Sprzedaż przez wszystkich współwłaścicieli udziałów w gospodarstwie rolnym, nabytych w spadku (...)

Sprzedaż przez wszystkich współwłaścicieli udziałów w gospodarstwie rolnym, nabytych w spadku w 2008r.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (t.j. Dz. U. z 2005r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że Pana stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 16 lutego 2010r. (data wpływu do tut. Biura 19 lutego 2010r.), uzupełnionym w dniach 27 i 29 kwietnia 2010r. oraz 05 maja 2010r. o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie możliwości zwolnienia z opodatkowania przychodu z tytułu sprzedaży:

  • działki rolnej nr 2638 o powierzchni 3905m2 - jest nieprawidłowe,
  • działek rolnych nr 3087/2 i 1383/2 o łącznej powierzchni 8060m2 - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 19 lutego 2010r. wpłynął do tut. Biura ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie możliwości zwolnienia z opodatkowania przychodu z tytułu sprzedaży działek rolnych nr 2638 o powierzchni 3905m2 oraz nr 3087/2 i 1383/2 o łącznej powierzchni 8060m2.

W związku z brakami formalnymi stwierdzonymi we wniosku, pismem z dnia 14 kwietnia 2010r. Znak: IBPBII/2/415-228/10/AK wezwano wnioskodawcę do uzupełnienia wniosku. Uzupełnienia dokonano w dniach 27 i 29 kwietnia 2010r. oraz 05 maja 2010r.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

Dnia 04 września 2009r., aktem notarialnym wnioskodawca dokonał wraz ze swoją matką (współwłasność wnioskodawcy i jego matki w części po #189; każdy) warunkowej sprzedaży niezabudowanej nieruchomości rolnej, oznaczonej jako działka 2638 o pow. 3905m2, za cenę 19.000 zł, pod warunkiem, że Agencja Nieruchomości Rolnej działająca na rzecz Skarbu Państwa nie skorzysta z przysługującego jej prawa pierwokupu w myśl przepisów ustawy z dnia 11 kwietnia 2003r. o kształtowaniu ustroju rolnego. Wobec pisma Agencji Nieruchomości Rolnych z dnia 18 września 2009r. o nieskorzystaniu z prawa pierwokupu ww. nieruchomości rolnej, dnia 09 października 2009r. wnioskodawca dokonał wraz z matką przeniesienia własności tej nieruchomości aktem notarialnym.

Również dnia 04 września 2009r., aktem notarialnym wnioskodawca dokonał wraz ze swoja matką (współwłasność po #189; każdy) warunkowej sprzedaży niezabudowanej nieruchomości rolnej, oznaczonej jako działka 3087/2 i 1383/2 o łącznej pow. 8060 m2, za cenę 112.000 zł, pod warunkiem, że Agencja Nieruchomości Rolnej działają ca na rzecz Skarbu Państwa nie skorzysta z przysługującego jej prawa pierwokupu w myśl przepisów ustawy z dnia 11 kwietnia 2003r. o kształtowaniu ustroju rolnego. Wobec pisma Agencji Nieruchomości Rolnych z dnia 18 września 2009r. o nieskorzystaniu z prawa pierwokupu ww. nieruchomości rolnej, dnia 09 października 2009r. wnioskodawca dokonał wraz z matką przeniesienia własności tej nieruchomości aktem notarialnym.

Powyższe nieruchomości wnioskodawca nabył w spadku po zmarłym dnia 23 lutego 2008r. ojcu. Postanowieniem z dnia 28 maja 2008r. Sąd Rejonowy Wydział I Cywilny stwierdził, że spadek po ojcu wnioskodawcy nabył wnioskodawca - jako syn w #189; części oraz matka wnioskodawcy w #189; części.

Powyższe nieruchomości wchodziły w skład gospodarstwa rolnego o powierzchni przekraczającej 1 ha, jako łąki trwałe o łącznej powierzchni 1,19 ha. Jak wynika z zawiadomienia o wpisie do księgi wieczystej z dnia 29 stycznia 2010r. i z zaświadczenia Burmistrza Miasta z dnia 09 lutego 2010r. (dotyczy działki 3087/2 ) oraz z zawiadomienia o wpisie do księgi wieczystej z dnia 02 lutego 2010 a także pisma Urzędu Gminy z dnia 04 lutego 2010r. (dotyczy działki 1383/2), z zawiadomienia o wpisie do księgi wieczystej z dnia 03 lutego 2010r. nieruchomości mają dalej charakter łąk trwałych, a zatem wskutek sprzedaży nie utraciły charakteru rolnego.

W uzupełnieniu wniosku wnioskodawca wskazał, że działki nr 3087/2 i 3383/2 o łącznej powierzchni 8060 m2 zostały nabyte w celu powiększenia gospodarstwa rolnego, zgodnie z aktem notarialnym. Natomiast odnośnie działki nr 2638 o powierzchni 3905 m2 wnioskodawca nie posiada informacji czy działka ta została nabyta w celu prowadzenia lub powiększenia gospodarstwa rolnego nabywcy.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy zbycie przez wnioskodawcę działek rolnych 2638 o pow. 3905 m2 oraz 3087/2 i 1383/2 o łącznej pow. 8060 m2 będzie zwolnione z podatku dochodowego od osób fizycznych, zgodnie z art. 21 ust. 1 pkt 28 ustawy o podatku dochodowych od osób fizycznych...

Zdaniem wnioskodawcy, sprzedaż działek rolnych 2638 o pow. 3905 m2 oraz 3087/2 i 1383/2 o łącznej pow. 8060 m2 nie będzie podlegała opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych.

Wnioskodawca wskazuje, że w myśl art. 21 ust. 1 pkt 28 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych wolne od podatku dochodowego są przychody uzyskane z tytuł u sprzedaży całości lub części nieruchomości wchodzących w skład gospodarstwa rolnego; zwolnienie nie dotyczy przychodu uzyskanego ze sprzedaży gruntów, które w związku z tą sprzedażą utraciły charakter rolny.

Ustawa o podatku dochodowym nie zawiera definicji pojęcia gruntów rolnych. Zdefiniowano natomiast pojęcie gospodarstwa rolnego, poprzez odwołanie się, zgodnie z dyspozycją art. 2 ust. 4 ww. ustawy, do przepisów ustawy z dnia 15 listopada 1984r. o podatku rolnym.

Zgodnie z art. 2 ust. 1 ustawy o podatku rolnym za gospodarstwo rolne uważa się obszar gruntów, sklasyfikowanych w ewidencji gruntów i budynków jako użytki rolne lub jako grunty zadrzewione i zakrzewione na użytkach rolnych, z wyjątkiem gruntów zajętych na prowadzenie działalności gospodarczej innej niż rolnicza, o łącznej powierzchni przekraczającej 1 ha lub 1 ha przeliczeniowy, stanowiący własność lub znajdujący się w posiadaniu osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej.

Szczegółowe określenie, jakie rodzaje gruntów wchodzą w skład gospodarstwa rolnego, co decyduje o zakresie zwolnienia od podatku dochodowego przychodu ze sprzedaży takich gruntów, wymaga odniesienia się do klasyfikacji zawartej w rozporządzeniu Ministra Rozwoju Regionalnego i Budownictwa z dnia 29 marca 2001r. w sprawie ewidencji gruntów i budynków (Dz. U. Nr 38, poz. 454) oraz załącznika nr 6 do tego rozporządzenia.

Stosownie do § 68 ust. 1 ww. rozporządzenia do użytków rolnych zalicza się: grunty orne, sady, łąki trwałe, pastwiska trwałe, grunty rolne zabudowane, grunty pod stawami i rowy.

Biorąc powyższe pod uwagę, wnioskodawca stwierdził, iż ustawodawca uzależnił zwolnienie przychodu ze sprzedaży gruntów rolnych od następujących przesłanek:

  • przychód musi zostać uzyskany z tytułu sprzedaży całości lub części nieruchomości wchodzących w skład gospodarstwa rolnego,
  • przychód ten nie może zostać uzyskany ze sprzedaży gruntów, które w związku z tą sprzedażą utraciły charakter rolny lub leśny.

Opisane powyżej działki rolne wchodziły w skład nieruchomości rolnej o powierzchni przekraczającej 1 ha, a w związku z dokonaniem niniejszej sprzedaży opisane grunty, w ocenie wnioskodawcy, nie utraciły charakteru rolnego.

Jako, że w przedmiotowej sprawie przesłanki powyższe zostały spełnione, wnioskodawca stoi na stanowisku, iż przychód uzyskany ze sprzedaży przedmiotowych nieruchomości, stanowiących grunty rolne, wolny jest od podatku dochodowego od osób fizycznych.

Na tle przedstawionego stanu faktycznego stwierdzam co następuje.

Zgodnie z art. 10 ust. 1 pkt 8 ustawy z dnia 26 lipca 1991r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. j. Dz. U. z 2010r. Nr 51, poz. 307) źródłem przychodu jest ? z zastrzeżeniem ust. 2 ? odpłatne zbycie m.in.:

  1. nieruchomości lub ich części oraz udziału w nieruchomości,
  2. spółdzielczego własnościowego prawa do lokalu mieszkalnego lub użytkowego oraz prawa do domu jednorodzinnego w spółdzielni mieszkaniowej,
  3. prawa wieczystego użytkowania gruntów

-jeżeli odpłatne zbycie nie następuje w wykonaniu działalności gospodarczej i zostało dokonane przed upływem pięciu lat, licząc od końca roku kalendarzowego, w którym nastąpiło nabycie lub wybudowanie.

Przepis art. 10 ust. 1 pkt 8 ww. ustawy formułuje generalną zasadę, że sprzedaż nieruchomości, jej części lub udziału w nieruchomości przed upływem 5 lat, licząc od końca roku kalendarzowego, w którym nastąpiło nabycie lub wybudowanie rodzi obowiązek podatkowy w postaci zapłaty podatku dochodowego. Tym samym jeżeli odpłatne zbycie nieruchomości jej części lub udziału w nieruchomości nastąpiło po upływie 5 lat licząc od końca roku kalendarzowego, w którym nastąpiło nabycie - nie jest źródłem przychodu w rozumieniu art. 10 ust. 1 pkt 8 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, a tym samym przychód uzyskany ze sprzedaży nieruchomości, jej części lub udziału w nieruchomości w ogóle nie podlega opodatkowaniu.

W przypadku nabycia nieruchomości (udziału w nieruchomości) i praw wymienionych w art. 10 ust. 1 pkt 8 lit. a)-c) ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych w drodze spadku pięcioletni termin, o którym mowa powyżej winien być liczony od końca roku kalendarzowego, w którym nastąpiło otwarcie spadku czyli śmierć spadkodawcy.

W myśl bowiem art. 924 ustawy z dnia 23 kwietnia 1964r. ? Kodeks cywilny (Dz. U. Nr 16, poz. 93 ze zm.) spadek otwiera się z chwilą śmierci spadkodawcy, natomiast spadkobierca nabywa spadek z chwilą otwarcia spadku (art. 925 Kodeksu). Oznacza to, iż z chwilą śmierci należące do spadkodawcy prawa i obowiązki stają się spadkiem, który podlega przepisom prawa spadkowego, a data śmierci spadkodawcy jest dniem nabycia spadku przez spadkobierców. Postanowienie Sądu o stwierdzeniu nabycia spadku potwierdza jedynie prawo spadkobiercy do tego spadku od momentu jego otwarcia.

Wnioskodawca wskazał, że dnia 23 lutego 2008r. zmarł jego ojciec. Postanowieniem z dnia 28 maja 2008r. Sąd Rejonowy stwierdził, że spadek po zmarłym nabył wnioskodawca ? jako jego syn w #189; części oraz jego matka również w #189; części.

Oznacza to, że do nabycia przez wnioskodawcę #189; udziału w gospodarstwie rolnym doszło w dniu 23 lutego 2008r., czyli w dacie tożsamej ze śmiercią ojca wnioskodawcy i od końca tego roku tj. 2008 należy liczyć okres 5 lat, o którym mowa w art. 10 ust. 1 pkt 8 ww. ustawy.

Ponadto z wniosku wynika, że aktami notarialnymi z dnia 04 września 2009r. wnioskodawca wraz ze swoją matką, wchodzące w skład gospodarstwa rolnego, a stanowiące ich współwłasność po połowie, nieruchomości oznaczone nr 2638, 3087/2, 1383/2 sprzedali.

Tym samym sprzedaż nastąpiła przed upływem pięciu lat licząc od końca roku kalendarzowego, w którym nastąpiło nabycie, czyli transakcja ta będzie dla wnioskodawcy stanowiła źródło przychodu w rozumieniu art. 10 ust. 1 pkt 8 ww. ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Dokonując oceny skutków podatkowych zbycia działek rolnych nabytych w 2008r. należy stosować przepisy ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych w brzmieniu obowiązującym na dzień 31 grudnia 2008r. Zgodnie bowiem z art. 8 ust. 1 ustawy z dnia 06 listopada 2008r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. Nr 209, poz. 1316), do przychodu (dochodu) z odpłatnego zbycia nieruchomości i praw określonych w art. 10 ust. 1 pkt 8 lit. a)-c) ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, nabytych lub wybudowanych (oddanych do użytkowania) w okresie od dnia 01 stycznia 2007r. do dnia 31 grudnia 2008r., stosuje się zasady określone w ustawie o podatku dochodowym od osób fizycznych, w brzmieniu obowiązującym na dzień 31 grudnia 2008r.

I tak w myśl art. 30e ust. 1 i 4 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, w brzmieniu obowiązującym na dzień 31 grudnia 2008r., od dochodu z odpłatnego zbycia nieruchomości i praw określonych w art. 10 ust. 1 pkt 8 lit. a)-c) podatek dochodowy wynosi 19% podstawy obliczenia podatku i płatny jest w terminie złożenia zeznania za rok podatkowy, w którym nastąpiło odpłatne zbycie.

Podstawą obliczenia podatku zgodnie z art. 30e ust. 2 ww. ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych jest dochód stanowiący różnicę pomiędzy przychodem z odpłatnego zbycia nieruchomości lub praw określonym zgodnie z art. 19, a kosztami ustalonymi zgodnie z art. 22 ust. 6c i 6d, powiększoną o sumę odpisów amortyzacyjnych, o których mowa w art. 22h ust. 1 pkt 1, dokonanych od zbywanych nieruchomości lub praw.

Zgodnie z art. 19 ust. 1 ww. ustawy przychodem z odpłatnego zbycia nieruchomości lub praw majątkowych oraz innych rzeczy, o których mowa w art. 10 ust. 1 pkt 8, jest ich wartość wyrażona w cenie określonej w umowie, pomniejszona o koszty odpłatnego zbycia. Jeżeli jednak cena, bez uzasadnionej przyczyny, znacznie odbiega od wartości rynkowej tych rzeczy lub praw, przychód ten określa organ podatkowy lub organ kontroli skarbowej w wysokości wartości rynkowej.

Koszty uzyskania przychodu z tytułu odpłatnego zbycia, o którym mowa w art. 10 ust. 1 pkt 8 lit. a)-c), nabytych w drodze spadku, darowizny lub w inny nieodpłatny sposób, stanowią udokumentowane nakłady, które zwiększyły wartość rzeczy i praw majątkowych, poczynione w czasie ich posiadania oraz kwotę zapłaconego podatku od spadków i darowizn w takiej części, w jakiej wartość zbywanej rzeczy lub prawa przyjęta do opodatkowania podatkiem od spadków i darowizn odpowiada łącznej wartości rzeczy i praw majątkowych przyjętej do opodatkowania podatkiem od spadków i darowizn (art. 22 ust. 6d ustawy). Wysokość tych nakładów, ustala się na podstawie faktur VAT w rozumieniu przepisów o podatku od towarów i usług oraz dokumentów stwierdzających poniesienie opłat administracyjnych (art. 22 ust. 6e ww. ustawy).

Jednakże przepis art. 21 ust. 1 pkt 28 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych w brzmieniu na dzień 31 grudnia 2008r., zwalnia od podatku dochodowego przychody uzyskane z tytułu sprzedaży całości lub części nieruchomości wchodzących w skład gospodarstwa rolnego. Zwolnienie to nie dotyczy jednak przychodu uzyskanego ze sprzedaży gruntów, które w związku z tą sprzedażą utraciły charakter rolny lub leśny.

Ilekroć w ustawie o podatku dochodowym od osób fizycznych jest mowa o gospodarstwie rolnym oznacza to gospodarstwo rolne w rozumieniu przepisów ustawy o podatku rolnym.

W myśl art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 15 listopada 1984r. o podatku rolnym (t. j. Dz. U. z 2006r. Nr 136, poz. 969 ze zm.) za gospodarstwo rolne uważa się obszar gruntów, sklasyfikowanych w ewidencji gruntów i budynków jako użytki rolne lub jako grunty zadrzewione i zakrzewione na użytkach rolnych, z wyjątkiem gruntów zajętych na prowadzenie działalności gospodarczej innej niż działalność rolnicza, o łącznej powierzchni przekraczającej 1 ha lub 1 ha przeliczeniowy, stanowiących własność lub znajdujących się w posiadaniu osoby fizycznej, osoby prawnej albo jednostki organizacyjnej, w tym spółki, nieposiadającej osobowości prawnej.

Szczegółowe określenie, jakie rodzaje gruntów wchodzą w skład gospodarstwa rolnego, co decyduje o zakresie zwolnienia od podatku dochodowego przychodu ze sprzedaży takich gruntów, wymaga odniesienia się do klasyfikacji zawartej w rozporządzeniu Ministra Rozwoju Regionalnego i Budownictwa z dnia 29 marca 2001r. w sprawie ewidencji gruntów i budynków (Dz. U. Nr 38, poz. 454) oraz załącznika nr 6 do tego rozporządzenia.

Stosownie do § 68 ust. 1 ww. rozporządzenia użytki rolne dzielą się na:

  1. grunty orne,
  2. . sady,
  3. łąki trwałe,
  4. pastwiska trwałe,
  5. grunty rolne zabudowane,
  6. grunty pod stawami,
  7. . rowy.

Z powyższego jednoznacznie wynika, iż zwolnienie od podatku dochodowego przychodów ze sprzedaży gruntów wchodzących w skład gospodarstwa rolnego uwarunkowane jest następującymi przesłankami:

  • grunty muszą być zakwalifikowane jako użytki rolne,
  • muszą stanowić gospodarstwo rolne (tj. będące własnością osoby fizycznej obszar gruntów o łącznej powierzchni co najmniej 1 ha) lub jego część składową,
  • grunty nie mogą utracić wskutek sprzedaży rolnego charakteru,
  • przychód musi zostać uzyskany ze sprzedaży całości lub części gruntów wchodzących w skład gospodarstwa rolnego.

Utrata charakteru rolnego lub leśnego gruntu następuje przez wyłączenie tych gruntów z produkcji rolnej lub leśnej polegające na faktycznym przekształceniu sposobu ich użytkowania łączącym się ze zmianą ich dotychczasowego przeznaczenia. Dla oceny czy dokonana transakcja skutkuje utratą charakteru rolnego gruntu decydujące znaczenie ma cel jego nabycia, faktyczny zamiar nabywcy co do przeznaczenia nieruchomości, bądź inne okoliczności związane z daną transakcją. Faktyczne przekształcenie sposobu użytkowania gruntów może wynikać bezpośrednio z aktu notarialnego, z charakteru nabywcy lub innych okoliczności związanych z daną transakcją. Całokształt tych okoliczności może wskazywać na utratę charakteru rolnego nabywanego gruntu, nawet wówczas, gdy nieruchomość taka umiejscowiona jest w planie zagospodarowania przestrzennego jako nieruchomość położona na terenach upraw rolnych. Okoliczność czy dana nieruchomość w wyniku sprzedaży nie utraciła charakteru rolnego podlega weryfikacji przez urząd skarbowy w toku ewentualnego postępowania podatkowego. Zastosowanie zwolnienia z opodatkowania leży w interesie podatnika, więc to po jego stronie spoczywa obowiązek wykazania, iż spełnia przesłanki do zwolnienia.

Należy także zauważyć, iż art. 21 ust. 1 pkt 28 ww. ustawy dotyczy sprzedaży całości lub części nieruchomości wchodzących w skład gospodarstwa rolnego, co oznacza, iż transakcja może obejmować wszystkie nieruchomości wchodzące w skład tego gospodarstwa rolnego, bądź niektóre z nich. Sprzedaż całości lub części gospodarstwa rolnego następuje wyłącznie w sytuacji gdy łącznie wszyscy współwłaściciele sprzedają gospodarstwo rolne lub grunt. Ustawodawca w art. 10 ust. 1 pkt 8 lit. a) ww. ustawy rozgranicza bowiem sprzedaż nieruchomości, ich części oraz udziału w nieruchomości. Natomiast w art. 21 ust. 1 pkt 28 ww. ustawy jest mowa wyłącznie o zwolnieniu przychodu ze sprzedaży nieruchomości lub jej części wchodzących w skład gospodarstwa rolnego. Zatem powyższe zwolnienie może mieć zastosowanie wyłącznie w sytuacji sprzedaży całości lub części nieruchomości wchodzących w skład gospodarstwa rolnego przez wszystkich współwłaścicieli.

W przedstawionym we wniosku stanie faktycznym wnioskodawca wskazał, że nabył w spadku udział wynoszący #189; nieruchomości stanowiących łąki trwałe, o łącznej powierzchni 1,19 ha. Tym samym należy stwierdzić, iż charakter i powierzchnia tych nieruchomości stanowi gospodarstwo rolne, o którym mowa w ww. art. 2 ust. 1 ustawy o podatku rolnym.

Ponadto z wniosku wynika, że powyższe gospodarstwo rolne zostało sprzedane dwóm stronom w częściach, a sprzedaży dokonał zarówno wnioskodawca jak i jego matka posiadająca pozostały udział w gospodarstwie. Wskazano, że działki nr 3087/2 i 1383/2 o łącznej powierzchni 8060 m2 zostały nabyte w celu powiększenia gospodarstwa rolnego, zgodnie z aktem notarialnym. Natomiast wnioskodawca nie posiada informacji czy działka nr 2638 o powierzchni 3905 m2 również została nabyta w celu powiększenia gospodarstwa rolnego nabywcy.

Odnośnie zatem dziełek nr 3087/2 i 1383/2 o łącznej powierzchni 8060 m2 należy stwierdzić, że powołane przez wnioskodawcę okoliczności wskazują na spełnienie przesłanek uprawniających do przedmiotowego zwolnienia, przewidzianego w art. 21 ust. pkt 28 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Wynika to z faktu, iż przedmiotowe grunty były zakwalifikowane jako łąki trwale, stanowiły część składową gospodarstwa rolnego, ponadto miała miejsce transakcja sprzedaży części gruntów wchodzących w skład gospodarstwa rolnego (sprzedaży dokonali łącznie wszyscy współwłaściciele gruntów), a także w wyniku sprzedaży nie nastąpiła utrata charakteru rolnego przedmiotowych działek ? przedmiotowe działki zostały nabyte w celu powiększenia gospodarstwa rolnego nabywcy.

Reasumując, przychód ze sprzedaży działek nr 3087/2 i 1383/2 korzysta ze zwolnienia określonego w art. 21 ust. 1 pkt 28 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Tym samym stanowisko wnioskodawcy, iż sprzedaż działek rolnych 3087/2 oraz 1383/2 o łącznej powierzchni 8060 m2 będzie zwolniona z opodatkowania podatkiem dochodowym od osób fizycznych należy uznać za prawidłowe.

W odniesieniu natomiast do działki nr 2638 o powierzchni 3905 m2 zauważyć należy, że przedmiotowy grunt był zakwalifikowany jako łąki trwale, stanowił część składową gospodarstwa rolnego, ponadto miała miejsce transakcja sprzedaży części gruntów wchodzących w skład gospodarstwa rolnego (sprzedaży dokonali łącznie wszyscy współwłaściciele gruntu ? wnioskodawca i jego matka). Przedmiotowa nieruchomość ze względu na swoją powierzchnię 0,3905 ha nie może jednak stanowić samodzielnie gospodarstwa rolnego w rozumieniu ustawy o podatku rolnym (tj. będącego własnością osoby fizycznej obszaru gruntów o łącznej powierzchni co najmniej 1 ha), a wnioskodawca nie posiada wiedzy, czy nabywca powyższego gruntu nabył go w celu prowadzenia lub powiększenia swojego gospodarstwa rolnego.

Mając powyższe na uwadze należy uznać, że wnioskodawca będzie mógł skorzystać z przedmiotowego zwolnienia o ile faktycznie powyższa działka zostanie nabyta przez kupującego w celu powiększenia istniejącego gospodarstwa rolnego lub utworzenia wraz z posiadanymi przez kupującego innymi gruntami rolnymi nowego gospodarstwa rolnego. Natomiast w sytuacji, gdy przedmiotowy grunt w wyniku sprzedaży utraci charakter rolny ? nie zostanie nabyty przez kupującego w celu powiększenia istniejącego gospodarstwa rolnego lub utworzenia wraz z posiadanymi przez kupującego innymi gruntami rolnymi nowego gospodarstwa rolnego - wnioskodawca nie będzie mógł skorzystać ze zwolnienia z opodatkowania na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 28 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Zgodnie bowiem z wykładnią językową powyższego zwolnienia a w szczególności ze sformułowania, iż: ?Zwolnienie to nie dotyczy jednak przychodu uzyskanego ze sprzedaży gruntów, które w związku z tą sprzedażą utraciły charakter rolny lub leśny? wynika, iż do zastosowania przedmiotowego zwolnienia nie wystarczy, że sposób użytkowania działki jako rolnej nie uległ zmianie musi ona jeszcze stanowić gospodarstwo rolne lub jego część składową także po jej sprzedaży.

W związku jednak z tym, że wnioskodawca nie posiada wiedzy czy przedmiotowy grunt rzeczywiście został nabyty przez kupującego w celu powiększenia istniejącego gospodarstwa rolnego lub utworzenia wraz z posiadanymi przez kupującego innymi gruntami rolnymi nowego gospodarstwa rolnego jego stanowisko należało uznać za nieprawidłowe.

Do wniosku wnioskodawca dołączył plik dokumentów. Należy jednak zauważyć, że wydając interpretację w trybie art. 14b Ordynacji podatkowej Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów nie przeprowadza postępowania dowodowego w związku z czym nie jest obowiązany, ani uprawniony do ich oceny; jest związany wyłącznie opisem stanu faktycznego przedstawionym przez wnioskodawcę i jego stanowiskiem. Wobec powyższego niniejszą interpretację wydano w oparciu o stan faktyczny przedstawiony przez wnioskodawcę w złożonym wniosku.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Krakowie, ul. Rakowicka 10, 31-511 Kraków po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu ? do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi ? Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach ? art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.


Masz inne pytanie do prawnika?

Potrzebujesz pomocy prawnej?

Zapytaj prawnika