Czy w sytuacji, gdy wartość rynkowa wniesionych aportem akcji będzie wyższa od wartości nominalnej (...)

Czy w sytuacji, gdy wartość rynkowa wniesionych aportem akcji będzie wyższa od wartości nominalnej obejmowanych akcji w SA, wniesienie akcji SKA jako wkładu niepieniężnego do SA w zamian za akcje SA spowoduje powstanie po stronie wnioskodawcy przychodu w wysokości wartości nominalnej obejmowanych akcji SA, na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 9, art. 17 ust. 2 i art. 19 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych w związku z art. 13 ust. 4 Konwencji?

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że Pana stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 21 lipca 2011r. (data wpływu do tut. Biura 25 lipca 2011r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie sposobu opodatkowania przychodu osiągniętego z tytułu objęcia akcji w spółce kapitałowej mającej siedzibę w Luksemburgu w zamian za posiadane akcje w spółce komandytowo-akcyjnej - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 25 lipca 2011r. wpłynął do tut. Biura ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie sposobu opodatkowania przychodu osiągniętego z tytułu objęcia akcji w spółce kapitałowej mającej siedzibę w Luksemburgu w zamian za posiadane akcje w spółce komandytowo-akcyjnej.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

Wnioskodawca jest osobą fizyczną, zamieszkałą w Polsce. Jako polski rezydent podatkowy, podlega on opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych od całości swoich dochodów (przychodów) na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej bez względu na miejsce położenia źródeł tych dochodów (przychodów).

Wnioskodawca jest akcjonariuszem spółki komandytowo-akcyjnej (dalej: SKA), której siedziba mieści się na terenie Rzeczypospolitej Polskiej (nie jest on jednocześnie komplementariuszem w spółce komandytowo-akcyjnej).

Wnioskodawca rozważa obecnie wniesienie aportem wszystkich posiadanych przez siebie akcji spółki komandytowo-akcyjnej do spółki kapitałowej, która zarejestrowana będzie oraz mieć będzie siedzibę na terytorium Wielkiego Księstwa Luksemburga i która będzie prowadzić działalność w formie prawnej société anonyme, tj. odpowiednika polskiej spółki akcyjnej (dalej: SA). W zamian za wniesiony aport wnioskodawca otrzyma akcje SA.

SA podlegać będzie opodatkowaniu od całości swoich dochodów bez względu na miejsce ich osiągnięcia na terytorium Wielkiego Księstwa Luksemburga.

Wartość rynkowa wniesionych aportem akcji będzie wyższa od wartości nominalnej obejmowanych akcji w SA. Wartość wniesionych akcji w części przewyższającej wartość nominalną obejmowanych akcji SA zostanie przekazana na kapitał zapasowy SA (agio).

Opisane powyższej działania mają na celu zwiększenia elastyczności w pozyskiwaniu środków finansowych potrzebnych do dalszego rozwoju działalności wnioskodawcy.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy w sytuacji, gdy wartość rynkowa wniesionych aportem akcji będzie wyższa od wartości nominalnej obejmowanych akcji w SA, wniesienie akcji SKA jako wkładu niepieniężnego do SA w zamian za akcje SA spowoduje powstanie po stronie wnioskodawcy przychodu w wysokości wartości nominalnej obejmowanych akcji SA, na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 9, art. 17 ust. 2 i art. 19 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych w związku z art. 13 ust. 4 Konwencji...

Zdaniem wnioskodawcy, w świetle okoliczności przedstawionego powyżej zdarzenia przyszłego (tj. w sytuacji, gdy wartość rynkowa wniesionych aportem akcji będzie wyższa od wartości nominalnej obejmowanych akcji w SA), na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 9, art. 17 ust. 2 i art. 19 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych w związku z art. 13 ust. 4 Konwencji wniesienie akcji SKA jako wkładu niepieniężnego do SA w zamian za akcje SA spowoduje powstanie po stronie wnioskodawcy przychodu w wysokości wartości nominalnej obejmowanych akcji SA.

Zgodnie z art. 3 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, osoby fizyczne, jeżeli mają miejsce zamieszkania na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, podlegają obowiązkowi podatkowemu od całości swoich dochodów (przychodów) bez względu na miejsce położenia źródeł przychodów (nieograniczony obowiązek podatkowy). Jak stanowi przy tym art. 4a powołanej ustawy, przepisy art. 3 ust. 1 stosuje się z uwzględnieniem umów w sprawie unikania podwójnego opodatkowania, których stroną jest Rzeczpospolita Polska.

Mając na uwadze, iż zgodnie z przedstawionym w niniejszym wniosku opisem zdarzenia przyszłego rozważane jest wniesienie akcji SKA do spółki mającej siedzibę na terytorium Wielkiego Księstwa Luksemburga w zamian za objęcie akcji tej spółki, w celu oceny konsekwencji podatkowych planowanej transakcji niezbędne jest odwołanie się do stosownych postanowień Konwencji zawartej pomiędzy Polską a Wielkim Księstwem Luksemburga.

Czynność wniesienia akcji w formie wkładu niepieniężnego do luksemburskiej spółki kapitałowej stanowi formę przeniesienia tytułu własności tych akcji, gdyż w jej wyniku nowym właścicielem akcji stanie się luksemburska spółka SA. Tym samym, w zamian za swoje akcje SA nabędzie inne akcje, dzięki którym zajmie w spółce komandytowo-akcyjnej miejsce dotychczasowego akcjonariusza.

W sytuacji uzyskania przychodu z tytułu wniesienia wkładu niepieniężnego w postaci udziałów w spółce kapitałowo-akcyjnej zastosowanie znajdzie art. 13 ust. 4 Konwencji, zgodnie z którym zyski z przeniesienia tytułu własności majątku nie wymienionego w ustępach 1, 2 i 3 podlegają opodatkowaniu tylko w tym Państwie, w którym przenoszący tytuł własności ma miejsce zamieszkania lub siedzibę. Pozostałe postanowienia art. 13 Konwencji (zatytułowanego ?Zyski ze sprzedaży majątku') nie odnoszą się do przychodów ze sprzedaży akcji/udziałów w spółce komandytowo-akcyjnej.

W konsekwencji, przychód uzyskany z przeniesienia przez wnioskodawcę tytułu własności akcji SKA na luksemburską spółkę SA podlegać będzie opodatkowaniu w miejscu zamieszkania wnioskodawcy, a więc w Polsce. Skutki podatkowe przedmiotowej transakcji należy ocenić tym samym w świetle przepisów ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Jak stanowi art. 10 ust. 1 pkt 7 ww. ustawy, jednym ze źródeł przychodów są kapitały pieniężne i prawa majątkowe. Zgodnie z art. 17 ust. 1 pkt 9 ww. ustawy za przychody z kapitałów pieniężnych uważa się nominalną wartość udziałów (akcji) w spółce mającej osobowość prawną albo wkładów w spółdzielni objętych w zamian za wkład niepieniężny.

Równocześnie, w myśl art. 17 ust. 2 ww. ustawy, przy ustalaniu wartości przychodów, o których mowa w ust. 1 pkt 9, stosuje się odpowiednio przepisy art. 19.

Określając w art. 17 ust. 1 pkt 9 wysokość osiągniętego przychodu z kapitałów pieniężnych ustawodawca odwołał się zatem wprost do pojęcia ?wartości nominalnej' obejmowanych akcji/udziałów.

W tym kontekście należy wskazać, iż wartość nominalna udziałów/akcji jest pojęciem jasno zdefiniowanym w ustawie z dnia 15 września 2000r. Kodeks spółek handlowych. Zarówno bowiem w odniesieniu do spółki z ograniczoną odpowiedzialnością jak też do spółki akcyjnej, Kodeks spółek handlowych stanowi, że kapitał zakładowy spółki dzieli się na udziały/akcje o wartości nominalnej. W przypadku każdej spółki wartość nominalna udziałów/akcji jest wielkością stałą wynikającą wprost z umowy/statutu spółki, nie podlegającą mechanizmom rynkowym, a jej zmiana może nastąpić wyłącznie w trybie przewidzianym przez Kodeks spółek handlowych.

Z literalnego brzmienia art. 17 ust. 1 pkt 9 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych wynika zatem jednoznacznie, iż przychodem jest wartość nominalna. Użycie przez ustawodawcę pojęcia ?nominalna' wskazuje, że wyłączona jest jakakolwiek możliwość ustalania wartości przychodu w oparciu o inne kryteria. Ustawodawca wyraźnie i jednoznacznie stwierdził, że w przypadku aportu składników majątku do spółki kapitałowej brana może być pod uwagę jedynie wartość udziałów określona w umowie spółki (uchwale o podwyższeniu kapitału), a nie jakakolwiek inna wartość ? w szczególności zaś bez znaczenia dla wysokości przychodu jest np. wartość rynkowa przedmiotu wkładu. Przyjęcie jakiejkolwiek innej, podwyższonej wielkości skutkowałoby bowiem ukształtowaniem nowej, innej wartości, która nie byłaby już wartością nominalną.

Takiego rozumienia powołanego przepisu, w ocenie wnioskodawcy, nie zmienia art. 17 ust. 2 ww. ustawy, który w zakresie ustalania wartości przychodów odsyła do odpowiedniego stosowania art. 19 ustawy. Przewidziane w art. 17 ust. 2 ww. ustawy odpowiednie stosowanie przy ustalaniu przychodu art. 19 tej ustawy polegać bowiem powinno na zastosowaniu wyłącznie zdania pierwszego ust. 1 art. 19, zgodnie z którym przychodem z odpłatnego zbycia nieruchomości lub praw majątkowych oraz innych rzeczy jest ich wartość wyrażona w cenie określonej w umowie, pomniejszona o koszty odpłatnego zbycia. Okoliczności tej nie zmienia fakt, iż w przedstawionej sprawie obejmowane będą udziały (akcje) o wartości nominalnej niższej od wartości przedmiotu aportu, a wartość stanowiąca nadwyżkę ponad wartość nominalną otrzymanych udziałów (akcji) przekazana zostanie na kapitał zapasowy spółki.

Zdaniem wnioskodawcy, odpowiednie stosowanie art. 19 ww. ustawy nie daje podstawy do określenia przychodu w oparciu o wartość rynkową uzyskanych przez podatnika udziałów (akcji) lub o wartość rynkową przedmiotu wkładu. Posłużenie się przez ustawodawcę podczas konstruowania norm prawnych określeniem ?odpowiednio' oznacza, że przepis, do którego odwołano się ma zostać zastosowany jedynie w zakresie, jaki da się pogodzić z charakterem instytucji prawnej regulowanej przepisem odsyłającym.

Przyjęcie odmiennego stanowiska i ustalenie przychodu w wysokości wartości rynkowej przedmiotu wkładu doprowadziłoby do podwójnego opodatkowania tego samego dochodu - pierwszy raz na dzień objęcia udziałów, gdy przychodem wspólnika byłaby ich wartość rynkowa, a po raz drugi na dzień ich zbycia (przychodem będzie wówczas wartość rynkowa udziałów). Zgodnie bowiem z art. 22 ust. 1f pkt 1 ww. ustawy kosztem uzyskania przychodu w momencie zbycia udziałów (akcji) będzie jedynie ich wartość nominalna. Gdyby zatem pierwotnie przychodem z tytułu objęcia udziałów była wyższa wartość niż nominalna (np. równa rynkowej wartości aportu), wówczas nadwyżka tego przychodu ponad wartość nominalną udziałów, jako niestanowiąca kosztu uzyskania przychodu ze zbycia tych udziałów, faktycznie podlegałaby powtórnemu opodatkowaniu.

Istotne jest przy tym również, iż możliwość wnoszenia wkładów niepieniężnych z tzw. agio została wprost przewidziana w Kodeksie spółek handlowych i dotyczy zarówno obejmowania udziałów w spółkach z ograniczoną odpowiedzialnością jak i akcji w spółkach akcyjnych. Zgodnie bowiem z art. 154 § 3 Kodeksu spółek handlowych, jeżeli udział jest obejmowany po cenie wyższej od wartości nominalnej, nadwyżkę przelewa się do kapitału zapasowego. Natomiast w części dotyczącej spółek akcyjnych art. 309 § 1 Kodeksu spółek handlowych stanowi, iż jeżeli akcje są obejmowane po cenie wyższej od wartości nominalnej, nadwyżka powinna być uiszczona w całości przed zarejestrowaniem spółki. Jest to więc działanie legalne, dopuszczalne i - co więcej - często spotykane w praktyce, gdyż pozwala na zachowanie odpowiednich proporcji pomiędzy uzyskanymi prawami w spółkach a wnoszonymi do nich wkładami.

Gdyby ustawodawca chciał w specyficzny sposób uregulować kwestię określania wysokości przychodu podlegającego opodatkowaniu w specyficznych przypadkach wnoszenia aportów z tzw. agio, niewątpliwie odniósłby się do takich sytuacji w ustawie o podatku dochodowym od osób fizycznych. Natomiast pomimo kodeksowego dopuszczenia obejmowania udziałów/akcji po cenie wyższej (tj. również w zamian za wkłady o wartości większej) niż ich wartość nominalna, ustawodawca wskazał wyłącznie i jednoznacznie, iż przychodem jest wartość nominalna obejmowanych udziałów.

Reasumując, przychodem podatkowym wnioskodawcy z tytułu objęcia udziałów w SA w zamian za wkład niepieniężny w postaci akcji SKA jest nominalna wartość objętych udziałów w SA, również w przypadku, gdy wartość rynkowa obejmowanych udziałów przewyższa ich wartość nominalną.

Na poparcie swojego stanowiska wnioskodawca powołał:

  • interpretację indywidualną Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach z dnia 16 maja 2011r. (sygn. IBPBII/2/415-213/11/HS),
  • interpretację indywidualną Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach z dnia 02 września 2010r. (sygn. IBPBII/2/415-738/10/MW),
  • interpretację indywidualną Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie z dnia 10 czerwca 2011r. (sygn. IPPB2/415-299/11-2/AS),
  • interpretację indywidualną Dyrektora Izby Skarbowej w Poznaniu z dnia 02 czerwca 2011r. (sygn. ILPB1/415-282/11-2/AO),
  • interpretację indywidualną Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie z dnia 30 maja 2011r. (sygn. IPPB2/415-213/11-2/AS),
  • interpretację indywidualną Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie z dnia 20 maja 2011r. (sygn. IPPB2/415-246/11-2/AK),
  • interpretację indywidualną Dyrektora Izby Skarbowej w Poznaniu z dnia 17 czerwca 2010r. (sygn. ILPB1/415-356/10-2/IM),
  • interpretację indywidualną Dyrektora Izby Skarbowej w Poznaniu z dnia 30 kwietnia 2009r. (sygn. ILPB2/415-140/09-3/JK).

Wnioskodawca wskazał, iż jego stanowisko znajduje również potwierdzenie w bogatym orzecznictwie sądów administracyjnych. Zdaniem sądów administracyjnych odpowiednie stosowanie art. 19 do art. 17 ust. 1 pkt 9 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych oznacza, iż zastosowanie ma jedynie zdanie pierwsze art. 19 ust. 1 ustawy, zgodnie z którym przychodem wnoszącego aport będzie wartość nominalna otrzymanych udziałów. Wartość nominalna udziałów (akcji) jest zaś wartością obiektywną wynikającą z umowy spółki. Linia orzecznicza sądów potwierdza zatem jednoznacznie, iż przychodem osoby wnoszącej aport w wysokości innej niż wartość nominalna obejmowanych udziałów lub akcji będzie w każdym przypadku wartość nominalna obejmowanych udziałów/akcji. Odmienne stanowisko pozostawałoby bowiem w sprzeczności z dyspozycją art. 17 ust. 1 pkt 9 ustawy.

Na poparcie powyższego wnioskodawca powołał:

  • wyrok Naczelnego Sądu Administracyjnego z dnia 19 kwietnia 2006r. (sygn. akt II FSK 558/05),
  • wyrok Naczelnego Sądu Administracyjnego z dnia 25 listopada 2008r. (sygn. akt II FSK 1165/07),
  • wyrok Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Krakowie z dnia 27 lutego 2008r. (sygn. akt I SA/Kr 1326/06),
  • wyrok Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego we Wrocławiu z dnia 16 września 2009r. (sygn. akt I SA/Wr 1093/09),
  • wyrok Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Bydgoszczy z dnia 07 grudnia 2009r. (sygn. akt I SA/Bd 699/09),
  • wyrok Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gliwicach z dnia 10 lutego 2010r. (sygn. akt I SA/Gl 741/09).

Podsumowując, zdaniem wnioskodawcy, wniesienie akcji SKA jako wkładu niepieniężnego do SA w zamian za akcje SA spowoduje powstanie po jego stronie przychodu w wysokości wartości nominalnej obejmowanych akcji SA.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 3 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. j. Dz. U. z 2010 r. Nr 51, poz. 307 ze zm.) osoby fizyczne, jeżeli mają miejsce zamieszkania na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, podlegają obowiązkowi podatkowemu od całości swoich dochodów bez względu na miejsce położenia źródeł przychodów (nieograniczony obowiązek podatkowy). Przepisy art. 3 ust. 1 stosuje się z uwzględnieniem umów w sprawie zapobieżenia podwójnemu opodatkowaniu, których stroną jest Rzeczpospolita Polska (art. 4a tej ustawy).

Z przedstawionego we wniosku zdarzenia przyszłego wynika, że wnioskodawca, będący polskim rezydentem podatkowym, rozważa wniesienie aportem wszystkich posiadanych przez siebie akcji spółki komandytowo-akcyjnej do spółki kapitałowej, która zarejestrowana będzie na terytorium Wielkiego Księstwa Luksemburga i która będzie prowadzić działalność w formie prawnej société anonyme, tj. odpowiednika polskiej spółki akcyjnej. Wartość rynkowa wniesionych aportem akcji będzie wyższa od wartości nominalnej obejmowanych akcji w spółce akcyjnej. Wartość wniesionych akcji w części przewyższającej wartość nominalną obejmowanych akcji spółki akcyjnej zostanie przekazana na kapitał zapasowy (agio).

W myśl art. 13 ust. 4 Konwencji zawartej między Rzecząpospolitą Polską a Wielkim Księstwem Luksemburga w sprawie unikania podwójnego opodatkowania w zakresie podatków od dochodu i majątku sporządzonej w Luksemburgu w dniu 14 czerwca 1995r. (Dz. U. z 1996r. Nr 110, poz. 527), zyski z przeniesienia tytułu własności majątku nie wymienionego w ustępach 1, 2 i 3 podlegają opodatkowaniu tylko w tym Państwie, w którym przenoszący tytuł własności ma miejsce zamieszkania lub siedzibę. Z uwagi na fakt, że wnioskodawca jest osobą fizyczną mająca miejsce zamieszkania na terytorium Polski, miejscem opodatkowania dochodów z tytułu wniesienia papierów wartościowych aportem do spółki kapitałowej z siedzibą w Luksemburgu jest Polska. Zatem skutki podatkowe przedmiotowej transakcji należy oceniać wyłącznie w świetle ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Przechodząc zatem na grunt przepisów ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych należy zauważyć, że w myśl art. 9 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

Natomiast w świetle zapisu art. 10 ust. 1 pkt 7 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, źródłem przychodu są kapitały pieniężne i prawa majątkowe, w tym odpłatne zbycie praw majątkowych innych niż wymienione w pkt 8 lit. a) - c).

Z kolei, zgodnie z dyspozycją art. 17 ust. 1 pkt 9 ww. ustawy, za przychody z kapitałów pieniężnych uważa się nominalną wartość udziałów (akcji) w spółce mającej osobowość prawną albo wkładów w spółdzielni objętych w zamian za wkład niepieniężny.

Ustawodawca w przepisie art. 17 ust. 1a ustawy podatkowej wyraźnie przewidział moment powstania przychodu osoby fizycznej wnoszącej do spółki aport w postaci udziałów lub akcji, stanowiąc, iż przychód określony w ust. 1 pkt 9 powstaje w dniu:

  1. zarejestrowania spółki albo,
  2. wpisu do rejestru podwyższenia kapitału zakładowego spółki, albo
  3. wydania dokumentów akcji, jeżeli objęcie akcji jest związane z podwyższeniem kapitału zakładowego.

Zgodnie z cytowanym wyżej art. 17 ust. 1 pkt 9 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych za przychody z kapitałów pieniężnych uważa się nominalną wartość udziałów (akcji) w spółce mającej osobowość prawną albo wkładów w spółdzielni objętych w zamian za wkład niepieniężny. Z treści tego przepisu wynika, iż w przypadku wniesienia wkładu niepieniężnego do spółki kapitałowej po stronie udziałowca lub akcjonariusza powstaje przychód w wysokości nominalnej wartości udziałów (akcji) objętych w zamian za wkład niepieniężny.

Z kolei z art. 17 ust. 2 ww. ustawy wynika, że przy ustalaniu wartości przychodów, o których mowa w ust. 1 pkt 4 lit. c), pkt 6, 7, 9 i 10, stosuje się odpowiednio przepisy art. 19.

Istotnym w rozpatrywanej sprawie jest zwrot ?nominalna wartość udziałów (akcji)'. Przez nominalną wartość należy rozumieć wartość istniejącą tylko z nazwy, tytularną formalną (por. Słownik języka polskiego pod red. E. Sobol, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2003, s. 537).

Wartość nominalna jest wielkością stałą, z jej istoty wynika, że nie może być podwyższona. Podwyższenie takiej wielkości skutkowałoby ukształtowaniem nowej innej wielkości, która nie byłaby już wartością nominalną. Użycie przez ustawodawcę pojęcia ?nominalna' wskazuje, że wykluczona jest jakakolwiek możliwość ustalania wartości udziału w oparciu o ceny rynkowe. Ustawodawca bowiem wyraźnie i jednoznacznie stwierdził, że w takim wypadku brana może być jedynie pod uwagę wartość ściśle już określona w umowie spółki.

Użycie przez prawodawcę podczas konstruowania norm prawnych określenia ?odpowiednio' oznacza, że przepis, do którego odwołano się ma zostać zastosowany jedynie w zakresie, jaki da się pogodzić z charakterem instytucji prawnej regulowanej przepisem odsyłającym. W art. 17 ust. 1 pkt 9 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych przewidziano, że przychodem z kapitałów pieniężnych jest nominalna wartość nabytych udziałów, czyli wartość umownie określona przez strony, stąd, wykluczone jest jakiekolwiek ustalanie wartości w oparciu o ceny rynkowe. Odpowiednie zastosowanie art. 19 ust. 1 ustawy polega wyłącznie na zastosowaniu zdania pierwszego, zgodnie z którym przychodem z odpłatnego zbycia nieruchomości lub praw majątkowych oraz innych rzeczy, o których mowa w art. 10 ust. 1 pkt 8, jest ich wartość wyrażona w cenie określonej w umowie, pomniejszona o koszty odpłatnego zbycia.

Wobec powyższego skonstatować należy, że prawodawca w art. 17 ust. 1 pkt 9 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, za przychody z kapitałów pieniężnych uznał nominalną wartość udziałów (akcji) w spółce objętych w zamian za wkład niepieniężny. Przez nominalną wartość należy rozumieć wartość istniejącą tylko z nazwy, tytularną, formalną. Takiego rozumienia analizowanego przepisu nie zmienia art. 17 ust. 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, który w zakresie ustalania wartości przychodów odsyła do odpowiedniego stosowania art. 19 tej ustawy. Słowo ?odpowiednie? oznacza, że do ustalenia wartości przychodu określonego w art. 17 ust. 1 pkt 9 ma zastosowanie wyłącznie zdanie pierwsze art. 19 ust. 1 ustawy. Uzasadnieniem do odpowiedniego zastosowania tylko ust. 1 jest to, iż przepis, do którego odwołano się może zostać zastosowany jedynie w zakresie, jaki da się pogodzić z charakterem instytucji prawnej regulowanej przepisem odsyłającym.

W świetle przedstawionych uwarunkowań prawnych należy stwierdzić, że jeżeli aport wniesiony do spółki kapitałowej w postaci składnika majątku niestanowiącego przedsiębiorstwa lub jego zorganizowanej części (wkład niepieniężny w postaci papierów wartościowych), następuje w warunkach, o których mowa w cytowanym art. 17 ust. 1 pkt 9 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, to u wnoszącego taki wkład powstanie przychód podatkowy, w wysokości nominalnej wartości akcji objętych w zamian za taki wkład.

Mając na uwadze powyższe przepisy, stanowisko wnioskodawcy, iż w przypadku wniesienia przez wnioskodawcę do Spółki Luksemburskiej aportem papierów wartościowych ? akcji spółki komandytowo-akcyjnej, na gruncie przepisów ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, u wnioskodawcy powstanie przychód w wysokości wartości nominalnej udziałów objętych w zamian za ww. aport, należy uznać za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Krakowie, ul. Rakowicka 10, 31-511 Kraków po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu ? do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi ? Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach ? art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.


Masz inne pytanie do prawnika?

Potrzebujesz pomocy prawnej?

Zapytaj prawnika