Jeżeli zakupione towary i usługi służą wyłącznie działalności zwolnionej ? Wnioskodawca nie (...)

Jeżeli zakupione towary i usługi służą wyłącznie działalności zwolnionej ? Wnioskodawca nie ma możliwości odliczenia podatku naliczonego od zakupów związanych z realizacją projektu

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (t.j. Dz.U. z 2005r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz.U. Nr 112, poz. 770), Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Stowarzyszenia przedstawione we wniosku z dnia 8 lipca 2008r. (data wpływu 14 lipca 2008r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku VAT zawartego w fakturach zakupu dotyczących realizowanego przedsięwzięcia/ projektu pod nazwą ?Regionalny Ośrodek Europejskiego Funduszu Społecznego? ? jest prawidłowe.

Porady prawne

UZASADNIENIE

W dniu 14 lipca 2008r. do tut. organu wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku VAT zawartego w fakturach zakupu dotyczących realizowanego przedsięwzięcia/projektu pod nazwą ?Regionalny Ośrodek Europejskiego Funduszu Społecznego?.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

Zgodnie z zapisami statutu Stowarzyszenie realizuje cele w zakresie działalności naukowo-technicznej, edukacji i oświaty na rzecz rozwoju społeczności lokalnych, wspierania inicjatyw społecznych, działalności kulturalnej, fizycznej i sportu, ochrony wartości dziedzictwa kulturowego społeczności lokalnych, ochrony środowiska, ochrony zdrowia i pomocy społecznej oraz rehabilitacji zdrowotnej i społecznej inwalidów w szczególności poprzez:

  1. Działalność na rzecz rozwoju społeczeństwa obywatelskiego.
  2. Wspieranie inicjatyw służących poszerzaniu płaszczyzn dialogu społecznego i komunikowania się społeczności lokalnej z innymi podmiotami w kraju i za granicą.
  3. Działalność naukową i oświatową na rzecz wspierania procesów integracyjnych z Unią Europejską i rozwijanie współdziałania z innymi krajami Europy środkowej i wschodniej.
  4. Podejmowanie i wspieranie inicjatyw lokalnych na rzecz rozwoju społeczno-gospodarczego regionów i środowisk lokalnych.
  5. Inicjowanie i realizowanie przedsięwzięć w obszarze rynku pracy w tym: przeciwdziałanie bezrobociu, wspieranie poszukujących pracy oraz tworzenie nowych miejsc pracy, działania na rzecz współpracy pomiędzy pracodawcami a pracobiorcami.
  6. Inicjowanie, promowanie oraz realizowanie przedsięwzięć wspierających rozwój przedsiębiorczości.
  7. Stworzenie systemu wspierania finansowego dla małych i średnich przedsiębiorstw.
  8. Działalność na rzecz zrównoważonego rozwoju obszarów wiejskich, z uwzględnieniem zarówno interesów gospodarczych mieszkańców, jak i wymogów ochrony dziedzictwa i krajobrazu kulturowego oraz przyrodniczego wsi.
  9. Wspieranie rozwoju obszarów wiejskich na zasadach stosowanych w programach Unii Europejskiej.
  10. Wszelkie działanie na rzecz ochrony środowiska.
  11. Pomoc społeczną i rehabilitację osób niepełnosprawnych oraz środowisk zmarginalizowanych, zagrożonych zjawiskiem wykluczenia społecznego.
  12. Działalność naukową i integrowanie osób związanych z problematyką stowarzyszenia, mających na tym polu osobisty dorobek.
  13. Tworzenie platformy i wspieranie inicjatyw społecznych na rzecz wymiany doświadczeń i współdziałania pomiędzy podmiotami zaangażowanymi w rozwiązywanie problemów społeczno-gospodarczych i oświatowych.

SPOSOBY REALIZACJI CELÓW STOWARZYSZENIA:

  1. Organizowanie i udział w spotkaniach, konferencjach i seminariach o zasięgu krajowym i międzynarodowym.
  2. Organizowanie i prowadzenie szkoleń oraz staży krajowych i zagranicznych, służących wymianie doświadczeń w zakresie działań statutowych.
  3. Współpraca z organizacjami o podobnych celach działania w kraju i za granicą. Tworzenie wokół Stowarzyszenia różnych form wolontariatu.
  4. Organizowanie i prowadzenie działalności szkoleniowej, doradczej, badawczej i konsultingowej.
  5. Prowadzenie działalności informacyjnej, wydawniczej i popularyzatorskiej.
  6. Wypracowanie stanowisk i opinii odnoszących się do istotnych problemów w obszarze zainteresowania Stowarzyszenia.
  7. Promowanie celów i działalności Stowarzyszenia w środkach masowego przekazu.
  8. Świadczenie pomocy prawnej i zawodowej członkom Stowarzyszenia.
  9. Udział w przetargach, konkursach i postępowaniach na przyznanie środków w ramach programów pomocowych, grantów, itp. w kraju i za granicą.
  10. Realizacja programów i projektów zleconych i finansowanych zarówno ze środków krajowych, jak i zagranicznych.
  11. Prowadzenie działalności oświatowej i edukacyjnej wśród społeczeństwa.
  12. Prowadzenie działalności gospodarczej ukierunkowanej na pozyskiwanie środków służących realizacji celów statutowych.
  13. Tworzenie instrumentów wspierających rozwój małych i średnich przedsiębiorstw, w postaci funduszy poręczeń kredytowych, a także funduszy pożyczkowych. Współdziałanie z samorządami, administracją lokalną wojewódzką i centralną a także placówkami naukowymi i badawczymi w zakresie realizacji celów statutowych Stowarzyszenia.

Celem projektu jest:

  1. Podniesienie wiedzy i umiejętności potencjalnych projektodawców w zakresie pozyskiwania środków finansowanych z EFS.
  2. Inicjowanie lokalnych partnerstw oraz wsparcie przy przygotowaniu projektów w zakresie Rozwoju Zasobów Ludzkich finansowanych z EFS.
  3. Podniesienie świadomości uczestników regionalnych inicjatyw na rynku pracy oraz osób związanych z instytucjami wdrażającymi projekty finansowane z EFS.
  4. Aktywne promowanie wiedzy związanej z EFS oraz zachęcanie lokalnych organizacji i pomaganie im w przygotowywaniu wysokiej jakości projektów z EFS.
  5. Wsparcie na etapie ?dojrzewania? projektu (identyfikacja problemów z zakresu zasobów ludzkich i sposobów ich rozwiązywania na poziomie lokalnym).
  6. Pogłębienie wiedzy dotyczącej sposobów rozwiązywania problemów rynku pracy, najlepszych praktyk w zakresie stosowania instrumentów rynku pracy i edukacji.
  7. Uzupełnianie wiedzy o obowiązujących procedurach, wymogach administracyjnych i finansowych EFS oraz formalno-prawnych uwarunkowaniach aplikowania i wdrażania projektów.
  8. Poszerzanie wiedzy i pogłębianie umiejętności związanych z wdrażaniem tj. zarządzanie projektem, zarządzanie finansowe, księgowość analityczna, sprawozdawczość itp.
  9. Informacja na temat założeń Programu operacyjnego Kapitał Ludzki w nowym okresie programowania Unii Europejskiej 2007-2013.

W związku z powyższym Wnioskodawca oferuje pomoc wszystkim organizacjom z terenu województwa w pozyskiwaniu środków z Europejskiego Funduszu Społecznego.

W ramach regionalnego Ośrodka Europejskiego Funduszu Społecznego Wnioskodawca:

  1. Szkoli, jak napisać skutecznie wnioski do EFS i poradzić sobie z procedurami.
  2. Doradza, co i jak zrobić, by pozyskać środki z EFS.
  3. Animuje, lokalne inicjatywy i partnerstwa.
  4. Informuje, czym jest EFS i jakie daje możliwości.

Środki na dofinansowanie projektu Stowarzyszenie otrzymuje w transzach kwartalnych z Krajowego Ośrodka Europejskiego Funduszu Społecznego na wyodrębniony na cele projektowe rachunek bankowy.

Realizacja zadań statutowych jest zbieżna z celami i zadaniami powyższego projektu i odnosi się do założeń projektu, ponieważ celem działalności Regionalnego Ośrodka EFS jest wspieranie wszystkich działań, które zamierzają do rozwoju regionu i polepszenia warunków na rynku pracy.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy Stowarzyszenie ma prawo odliczenia podatku VAT zawartego w fakturach zakupu dotyczących realizowanego przedsięwzięcia/projektu...

Zdaniem Wnioskodawcy:

Stowarzyszenie w ramach prowadzonego przedsięwzięcia/ projektu realizuje wyłącznie zadania związane z działalnością statutową (działalność statutowa PKWiU 91), która jest wymieniona w ustawie o VAT ? art. 43 ust. 1 pkt 1, załącznik Nr 4 do ustawy o podatku od towarów i usług, poz. 10 jako usługa zwolniona ? usługi świadczone przez organizacje członkowskie, gdzie indziej niesklasyfikowane. W związku z rodzajem prowadzonej działalności, Stowarzyszenie nie ma prawa i możliwości do pomniejszenia podatku należnego o podatek naliczony zawarty w fakturach dotyczących realizowanego projektu/przedsięwzięcia.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Stosownie do art. 86 ust. 1 i 2 pkt 1 lit. a) ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.), zwanej dalej ustawą o VAT, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124. Kwotę podatku naliczonego stanowi, z zastrzeżeniem ust. 3-7 suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

W myśl powyższych przepisów prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest bezpośredni i bezsporny związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi.

Przedstawiona wyżej zasada wyklucza możliwość dokonania odliczenia podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających temu podatkowi.

W myśl art. 3 ust. 1 ustawy z dnia 7 kwietnia 1989r. Prawo o stowarzyszeniach (t.j. Dz. U. z 2001r. Nr 79, poz. 855 ze zm.), stowarzyszenie jest dobrowolnym, samorządnym, trwałym zrzeszeniem o celach niezarobkowych. Stowarzyszenie samodzielnie określa swoje cele, programy działania i struktury organizacyjne oraz uchwala akty wewnętrzne dotyczące jego działalności (ust. 2). Stowarzyszenie opiera swoją działalność na pracy społecznej członków; do prowadzenia swych spraw może zatrudniać pracowników (ust. 3).

Z przedstawionego stanu faktycznego wynika, iż Stowarzyszenie zrealizowało, dofinansowany ze środków unijnych, projekt pod nazwą ?Regionalny Ośrodek Europejskiego Funduszu Społecznego?. Wnioskodawca wskazał, że projekt ten związany jest z prowadzoną przez Stowarzyszenie działalnością podstawową, statutową tj. PKWiU 91, która jest wymieniona w ustawie o VAT (art. 43 ust. 1 pkt 1, załącznik Nr 4 do ustawy o podatku od towarów i usług, poz. 10) jako usługa zwolniona ? usługi świadczone przez organizacje członkowskie, gdzie indziej niesklasyfikowane.

Ponadto Wnioskodawca podał, że Stowarzyszenie w ramach prowadzonego przedsięwzięcia/projektu realizuje wyłącznie zadania związane z działalnością statutową ? zwolnioną od podatku VAT, zatem towary i usługi zakupione do realizacji projektu nie były wykorzystywane do czynności opodatkowanych.

Mając zatem na uwadze wskazany wyżej przepis art. 86 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług stwierdzić należy, że w przedmiotowej sprawie nie został spełniony podstawowy warunek uprawniający do odliczenia podatku od towarów i usług zawartego w fakturach dokumentujących nabywane towary i usługi ? brak związku dokonanych zakupów ze sprzedażą opodatkowaną. Wnioskodawcy nie przysługuje zatem prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktur VAT dokumentujących nabycie towarów i usług w ramach realizowania przedmiotowego projektu.

Tym samym stanowisko Wnioskodawcy należy uznać za prawidłowe.

Ponadto należy zaznaczyć, iż tutejszy organ podatkowy nie jest organem uprawnionym do dokonywania klasyfikacji statystycznych wyrobów i usług lecz dokonuje interpretacji w oparciu o wskazane przez Wnioskodawcę klasyfikacje PKWiU i PKOB.

Dodatkowo podkreślenia wymaga, iż interpretacja indywidualna rozstrzyga tylko w kwestii wyczerpująco przedstawionego we wniosku stanu faktycznego i stanu prawnego obowiązującego dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym. Zgodnie z art. 14b § 3 ww. ustawy Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia stanu faktycznego. Zauważyć zatem należy, że niniejsza interpretacja indywidualna traci swoją ważność w przypadku zmiany któregokolwiek z elementów przedstawionego we wniosku stanu faktycznego lub stanu prawnego, w szczególności innego PKWiU dla świadczonych przez Wnioskodawcę usług.

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu ? do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi ? Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach ? art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.


Masz inne pytanie do prawnika?

Potrzebujesz pomocy prawnej?

Zapytaj prawnika