Odliczenie podatku naliczonego związanego z nabyciem sieci w przypadku udostępnienia sieci spółce (...)

Odliczenie podatku naliczonego związanego z nabyciem sieci w przypadku udostępnienia sieci spółce do odpłatnego używania na podstawie umowy dzierżawy.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Gminy S., przedstawione we wniosku z dnia 16 sierpnia 2007r. (data wpływu 20 sierpnia 2007r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego związanego z nabyciem sieci w przypadku udostępnienia sieci spółce do odpłatnego używania na podstawie umowy dzierżawy - jest prawidłowe.

Porady prawne

UZASADNIENIE

W dniu 20 sierpnia 2007r. wpłynął do tut. organu ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego związanego z nabyciem sieci w przypadku udostępnienia sieci spółce do odpłatnego używania na podstawie umowy dzierżawy.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

Gmina S. korzystając z dotacji pochodzącej z funduszu Zintegrowanego Programu Operacyjnego Rozwoju Regionalnego zleciła wybudowanie kanalizacji sanitarnej. Inwestycja podzielona została na dwa zadania: S. i M. Wykonanie kanalizacji w S. - S. udokumentowane zostało przez wykonawcę fakturami VAT wystawionymi w okresie od lipca 2005r. do listopada 2006r., natomiast kanalizacja sanitarna w S. - M. udokumentowana została fakturami wystawionymi w sierpniu i listopadzie 2006r. Sieć w S. została na podstawie umowy z dnia 6 lipca 2007r. przekazana w dzierżawę spółce, której jedynym udziałowcem jest gmina, natomiast sieć w M. została przekazana tej samej spółce w nieodpłatne używanie na podstawie umowy z dnia 28 czerwca 2007r. W związku z wcześniej posiadanymi przez Urząd Miasta i Gminy w S. interpretacjami nie przysługiwało gminie prawo do odliczenia podatku naliczonego zawartego w fakturach dokumentujących nabycie sieci ze względu na fakt, że proporcja, o której mowa w art. 90 ust. 10 ustawy o podatku od towarów i usług, nie przekracza w gminie 2 %. W związku z powyższym gmina nie dokonała rozliczenia ww. podatku naliczonego.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy przy udostępnieniu sieci spółce do odpłatnego używania na podstawie umowy dzierżawy przysługiwało gminie prawo do odliczenia podatku naliczonego związanego z nabyciem sieci ...

Według Wnioskodawcy, ze względu na fakt, że Gmina pobiera pożytki (czynsz) z używania sieci przez spółkę gminną, który to czynsz podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, a równocześnie gmina nie wykorzystuje sieci do działalności niepodlegającej opodatkowaniu lub zwolnionej od podatku, Gminie przysługiwało odliczenie naliczonego podatku VAT.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

W myśl art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.) w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest bezpośredni i bezsporny związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi.

U. z 2001r. Nr 142, poz. 1591 ze zm.) gmina wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność. Natomiast zgodnie z art. 6 ust. 1 ww. ustawy do zakresu działania gminy należą wszystkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym, niezastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów.

Do zadań własnych gminy należy zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty. W szczególności zadania własne obejmują sprawy:

- wodociągów i zaopatrzenia w wodę, kanalizacji, usuwania i oczyszczania ścieków komunalnych, utrzymania czystości i porządku oraz urządzeń sanitarnych, wysypisk i unieszkodliwiania odpadów komunalnych, zaopatrzenia w energię elektryczną i cieplną oraz gaz (art. 7 ust. 1 pkt 3 cyt. ustawy).

W celu wykonywania zadań gmina może tworzyć jednostki organizacyjne, a także zawieraćumowy z innymi podmiotami, w tym z organizacjami pozarządowymi (art. 9 ust. 1 cyt. ustawy).

Zgodnie z przepisem § 8 ust. 1 pkt 13 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 27 kwietnia 2004r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 97, poz. 970 ze zm.) zwalnia się od podatku czynności związane z wykonywaniem zadań publicznych nałożonych odrębnymi przepisami, wykonywane w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność przez jednostki samorządu terytorialnego, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

Z przedstawionego stanu faktycznego wynika, iż Gmina w ramach swoich zadań własnych zrealizowała zadanie, dofinansowywane ze środków Funduszu Zintegrowanego Programu Operacyjnego Rozwoju Regionalnego, polegające na wybudowaniu kanalizacji sanitarnej. Inwestycja została podzielona na dwa zadania: S. i M. Wykonanie kanalizacji w S. zostało udokumentowane fakturami wystawionymi w okresie od lipca 2005r. do listopada 2006r. Wykonana część kanalizacji (S.) została przekazana umową w dzierżawę spółce, której jedynym udziałowcem jest gmina. Zatem gmina pobiera pożytki (czynsz) z używania sieci przez spółkę, który to czynsz podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

W świetle powyższego gmina jako jednostka samorządu terytorialnego nie korzysta ze zwolnienia od podatku w zakresie czynności związanych z wykonywaniem zadań publicznych nałożonych odrębnymi przepisami, ponieważ przedmiotowe czynności są wykonywane na podstawie zawartej umowy cywilnoprawnej.

Ponadto, zgodnie z przedstawionym stanem faktycznym, Gmina nie wykorzystuje udostępnionej sieci do działalności niepodlegającej opodatkowaniu lub zwolnionej od podatku. Stwierdzić zatem należy, iż Gminie przysługuje prawo do pomniejszenia podatku należnego o podatek naliczony wynikający z zakupów związanych z przedmiotową częścią inwestycji (Suche Łany), udokumentowanych fakturami wystawionymi w okresie od lipca 2005r. do listopada 2006r., z uwagi na związek poniesionych na inwestycję wydatków z czynnościami opodatkowanymi (uzyskiwaniem dochodów z tytułu dzierżawy sieci). Tym samym stanowisko Gminy należało uznać za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu ? do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi ? Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach ? art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.


Masz inne pytanie do prawnika?

e-prawnik.pl

Legalsupport sp. z o.o.

ul. Św. Filipa 23/3

31-150 Kraków

biuro@e-prawnik.pl

Wszelkie prawa zastrzeżone

Informujemy, iż zgodnie z przepisem art. 25 ust. 1 pkt. 1 lit. b ustawy z dnia 4 lutego 1994 roku o prawie autorskim i prawach pokrewnych (tekst jednolity: Dz. U. 2006 r. Nr 90 poz. 631), dalsze rozpowszechnianie artykułów i porad prawnych publikowanych w niniejszym serwisie jest zabronione.

Potrzebujesz pomocy prawnej?

Zapytaj prawnika