Czy przychód uzyskany z zamiany niezabudowanej nieruchomości można przeznaczyć na cele mieszkaniowe (...)

Czy przychód uzyskany z zamiany niezabudowanej nieruchomości można przeznaczyć na cele mieszkaniowe i skorzystać ze zwolnienia, o którym mowa w art. 21 ust. 1 pkt 32 oraz czy późniejsze zniesienie współwłasności będzie podlegać opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizyczny?

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że Pana stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 15 maja 2009r. (data wpływu do tut. Biura ? 27 maja 2009r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie:

  • skutków podatkowych zamiany niezabudowanej nieruchomości - jest nieprawidłowe,
  • skutków podatkowych późniejszego zniesienia współwłasności niezabudowanej nieruchomości - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 27 maja 2009r. wpłynął do tut. Biura ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie skutków podatkowych zamiany oraz zniesienia współwłasności niezabudowanej nieruchomości.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.

Dnia 29 grudnia 2006r wnioskodawca wraz z małżonką nabył nieruchomość rolną o powierzchni 20 arów i 32 m#61447;, jako współwłaściciele w 1/2 części tej nieruchomości z drugim małżeństwem. W skład nieruchomości wchodzą dwie niezabudowane działki o numerze 826/1 i 826/5. Do obecnej nieruchomości jest dostęp utwardzoną drogą publiczną. Z końcem maja 2008r. zaczął obowiązywać dla gminy Plan Zagospodarowania Przestrzennego. W związku z wejściem w życie Planu Zagospodarowania Przestrzennego dla Gminy na wniosek wnioskodawcy Burmistrz Miasta wydał decyzję, że przeznaczenie działek nie uległo zmianie i nie wzrosła ich wartość, gdyż w uprzednim stanie prawnym również ten teren miał to samo mieszkaniowe przeznaczenie. Brak planu uniemożliwił dokonanie podziału geodezyjnego, który w chwili obecnej stał się możliwy. Aktualnie oba małżeństwa będą mogły wymienić część wspólnej nieruchomości z właścicielem sąsiedniej działki oraz będą mogły wzajemnie znieść współwłasność i możliwe stanie się wydzielenie odrębnych działek należących do każdego z małżeństw. W wyniku zamiany, powstałe działki nie będą miały bezpośredniego dostępu do drogi publicznej i będzie konieczne wydzielenie dostępu do niej o długości ok. 80 metrów.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy w związku z planowaną wymianą przez oba małżeństwa części wspólnej nieruchomości z właścicielem sąsiedniej działki w stosunku wartościowym 1:1 oraz zniesieniem wzajemnej współwłasności, z małżeństwem, z którym wnioskodawca zakupił przedmiotową nieruchomość w części 1:1 będzie mógł wnioskodawca skorzystać z ryczałtu w wysokości 10%, a równoważny przychód od zamienianych działek (wartość uwzględniona w akcie notarialnym), przeznaczyć w terminie 2 lat, po złożonym uprzednio oświadczeniu do urzędu skarbowego, na jeden z podanych niżej przeznaczeń tj.: na systematyczne oszczędzanie w kasie mieszkaniowej lub bezpośrednio na budowę domu lub na remont domu/mieszkania, lub na spłatę kredytu zaciągniętego na cele mieszkaniowe...

Zdaniem wnioskodawcy, w świetle art. 10 ust. 1 pkt 8 lit. a)-c) ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych z zastrzeżeniem ust. 2 źródłem przychodu jest między innymi odpłatne zbycie nieruchomości lub ich części oraz udziału w nieruchomości. Zgodnie z art. 603 Kodeksu cywilnego innym zbyciem jest zamiana rzeczy, w której jedna ze stron zobowiązuje przenieść się na rzecz drugiej strony własność innej rzeczy. W świetle ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych czynność ta traktowana jest jako odpłatne zbycie nieruchomości, w wyniku której powstaje przychód.

Ponieważ zamiana dotyczy nieruchomości wnioskodawcy, nabytej 29 grudnia 2006r. a więc mają zastosowanie przepisy o podatku dochodowym od osób fizycznych w brzmieniu obowiązującym do 31 grudnia 2006r i zgodne z art. 28 ust. 2 przedmiotowej ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych podatek ustala się w formie ryczałtu w wysokości 10% uzyskanego przychodu i jest płatny w terminie 14 dni od dnia zamiany, chyba, że podatnik w tym terminie złoży oświadczenie, że uzyskany przychód z zamiany przeznaczy, nie później niż w terminie dwóch lat od dnia sprzedaży, na cele określone w 21 ust. 1 pkt 32 lit. a) lub lit. e) to jest:

  • na nabycie na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej budynku mieszkalnego, jego części lub udziału w takim budynku, lokalu mieszkalnego stanowiącego odrębną nieruchomość lub udziału w takim lokalu, a także na nabycie gruntu lub udziału w gruncie albo prawa użytkowania wieczystego gruntu lub udziału w takim prawie, związanych z tym budynkiem lub lokalem,
  • na nabycie na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej spółdzielczego własnościowego prawa do lokalu mieszkalnego lub udziału w takim prawie, prawa do domu jednorodzinnego w spółdzielni mieszkaniowej lub udziału w takim prawie,
  • na nabycie na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej gruntu lub udziału w gruncie, prawa użytkowania wieczystego gruntu lub udziału w takim prawie przeznaczonych pod budowę budynku mieszkalnego, w tym również gruntu lub udziału w gruncie albo prawa wieczystego użytkowania gruntu lub udziału w takim prawie z rozpoczętą budową budynku mieszkalnego,
  • na budowę, rozbudowę, nadbudowę, przebudowę, remont lub modernizację własnego budynku mieszkalnego, jego części lub własnego lokalu mieszkalnego, położonych na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej,
  • na rozbudowę, nadbudowę, przebudowę lub adaptację - na cele mieszkalne - własnego budynku niemieszkalnego, jego części, własnego lokalu niemieszkalnego lub własnego pomieszczenia niemieszkalnego, położonych na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej,

b) w całości - jeżeli sprzedaż nastąpiła w celu uzyskania, w zamian za te nieruchomości lub prawa, spółdzielczego lokatorskiego prawa do lokalu albo budynku mieszkalnego lub jego części,
c) w całości - jeżeli sprzedaż nastąpiła w wykonaniu lub w związku z wielostronną umową o zamianie tych budynków lub praw do lokali,
d) w całości - jeżeli ich nabycie nastąpiło w drodze spadku lub darowizny,
e) w części wydatkowanej, nie później niż w okresie dwóch lat od dnia sprzedaży, na spłatę kredytu lub pożyczki, a także odsetek od kredytu lub pożyczki zaciągniętych na cele, o których mowa w lit. a), w banku lub w spółdzielczej kasie oszczędnościowo-kredytowej, mających siedzibę na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, w tym również na spłatę kredytu lub pożyczki oraz odsetek od tego kredytu lub pożyczki zaciągniętych przed dniem uzyskania tych przychodów,

32a) przychody uzyskane z zamiany, z zastrzeżeniem ust. 2:

  1. budynku mieszkalnego, jego części lub udziału w takim budynku, lokalu mieszkalnego stanowiącego odrębną nieruchomość lub udziału w takim lokalu, lub
  2. spółdzielczego własnościowego prawa do lokalu mieszkalnego, prawa do domu jednorodzinnego w spółdzielni mieszkaniowej, lub udziału w tych prawach, lub
  3. gruntu, udziału w gruncie albo prawa użytkowania wieczystego gruntu lub udziału w takim prawie, związanych z budynkiem lub lokalem wymienionym w lit. a)

- jeżeli przedmiotem zamiany są wyłącznie znajdujące się na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej nieruchomości i prawa wymienione w lit. a)-c),

i nie będą wydane na cele określone w myśl art. 21 ust. 2 to jest:

2. Przepisy ust. 1 pkt 32 i 32a nie mają zastosowania, jeżeli:

  1. budowa i sprzedaż budynków i lokali oraz sprzedaż gruntów i prawa wieczystego użytkowania gruntów jest przedmiotem działalności gospodarczej podatnika,
  2. przychód ze sprzedaży lub zamiany jest wydatkowany na:
    a) nabycie gruntu lub udziału w gruncie, prawa wieczystego użytkowania gruntu lub udziału w takim prawie, budynku, jego części lub udziału w budynku, lub
    b) budowę, rozbudowę, nadbudowę, przebudowę, modernizację, adaptację lub remont budynku albo jego części
    - przeznaczonych na cele rekreacyjne,
  3. przychód ze sprzedaży nieruchomości i praw majątkowych stanowi przychód z pozarolniczej działalności gospodarczej lub z działów specjalnych produkcji rolnej w rozumieniu art. 14 ust 2 pkt 1. 2a. przepis ust. 1 pkt 32 lit. e) nie ma zastosowania do podatników, którzy odsetki od kredytu lub pożyczki odliczali lub odliczają na podstawie art. 26b.

Z przywołanego przepisu wnioskodawca wnioskuje, że zadośćuczynieniem tego aktu prawnego będzie również przeznaczenie przychodu z tytułu zamienianych nieruchomości na jeden z podanych celów mieszkaniowych tj. na systematyczne oszczędzanie w kasie mieszkaniowej lub na budowę domu, lub na remont mieszkania, lub na remont domu, lub na spłatę kredytu zaciągniętego na cele mieszkaniowe w terminie 2 lat od powstałego obowiązku podatkowego w związku ze złożonym oświadczeniem w urzędzie skarbowym.

Natomiast zniesienie współwłasności nie zmienia stanu prawnego nabytej nieruchomości i nie powstaje obowiązek podatkowy, powstanie jedynie obowiązek uiszczenia opłaty PCC od wartości zniesionej współwłasności lub udział spadku - wartość rynkowa lub prawa majątkowego nabytego ponad wartość udziału we współwłasności lub spadku (art. 6 pkt 5 ustawy z dnia 09 września 2000r. o podatku od czynności cywilnoprawnych (t.j. Dz. U. z 2007r. nr 68 poz. 450 ze zm.). Wymieniane nieruchomości są sobie równe co do wartości, a więc opłata ta zostanie uiszczona od wartości jednej z nich.

Reasumując w świetle powyższego, zdaniem wnioskodawcy, po podziale geodezyjnym i przy sporządzeniu aktu notarialnego, do uiszczenia pozostaje zryczałtowany podatek od zamienionej nieruchomości (z wyjątkiem złożenia oświadczenia i przeznaczenia przychodu w terminie i na cele zgodne z ustawą), a od zniesienia współwłasności należy uiścić podatek PCC. Przy czym z treści poz. 45 formularza ORD-IN, którą wnioskodawca skorygował w dniu 25 czerwca 2009r. wynika, że przedmiotem interpretacji nie mają być przepisy ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych.

Na tle przedstawionego zdarzenia przyszłego stwierdzam, co następuje.

Zgodnie z art. 10 ust. 1 pkt 8 ustawy z dnia 26 lipca 1991r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2000r. Nr 14, poz. 176 ze zm.) źródłem przychodu jest odpłatne zbycie, z zastrzeżeniem ust. 2 m.in.:

  1. nieruchomości lub ich części oraz udziału w nieruchomości,
  2. spółdzielczego własnościowego prawa do lokalu mieszkalnego lub użytkowego oraz prawa do domu jednorodzinnego w spółdzielni mieszkaniowej,
  3. prawa wieczystego użytkowania gruntów,

- jeżeli odpłatne zbycie nie następuje w wykonaniu działalności gospodarczej i zostało dokonane przed upływem pięciu lat, licząc od końca roku kalendarzowego, w którym nastąpiło nabycie lub wybudowanie; w przypadku zamiany okresy te odnoszą się do każdej z osób dokonującej zamiany.

Użyte w cytowanym wyżej przepisie pojęcie ?odpłatne zbycie? obejmuje swoim zakresem nie tylko umowę sprzedaży, ale każdą inną umowę, na mocy której dochodzi do odpłatnego przeniesienia prawa własności w tym również umowę zamiany. Umowa zamiany jest umową konsensualną, odpłatną i wzajemną, w której świadczenia obu stron mają charakter niepieniężny. Zgodnie z art. 603 ustawy z 23 kwietnia 1964r. Kodeks cywilny (Dz. U. Nr 16, poz. 93 ze zm.) przez umowę zamiany każda ze stron zobowiązuje się przenieść na drugą stronę własności rzeczy w zamian za zobowiązanie się do przeniesienia własności innej rzeczy co stanowi również formę odpłatnego zbycia rzeczy. Umowa zamiany jest zatem umową o podobnym charakterze co umowa sprzedaży, nie można jej jednak utożsamiać ze sprzedażą. Obie umowy stanowią o odpłatnym zbyciu.

Wobec powyższego zamiana nieruchomości stanowi źródło przychodu podlegające opodatkowaniu, jeżeli zamiana ma miejsce przed upływem 5 lat, licząc od końca roku kalendarzowego, w którym nastąpiło nabycie lub wybudowanie zamienianej nieruchomości.

Ustawą z dnia 16 listopada 2006r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych oraz zmianie niektórych innych ustaw (Dz. U. Nr 217, poz. 1588 ze zm.) zmieniono zasady opodatkowania przychodów z odpłatnego zbycia nieruchomości i praw określonych w art. 10 ust. 1 pkt 8 lit. a)-c) ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Zgodnie z art. 7 ust. 1 ustawy zmieniającej, do przychodu (dochodu) z odpłatnego zbycia nieruchomości i praw określonych w art. 10 ust. 1 pkt 8 lit. a)-c) ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, nabytych lub wybudowanych (oddanych do użytkowania) do dnia 31 grudnia 2006r., stosuje się zasady określone w tej ustawie, w brzmieniu obowiązującym przed dniem 1 stycznia 2007r.

W sprawie, której dotyczy przedmiotowy wniosek, nabycie przez wnioskodawcę udziału w nieruchomości będącej przedmiotem zamiany nastąpiło dnia 29 grudnia 2006r., a zatem dokonując oceny skutków prawnych odpłatnego zbycia w drodze zamiany należy stosować przepisy w brzmieniu obowiązującym do dnia 31 grudnia 2006r.

Stosownie do art. 28 ust. 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych ? w brzmieniu obowiązującym do 31 grudnia 2006r. ? podatek od przychodu z odpłatnego zbycia nieruchomości i praw majątkowych ustala się w formie ryczałtu w wysokości 10% uzyskanego przychodu. Podatek ten jest płatny bez wezwania w terminie 14 dni od dnia dokonania odpłatnego zbycia na rachunek urzędu skarbowego, którym kieruje naczelnik urzędu skarbowego właściwy według miejsca zamieszkania podatnika.

Zgodnie z art. 19 ust. 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, przychodem z odpłatnego zbycia w drodze zamiany nieruchomości lub praw majątkowych, a także innych rzeczy, o których mowa w art. 10 ust. 1 pkt 8 u każdej ze stron umowy przenoszącej własność, jest wartość nieruchomości, rzeczy lub prawa zbywanego w drodze zamiany. Zatem przy zamianie działek (udziałów w działkach) przychodem jest wartość zbywanej działki (udziału) wyrażona w cenie określonej w umowie pomniejszona o koszty odpłatnego zbycia. Jeżeli jednak cena, bez uzasadnionej przyczyny, znacznie odbiega od wartości rynkowej tych rzeczy lub praw, przychód ten określa organ podatkowy lub organ kontroli skarbowej w wysokości rynkowej (art. 19 ust. 4 ww. ustawy).

Jednakże, stosownie do art. 28 ust. 2a ww. ustawy zasada, o której mowa w art. 28 ust. 2 zdanie drugie, nie ma zastosowania do podatników dokonujących sprzedaży nieruchomości i praw majątkowych określonych w art. 10 ust. 1 pkt 8 lit. a)-c), którzy w terminie 14 dni od dnia dokonania tej sprzedaży złożą oświadczenie, że przychód uzyskany ze sprzedaży przeznaczą na cele mieszkaniowe określone w art. 21 ust. 1 pkt 32 lit. a) lub lit. e). Z powołanego przepisu jasno wynika, że z obowiązku zapłaty zryczałtowanego podatku z tytułu odpłatnego zbycia, o którym mowa w art. 28 ust. 2 ustawy zwolnieni mogą być pod pewnymi warunkami podatnicy, którzy dokonali sprzedaży. Przepis art. 28 ust. 2a ustawy wbrew sugestiom wnioskodawcy nie dotyczy podatników, którzy dokonali jakiegokolwiek odpłatnego zbycia, lecz wyraźnie wskazuje, że dotyczy wyłącznie podatników, którzy dokonali sprzedaży. Przepis art. 28 ust. 2a ustawy dotyczy zatem wyłącznie jednego rodzaju odpłatnego zbycia ? sprzedaży i brak jest jakichkolwiek podstaw prawnych do twierdzenia, że przepis mógłby mieć zastosowanie również do zamiany.

Również powołany powyżej przepis art. 21 ust. 1 pkt 32 lit. a) i e) ustawy przewiduje możliwość zwolnienia z opodatkowania po spełnieniu określonych warunków przychodu ze sprzedaży nieruchomości. Brzmienie tego przepisu jednoznacznie wskazuje, że zwolnieniu z opodatkowania, o którym mowa w art. 28 ust. 2 ustawy może podlegać jedynie przychód osiągnięty ze sprzedaży. Przepis ten nie posługuje się bowiem pojęciem odpłatne zbycie, które ma charakter znacznie szerszy niż sprzedaż. Użycie pojęcia ?sprzedaż? wyklucza możliwość objęcia tym zwolnieniem również przychodu z zamiany.

Zwrócić należy uwagę na fakt, iż cały art. 21 ust. 1 pkt 32 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych w brzmieniu obowiązującym do końca 2006r. dotyczy zwolnienia z opodatkowania przychodów osiągniętych ze sprzedaży i w ogóle nie ma zastosowania do zamiany.

Możliwość zwolnienia z opodatkowania przychodu uzyskanego z zamiany została przez ustawodawcę określona w art. 21 ust. 1 pkt 32a ww. ustawy. I tak stosownie do treści tego artykułu wolne od podatku dochodowego są przychody uzyskane z zamiany, z zastrzeżeniem ust. 2:

  1. budynku mieszkalnego, jego części lub udziału w takim budynku, lokalu mieszkalnego stanowiącego odrębną nieruchomość lub udziału w takim lokalu, lub
  2. spółdzielczego własnościowego prawa do lokalu mieszkalnego, prawa do domu jednorodzinnego w spółdzielni mieszkaniowej, lub udziału w tych prawach, lub
  3. gruntu, udziału w gruncie albo prawa użytkowania wieczystego gruntu, lub udziału w takim prawie, związanych z budynkiem lub lokalem wymienionym w lit. a)

- jeżeli przedmiotem zamiany są wyłącznie znajdujące się na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej nieruchomości i prawa wymienione w lit. a) ?c).

Z powyższego przepisu wynika zatem, że aby przychód z zamiany gruntu mógł być zwolniony z opodatkowania, to ów grunt (udział w gruncie) musi być związany z budynkiem lub lokalem mieszkalnym, czyli innymi słowy na gruncie tym musi być w momencie zamiany wzniesiony dom lub lokal mieszkalny. Tymczasem z przedstawionego zdarzenia przyszłego wynika, że przedmiotem zamiany będzie udział w niezabudowanych działkach. Oznacza to, że w przedmiotowej sprawie nie będzie miało również zastosowania zwolnienie, o którym mowa w art. 21 ust. 1 pkt 32a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Podsumowując, ustawodawca przewidział wprost odrębne warunki do zwolnienia z opodatkowania przychodu uzyskanego z zamiany nieruchomości (art. 21 ust. 1 pkt 32a ww. ustawy) a odrębnie dla przychodu uzyskanego ze sprzedaży (art. 21 ust. 1 pkt 32 ww. ustawy). Nie ma więc możliwości aby przychód uzyskany z zamiany podlegał zwolnieniu na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 32 ustawy. Tym samym fakt wydatkowania przez wnioskodawcę środków pieniężnych na systematyczne oszczędzanie w kasie mieszkaniowej, na budowę domu, na remont domu/mieszkania lub na spłatę kredytu zaciągniętego na cele mieszkaniowe, nie zwolni wnioskodawcy z obowiązku zapłaty podatku. Wnioskodawca zamieniał będzie niezabudowany grunt, co wyklucza również możliwość zwolnienia przychodu z art. 21 ust. 1 pkt 32a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Zgodnie z powyższym przychód uzyskany z zamiany udziału w nieruchomości będzie podlegał opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych na zasadach określonych w art. 28 ust. 2 ww. ustawy. Przychodem będzie wartość zbywanego w drodze zamiany gruntu (udziału). Jednakże, ponieważ przedmiotowa nieruchomość stanowi współwłasność wnioskodawcy, jego żony i drugiego małżeństwa obowiązek zapłaty 10% zryczałtowanego podatku będzie ciążył na wnioskodawcy proporcjonalnie do posiadanego udziału we współwłasności.

Stanowisko wnioskodawcy w zakresie skutków podatkowych zamiany niezabudowanej nieruchomości należało uznać za nieprawidłowe.

Z przedstawionego zdarzenia przyszłego wynika również, że po dokonaniu zamiany planowane jest przez oba małżeństwa zniesienie współwłasności w nieruchomości.

Współwłasność jest instytucją prawa cywilnego uregulowaną w ustawie Kodeks cywilny. Zgodnie z art. 195 ww. Kodeksu współwłasność polega na tym, iż własność tej samej rzeczy przysługuje niepodzielnie kilku osobom W myśl art. 196 § 1 Kodeksu cywilnego, współwłasność jest albo współwłasnością w częściach ułamkowych, albo współwłasnością łączną. Współwłasność łączną regulują przepisy dotyczące stosunków, z których ona wynika. Do współwłasności w częściach ułamkowych stosuje się przepisy Działu IV Księgi drugiej Kodeksu cywilnego, o czym stanowi art. 196 § 2 Kodeksu cywilnego. Zgodnie z art. 210 ww. Kodeksu każdy ze współwłaścicieli może domagać się zniesienia współwłasności. Stosownie do treści art. 220 ww. Kodeksu roszczenie o zniesienie współwłasności nie ulega przedawnieniu.

Jednym ze sposobów zniesienia współwłasności jest fizyczny podział rzeczy wspólnej między współwłaścicielami. Następuje to w drodze przyznania każdemu ze współwłaścicieli wyodrębnionej (podzielonej) rzeczy wspólnej. Wielkość tej rzeczy powinna odpowiadać wielkości udziału we współwłasności. W wyniku podziału fizycznego powstają nowe rzeczy. Zniesienie współwłasności nie stanowi zbycia/nabycia rzeczy, tylko wówczas, jeżeli mieści się w ramach udziału jaki przypadał byłym współwłaścicielom w rzeczy wspólnej i odbył się bez spłat i dopłat.

Zgodnie z ww. art. 10 ust. 1 pkt 8 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych źródłem przychodu jest odpłatne zbycie m.in. udziału w nieruchomości, jeżeli następuje przed upływem 5 lat licząc od końca roku kalendarzowego, w którym nastąpiło nabycie. Istotne w świetle powyższego jest więc ustalenie czy w rezultacie zniesienia współwłasności nie dojdzie do odpłatnego zbycia, czyli czy udział, który otrzyma wnioskodawca w wyniku zniesienia współwłasności nie będzie większy lub mniejszy od wielkości uprzednio posiadanego udziału we współwłasności (a jeśli będzie mniejszy czy nie otrzyma w związku z tym dopłaty).

Z wniosku nie wynika, aby w wyniku zniesienia współwłasności miały wystąpić pomiędzy stronami spłaty lub dopłaty, wręcz przeciwnie wnioskodawca podkreśla, że zniesienie współwłasności nastąpi w stosunku 1:1. Zgodnie z powyższym należy stwierdzić, iż wielkość udziału, którą otrzyma wnioskodawca w wyniku zniesienia współwłasności będzie odpowiadała wielkości udziału jaką posiada w nieruchomości przed zniesieniem współwłasności, a zatem czynność ta nie będzie podlegała opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych.

Stanowisko wnioskodawcy w zakresie skutków podatkowych zniesienia współwłasności niezabudowanej nieruchomości należało uznać za prawidłowe.

Należy także wskazać, iż z uwagi na to, że interpretacje prawa podatkowego wydawane są w indywidualnej sprawie zainteresowanego, co wynika z art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej - niniejsza interpretacja jest wiążąca dla wnioskodawcy, jako występującego z wnioskiem. Nie chroni natomiast żony wnioskodawcy ani pozostałych współwłaścicieli nieruchomości. Żona wnioskodawcy i małżeństwo będące współwłaścicielami nieruchomości chcąc uzyskać interpretację indywidualną powinni wystąpić z odrębnymi wnioskami o jej udzielenie.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu ? do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi ? Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach ? art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku ? Białej ul. Traugutta 2a, 43-330 Bielsko ? Biała.


Masz inne pytanie do prawnika?

Potrzebujesz pomocy prawnej?

Zapytaj prawnika