Czy w sytuacji złożenia odrębnych deklaracji PIT-28 za lata: 2006, 2007, 2008, 2009 z tytułu dochodów (...)

Czy w sytuacji złożenia odrębnych deklaracji PIT-28 za lata: 2006, 2007, 2008, 2009 z tytułu dochodów z najmu, każdemu z małżonków przysługuje osobno prawo do wykorzystania całej kwoty limitu wynoszącego 4000 euro opodatkowania stawką ryczałtu wynoszącą 8,5%?

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że Pana stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 07 września 2010r. (data wpływu do tut. Biura 08 września 2010r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych m.in. w zakresie sposobu opodatkowania przychodów z najmu przez małżonków - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 08 września 2010r. wpłynął do tut. Biura ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych m.in. w zakresie sposobu opodatkowania przychodów z najmu przez małżonków.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

W 2001r. wnioskodawca wraz małżonką, w ramach wspólnoty majątkowej małżeńskiej zakupili wspólnie mieszkanie. Mieszkanie było zakupione z przeznaczeniem pod wynajem i zostało zakupione z ulgą na wynajem. Od początku okresu najmu aż do 2005r. przychody uzyskiwane z najmu rozliczane były na zasadach ogólnych.

Od 2006r. przychody z najmu rozliczane są w oparciu o ryczałt. Oświadczenie o wyborze opodatkowania w formie ryczałtu było składane w ustawowo określonym terminie przez obojga małżonków wspólnie w 2006, 2007, 2008 i 2009r.

W latach 2006, 2007 i 2008 łączne przychody wnioskodawcy i jego małżonki rozliczne były na podstawie deklaracji PIT-28, do której dołączana była deklaracja PIT-28A. Deklaracja była składana przez małżonkę wnioskodawcy.

Od 2009r., biorąc pod uwagę zawartą umowę o rozdzielności majątkowej małżeńskiej, wnioskodawca oraz jego małżonka rozliczają podatek ryczałtowy oddzielnie. Umowa o rozdzielności majątkowej została zawarta w październiku 2006r. a po podpisaniu umowy rozdzielności majątkowej małżeńskiej wnioskodawca wraz z małżonką dokonali podziału majątku w zakresie możliwym do zrealizowania. Od podpisania ww. umowy małżonkowie samodzielnie i we własnym imieniu nabywają składniki do majątku odrębnego. Wynajmowane mieszkania stanowią odrębną własność małżonków, wspólną własność małżonków oraz własność małoletniego syna.

Od 2006r. wnioskodawca wraz z małżonką wynajmował również inne mieszkanie, które wcześniej zaspokajało potrzeby najbliższej rodziny - matki małżonki podatnika. W 2007r. mieszkanie zostało użyczone znajomym wnioskodawcy i jego małżonki.

Wnioskodawca wraz z żoną nie ustalił kwoty czynszu za użyczenie, małżonkowie zgodzili się natomiast odstąpić mieszkanie w zamian za pokrywanie kosztów utrzymania mieszkania w kwocie 300 zł miesięcznie. Kwota ta obejmuje opłaty wnoszone do spółdzielni oraz opłaty licznikowe i znajduje potwierdzenie w zawartej umowie użyczenia. W umowie użyczenia znajduje się następujący zapis dotyczący bieżących kosztów utrzymania: ?od dnia przekazania podmiotu użyczenia wszelkie koszty związane z korzystaniem z przedmiotu użyczenia ponosi Biorący do Używania. W szczególności dotyczą one kosztów energii elektrycznej, gazu, ścieków, konserwacji technicznej, opłat eksploatacyjnych i innych wnoszonych do spółdzielni mieszkaniowej. Zaliczka na pokrycie kosztów określonych pkt 1 wynosi 300 zł (słownie: trzysta złotych) miesięcznie.?

Ponadto, osoby korzystające z mieszkania zobowiązały się wykonać na własny koszt i we własnym zakresie prace remontowe w użyczonym mieszkaniu. Mieszkanie, w związku z tym, że było uprzednio używane przez osobę starszą, było zniszczone i wymagało przeprowadzenia prac remontowych.

W umowie użyczenia znajduje się następujący zapis o wykonywaniu prac remontowych w użyczanym mieszkaniu: ?Biorący do używania zobowiązuje się do wykonania wskazanych w odrębnym protokole prac remontowych lokalu mieszkalnego stanowiącego przedmiot niniejszej umowy we własnym zakresie i na własny koszt w następującym zakresie:

  1. naprawa pęknięć ścian i sufitów,
  2. malowanie sufitu łazienki,
  3. malowanie sufitu pokoju,
  4. tapetowanie i malowanie ścian i sufitu kuchni,
  5. tapetowanie i malowanie ścian sufitu i przedpokoju,
  6. klejenie, cyklinowanie i lakierowanie podłogi pokoju i przedpokoju,
  7. uzupełnienie ubytków fugi i silikonu w łazience,
  8. malowanie okien,
  9. malowanie krat okiennych?

Strony ustaliły łączną wartość powyższych prac remontowych na kwotę 10.000 zł. W związku z tym, że w świetle obowiązujących przepisów oraz doktryny podatkowej wykonanie takiego remontu można uznać za przychód w naturze, do właściwego urzędu skarbowego zgłoszono kwotę do opodatkowania 1200 zł miesięcznie, odpowiadającą kwocie czynszu możliwego do opodatkowania.

Od 2009r. mieszkanie jest wynajmowane na podstawie umowy najmu. Czynsz za najem tego mieszkania wynosi 1200 zł. Po analizie nakładów faktycznych poniesionych przez użytkownika mieszkania na modernizację tego lokalu okazało się, że ponosił on koszty stanowiące równowartość 500 zł miesięcznie, tytułem nakładów związanych z remontem.

W związku z powyższym zadano m.in. następujące pytanie:

Czy w sytuacji złożenia odrębnych deklaracji PIT-28 za lata: 2006, 2007, 2008, 2009 z tytułu dochodów z najmu, każdemu z małżonków przysługuje osobno prawo do wykorzystania całej kwoty limitu wynoszącego 4000 euro opodatkowania stawką ryczałtu wynoszącą 8,5%...

Zdaniem wnioskodawcy, zgodnie z art. 9a ustawy z dnia 26 lipca 1991r. o podatku dochodowym od osób fizycznych, dochody osiągnięte przez podatników ze źródła, o którym mowa w art. 10 ust. 1 pkt 3, są opodatkowane na zasadach określonych w art. 27, z zastrzeżeniem ust. 2 i 3, chyba że podatnicy złożą właściwemu naczelnikowi urzędu skarbowego pisemny wniosek lub oświadczenie o zastosowanie form opodatkowania określonych w ustawie o zryczałtowanym podatku dochodowym.

Zgodnie z art. 2 ust. 1a ustawy z dnia 20 listopada 1998r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne osiągające przychody z tytułu umowy najmu, podnajmu, dzierżawy, poddzierżawy lub innych umów o podobnym charakterze, jeżeli umowy te nie są zawierane w ramach prowadzonej działalności gospodarczej, mogą opłacać ryczałt od przychodów ewidencjonowanych.

W myśl art. 6 ust. 1a ww. ustawy o opodatkowaniu ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych podlegają otrzymane lub postawione do dyspozycji podatnika w roku kalendarzowym pieniądze i wartości pieniężne oraz wartość otrzymanych świadczeń w naturze i innych nieodpłatnych świadczeń z tytułu umowy najmu, podnajmu, dzierżawy, poddzierżawy lub innych umów o podobnym charakterze. W przypadku uzyskiwania przychodów z najmu, który opodatkowany jest podatkiem zryczałtowanym ustawodawca w latach 2006-2009 przewidywał zróżnicowaną stawkę podatkową w zależności od tego, jaka była wielkość przychodów osiąganych przez podatnika od początku roku podatkowego z tego źródła dochodów.

Stosownie do art. 12 ust. 1 pkt 3 lit. a) ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym, ryczałt od przychodów ewidencjonowanych z tytułu najmu wynosi 8,5% przychodów, jeżeli ich wysokość w roku podatkowym nie przekracza kwoty stanowiącej równowartość kwoty 4.000 euro, a od nadwyżki ponad tę kwotę wynosi 20% przychodów.

Zgodnie natomiast z brzmieniem art. 12 ust. 11 przywołanej powyżej ustawy, w przypadku osiągania przez małżonków przychodów z tytułu umowy najmu kwota limitu przychodów w wysokości 4.000 euro dotyczy obojga małżonków.

W opinii wnioskodawcy powyższy przepis nie odnosi się w swej treści w żaden sposób do ustroju łączącego małżonków. Wnioskodawca stoi na stanowisku, że należy to potraktować jako swoistą lukę w obowiązujących przepisach prawa podatkowego. Nie można byłoby przyjąć, że przedmiotowy przepis obowiązuje podatników posiadających oraz nie posiadających wspólności majątkowej. Podatnicy, którzy nie rozliczają się razem ze względu na brak wspólności majątkowej pomiędzy nimi powinni być traktowani na gruncie prawa podatkowego jak dwa odrębne podmioty prawa, a jednocześnie każdy z tych podmiotów, będący podatnikiem podatku dochodowego, powinien mieć identyczne prawa i obowiązki. Tylko takie rozumienie przepisów pozwala na poszanowanie zasady powszechności opodatkowania, ale również konstytucyjnej zasady równości wobec prawa. Zgodnie z art. 32 ustawy z dnia 02 kwietnia 1997r. Konstytucja Rzeczpospolitej Polskiej ?Wszyscy są wobec prawa równi. Wszyscy mają prawo do równego traktowania przez władze publiczne?.

Ponadto wnioskodawca stoi na stanowisku, że odniesienie przepisu do podatników, będących małżonkami, których obowiązuje rozdzielność majątkowa prowadziłoby do niedozwolonej rozszerzającej wykładni przepisów podatkowych. Należy pamiętać, że przepisy podatkowe powinny być interpretowane przede wszystkim z uwzględnieniem ich celu, jakim w tym przypadku niewątpliwie jest przyznanie limitu łącznego małżonkom, którzy wspólnie opodatkowują jeden najem, a ich dochody łączą się. Należy w tym przypadku podkreślić, że w przekonaniu podatnika sformułowanie ?małżeństwo' jest tożsame z pozostawianiem we wspólności majątkowej dla potrzeb podatkowych.

Ponadto, wnioskodawca pragnie podkreślić, że przepisy dotyczące limitu, które do 2009r. dotyczyły opodatkowania przychodów z najmu powinny być, w przekonaniu podatnika, rozpatrywane analogicznie do limitu przewidzianego obecnie w ustawie o podatku dochodowym od osób fizycznych dla tzw. ?ulgi internetowej', wynoszącego 760 zł. Limit ten przysługuje każdemu z małżonków osobno i nie podlega sumowaniu. Tylko bowiem takie rozumienie przepisów odnoszących się do praw podatników gwarantuje przestrzeganie zasady równości wobec prawa.

Wnioskodawca wskazuje i jest świadomy, że organy skarbowe mają odmienne stanowisko w przedmiotowej sprawie powołując:

  • interpretację indywidualną wydaną przez Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie w imieniu Ministra Finansów z dnia 07 maja 2009r., Znak: IPPB1/415-117/09-4/KS,
  • interpretację indywidualną wydaną przez Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie w imieniu Ministra Finansów z dnia 17 lutego 2010r., Znak: IPPB 1/415-100/10-2/RS.

Wnioskodawca jednak stoi na stanowisku, że przedmiotowy limit 4000 euro powinien przysługiwać każdemu z małżonków, jeżeli pozostają oni w rozdzielności majątkowej, ponieważ na gruncie prawa podatkowego powinni być oni traktowani jak dwa niezależne podmioty prawa podatkowego.

Na tle przedstawionego stanu faktycznego stwierdzam, co następuje.

Niniejsza interpretacja zawiera ocenę stanowiska wnioskodawcy wyłącznie w zakresie pytania oznaczonego we wniosku nr 1. W zakresie pozostałych pytań wydano odrębne interpretacje.

W myśl art. 2 ust. 1a ustawy z dnia 20 listopada 1998r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (Dz. U. z 1998r. Nr 144, poz. 930 ze zm.), osoby fizyczne osiągające przychody z tytułu umowy najmu, podnajmu, dzierżawy, poddzierżawy lub innych umów o podobnym charakterze, jeżeli umowy te nie są zawierane w ramach prowadzonej działalności gospodarczej, mogą opłacać ryczałt od przychodów ewidencjonowanych

Stosownie do uregulowań zawartych w art. 6 ust. 1a ww. ustawy, opodatkowaniu ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych podlegają otrzymane lub postawione do dyspozycji podatnika w roku kalendarzowym pieniądze i wartości pieniężne oraz wartość otrzymanych świadczeń w naturze i innych nieodpłatnych świadczeń z tytułu umowy najmu, podnajmu, dzierżawy, poddzierżawy lub innych umów o podobnym charakterze.

Aby skorzystać z ww. zryczałtowanej formy opodatkowania należy złożyć pisemne oświadczenie o jej wyborze. O zasadach składania wspomnianego oświadczenia stanowi art. 9 ust. 1 ww. ustawy, w myśl którego, pisemne oświadczenie o wyborze opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych za dany rok podatkowy podatnik składa naczelnikowi urzędu skarbowego właściwemu według miejsca zamieszkania podatnika nie później niż do dnia 20 stycznia roku podatkowego, natomiast podatnik rozpoczynający działalność gospodarczą w trakcie roku podatkowego - do dnia poprzedzającego dzień rozpoczęcia działalności, nie później jednak niż w dniu uzyskania pierwszego przychodu.

Jeżeli do dnia 20 stycznia roku podatkowego podatnik nie zgłosił likwidacji działalności gospodarczej lub nie dokonał wyboru innej formy opodatkowania, uważa się, że nadal prowadzi działalność opodatkowaną w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych. Przy czym zgodnie z treścią art. 9 ust. 4 cytowanej ustawy w przypadku osiągania przychodów, o których mowa w art. 6 ust. 1a, przepisy dotyczące oświadczenia o wyborze opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych stosuje się odpowiednio.

Stosownie do art. 12 ust. 1 pkt 3 lit. a) ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, ryczałt od przychodów ewidencjonowanych z tytułu najmu wynosi 8,5% przychodów, jeżeli ich wysokość w roku podatkowym nie przekracza kwoty stanowiącej równowartość 4000 euro; od nadwyżki ponad tę kwotę ryczałt wynosi 20% przychodów. Przy czym, zgodnie z brzmieniem art. 12 ust. 11 ww. ustawy, w przypadku osiągania przez małżonków przychodów z tytułu umowy najmu kwota limitu przychodów w wysokości 4000 euro dotyczy obojga małżonków.

Powyższy art. 12 ust. 11 nie odnosi się w swej treści do ustroju majątkowego obowiązującego w małżeństwie, lecz stwierdza jedynie, że w przypadku gdy małżonkowie uzyskują przychody z najmu, kwota przychodów 4000 euro dotyczy łącznie obojga małżonków. Oznacza to, że bez względu na to czy w małżeństwie istnieje wspólność majątkowa, czy też rozdzielność majątkowa, w przypadku gdy oboje małżonków wybrało opodatkowanie w formie zryczałtowanej przychody z najmu łączy się dla określenia kwoty przychodów z art. 12 ust. 1 pkt 3 lit. a) ww. ustawy.

Ustanowienie rozdzielności majątkowej nie stanowi o ustaniu małżeństwa. Ponieważ ustawodawca nie uznał ustanowienia rozdzielności majątkowej za okoliczność uzasadniającą ustanowienie małżonkom osobnych limitów przychodu, każdy z małżonków opodatkowuje przychody tego rodzaju w ramach jednego limitu.

Należy również dodać, odnosząc się do argumentacji wnioskodawcy opartej na odwołaniu do konstytucyjnej zasady równości opodatkowania oraz rzekomej luki w przepisach podatkowych, że z art. 18 Konstytucji RP wynika jednoznacznie, że małżeństwo to związek kobiety i mężczyzny, co powtarzają za Konstytucją przepisy art. 1 ustawy z dnia 25 lutego 1964r. Kodeks rodzinny i opiekuńczy (Dz. U. Nr 9, poz. 59 ze zm.). Żadna z tych ustaw nie uzależnia definicji małżeństwa od ustroju majątkowego panującego między małżonkami. Nie ma zatem żadnych podstaw aby pojęciu małżeństwa na gruncie przepisów podatkowych nadawać znaczenie inne niż w obu wyżej wymienionych ustawach i uzależniać pojęcie małżeństwa od istnienia wspólności ustawowej.

Reasumując, limit 4000 euro dotyczy łącznie obojga małżonków. Nie ma przy tym znaczenia, czy przedmiot umowy najmu stanowi majątek odrębny czy też majątek wspólny oraz czy pomiędzy małżonkami występuje, czy też brak jest wspólności ustawowej małżeńskiej.

Stanowisko wnioskodawcy należało zatem uznać za nieprawidłowe.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Krakowie, ul. Rakowicka 10, 31-511 Kraków po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu ? do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi ? Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach ? art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.


Masz inne pytanie do prawnika?

Potrzebujesz pomocy prawnej?

Zapytaj prawnika