Opodatkowanie przekazanej do nieodpłatnego używania wybudowanej kanalizacji sanitarnej.

Opodatkowanie przekazanej do nieodpłatnego używania wybudowanej kanalizacji sanitarnej.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Gminy S., przedstawione we wniosku z dnia 16 sierpnia 2007r. (data wpływu 20 sierpnia 2007r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania przekazanej do nieodpłatnego używania wybudowanej kanalizacji sanitarnej - jest prawidłowe.

Porady prawne

UZASADNIENIE

W dniu 20 sierpnia 2007r. wpłynął do tut. organu ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania przekazanej do nieodpłatnego używania wybudowanej kanalizacji sanitarnej.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

Gmina S. korzystając z dotacji pochodzącej z Funduszu Zintegrowanego Programu Operacyjnego Rozwoju Regionalnego zleciła wybudowanie kanalizacji sanitarnej. Inwestycja podzielona została na dwa zadania: S. i M. Wykonanie kanalizacji w M. udokumentowane zostało przez wykonawcę fakturami VAT wystawionymi w sierpniu i listopadzie 2006r. Ta część sieci kanalizacji sanitarnej została na podstawie umowy z dnia 28 czerwca 2007r. przekazana w nieodpłatne użytkowanie spółce, której jedynym udziałowcem jest gmina. Świadczenie usług kanalizacji sanitarnej należy do zadań własnych gminy. Zadania te w tym przypadku gmina realizuje za pośrednictwem ww. spółki gminnej, która to spółka pobiera pożytki z użytkowania sieci.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy przekazanie do nieodpłatnego używania jest czynnością opodatkowaną podatkiem od towarów i usług...

Według Wnioskodawcy przekazanie do nieodpłatnego użytkowania nie jest czynnością podlegającą opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. Spółka gminna nie ma prawa rozporządzania siecią tak jak właściciel (w szczególności gmina nie wniosła sieci aportem do spółki, choć podjęcie takiego działania w przyszłości nie jest wykluczone), zatem nie mają tu zastosowania przepisy art. 7 ustawy. Ze względu na brak odpłatności nie ma zastosowania także art. 8 ust. 1 ustawy dotyczący usług. Wreszcie nieodpłatne udostępnienie sieci nie może być także uznane za spełniające kryteria zawarte w art. 8 ust. 2 ustawy, gdyż zadania z zakresu kanalizacji sanitarnej należą do zadań własnych gminy i przekazanie sieci do faktycznego jej eksploatowania spółce gminnej jest jedynie sposobem realizowania tych zadań własnych. W związku z tym nie można twierdzić, że występuje niedopłatne świadczenie, które nie jest związane z prowadzeniem przedsiębiorstwa, o którym mowa w ww. art. 8 ust. 2 ustawy z 11 marca 2004 r.

, a właśnie brak związku z prowadzeniem przedsiębiorstwa (co oczywiście należy rozumieć, i tak jest to rozumiane w doktrynie i judykaturze) jako związek z prowadzoną działalnością gospodarczą i to wyłącznie w rozumieniu ustawy o podatku od towarów i usług, stanowi podstawową przesłankę do stwierdzenia występowania czynności opodatkowanej, o której mowa w ww. przepisie.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z przepisem § 8 ust. 1 pkt 13 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 27 kwietnia 2004 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 97, poz. 970 ze zm.) zwalnia się od podatku czynności związane z wykonywaniem zadań publicznych nałożonych odrębnymi przepisami, wykonywane w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność przez jednostki samorządu terytorialnego, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

W myśl art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (t.j. Dz. U. z 2001 r. Nr 142, poz. 1591 ze zm.) gmina wykonuje zdania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność. Natomiast zgodnie z art. 6 ust. 1 ww. ustawy do zakresu działania gminy należą wszystkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym, niezastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów.

Do zadań własnych gminy należy zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty.

W szczególności zadania własne obejmują sprawy:

- wodociągów i zaopatrzenia w wodę, kanalizacji, usuwania i oczyszczania ścieków komunalnych, utrzymania czystości i porządku oraz urządzeń sanitarnych, wysypisk i unieszkodliwiania odpadów komunalnych, zaopatrzenia w energię elektryczną i cieplną oraz gaz (art. 7 ust. 1 pkt 3 cyt. ustawy).

W celu wykonywania zadań gmina może tworzyć jednostki organizacyjne, a także zawierać umowy z innymi podmiotami, w tym z organizacjami pozarządowymi (art. 9 ust. 1 cyt. ustawy).

Z przedstawionego stanu faktycznego wynika, iż Gmina w ramach swoich zadań własnych zrealizowała zadanie, dofinansowywane ze środków Funduszu Zintegrowanego Programu Operacyjnego Rozwoju Regionalnego, polegające na wybudowaniu kanalizacji sanitarnej. Inwestycja została podzielona na dwa zadania: S. i M.

Wykonana część kanalizacji (M.) została przekazana na podstawie umowy w nieodpłatne użytkowanie spółce, której jedynym udziałowcem jest gmina. Spółka gminna pobiera pożytki z użytkowania przekazanej sieci.

W świetle powyższego realizacja inwestycji ? budowa kanalizacji sanitarnej i późniejsze jej nieodpłatne przekazanie do użytkowania spółce gminnej związane jest z wykonywaniem przez Gminę zadań publicznych we własnym imieniu i na własną odpowiedzialność.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535, ze zm.) opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlega odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7. ? art. 8 ust. 1 cyt. ustawy. Zgodnie natomiast z art. 8 ust. 2 ustawy za odpłatne świadczenie usług uznaje się także nieodpłatne świadczenie usług niebędące dostawą towarów na cele osobiste podatnika lub jego pracowników, w tym byłych pracowników, wspólników, udziałowców, akcjonariuszy, członków spółdzielni i ich domowników, członków organów stanowiących osób prawnych, członków stowarzyszenia, oraz wszelkie inne nieodpłatne świadczenie usług, jeżeli nie są one związane z prowadzeniem przedsiębiorstwa, a podatnikowi przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przy nabyciu towarów i usług związanych z tymi usługami, w całości lub w części.

Z powyższego wynika, że aby nieodpłatne świadczenie usług było objęte opodatkowaniem podatkiem VAT muszą być spełnione łącznie dwa warunki. Po pierwsze ustawa wyraźnie wskazuje, że nie ma podstaw do opodatkowania usług świadczonych co prawda nieodpłatnie, ale w związku z prowadzonym przez podatnika przedsiębiorstwem. Drugim warunkiem objęcia nieodpłatnych usług podatkiem VAT jest istnienie prawa podatnika do odliczenia całości lub części podatku naliczonego związanego ze świadczonymi usługami.

Przez usługi niezwiązane z prowadzeniem przedsiębiorstwa należy uznać wszelkie usługi, których świadczenie odbyło się bez związku z potrzebami prowadzonej działalności.

Biorąc pod uwagę fakt, iż opisane we wniosku nieodpłatne świadczenie usług (nieodpłatne przekazanie sieci kanalizacyjnej do użytkowania) będzie się odbywało w związku z prowadzoną przez Gminę działalnością (wykonywanie we własnym imieniu i na własną odpowiedzialność zadań publicznych) brak podstaw do traktowania tego nieodpłatnego przekazania jako odpłatnego świadczenia usług. Tym samym czynność ta jako nieodpłatne świadczenie usług nie podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Reasumując, przekazanie do nieodpłatnego użytkowania kanalizacji sanitarnej nie będzie podlegało opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, a zatem stanowisko Gminy należało uznać za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu ? do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi ? Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach ? art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.


Masz inne pytanie do prawnika?

Potrzebujesz pomocy prawnej?

Zapytaj prawnika