oraz jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej, są obowiązani pobierać zryczałtowany podatek dochodowy od dokonywanych wypłat (świadczeń) lub stawianych do dyspozycji podatnika pieniędzy lub wartości pieniężnych z tytułów określonych w art. 29, art. 30 ust. 1 pkt 2, 4, 4a, 5, 13 oraz art. 30a ust. 1, z zastrzeżeniem ust. 5.

Jak wynika z wyżej cytowanych przepisów dywidenda podlega opodatkowaniu 19% podatkiem dochodowym, a zastosowanie stawki podatku wynikającej z właściwej umowy o unikaniu podwójnego opodatkowania albo niepobranie podatku zgodnie z taką umową jest możliwe pod warunkiem udokumentowania płatnikowi miejsca siedziby podatnika dla celów podatkowych uzyskanym od podatnika certyfikatem rezydencji.

Przepis art. 5a pkt 21 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych zawiera definicję certyfikatu rezydencji. Za taki dokument uznaje się zaświadczenie o miejscu zamieszkania podatnika dla celów podatkowych wydane przez właściwy organ administracji podatkowej państwa miejsca zamieszkania podatnika.

Dokument ten ma bowiem potwierdzać, w którym państwie podatnik, o którym mowa w art. 3 ust. 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, nieposiadający siedziby na terytorium RP a uzyskujący dochody ze źródeł położonych na terytorium RP, posiada rezydencję podatkową, tj. w którym państwie podlega nieograniczonemu obowiązkowi podatkowemu (jest opodatkowany z każdego źródła dochodu wskazanego przez to państwo, niezależnie od miejsca położenia źródła tego dochodu).

Biorąc pod uwagę powyższe, dywidenda wypłacona w 2007r. osobie mającej miejsce zamieszkania na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej podlega opodatkowaniu zgodnie z art. 30a ust. 1 pkt 4 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

W zakresie dywidendy wypłaconej w 2008r. osobie mającej miejsce zamieszkania na terytorium Szwecji należy stwierdzić co następuje.

Stosownie do postanowień art. 10 ust. 1 Konwencji między Rządem Rzeczypospolitej Polskiej a Rządem Królestwa Szwecji w sprawie unikania podwójnego opodatkowania i zapobiegania uchylaniu się od opodatkowania w zakresie podatków od dochodu podpisanej w Sztokholmie w dniu 19 listopada 2004r. (Dz. U. z 2006r. Nr 26, poz. 193), stanowiącego, iż dywidendy wypłacane przez spółkę w Umawiającym się Państwie osobie mającej miejsce zamieszkania lub siedzibę w drugim umawiającym się Państwie, mogą być opodatkowane w tym drugim Państwie. Jednakże w myśl art. 10 ust. 2 Konwencji dywidendy mogą być opodatkowane także w Umawiającym się Państwie, w którym spółka wypłacająca dywidendy ma swoją siedzibę, i zgodnie z prawem tego Państwa, ale jeżeli osoba uprawniona do dywidend ma miejsce zamieszkania lub siedzibę w drugim Umawiającym się Państwie, to podatek tak ustalony nie może przekroczyć:

  1. 5 % kwoty dywidend brutto, jeżeli osobą uprawnioną jest spółka (inna niż spółka osobowa), której bezpośredni udział w kapitale spółki wypłacającej dywidendy wynosi co najmniej 25 %;
  2. 15 % kwoty dywidend brutto we wszystkich pozostałych przypadkach.Postanowienia tego ustępu nie dotyczą opodatkowania spółki w odniesieniu do zysków, z których dywidendy są wypłacane.

Użyte w powołanej umowie międzynarodowej sformułowanie ?mogą być opodatkowane? oznacza, że dywidendy będą zawsze opodatkowane w Polsce, o ile polskie ustawy podatkowe przewidują ich opodatkowanie. Ustęp 2 tego artykułu ma zawsze zastosowanie, kiedy prawo Umawiającego się państwa, w którym spółka ma siedzibę przewiduje opodatkowanie dywidendy. W ust. 1 użyto sformułowania ?mogą być opodatkowane w tym drugim Państwie?; nie ustanowiono natomiast zapisu, że podlegają opodatkowaniu ?tylko w tym drugim Państwie?. Oznacza to, że dywidendy mogą podlegać opodatkowaniu zarówno w Państwie siedziby spółki jak i Państwie, w którym ma miejsce zamieszkania udziałowiec spółki. Kwestia eliminowania podwójnego opodatkowania jest możliwa dzięki zastosowaniu właściwej metody unikania podwójnego opodatkowania, o której mowa w art. 22 Konwencji między Rządem Rzeczypospolitej Polskiej a Rządem Królestwa Szwecji w sprawie unikania podwójnego opodatkowania i zapobiegania uchylaniu się od opodatkowania w zakresie podatków i dochodu.

Biorąc pod uwagę przedstawiony we wniosku stan faktyczny oraz ww. przepisy prawa, w myśl art. 10 ust. 2 Konwencji dywidendy wypłacone przez spółkę osobie fizycznej mającej miejsce zamieszkania na terytorium Szwecji podlegają opodatkowaniu w Polsce, gdyż polskie przepisy podatkowe przewidują opodatkowanie dywidendy podatkiem dochodowym. Jednakże podatek nie może przekroczyć 15% kwoty dywidendy brutto.

Tutejszy organ podkreśla, iż zastosowanie stawki podatku wynikającej z Konwencji jest możliwe wyłącznie pod warunkiem udokumentowania dla celów podatkowych miejsca zamieszkania podatnika zaświadczeniem wydanym przez właściwy organ administracji, tj. certyfikatem rezydencji.

We własnym stanowisku wnioskodawca błędnie wskazał zatem, że dywidenda wypłacona w 2008r. winna być opodatkowana wyłącznie w kraju zamieszkania udziałowca ? tj. w Szwecji.

Reasumując, w przedmiotowej sprawie spółka jako płatnik z tytułu wypłaconej dywidendy w 2007r. ma obowiązek poboru 19% zryczałtowanego podatku dochodowego, natomiast w 2008r. na podstawie aktualnego certyfikatu rezydencji, spółka powinna pobrać podatek w wysokości nie przekraczającej 15% kwoty dywidendy brutto. Aby uniknąć podwójnego opodatkowania udziałowiec winien zastosować metodę unikania podwójnego opodatkowania, określoną w art. 22 ust. 2 lit. a) Konwencji. Zgodnie z nim, jeżeli osoba mająca miejsce zamieszkania lub siedzibę w Szwecji osiąga dochód, który zgodnie z ustawodawstwem Polski oraz postanowieniami niniejszej Konwencji podlega opodatkowaniu w Polsce, Szwecja ? zgodnie z postanowieniami ustawodawstwa Szwecji dotyczącymi zaliczania zagranicznego podatku (jakkolwiek może ono okazjonalnie być modyfikowane bez zmieniania głównych założeń) ? zezwoli na odliczenie od podatku należnego od takiego dochodu sumy równej polskiemu podatkowi zapłaconemu od takiego dochodu.

Mając na uwadze powyższe wyjaśnienia, stanowisko wnioskodawcy należało uznać za nieprawidłowe.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gliwicach, ul. Prymasa S. Wyszyńskiego 2, 44-100 Gliwice po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu ? do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi ? Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach ? art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.


Masz inne pytanie do prawnika?

Potrzebujesz pomocy prawnej?

Zapytaj prawnika