Odliczenie podatku naliczonego związanego z nabyciem sieci w przypadku udostępnienia sieci spółce (...)

Odliczenie podatku naliczonego związanego z nabyciem sieci w przypadku udostępnienia sieci spółce do odpłatnego używania na podstawie umowy dzierżawy.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Gminy S., przedstawione we wniosku z dnia 16 sierpnia 2007r. (data wpływu 20 sierpnia 2007r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego związanego z nabyciem sieci w przypadku udostępnienia sieci Spółce do nieodpłatnego używania - jest prawidłowe.

Porady prawne

UZASADNIENIE

W dniu 20 sierpnia 2007r. wpłynął do tut. organu ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego związanego z nabyciem sieci w przypadku udostępnienia sieci Spółce do nieodpłatnego używania.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

Gmina S. korzystając z dotacji pochodzącej z funduszu Zintegrowanego Programu Operacyjnego Rozwoju Regionalnego zleciła wybudowanie kanalizacji sanitarnej. Inwestycja podzielona została na dwa zadania: S. i M. Wykonanie kanalizacji w S. udokumentowane zostało przez wykonawcę fakturami VAT wystawionymi w okresie od lica 2005 do listopada 2006r., natomiast kanalizacja sanitarna w M. udokumentowana została fakturami wystawionymi w sierpniu i listopadzie 2006r. Sieć w S. została na podstawie umowy z dnia 6 lipca 2007r. przekazana w dzierżawę spółce, której jedynym udziałowcem jest gmina, natomiast sieć w M. została przekazana tej samej spółce w nieodpłatne używanie na podstawie umowy z dnia 28 czerwca 2007r. W związku z wcześniej posiadanymi przez Urząd Miasta i Gminy w S. interpretacjami nie przysługiwało gminie prawo do odliczenia podatku naliczonego zawartego w fakturach dokumentujących nabycie sieci ze względu na fakt, że proporcja, o której mowa w art. 90 ust. 10 ustawy o podatku od towarów i usług, nie przekracza w gminie 2%. W związku z powyższym gmina nie dokonała rozliczenia ww. podatku naliczonego.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy przy udostępnieniu sieci spółce do nieodpłatnego używania przysługiwało Gminie prawo do odliczenia podatku naliczonego związanego z nabyciem sieci...

Według Wnioskodawcy odliczenie podatku naliczonego związanego z wybudowaniem sieci nie przysługuje ze względu na fakt, iż nie występują czynności opodatkowane, do których wykorzystywana byłaby nabyta sieć kanalizacji sanitarnej. Taką czynnością nie jest także nieodpłatne udostępnienie sieci, gdyż zadania z zakresu kanalizacji sanitarnej należą do zadań własnych gminy i przekazanie sieci do faktycznego jej eksploatowania spółce gminnej jest jedynie sposobem realizowania tych zadań własnych. W związku z tym nie można twierdzić, że występuje czynność opodatkowana w postaci nieodpłatnego świadczenia, które nie jest związane z prowadzeniem przedsiębiorstwa, o którym mowa w art. 8 ust. 2 ustawy z 11 marca 2004 r.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Stosownie do art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.), w zakresie w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Jak wynika z powyższego przepisu prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wyłącznie podatnikom podatku od towarów i usług, w sytuacji gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych.

Zgodnie z przepisem § 8 ust. 1 pkt 13 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 27 kwietnia 2004r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 97, poz. 970 ze zm.) zwalnia się od podatku czynności związane z wykonywaniem zadań publicznych nałożonych odrębnymi przepisami, wykonywane w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność przez jednostki samorządu terytorialnego, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

W myśl art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990r. o samorządzie gminnym (t.j. Dz. U. z 2001r. Nr 142, poz. 1591 ze zm.) gmina wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność. Natomiast zgodnie z art. 6 ust. 1 ww. ustawy do zakresu działania gminy należą wszystkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym, niezastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów.

Do zadań własnych gminy należy zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty. W szczególności zadania własne obejmują sprawy:

- wodociągów i zaopatrzenia w wodę, kanalizacji, usuwania i oczyszczania ścieków komunalnych, utrzymania czystości i porządku oraz urządzeń sanitarnych, wysypisk i unieszkodliwiania odpadów komunalnych, zaopatrzenia w energię elektryczną i cieplną oraz gaz (art. 7 ust. 1 pkt 3 cyt. ustawy).

W celu wykonywania zadań gmina może tworzyć jednostki organizacyjne, a także zawierać umowy z innymi podmiotami, w tym z organizacjami pozarządowymi (art. 9 ust. 1 cyt. ustawy).

Z przedstawionego stanu faktycznego wynika, iż Gmina w ramach swoich zadań własnych zrealizowała zadanie, dofinansowywane ze środków Funduszu Zintegrowanego Programu Operacyjnego Rozwoju Regionalnego, polegające na wybudowaniu kanalizacji sanitarnej. Inwestycja została podzielona na dwa zadania: S. i M. Wykonanie kanalizacji w M. zostało udokumentowane fakturami wystawionymi w sierpniu i listopadzie 2006 r. Wykonana część kanalizacji (M.) została przekazana na podstawie umowy w nieodpłatne użytkowanie spółce, której jedynym udziałowcem jest gmina.

W świetle powyższego realizacja inwestycji ? budowa kanalizacji sanitarnej związana jest z wykonywaniem przez Gminę zadań publicznych we własnym imieniu i na własną odpowiedzialność.

W zakresie realizacji zadań publicznych gmina jest zwolniona z opodatkowania podatkiem od towarów i usług na podstawie §8 ust. 1 pkt 13 cyt. wyżej rozporządzenia. Natomiast nieodpłatne przekazanie do użytkowania kanalizacji sanitarnej nie będzie podlegało opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, z uwagi na nieodpłatność tej czynności oraz fakt, iż nie ma w tym przypadku zastosowania art. 8 ust. 2 ustawy ? nieodpłatne przekazanie sieci kanalizacyjnej do użytkowania będzie się odbywało w związku z prowadzoną przez Gminę działalnością (wykonywanie zadań publicznych).

Biorąc pod uwagę fakt, iż nabywane towary i usługi, związane z realizacją części inwestycji ? budową kanalizacji sanitarnej w M. nie będą służyły czynnościom opodatkowanym, Gminie nie będzie przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego od towarów i usług nabywanych w ramach realizowania przedmiotowej inwestycji, udokumentowanych fakturami wystawionymi w sierpniu i listopadzie 2006 r. Tym samym stanowisko Gminy należało uznać za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu ? do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi ? Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach ? art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.


Masz inne pytanie do prawnika?

e-prawnik.pl

Legalsupport sp. z o.o.

ul. Św. Filipa 23/3

31-150 Kraków

biuro@e-prawnik.pl

Wszelkie prawa zastrzeżone

Informujemy, iż zgodnie z przepisem art. 25 ust. 1 pkt. 1 lit. b ustawy z dnia 4 lutego 1994 roku o prawie autorskim i prawach pokrewnych (tekst jednolity: Dz. U. 2006 r. Nr 90 poz. 631), dalsze rozpowszechnianie artykułów i porad prawnych publikowanych w niniejszym serwisie jest zabronione.

Potrzebujesz pomocy prawnej?

Zapytaj prawnika