Czy wnioskodawcę obejmuje zwolnienie z zapłaty podatku dochodowego 10% od wartości mieszkania na podstawie (...)

Czy wnioskodawcę obejmuje zwolnienie z zapłaty podatku dochodowego 10% od wartości mieszkania na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 32 lit. b) ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, przy sprzedaży mieszkania w zamian za uzyskanie prawa najmu lokalu mieszkalnego komunalnego zajmowanego przez osobę kupującą?

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007r. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Pana P. przedstawione we wniosku z dnia 16 października 2008r. (data wpływu do tut. Biura 20 października 2008r.), uzupełnionym pismem z dnia 18 listopada 2008r. (data wpływu do tut. Biura 19 listopada 2008r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie możliwości zwolnienia z opodatkowania przychodu uzyskanego z tytułu sprzedaży spółdzielczego własnościowego prawa do lokalu mieszkalnego - jest nieprawidłowe.

Porady prawne

UZASADNIENIE

W dniu 20 października 2008r. został złożony ww. wniosek uzupełniony w dniu 19 listopada 2008r. o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie możliwości zwolnienia z opodatkowania przychodu uzyskanego z tytułu sprzedaży spółdzielczego własnościowego prawa do lokalu mieszkalnego.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

Wnioskodawca podpisał akt notarialny ? umowę sprzedaży mieszkania, które posiadał od 2004r. o wartości 90 tys. zł, w zamian za uzyskanie (za zgodą urzędu miasta) prawa najmu lokalu mieszkalnego komunalnego zajmowanego przez osobę kupującą.

W akcie notarialnym zapisano:

?(?) W powołanym wyżej piśmie Naczelnika Wydziału Gospodarki Lokalowej Urzędu Miasta (?) stwierdzono, że nie ma przeszkód w dokonaniu wzajemnej zamiany mieszkań pomiędzy wnioskodawcą a osobą kupującą oraz, że skierowanie do zawarcia przez Miejski Zarząd Budynków Mieszkalnych umowy najmu lokalu mieszkalnego zostanie wydane po dopełnieniu formalności związanych z nabyciem powyższego prawa przez kupującego.

W celu uzyskania w zamian prawa najmu lokalu mieszkalnego zajmowanego dotychczas przez osobę kupującą na podstawie umowy najmu: wnioskodawca sprzedaje osobie kupującej spółdzielcze własnościowe prawo do lokalu mieszkalnego (?) położonego (?) za pokwitowaną kwotę 5000 zł a osoba kupująca wymienione prawo do lokalu mieszkalnego za podaną cenę, we wskazanym celu kupuje(?)?.

Po podpisaniu w 2008r. aktu notarialnego wnioskodawca dostał z wydziału lokalowego Urzędu Miasta wskazanie do zawarcia umowy najmu lokalu mieszkalnego.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy w związku z powyższym wnioskodawcę obejmuje zwolnienie z zapłaty podatku dochodowego 10% od wartości mieszkania na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 32 lit. b) ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych...

Zdaniem wnioskodawcy, w wyniku sprzedaży nie uzyskał on ekwiwalentu pieniężnego równoważnego wartości mieszkania, a tylko umowę najmu mieszkania komunalnego. Uważa on zatem, iż zgodnie z zapisem ?(?) w całości - jeżeli sprzedaż nastąpiła w celu uzyskania, w zamian tych nieruchomości lub praw, (?) budynku mieszkalnego lub jego części, zajmowanego na podstawie decyzji administracyjnej o przydziale lokalu lub budynku? powinien być zwolniony w całości z podatku. Decyzją administracyjną jest bowiem wskazanie wydane przez Urząd Miasta do zwarcia przez wnioskodawcę umowy najmu lokalu mieszkalnego, a mieszkanie ? częścią budynku mieszkalnego.

Na tle przedstawionego stanu faktycznego stwierdzam, co następuje.

Zgodnie z art. 10 ust. 1 pkt 8 ustawy z dnia 26 lipca 1991r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2000r. Nr 14, poz. 176 ze zm.) źródłem przychodu jest ? z zastrzeżeniem ust. 2 ? odpłatne zbycie m.in.:

  1. nieruchomości lub ich części oraz udziału w nieruchomości (w tym lokalu stanowiącego odrębną nieruchomość),
  2. spółdzielczego własnościowego prawa do lokalu mieszkalnego lub użytkowego oraz prawa do domu jednorodzinnego w spółdzielni mieszkaniowej,
  3. prawa wieczystego użytkowania gruntów

- jeżeli odpłatne zbycie nie następuje w wykonaniu działalności gospodarczej i zostało dokonane przed upływem pięciu lat, licząc od końca roku kalendarzowego, w którym nastąpiło nabycie lub wybudowanie.

Użyte w cytowanym przepisie ?odpłatne zbycie? oznacza przeniesienie własności lub innych praw majątkowych w zamian za korzyść majątkową. Powyższy przepis jednoznacznie stanowi, iż źródłem przychodów jest odpłatne zbycie nieruchomości i praw majątkowych, co może następować np. w formie umowy sprzedaży lub zamiany.

Ustawą z dnia 16 listopada 2006r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych oraz o zmianie niektórych innych ustaw (Dz. U. z 2006 r., Nr 217, poz. 1588) wprowadzono obowiązujące od 01 stycznia 2007r., zasady opodatkowania dochodów z odpłatnego zbycia nieruchomości i praw określonych w art. 10 ust. 1 pkt 8 lit. a)?c) ustawy z dnia 26 lipca 1991r. o podatku dochodowym od osób fizycznych. Jednak z uwagi na treść przepisu art. 7 ust. 1 powołanej ustawy z dnia 16 listopada 2006r. do odpłatnego zbycia nieruchomości i praw, nabytych lub wybudowanych (oddanych do użytkowania) do dnia 31 grudnia 2006r., stosuje się zasady określone w ustawie o podatku dochodowym od osób fizycznych w brzmieniu obowiązującym przed dniem 01 stycznia 2007r.

W niniejszej spawie nabycie spółdzielczego własnościowego prawa do lokalu mieszkalnego miało miejsce w 2004r., a tym samym do zbycia tego prawa mają zastosowanie przepisy w brzmieniu obowiązującym do końca 2006r. Zbycie prawa miało miejsce w 2008r. a zatem przed upływem 5 lat, licząc od końca roku w którym nastąpiło nabycie.

W myśl art. 28 ust. 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych w brzmieniu obowiązującym do końca 2006r. podatek z odpłatnego zbycia m.in. nieruchomości lub ich części albo udziału w nieruchomości ustala się w formie ryczałtu w wysokości 10% uzyskanego przychodu. Stosownie do art. 19 ust. 1 ww. ustawy przychodem z odpłatnego zbycia nieruchomości lub praw majątkowych oraz innych rzeczy, o których mowa w art. 10 ust. 1 pkt 8, jest ich wartość wyrażona w cenie określonej w umowie, pomniejszona o koszty odpłatnego zbycia. Jeżeli jednak cena, bez uzasadnionej przyczyny, znacznie odbiega od wartości rynkowej tych rzeczy lub praw, przychód ten określa organ podatkowy lub organ kontroli skarbowej w wysokości wartości rynkowej.

Podatek ten jest płatny w terminie 14 dni od daty sprzedaży, za wyjątkiem sytuacji, gdy podatnik złoży oświadczenie, że przychód uzyskany ze sprzedaży wyda na cele określone w art. 21 ust. 1 pkt 32 lit. a) lub lit. e) ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

W przedmiotowej sprawie wnioskodawca u notariusza dokonał sprzedaży spółdzielczego własnościowego prawa do lokalu mieszkalnego, lecz nie otrzymał w zamian żadnych pieniędzy tylko prawo najmu lokalu mieszkalnego komunalnego (za zgodą Urzędu Miasta) zajmowanego przez osobę kupującą. Jednakże sam fakt nie otrzymania zapłaty w postaci pieniędzy za zbywany lokal mieszkalny nie oznacza jeszcze, że po stronie wnioskodawcy nie powstał przychód.

Rozważenia wymaga zatem czy przychód uzyskany ze zbycia spółdzielczego własnościowego prawa do lokalu mieszkalnego może podlegać zwolnieniu, o którym mowa w art. 21 ust. 1 pkt 32 lit. b) ustawy, na które to zwolnienie powołuje się wnioskodawca.

Zgodnie z art. 21 ust. 1 pkt 32 lit. b) ustawy, wolne od podatku dochodowego są przychody uzyskane ze sprzedaży nieruchomości i praw majątkowych określonych w art. 10 ust. 1 pkt 8 lit. a)-c), z zastrzeżeniem ust. 2 i 2a w całości ? jeżeli sprzedaż nastąpiła w celu uzyskania, w zamian za te nieruchomości lub prawa, spółdzielczego lokatorskiego prawa do lokalu albo budynku mieszkalnego.

Wyliczenie zawarte w tym przepisie ma charakter wyczerpujący, w związku z tym tylko realizacja powyższego celu pozwala na skorzystanie ze zwolnienia z opodatkowania przychodu uzyskanego ze sprzedaży spółdzielczego własnościowego prawa do lokalu mieszkalnego. Jak wynika z powyższego przepisu przychód ze sprzedaży spółdzielczego własnościowego prawa do lokalu mieszkalnego podlega zwolnieniu z podatku, jeśli sprzedaż nastąpiła w celu uzyskania w zamian za to prawo spółdzielczego lokatorskiego prawa do lokalu mieszkalnego albo budynku mieszkalnego lub jego części.

W stanie faktycznym opisanym we wniosku, sprzedaży dokonano w celu zawarcia umowy najmu lokalu mieszkalnego należącego do Miasta.

W związku z powyższym, mając na uwadze przepisy warunkujące zwolnienie od podatku dochodowego, należy stwierdzić, iż nie mają one zastosowania w stanie faktycznym przedstawionym przez wnioskodawcę, bowiem przychód uzyskany ze zbycia spółdzielczego własnościowego prawa do lokalu mieszkalnego nie został przeznaczony na cele wymienione w powołanym przepisie.

Zapis art. 21 ust. 1 pkt 32 lit. b) ustawy jednoznacznie w swej treści wskazuje, że zwolnienie przysługuje jedynie wówczas, gdy sprzedaż nastąpiła w celu uzyskania w zamian spółdzielczego lokatorskiego prawa. Dyspozycja tego przepisu nie mówi o innego rodzaju prawach, które mogą być w zamian uzyskane aby uzyskać zwolnienie.

Wnioskodawca dowodzi, że sprzedaż nastąpiła zgodnie z treścią określoną w art. 21 ust. 1 pkt 32 lit. b) ustawy tj. w celu uzyskania budynku mieszkalnego lub jego części zajmowanego na podstawie decyzji administracyjnej o przydziale lokalu lub budynku, a wskazanie do zawarcia umowy najmu jest taką właśnie decyzją. W tym miejscu należy zwrócić wnioskodawcy uwagę na fakt, że powołany przez niego przepis ma obecnie inne brzmienie, gdyż skreślono zdanie drugie, jednakże nadal nie wskazuje możliwości nabycia w zamian za zbywane spółdzielcze własnościowe prawo do lokalu mieszkalnego innego prawa niż lokatorskie. Zarówno brzmienie literalne tego przepisu, jak i użyte w przepisie znaki interpunkcyjne wskazują, że ustawodawca nie przewidywał innego rodzaju nabywania praw niż spółdzielcze lokatorskie. Należy powtórzyć za Sądem Najwyższym, że jeśli przepis jednoznacznie formułuje normę postępowania, to tak właśnie należy ten przepis rozumieć. Pierwszeństwo językowej wykładni jest podstawowym warunkiem funkcjonowania zwolnień w prawie podatkowym. Jeżeli wbrew jasnemu pod względem językowym sformułowaniu przepisu nadawałoby się mu jeszcze jakieś inne znaczenie, aniżeli to oczywiste językowe, to wówczas podważałoby to rolę ustawodawcy.

Odnosząc się do uzupełnienia wniosku z dnia 18 listopada 2008r. (wpływ do tut. Biura 19 listopada 2008r.), w którym wnioskodawca zwraca się z prośbą o uwzględnienie w niniejszej interpretacji indywidualnej wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Łodzi, należy zauważyć, iż wyroki sądów nie są źródłem powszechnie obowiązującego prawa i nie stanowią powszechnej wykładni przepisów prawa podatkowego, ponieważ wydawane są w indywidualnych sprawach i wiążą tylko strony danego postępowania. Wobec tego nie mogą mieć wpływu na treść zawartą w niniejszej interpretacji indywidualnej.

Reasumując stwierdzić należy, że sprzedaż spółdzielczego własnościowego prawa do lokalu mieszkalnego dokonana przed upływem 5-ciu lat od końca roku kalendarzowego, w którym nastąpiło jego nabycie podlega opodatkowaniu 10% zryczałtowanym podatkiem dochodowym, o którym mowa w art. 28 ust. 2 ww. ustawy, gdyż nie zostały spełnione przesłanki do przewidzianego prawem zwolnienia.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gliwicach, ul. Prymasa S. Wyszyńskiego 2, 44-100 Gliwice, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu ? do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi ? Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach ? art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.


Masz inne pytanie do prawnika?

Potrzebujesz pomocy prawnej?

Zapytaj prawnika