Czy Spółka prawidłowo ustaliła rachunkowy wynik finansowy na dzień 31 grudnia 2008r. oraz na dzień (...)

Czy Spółka prawidłowo ustaliła rachunkowy wynik finansowy na dzień 31 grudnia 2008r. oraz na dzień 30 kwietnia 2009r. w aspekcie przychodów i kosztów finansowych dotyczących transakcji opcyjnych (wyceny i bieżącej realizacji kontraktów) będący podstawą wyliczenia po opodatkowaniu podatkiem dochodowym ?wpłat z zysku' na rzecz budżetu państwa?

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki przedstawione we wniosku z dnia 02 czerwca 2009r. (data wpływu do tut. Biura 08 czerwca 2009r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej sposobu ustalenia podstawy do wyliczenia należnych wpłat z zysku przez jednoosobowe spółki Skarbu Państwa ? jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 08 czerwca 2009r. wpłynął do tut. Biura ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej sposobu ustalenia podstawy do wyliczenia należnych wpłat z zysku przez jednoosobowe spółki Skarbu Państwa.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

Wnioskodawca będący jednoosobową spółką Skarbu Państwa produkuje i sprzedaje wyroby chemii nieorganicznej. W 2008r. 2/3 przychodów ze sprzedaży (67%) stanowił eksport głównie do krajów Unii Europejskiej, a także w mniejszym stopniu do Rosji i Chorwacji. Sprzedaż eksportowa w 2008r. wyniosła:

  • 16.201.764,62 EUR
  • 7.978.968,25 CZK

przy planowanej sprzedaży 18.000.000,00 EUR.

Sytuacja ekonomiczna i finansowa Spółki uzależniona jest od kształtowania się kursu wymiany walut, a w szczególności kursu EUR.

Aby zminimalizować straty związane z ryzykiem kursowym Spółka zawierała kontrakty opcyjne w Banku X oraz Banku Y.

Na dzień 31 grudnia 2008r. Spółka miała zawarte trzy umowy kontraktów opcyjnych:

  1. umowa akumulowanego terminowego kupna waluty wymienialnej przez Bank z konwersją w dniu realizacji zawarta w dniu 11 kwietnia 2008r. z Bankiem X na okres od 11 kwietnia 2008r. do 06 kwietnia 2009r., która zakładała:
    - Bank kupuje a Spółka sprzedaje kwotę transakcji terminowej w zamian za równowartość tej kwoty w walucie rozliczenia transakcji terminowej przeliczonej po kursie dnia. Przy czym przyjęto, iż w przypadku gdy średni kurs (fixing) NBP dla pary walut EUR/PLN w dniu realizacji transakcji terminowej będzie równy lub niższy od kursu konwersji (określonego jako cena EUR wyrażona w PLN i równa 3,37 PLN), wówczas żadna ze stron nie będzie zobowiązana do dokonania jakiejkolwiek płatności z tytułu danej transakcji.
    - Spółka zapłaci Bankowi kwotę transakcji terminowej w zamian za równowartość tej kwoty w walucie rozliczenia transakcji przeliczonej po kursie terminowym w przypadku, gdy kurs rynkowy w dniu realizacji transakcji terminowej będzie niższy niż kurs terminowy i jednocześnie kurs referencyjny (wartość pojedynczej transakcji 100.000,00 EUR co dwa tygodnie).
    - W przypadku, gdy kurs rynkowy w dniu realizacji transakcji terminowej będzie wyższy od dodatkowego kursu terminowego (3,4760) wówczas Spółka zapłaci Bankowi dodatkową kwotę transakcji terminowej w zamian za równowartość tej kwoty w walucie rozliczenia transakcji terminowej przeliczonej po dodatkowym kursie terminowym (wartość pojedynczej transakcji 200.000,00 EUR co dwa tygodnie).
  2. umowy z Bankiem X w ramach umowy ramowej z dnia 13 września 2006r. zawarte w dniu 15 lipca 2008r. (104 operacje opcji typu put i 104 operacje opcji typu call) oraz w dniu 08 sierpnia 2008r. (104 operacje opcji typu put i 104 operacje opcji typu call) Transakcje strategii opcyjnej zawarte na podstawie ww. umów zakładają:
    - Spółka nabędzie barierowe opcje walutowe, dające prawo do otrzymania kwoty różnicy kursowej z rozliczenia w dniu realizacji transakcji ekwiwalentu kwoty 200.000,00 EUR. Różnica kursowa będzie płatna, gdy ogłoszony w dniu realizacji transakcji kurs ?fixingu' NBP będzie niższy niż kurs realizacji pod warunkiem, iż do dnia realizacji transakcji kurs rynkowy nigdy nie osiągnie kursu ?barierowego'.
    - Spółka sprzeda barierowe opcje walutowe, dające prawo do otrzymania przez Bank kwoty różnicy kursowej z rozliczenia w dniu realizacji transakcji ekwiwalentu 400.000,00 EUR. Różnica kursowa będzie płatna, gdy ogłoszony w dniu realizacji kurs ?fixingu' NBP będzie wyższy niż kurs realizacji pod warunkiem, iż do dnia realizacji transakcji kurs rynkowy nigdy nie osiągnie kursu ?barierowego'.

Zgodnie z ustawą o rachunkowości oraz rozporządzeniem Ministra Finansów w sprawie szczegółowych zasad uznawania, metod wyceny, zakresu ujawniania i sposobu prezentacji instrumentów finansowych na dzień 31 grudnia 2008r. Spółka dokonała wyceny niezrealizowanych kontraktów opcyjnych.

Z uwagi na nie stosowanie przez Spółkę rachunkowości zabezpieczeń skutki wyceny odniesione zostały na przychody i koszty finansowe. Wygenerowane z tego tytułu koszty i przychody finansowe na dzień 31 grudnia 2008r.wynosiły:

  • przychody finansowe 152.531,00 PLN
  • koszty finansowe 48.881.302,00 PLN

W efekcie Spółka osiągnęła stratę bilansową w wysokości 45.975.111,22 PLN.

W styczniu i lutym 2009r. Spółka realizowała pojedyncze kontrakty opcyjne w dacie ich wykupu.

W marcu 2009r. Zarząd Spółki z uwagi na zmniejszenie wpływów ze sprzedaży w walucie oraz zamianę części kontraktów walutowych na złotowe podjął decyzję o wykupie pozostałych opcji, których termin realizacji przypadał w pierwszym półroczu 2009r.

Operacja ta sfinansowana została otrzymanym kredytem w wysokości 12.000.000 zł udzielonym na okres 5 lat z 6-cio miesięczną karencją spłaty rat kapitałowych oraz wkładem własnym w kwocie 2.568.750,00 PLN.

Bank jednocześnie umorzył 25% wartości wykupionych opcji - wartość umorzenia 4.856.250,00 PLN. Przeprowadzone z tego tytułu operacje gospodarcze na dzień 30 kwietnia 2009r. wygenerowały:

  1. koszty finansowe w wysokości:
    - 4.503.426,84 PLN - dotyczyły realizacji pojedynczych kontraktów opcyjnych w dacie ich wykupu,
    - 19.425.000,00 PLN - dotyczyły wykupu pozostałych opcji, których termin realizacji przypadał w pierwszym półroczu 2009r.,
    - 6.955,59 PLN - wyksięgowanie wyceny opcji typu ?put' z terminem wykupu do 30 kwietnia 2009r.
  2. przychody finansowe w wysokości:
    - 4.856.250,00 PLN - dotyczące 25% umorzenia przez Bank wartości wykupionych w marcu opcji,
    - 13.420.061,01 PLN - wyksięgowanie wyceny opcji typu ?call' wykupionych w I półroczu 2009r.

Wnioskodawca jako jednoosobowa spółka Skarbu Państwa (Skarb Państwa posiada 100% udziałów) zobowiązana jest do dokonywania ?wpłat z zysku? na rzecz budżetu państwa.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy Spółka prawidłowo ustaliła rachunkowy wynik finansowy na dzień 31 grudnia 2008r. oraz na dzień 30 kwietnia 2009r. w aspekcie przychodów i kosztów finansowych dotyczących transakcji opcyjnych (wyceny i bieżącej realizacji kontraktów) będący podstawą wyliczenia po opodatkowaniu podatkiem dochodowym ?wpłat z zysku' na rzecz budżetu państwa...

Zdaniem wnioskodawcy, obowiązek obliczenia i odprowadzenia ?wpłat z zysku' na rzecz budżetu państwa wynika z ustawy o wpłatach z zysku przez jednoosobowe spółki Skarbu Państwa.

Zgodnie z art. 2 ust. 5 tejże ustawy Spółka jako podstawę do obliczenia ?wpłat z zysku' przyjęła na dzień 31 grudnia 2008r. oraz na dzień 30 kwietnia 2009r. wynik finansowy po opodatkowaniu wynikający ze sprawozdania finansowego, a więc wynik ustalony na podstawie ustawy o rachunkowości, uwzględniający zarówno koszty i przychody finansowe dotyczące bieżącej realizacji kontraktów opcyjnych, jak też ich wyceny na dzień bilansowy.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 1 w związku z art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 01 grudnia 1995r. o wpłatach z zysku przez jednoosobowe spółki Skarbu Państwa (Dz. U. Nr 154, poz. 792 ze zm.), jednoosobowe spółki Skarbu Państwa oraz spółki, w których wszystkie akcje (udziały) są własnością Skarbu Państwa, z wyjątkiem akcji (udziałów) nieodpłatnie udostępnionych pracownikom na zasadach określonych w odrębnych przepisach, są obowiązane do dokonywania wpłat z zysku po opodatkowaniu podatkiem dochodowym, zwanych dalej ?wpłatami z zysku?, na rzecz budżetu państwa.

Tryb, terminy wpłacania wpłat z zysku i składania deklaracji oraz wzory tych deklaracji zostały określone w rozporządzeniu Ministra Finansów z dnia 21 lutego 1996r. (Dz. U. Nr 21, poz. 100 ze zm.).

Wpłaty z zysku zgodnie z art. 2 ust. 2 ustawy o wpłatach z zysku przez jednoosobowe spółki Skarbu Państwa dokonywane są zaliczkowo w okresach miesięcznych lub kwartalnych. Ostateczne rozliczenie następuje po zatwierdzeniu sprawozdania finansowego.

Wyboru okresu, za jaki będzie dokonywana zaliczka, dokonuje spółka (art. 2 ust. 3 ww. ustawy). Spółki są obowiązane składać deklaracje o wysokości zysku po opodatkowaniu podatkiem dochodowym, osiągniętego od początku roku obrotowego, i wpłacać na rachunek urzędu skarbowego właściwego według siedziby spółki, zaliczki miesięczne (kwartalne) w wysokości różnicy między wpłatami z zysku należnymi z zysku osiągniętego od początku roku obrotowego a sumą zaliczek należnych za poprzednie miesiące (kwartały) (art. 2 ust. 4 ww. ustawy).

Stosownie do treści art. 2 ust. 5 ww. ustawy, podstawą ustalenia wysokości zaliczki jest zysk po opodatkowaniu podatkiem dochodowym osiągnięty w danym okresie, liczony w rachunku narastającym.

Przepisy powołanej ustawy nie definiują zysku w sposób szczególny dla potrzeb naliczania wpłat do budżetu. Oznacza to, że jest to zysk brutto ustalony zgodnie z przepisami ustawy z dnia 29 września 1994r. o rachunkowości (t.j. Dz. U. z 2002r. Nr 76, poz. 694 ze zm.).

W tym miejscu należy rozgraniczyć pojęcia ?zysk? i ?dochód? i nie utożsamiać podstawy naliczenia wpłaty z zysku z podstawą opodatkowania podatkiem dochodowym. Określenie ?zysk?, będące terminem, którym posługuje się ustawa o rachunkowości, oznacza dodatni wynik finansowy, osiągnięty przez jednostkę za dany okres rozliczeniowy.

Zatem prawidłowość ustalenia podstawy wymiaru wpłat z zysku sprowadza się do prawidłowego ustalenia zysku brutto (zgodnie z ustawą o rachunkowości) i podatku dochodowego (zgodnie z ustawą z dnia 15 lutego 1992r. o podatku dochodowym od osób prawnych ? t.j. Dz. U. z 2000r. Nr 54, poz. 654 ze zm.).

W tym miejscu wskazać należy, iż zgodnie z art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005r. Nr 8, poz. 60 ze zm.), minister właściwy do spraw finansów publicznych, na pisemny wniosek zainteresowanego, wydaje w jego indywidualnej sprawie, pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego (interpretację indywidualną).

Stosownie do art. 3 pkt 2 ustawy Ordynacja podatkowa, przez przepisy prawa podatkowego rozumie się przepisy ustaw podatkowych, postanowienia ratyfikowanych przez Rzeczpospolitą Polską umów o unikaniu podwójnego opodatkowania oraz ratyfikowanych przez Rzeczpospolitą Polską innych umów międzynarodowych dotyczących problematyki podatkowej, a także przepisy aktów wykonawczych wydanych na podstawie ustaw podatkowych.

W myśl art. 3 pkt 1 Ordynacji podatkowej przez ustawy podatkowe rozumie się ustawy dotyczące podatków, opłat oraz niepodatkowych należności budżetowych określające podmiot, przedmiot opodatkowania, powstanie obowiązku podatkowego, podstawę opodatkowania, stawki podatkowe oraz regulujące prawa i obowiązki organów podatkowych, podatników, płatników i inkasentów, a także ich następców prawnych oraz osób trzecich.

Mając powyższe na względzie stwierdzić należy, iż przepisy ustawy o rachunkowości nie mogą być przedmiotem interpretacji indywidualnej. Zatem Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działający w imieniu Ministra Finansów nie jest uprawniony do oceny sposobu ustalenia przez Spółkę wyniku finansowego celem ustalenia podstawy do obliczenia wpłat z zysku.

Jeżeli jednak zaprezentowany przez Spółkę sposób ustalenia wyniku finansowego jest zgodny z przepisami ustawy o rachunkowości, to tak ustalony wynik stanowi, po opodatkowaniu podatkiem dochodowym, podstawę do naliczenia wpłat z zysku.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu ? do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi ? Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach ? art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.


Masz inne pytanie do prawnika?

Potrzebujesz pomocy prawnej?

Zapytaj prawnika