Opodatkowanie zwróconej bonifikaty. sygn: IBPP1/443-104/07/PK

Opodatkowanie zwróconej bonifikaty.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112 poz. 700) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że Państwa stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 2 sierpnia 2007r. (data wpływu 20 sierpnia 2007r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania zwróconej bonifikaty - jest nieprawidłowe.

Porady prawne

UZASADNIENIE

W dniu 20 sierpnia 2007r. wpłynął do tut. organu ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie określenia podstawy opodatkowania przy świadczeniu usług w zakresie opodatkowania zwróconej bonifikaty.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

Wnioskodawca dnia 18 października 2002r. dokonał sprzedaży używanego lokalu użytkowego z przeznaczeniem na prowadzenie działalności wychowawczej poprzez rozwój sportu i kultury fizycznej ? na cele nie związane z prowadzoną działalnością zarobkową. Od ceny sprzedaży została zastosowana 99% bonifikata.

Przy przedmiotowej sprzedaży zastosowano art. 7.1.5 ówcześnie obowiązującej ustawy o podatku od towarów i usług oraz o podatku akcyzowym (Dz. U. 1993, Nr 11, poz. 50 z późn. zm.) zwalniający od obowiązku uiszczenia podatku VAT.

W wyniku stwierdzenia przez Wnioskodawcę, iż sprzedany lokal wykorzystywany jest przez nabywcę do innych celów niż uzasadniający bonifikatę, na podstawie art. 68 ust. 2 ustawy o gospodarce nieruchomościami nabywca lokalu w dniu 15 lutego 2007r. został wezwany do zwrotu równowartości udzielonej bonifikaty w zwaloryzowanej wysokości.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy przedmiotowa bonifikata podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, jeżeli tak, to kiedy powstaje obowiązek podatkowy...

Zdaniem Wnioskodawcy zwrot bonifikaty nie jest nową transakcją zawieraną pod rządami obecnie obowiązującej ustawy o podatku od towarów i usług a dotyczy transakcji zawartej w roku 2002, kiedy to była ona zwolniona od podatku VAT. Tym samym zwrot bonifikaty na podstawie obecnego stanu prawnego oraz stanu faktycznego nie podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za nieprawidłowe.

Zgodnie z art. 7 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2007r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.) zwanej dalej ustawą o VAT, przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1 rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (?).

Ustawodawca w myśl art. 2 pkt 6 ustawy o VAT, przez towary rozumie rzeczy ruchome, jak również wszelkie postacie energii, budynki, budowle lub ich części, będące przedmiotem czynności podlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, które są wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej, a także grunty.

Zgodnie z uregulowaniem art. 19 ust. 10 ww. ustawy o VAT, przypadku dostawy towarów, której przedmiotem są lokale i budynki, obowiązek podatkowy powstaje z chwilą otrzymania całości lub części zapłaty nie później jednak niż 30. dnia licząc od dnia wydania, z zastrzeżeniem ust. 13 pkt 10 i 11.

Zgodnie z przepisem art. 29 ust. 1 i ust. 4 ww. ustawy o podatku od towarów i usług, podstawą opodatkowania jest obrót, z zastrzeżeniem ust. 2 - 22, art. 30 - 32, art. 119 oraz art. 120 ust. 4 i ust. 5 - obrotem jest kwota należna z tytułu sprzedaży, pomniejszona o kwotę należnego podatku. Kwota należna obejmuje całość świadczenia należnego od nabywcy. Obrót zwiększa się o otrzymane dotacje, subwencje i inne dopłaty o podobnym charakterze mające bezpośredni wpływ na cenę (kwotę należną) towarów dostarczanych lub usług świadczonych przez podatnika, pomniejszone o kwotę należnego podatku.

Obrót zmniejsza się o kwoty udokumentowanych, prawnie dopuszczalnych i obowiązkowych rabatów (bonifikat, opustów, uznanych reklamacji i skont) i o wartość zwróconych towarów, zwróconych kwot nienależnych w rozumieniu przepisów o cenach oraz zwróconych kwot dotacji, subwencji i innych dopłat o podobnym charakterze, a także kwot wynikających z dokonanych korekt faktur.

Zgodnie z art. 43 ust. 1 pkt 2 ustawy o podatku od towarów i usług - zwalnia się od podatku dostawę towarów używanych, z zastrzeżeniem pkt 10, pod warunkiem, że w stosunku do tych towarów nie przysługiwało dokonującemu ich dostawy prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego; zwolnienie dotyczy również używanych budynków i budowli lub ich części, będących przedmiotem umowy najmu, dzierżawy lub innych umów o podobnym charakterze.

Z przedstawionego przez Wnioskodawcę stanu faktycznego wynika, iż używany lokal użytkowy będący przedmiotem sprzedaży z 99% bonifikatą został zbyty w dniu 18 października 2002r., natomiast w dniu 15 lutego 2007r. nabywca został wezwany do zwrotu równowartości udzielonej bonifikaty w zwaloryzowanej wysokości, bowiem użytkował lokal niezgodnie z przeznaczeniem. Ponadto Wnioskodawca wskazuje, iż w momencie dostawy czynność ta była zwolniona z podatku VAT na mocy art. 7 ust. 1 pkt 5 ustawy z dnia 8 stycznia 1993r. o podatku od towarów i usług oraz o podatku akcyzowym (Dz. U. Nr 11, poz. 50 ze zm.).

Bonifikata to zniżka od ustalonej ceny. Tak jak przy ustalaniu ceny towaru przy sprzedaży, która jest pieniężnym odzwierciedleniem wartości rzeczy, tak cena, jaką ma uiścić nabywca winna już uwzględniać bonifikatę. Zatem należy stwierdzić, iż zniżka (bonifikata) udzielona jest od ustalonej wcześniej wartości świadczenia.

Jednocześnie wskazać należy, że stosownie do § 17 ust.

1 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 25 maja 2005r. w sprawie zwrotu podatku niektórym podatnikom, zaliczkowego zwrotu podatku, wystawienia faktur, sposobu ich przechowywania oraz listy towarów i usług, do których nie mają zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 95, poz. 798 ze zm.) fakturę korygującą wystawia się również, gdy podwyższono cenę po wystawieniu faktury lub w razie stwierdzenia pomyłki w cenie, stawce lub kwocie podatku bądź w jakiejkolwiek innej pozycji faktury.

Zgodnie natomiast z ust. 6 ww. przepisu przepisy § 9 ust. 5-7, § 11 i § 16 ust. 4 i 7 stosuje się odpowiednio do faktur korygujących.

§ 16 ust. 4 omawianego rozporządzenia stanowi, iż sprzedawca jest obowiązany posiadać potwierdzenie odbioru faktury korygującej przez nabywcę; nie dotyczy to eksportu towarów, przypadków określonych w § 11 ust. 2 pkt 3, wewnątrzwspólnotowej dostawy towarów oraz dostawy towarów, dla której miejsce opodatkowania znajduje się poza terytorium kraju. Potwierdzenie odbioru faktury korygującej stanowi podstawę do obniżenia kwoty podatku należnego w rozliczeniu za miesiąc, w którym sprzedawca otrzymał to potwierdzenie, a w przypadku podatników, o których mowa w art. 99 ust. 2 i 3 ustawy - w rozliczeniu za kwartał, w którym to potwierdzenie otrzymali, z uwzględnieniem zasad, o których mowa w art. 21 ust. 1 ustawy.

Powyższe regulacje statuują prawo podatnika do skorygowania obrotu poprzez wystawienie faktury korygującej. Należy zauważyć, że faktura korygująca ma moc faktury i pod każdym względem należy ją traktować jako zwykłą fakturę. Jednocześnie stwierdzić należy, iż powołane powyżej przepisy określają moment, w jakim podatnikowi będzie przysługiwało prawo do obniżenia obrotu z tytułu wystawienia faktury korygującej.

Cytowane rozporządzenie nie rozstrzyga jednoznacznie kwestii zasad rozliczenia podatku należnego wynikającego z faktury korygującej w sytuacji, gdy w wyniku jej wystawienia doszło do podwyższenia obrotu ze sprzedaży zwolnionej. W takiej sytuacji przyjąć należy, iż sposób rozliczania faktury korygującej, której wystawienie zaskutkowało podwyższeniem obrotu jest uzależniony od przyczyn będących podstawą jej wystawienia. I tak, jeżeli faktura korygująca wystawiona została w wyniku okoliczności zaistniałych po dokonaniu pierwotnej sprzedaży - to korekta taka wywoła skutek w miesiącu jej wystawienia, czyli fakturę korygującą rozlicza się na bieżąco i ujmuje w rejestrze sprzedaży i deklaracji za miesiąc, w którym ją wystawiono.

Reasumując, w oparciu o przedstawiony stan faktyczny oraz obowiązujący stan prawny należy uznać, iż zwrot bonifikaty, która w momencie jej udzielania dotyczyła sprzedaży zwolnionej z opodatkowania podatkiem od towarów i usług, w chwili jej zwrotu przez nabywcę w zwaloryzowanej wysokości również podlega zwolnieniu z opodatkowania podatkiem VAT.

Kwota waloryzacji jako niewymieniona w katalogu czynności podlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, nie podlega opodatkowaniu podatkiem VAT.

W świetle powyższego stanowisko Wnioskodawcy w przedmiotowej sprawie należało uznać za nieprawidłowe.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu ? do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi ? Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach ? art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku ? Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko - Biała


Masz inne pytanie do prawnika?

e-prawnik.pl

Legalsupport sp. z o.o.

ul. Św. Filipa 23/3

31-150 Kraków

biuro@e-prawnik.pl

Wszelkie prawa zastrzeżone

Informujemy, iż zgodnie z przepisem art. 25 ust. 1 pkt. 1 lit. b ustawy z dnia 4 lutego 1994 roku o prawie autorskim i prawach pokrewnych (tekst jednolity: Dz. U. 2006 r. Nr 90 poz. 631), dalsze rozpowszechnianie artykułów i porad prawnych publikowanych w niniejszym serwisie jest zabronione.

Potrzebujesz pomocy prawnej?

Zapytaj prawnika