Czy dochód ze zbycia działki będzie postawą do odliczenia - jako kwota dochodu zwolnionego na podstawie (...)

Czy dochód ze zbycia działki będzie postawą do odliczenia - jako kwota dochodu zwolnionego na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 131 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, jeżeli cała kwota ze zbycia nieruchomości będzie przeznaczona na cele mieszkaniowe ? budowę i remont budynku mieszkalnego, który jest współwłasnością wnioskodawcy i jego żony?

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2012 r. poz. 749) oraz § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że Pana stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 01 czerwca 2012 r. (data wpływu do tut. Biura 14 czerwca 2012 r.), uzupełnionym w dniu 24 sierpnia 2012 r., o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie możliwości zwolnienia z opodatkowania przychodu ze sprzedaży w 2012 r. nieruchomości nabytej w drodze darowizny wchodzącej w skład majątku odrębnego wnioskodawcy:

  • w części dotyczącej zwolnienia z opodatkowania całości przychodu ze sprzedaży, jeśli zostanie on przeznaczony na remont i modernizację budynku mieszkalnego wchodzącego w udziale 2/3 do majątku odrębnego wnioskodawcy i w udziale 1/3 do majątku odrębnego żony wnioskodawcy (pytanie nr 1) ? jest nieprawidłowe
  • w części dotyczącej zaliczenia wydatków na wykonanie balkonów, ocieplenie dachu, wymianę grzejników, odwodnienie budynku, modernizację łazienki, jako poniesionych na własne cele mieszkaniowe (pytanie nr 2) - jest prawidłowe,
  • w części dotyczącej zaliczenia wydatków na ogrodzenie wraz z robocizną, jako poniesionych na własne cele mieszkaniowe (pytanie nr 2) ? jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 14 czerwca 2012 r. wpłynął do tut. Biura ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie możliwości zwolnienia z opodatkowania przychodu ze sprzedaży w 2012 r. nieruchomości nabytej w drodze darowizny i wchodzącej w skład majątku odrębnego wnioskodawcy.

W związku z brakami formalnymi, pismem z dnia 10 sierpnia 2012 r. Znak: IBPBII/2/415-792/12/NG wezwano do uzupełnienia wniosku. Uzupełnienia dokonano w dniu 24 sierpnia 2012 r.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

Wnioskodawca umową darowizny z dnia 12 kwietnia 2010 r. nabył działkę nr ew. 1201/1 o powierzchni 0,0223 ha, zabudowaną parterowym budynkiem mieszkalnym. W obecnym roku, tj. 2012 r. wyżej opisaną działkę wnioskodawca sprzedał (umowa sprzedaży w formie aktu notarialnego z dnia 28 maja 2012 r.). Pieniądze otrzymane ze sprzedaży działki wnioskodawca zamierza wydać na modernizację i remont budynku mieszkalnego.

Budynek mieszkalny, na który wnioskodawca zamierza wydać pieniądze ze sprzedaży działki, budowany był po zawarciu związku małżeńskiego na działce, którą wnioskodawca wraz z żoną nabył przed zawarciem związku małżeńskiego, w częściach 1/3 obecna małżonka i 2/3 udział wnioskodawcy (stan nabycia i udziałów pokazuje akt notarialny z dnia 01 czerwca 2000 r.). Darowizna działki, którą wnioskodawca zbył w 2012 r. była przekazana tylko wnioskodawcy - był to majątek przekazany umową darowizny ze strony rodziny wnioskodawcy. W trackie małżeństwa na zakupionej przed zawarciem związku małżeńskiego nieruchomości wnioskodawca wybudował budynek mieszkalny, na który zamierza wydać pieniądze ze zbycia działki o nr ew. 1201/1 - na remont i modernizację. Wszystkie rachunki dotyczące budowy budynku (na który zamierza wydać pieniądze ze sprzedaży działki 1201/1) są wystawione na osobę wnioskodawcy.

Wnioskodawca podkreśla, że nie posiada z żoną rozdzielności majątkowej. W trakcie trwania związku małżeńskiego nie doszło do zawarcia żadnej umowy rozszerzającej wspólność majątkową.

W związku z powyższym zadano następujące pytania:

1. Czy dochód ze zbycia działki będzie postawą do odliczenia - jako kwota dochodu zwolnionego na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 131 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, jeżeli cała kwota ze zbycia nieruchomości będzie przeznaczona na cele mieszkaniowe ? budowę i remont budynku mieszkalnego, który jest współwłasnością wnioskodawcy i jego żony?

2. Czy pieniądze ze zbycia nieruchomości wnioskodawca może przeznaczyć na następujące cele (czy są one podstawą do odliczenia wydatkowanych na nie kwot od podatku dochodowego):

  • materiały na ogrodzenie wraz z robocizną,
  • wykonanie balkonów (barierki ochronne, posadzka + robocizna),
  • ocieplenie dachu (dodatkowo uszczelnienie dachu),
  • wymiana grzejników,
  • odwodnienie budynku,
  • modernizacja łazienki (wymiana armatury, muszli klozetowej, umywalki)?

Zdaniem wnioskodawcy:

Ad. 1.

Jeżeli uzyskany przychód ze zbycia nieruchomości przeznaczy w całości na cele mieszkaniowe (pomimo że działka którą zbył pochodziła z własnego majątku wnioskodawcy, a kwota ta zostanie przeznaczona na budynek mieszkalny będący wspólnotą majątkową wnioskodawcy i jego żony), to jest to podstawą do zwolnienia z 19% podatku od dochodu.

Ad. 2.

Wnioskodawca uważa, że pieniądze ze zbycia nieruchomości może przeznaczyć na materiały na ogrodzenie wraz z robocizną, wykonanie balkonów (barierki ochronne, posadzka + robocizna), ocieplenie budynku (dodatkowo uszczelnienie dachu), wymiana grzejników, odwodnienie budynku, modernizacja łazienki (wymiana armatury, muszli klozetowej, umywalki).

Wnioskodawca wskazuje, że wszystkie materiały i roboty będą wykonane w budynku, który wybudował swoimi środkami (jak już wcześniej zostało powiedziane, wszystkie faktury dotyczące budowy budynku są wystawione na osobę wnioskodawcy).

Skoro wnioskodawca zamierza wydatkować pieniądze ze zbycia nieruchomości na remont i modernizację budynku będącego jego własnością to uważa, że w/w wydatki są podstawą do odliczenia wydatkowanych na nie kwot od podatku dochodowego - jako kwota dochodu zwolnionego na podstawie art. 21 ust. l pkt 131 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Na tle przedstawionego we wniosku zdarzenia przyszłego stwierdzam, co następuje.

Zgodnie z art. 10 ust. 1 pkt 8 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. j. Dz. U. z 2012 r. poz. 361 z późn. zm.) źródłem przychodu jest ? z zastrzeżeniem ust. 2 ? odpłatne zbycie m. in.:

  1. nieruchomości lub ich części oraz udziału w nieruchomości (w tym lokalu mieszkalnego stanowiącego odrębną własność),
  2. spółdzielczego własnościowego prawa do lokalu mieszkalnego lub użytkowego oraz prawa do domu jednorodzinnego w spółdzielni mieszkaniowej,
  3. prawa wieczystego użytkowania gruntów,

-jeżeli odpłatne zbycie nie następuje w wykonaniu działalności gospodarczej i zostało dokonane przed upływem pięciu lat, licząc od końca roku kalendarzowego, w którym nastąpiło nabycie lub wybudowanie.

Powyższy przepis formułuje generalną zasadę, że odpłatne zbycie nieruchomości lub praw przed upływem 5 lat, licząc od końca roku kalendarzowego, w którym nastąpiło nabycie lub wybudowanie rodzi obowiązek podatkowy w postaci zapłaty podatku dochodowego. Tym samym, jeżeli odpłatne zbycie nieruchomości lub praw następuje po upływie 5 lat licząc od końca roku kalendarzowego, w którym nastąpiło nabycie ? nie jest źródłem przychodu w rozumieniu art. 10 ust. 1 pkt 8 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, a tym samym przychód uzyskany z odpłatnego zbycia nieruchomości lub praw w ogóle nie podlega opodatkowaniu.

W przypadku odpłatnego zbycia nieruchomości lub praw, dla określenia właściwej podstawy prawnej normującej zasady opodatkowania przychodu uzyskanego z ich zbycia, istotne jest z punktu widzenia ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych ustalenie zarówno daty jak i formy nabycia nieruchomości lub prawa.

We wniosku wnioskodawca wskazał, że w drodze darowizny w 2010 r. nabył do majątku odrębnego działkę zabudowaną parterowym budynkiem mieszkalnym.

W 2012 r. przedmiotowa nieruchomość została sprzedana.

Przez pojęcie darowizny rozumieć należy typ umowy nazwanej, opisany w ustawie z dnia 23 kwietnia 1964 r. Kodeks cywilny (Dz. U. Nr 16, poz. 93 z późn. zm.). Zgodnie z przepisem art. 888 § 1 Kodeksu cywilnego przez umowę darowizny darczyńca zobowiązuje się do bezpłatnego świadczenia na rzecz obdarowanego kosztem swego majątku.

Z uwagi na fakt, iż nabycie sprzedanej w 2012 r. nieruchomości nastąpiło w 2010 r., dla oceny skutków podatkowych sprzedaży tej nieruchomości znajdą zastosowanie przepisy ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych w brzmieniu obowiązującym od dnia 01 stycznia 2009 r. Ustawą z dnia 06 listopada 2008 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych oraz niektórych innych ustaw (Dz.

U. Nr 209, poz. 1316 z późn. zm.) zmieniono m.in. zasady opodatkowania przychodów z odpłatnego zbycia nieruchomości i praw określonych w art. 10 ust. 1 pkt 8 lit. a)-c) ww. ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Nowe zasady opodatkowania, zgodnie z art. 14 ustawy zmieniającej, mają zastosowanie do uzyskanych dochodów (poniesionej straty) od dnia 01 stycznia 2009 r.

I tak, zgodnie z art. 30e ust. 1 - 2 powołanej powyżej ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych ? w brzmieniu obowiązującym od 01 stycznia 2009 r. od dochodu z odpłatnego zbycia nieruchomości i praw określonych w art. 10 ust. 1 pkt 8 lit. a)-c) podatek dochodowy wynosi 19% podstawy obliczenia podatku.

Podstawą obliczenia podatku jest dochód stanowiący różnicę pomiędzy przychodem z odpłatnego zbycia nieruchomości lub praw określonym zgodnie z art. 19, a kosztami ustalonymi zgodnie z art. 22 ust. 6c i 6d, powiększoną o sumę odpisów amortyzacyjnych, o których mowa w art. 22h ust. 1 pkt 1, dokonanych od zbywanych nieruchomości lub praw.

Przy czym przychodem z odpłatnego zbycia nieruchomości lub praw majątkowych oraz innych rzeczy, o których mowa w art. 10 ust. 1 pkt 8, jest wartość wyrażona w cenie określonej w umowie, pomniejszona o koszty odpłatnego zbycia. Jeżeli jednak cena, bez uzasadnionej przyczyny, znacznie odbiega od wartości rynkowej tych rzeczy lub praw, przychód ten określa organ podatkowy lub organ kontroli skarbowej w wysokości wartości rynkowej (art. 19 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych).

W tym miejscu zaznaczyć należy, iż przy sprzedaży nieruchomości mogą wystąpić koszty dwojakiego rodzaju:

  • koszty odpłatnego zbycia, o których mowa w art. 19 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych oraz
  • koszty uzyskania przychodu.

Pojęcie kosztów odpłatnego zbycia nie zostało przez ustawodawcę zdefiniowane w ustawie, należy zatem stosować językowe rozumienie tego wyrażenia, zgodnie z którym za koszt odpłatnego zbycia nieruchomości lub praw majątkowych ? w przedmiotowej sprawie za koszt sprzedaży - uważa się wszystkie wydatki poniesione przez sprzedającego, które są konieczne, aby transakcja sprzedaży mogła dojść do skutku (wszystkie niezbędne wydatki bezpośrednio związane z tą czynnością). Można do takich kosztów zaliczyć m.in. związane ze zbyciem koszty wyceny nieruchomości lub prawa przez rzeczoznawcę majątkowego, prowizje pośredników w sprzedaży nieruchomości lub prawa, koszty ogłoszeń w prasie związanych z zamiarem sprzedaży nieruchomości lub prawa. Pomiędzy tymi wydatkami a dokonanym odpłatnym zbyciem musi istnieć bezpośredni związek przyczynowo-skutkowy. Koszty te nie są kosztami nabycia, lecz jako koszty odpłatnego zbycia pomniejszają przychód.

Stosownie natomiast do art. 22 ust. 6d powołanej ustawy podatkowej za koszty uzyskania przychodu z tytułu odpłatnego zbycia, o którym mowa w art. 10 ust. 1 pkt 8 lit. a)-c), nabytych w drodze spadku, darowizny lub w inny nieodpłatny sposób, uważa się udokumentowane nakłady, które zwiększyły wartość rzeczy i praw majątkowych, poczynione w czasie ich posiadania oraz kwotę zapłaconego podatku od spadków i darowizn w takiej części, w jakiej wartość zbywanej rzeczy lub prawa przyjęta do opodatkowania podatkiem od spadków i darowizn odpowiada łącznej wartości rzeczy i praw majątkowych przyjętej do opodatkowania podatkiem od spadków i darowizn.

Wysokość tych nakładów, ustala się na podstawie faktur VAT w rozumieniu przepisów o podatku od towarów i usług oraz dokumentów stwierdzających poniesienie opłat administracyjnych (art. 22 ust. 6e ww. ustawy).

Uzyskany dochód z odpłatnego zbycia jest zatem opodatkowany 19% podatkiem dochodowym od osób fizycznych. Podstawą obliczenia podatku dochodowego z tytułu odpłatnego zbycia nieruchomości będzie dochód stanowiący różnicę pomiędzy przychodem z odpłatnego jej zbycia, tj. rynkową wartością nieruchomości na dzień zbycia, a kosztami, o których mowa w art. 22 ust. 6d ww. ustawy.

Jednakże stosownie do treści art. 21 ust. 1 pkt 131 ww. ustawy wolne od podatku dochodowego są dochody z odpłatnego zbycia nieruchomości i praw majątkowych, o których mowa w art. 30e, w wysokości, która odpowiada iloczynowi tego dochodu i udziału wydatków poniesionych na własne cele mieszkaniowe w przychodzie z odpłatnego zbycia nieruchomości i praw majątkowych, jeżeli począwszy od dnia odpłatnego zbycia, nie później niż w okresie dwóch lat od końca roku podatkowego, w którym nastąpiło odpłatne zbycie, przychód uzyskany ze zbycia tej nieruchomości lub tego prawa majątkowego został wydatkowany na własne cele mieszkaniowe; udokumentowane wydatki poniesione na te cele uwzględnia się do wysokości przychodu z odpłatnego zbycia nieruchomości i praw majątkowych.

Powyższe zwolnienie obejmować będzie taką część dochodu uzyskanego z tytułu odpłatnego zbycia nieruchomości, jaka proporcjonalnie odpowiada udziałowi poniesionych wydatków na własne cele mieszkaniowe w osiągniętych przychodach z odpłatnego zbycia. W sytuacji gdy przychód z odpłatnego zbycia zostanie w całości przeznaczony na cele mieszkaniowe, to wówczas uzyskany z tego tytułu dochód będzie w całości korzystał ze zwolnienia od podatku dochodowego.

Powyższy przepis art. 21 ust. 1 pkt 131 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych w sposób jednoznaczny wskazuje, że przedmiotowy dochód z tytułu odpłatnego zbycia nieruchomości i praw może być zwolniony jeżeli począwszy od dnia odpłatnego zbycia, nie później niż w okresie dwóch lat od końca roku podatkowego przychód został wydatkowany na własne cele mieszkaniowe. Oznacza to, że dla nieruchomości sprzedanej w 2012 r. termin wydatkowania przychodu na cele mieszkaniowe, aby określony dochód mógł być zwolniony upływa z dniem 31 grudnia 2014 r.

Zgodnie z art. 30e ust. 4 ww. ustawy po zakończeniu roku podatkowego podatnik jest obowiązany w zeznaniu podatkowym, o którym mowa w art. 45 ust. 1a pkt 3 (PIT-39), wykazać:

  1. dochody uzyskane w roku podatkowym z odpłatnego zbycia nieruchomości i praw majątkowych określonych w art. 10 ust. 1 pkt 8 lit. a)-c) i obliczyć należny podatek dochodowy od dochodu, do którego nie ma zastosowania art. 21 ust. 1 pkt 131, lub
  2. dochody, o których mowa w art. 21 ust. 1 pkt 131.

Natomiast w przypadku niewypełnienia warunków określonych w art. 21 ust. 1 pkt 131 podatnik jest obowiązany do złożenia korekty zeznania, o którym mowa w art. 45 ust. 1a pkt 3, i do zapłaty podatku wraz z odsetkami za zwłokę; odsetki nalicza się od następnego dnia po upływie terminu płatności, o którym mowa w art. 45 ust. 4 pkt 4, do dnia zapłaty podatku włącznie (art. 30e ust. 7 ww. ustawy).

Dochód zwolniony należy zatem obliczyć według następującego wzoru:

                                        W

dochód zwolniony = D x ----

                                        P

gdzie:

D ? dochód ze sprzedaży,

W ? wydatki poniesione na cele mieszkaniowe,

P ? przychód ze sprzedaży.

Stosownie do treści art. 21 ust. 25 pkt 1 ww. ustawy za wydatki poniesione na cele, o których mowa w ust. 1 pkt 131, uważa się m.in. wydatki poniesione na:

  1. nabycie budynku mieszkalnego, jego części lub udziału w takim budynku, lokalu mieszkalnego stanowiącego odrębną nieruchomość lub udziału w takim lokalu, a także na nabycie gruntu lub udziału w gruncie albo prawa użytkowania wieczystego gruntu lub udziału w takim prawie, związanych z tym budynkiem lub lokalem,
  2. nabycie spółdzielczego własnościowego prawa do lokalu mieszkalnego lub udziału w takim prawie, prawa do domu jednorodzinnego w spółdzielni mieszkaniowej lub udziału w takim prawie,
  3. nabycie gruntu pod budowę budynku mieszkalnego lub udziału w takim gruncie, prawa użytkowania wieczystego takiego gruntu lub udziału w takim prawie, w tym również z rozpoczętą budową budynku mieszkalnego, oraz nabycie innego gruntu lub udziału w gruncie, prawa użytkowania wieczystego gruntu lub udziału w takim prawie, jeżeli w okresie, o którym mowa w ust. 1 pkt 131, grunt ten zmieni przeznaczenie na grunt pod budowę budynku mieszkalnego,
  4. budowę, rozbudowę, nadbudowę, przebudowę lub remont własnego budynku mieszkalnego, jego części lub własnego lokalu mieszkalnego,
  5. rozbudowę, nadbudowę, przebudowę lub adaptację na cele mieszkalne własnego budynku niemieszkalnego, jego części, własnego lokalu niemieszkalnego lub własnego pomieszczenia niemieszkalnego,

-położonych w państwie członkowskim Unii Europejskiej lub w innym państwie należącym do Europejskiego Obszaru Gospodarczego albo w Konfederacji Szwajcarskiej.

Katalog wydatków wymienionych w art. 21 ust. 25 pkt 1 ustawy ma charakter zamknięty, jest to wyliczenie enumeratywne w związku z tym tylko realizacja powyższych celów pozwala na skorzystanie ze zwolnienia z opodatkowania.

Z treści art. 21 ust.

26 ww. ustawy wynika, że przez własny budynek, lokal lub pomieszczenie, o których mowa w ust. 25 pkt 1 lit. d) i e), rozumie się budynek, lokal lub pomieszczenie stanowiące własność lub współwłasność podatnika lub do którego podatnikowi przysługuje spółdzielcze własnościowe prawo do lokalu, prawo do domu jednorodzinnego w spółdzielni mieszkaniowej lub udział w takich prawach.

Z przedstawionego przez wnioskodawcę zdarzenia wynika, iż wnioskodawca przychód ze sprzedaży nieruchomości zamierza przeznaczyć na remont i modernizację budynku mieszkalnego wybudowanego na działce będącej współwłasnością wnioskodawcy odpowiednio w udziale 2/3 i jego żony w udziale 1/3. Działkę tę wraz z żoną wnioskodawca nabył w ww. udziałach jeszcze przed zawarciem związku małżeńskiego. Małżonkowie nie zawierali także umów majątkowych rozszerzających wspólność ustawową.

Zgodnie z art. 33 pkt 1 i 2 ustawy z dnia 25 lutego 1964 r. Kodeks rodzinny i opiekuńczy (Dz. U. Nr 9, poz. 59 z późn. zm.), do majątku osobistego każdego z małżonków należą przedmioty majątkowe nabyte przed powstaniem wspólności ustawowej oraz przedmioty majątkowe nabyte przez dziedziczenie, zapis lub darowiznę, chyba że spadkodawca lub darczyńca inaczej postanowił. Środki pieniężne otrzymane przez wnioskodawcę ze sprzedaży nieruchomości, zgodnie z ww. art. 33 pkt 2 Kodeksu stanowią zatem jego majątek odrębny. Środki te wnioskodawca zamierza przeznaczyć na modernizacje i remont budynku, którego jest współwłaścicielem. Przedmiotowy budynek został wybudowany na działce będącej współwłasnością wnioskodawcy i jej żony, jednakże ww. współwłasność nie jest współwłasnością majątkową małżeńską czyli współwłasnością łączną, albowiem wnioskodawca i jego żona nabyli przedmiotową działkę, na której został wybudowany budynek przed zawarciem związku małżeńskiego w udziałach 2/3 wnioskodawca i 1/3 żona.

Zgodnie z art. 31 § 1 ww. ustawy, z chwilą zawarcia małżeństwa między małżonkami z mocy prawa powstaje wspólność majątkowa obejmująca przedmioty nabyte w czasie jej trwania przez oboje małżonków lub jednego z nich (majątek wspólny). Przedmioty majątkowe nieobjęte wspólnością ustawową należą do majątku osobistego każdego z małżonków.

Ponadto, ustrój wspólności ustawowej obejmujący dorobek obojga małżonków, ukształtowany został przez ustawodawcę jako wspólność łączna, bezudziałowa. Wspólność ta charakteryzuje się tym, że w czasie jej trwania małżonkowie nie mają określonych udziałów w majątku wspólnym, nie mogą zatem rozporządzać udziałami, a także nie mogą żądać podziału majątku objętego wspólnością - art. 35 Kodeksu rodzinnego i opiekuńczego.

Z powyższego jasno zatem wynika, że przedmioty, o których mowa w ww. art. 33 pkt 1 Kodeksu nabyte przed powstaniem wspólności majątkowej, pomimo istnienia po zawarciu małżeństwa wspólnoty majątkowej między małżonkami nie stanowią ich majątku wspólnego. Przedmioty takie stanowią majątek odrębny każdego małżonka. Innymi słowy sam fakt, że między małżonkami istnieje wspólność ustawowa nie czyni małżonków współwłaścicielami majątku osobistego jednego z nich.

Mając powyższe na uwadze oraz przedstawione we wniosku zdarzenie, zauważyć należy, iż wnioskodawca wraz z żoną dokonał zakupu działki przed zawarciem związku małżeńskiego, a po zawarciu związku małżeńskiego małżonkowie nie zawierali umowy rozszerzającej wspólność majątkową. To oznacza, że mimo iż między małżonkami istnieje ustrój wspólności majątkowej małżeńskiej, to przedmiotowa nieruchomość a w konsekwencji także posadowiony na niej budynek wchodzą w udziale odpowiednio 2/3 i 1/3 w skład ich majątków odrębnych. Powyższe oznacza z kolei, że wnioskodawca przeznaczając przychód ze sprzedaży nieruchomości wchodzącej w skład jego majątku odrębnego na remont i modernizację budynku wchodzącego w skład majątku osobistego wnioskodawcy w udziale wynoszącym 2/3 oraz w skład majątku osobistego jego żony w udziale wynoszącym 1/3, część przychodu w wysokości 2/3 wydatkuje na swój majątek osobisty, a więc na własne cele mieszkaniowe, a część przychodu w wysokości 1/3 wydatkuje na majątek osobisty jego żony, a więc na jej cele mieszkaniowe.

To z kolei oznacza, iż tylko 2/3 środków przeznaczonych na remont i modernizację budynku mieszkalnego wnioskodawca wydatkuje na nieruchomość będącą jego współwłasnością i tylko ta część przychodu będzie mogła skorzystać ze zwolnienia na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 131 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Fakt iż przedmiotowe wydatki zostaną udokumentowane fakturami wystawionymi tylko na nazwisko wnioskodawcy oznacza jedynie, że wydatek poniósł wnioskodawca. W niczym nie zmienia to jednak faktu, że każdy wydatek tylko w 2/3 poniesiony jest na własny cel mieszkaniowy wnioskodawcy. Pozostała 1/3 poniesiona będzie na cel mieszkaniowy żony wnioskodawcy, na jej majątek odrębny, do którego wnioskodawcy nie przysługuje prawo własności.

Tym samym nie sposób zgodzić się ze stanowiskiem wnioskodawcy, że cała kwota uzyskana ze zbycia nieruchomości wchodzącej w skład majątku osobistego wnioskodawcy będzie mogła podlegać zwolnieniu z opodatkowania na podstawie tzw. ulgi mieszkaniowej jeżeli zostanie przeznaczona na budowę i remont budynku mieszkalnego wchodzącego w skład majątku odrębnego wnioskodawcy w udziale wynoszącym 2/3 i w skład majątku odrębnego jego żony w udziale wynoszącym 1/3. Zatem stanowisko wnioskodawcy w zakresie pytania pierwszego należało uznać za nieprawidłowe.

Ustosunkowując się z kolei do podanych przez wnioskodawcę wydatków i możliwości zaliczenia ich do wydatków poniesionych na własne cele mieszkaniowe należy zauważyć, że przepisy ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych nie definiują pojęcia ?budowa? czy też ?remont?, zatem właściwym jest odwołanie się w tej kwestii do ustawy z dnia z dnia 07 lipca 1994 r. Prawo budowlane (t. j. Dz. U. z 2006 r. Nr 156, poz. 1118 z późn. zm.). Z treści art. 3 pkt 6 ww. ustawy wynika, że poprzez sformułowanie ?budowa? należy rozumieć wykonanie obiektu budowlanego w określonym miejscu, a także odbudowę, rozbudowę, nadbudowę obiektu budowlanego. Przepis art. 3 pkt 8 ww. ustawy stanowi, że poprzez ?remont? należy rozumieć wykonanie w istniejącym obiekcie budowlanym robót budowlanych polegających na odtworzeniu stanu pierwotnego, a niestanowiących bieżącej konserwacji, przy czym dopuszcza się stosowanie wyrobów budowlanych innych niż użyto w stanie pierwotnym.

Z powyższej definicji wynika, że za wydatki remontowe należy uznać tylko te roboty budowlane, które zostały dokonane po oddaniu budynku (lokalu) do użytkowania, gdyż remontu budynku (lokalu) nie można utożsamiać z jego wybudowaniem. Remont może być przeprowadzony po uprzednim wybudowaniu budynku (lokalu) mieszkalnego. W przeciwnym wypadku nie istnieje przedmiot remontu. Nie można remontować czegoś, co nie zostało jeszcze wybudowane. Powyższe znajduje potwierdzenie zarówno w przepisach prawa budowlanego, jak i w ustawie, na gruncie której pojęcie budowy występuje niezależnie od pojęcia remontu.

Pojęcie remontu wyczerpująco wyjaśnił również Naczelny Sąd Administracyjny w wyroku z dnia 04 marca 1998 r., I SA/Gd 886/96 stwierdzając: ?za remont budynku mieszkalnego lub lokalu mieszkalnego w znaczeniu powszechnie stosowanym w zakresie inwestycji uważa się prace budowlane mające na celu utrzymanie lokalu mieszkalnego lub budynku mieszkalnego we właściwym stanie, przywrócenie jego pierwotnej zdolności użytkowej, którą utracił w wyniku upływu czasu i eksploatacji wraz z wymianą dotychczas użytkowanych zużytych składników ich wyposażenia technicznego takich jak: dotychczasowej instalacji wodnej, kanalizacyjnej, centralnego ogrzewania, ciepłej wody, gazu przewodowego lub tylko określonych elementów tych instalacji.?

Odnośnie natomiast określenia pojęcia ?modernizacja? zauważyc należy, że zarówno ustawa o podatku dochodowym od osób fizycznych jaki i ustawa prawo budowlane nie zawierają definicji modernizacji. Według Słownika Współczesnego Języka Polskiego ?modernizacja? oznacza ? unowocześnienie czegoś przez wymianę starych elementów na nowe lub wprowadzenie nowych form działania. Z kolei z ugruntowanego piśmiennictwa i orzecznictwa wynika, iż modernizacja to unowocześnienie, tj. wyposażenie obiektu bądź jego elementów składowych w takie urządzenia lub cechy, których wcześniej nie miał, a które są wytworem nowszej myśli technicznej.

Podsumowując powyższe stwierdzić należy, że następujące wydatki wskazane przez wnioskodawcę, tj. wydatki na wykonanie balkonów (barierki ochronne, posadzka i robocizna), ocieplenie i uszczelnienie dachu, wymianę grzejników, modernizację łazienki tj. wymianę armatury, muszli klozetowej, umywalki oraz wydatki na odwodnienie budynku mogą być zaliczone do wydatków na własne cele mieszkaniowe. Zatem stanowisko wnioskodawcy, iż ww. wydatki są wydatkami na cele mieszkaniowe, o ile zostaną zrealizowane w określonym ustawowo terminie i dotyczyć będą nieruchomości w której wnioskodawca zamierza realizować własne potrzeby mieszkaniowe, należało uznać za prawidłowe.

Natomiast nie będzie stanowić wydatków na własne cele mieszkaniowe wydatki poniesione na materiały na ogrodzenie wraz z robocizną, albowiem nie są one wydatkami poniesionymi na budowę czy też remont budynku mieszkalnego zgodnie z art. 21 ust. 25 pkt i lit. d) ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, lecz są to wydatki związane z zagospodarowaniem terenu wokół budynku. Wydatki te nie korzystają wiec z przedmiotowego zwolnienia, gdyż przedmiotowe zwolnienie dotyczy budynku mieszkalnego a nie zagospodarowania podwórka wokół budynku i jako takie nie mogą być traktowane na równi z wydatkami remontowo-budowlanymi.

Stanowiska wnioskodawcy nie można było uznać w całości za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Do wniosku wnioskodawca dołączył plik dokumentów. Należy jednak zauważyć, że wydając interpretacje w trybie art. 14b Ordynacji podatkowej Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów nie przeprowadza postępowania dowodowego w związku z czym nie jest obowiązany, ani uprawniony do jego oceny; jest związany wyłącznie opisem stanu faktycznego przedstawionym przez wnioskodawcę i jego stanowiskiem.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Krakowie, ul. Rakowicka 10, 31-511 Kraków, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu ? do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi ? t. j. Dz. U. z 2012 r., poz. 270). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach ? art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.

Masz inne pytanie do prawnika?

Potrzebujesz pomocy prawnej?

Zapytaj prawnika