Czy zbycie w ramach zamiany nieruchomości stanowiącej własność Gminy będzie podlegało zwolnieniu (...)

Czy zbycie w ramach zamiany nieruchomości stanowiącej własność Gminy będzie podlegało zwolnieniu z opodatkowania podatkiem od towarów i usług

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2012r. poz. 749 ze zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.), Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 25 września 2012r. przesłanym za pismem przewodnim z dnia 2 października 2012r. (data wpływu 8 października 2012r.), uzupełnionym pismem z dnia 27 grudnia 2012r. (data wpływu 31 grudnia 2012r), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zbycia w drodze zamiany 66 geodezyjnie wyodrębnionych działek ? jest nieprawidłowe.

Porady prawne

UZASADNIENIE

W dniu 8 października 2012r. wpłynął do tut. organu ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zbycia w drodze zamiany 66 geodezyjnie wyodrębnionych działek.

Wniosek został uzupełniony pismem z dnia 27 grudnia 2012r. (data wpływu 31 grudnia 2012r.) będącym odpowiedzią na wezwanie tut. organu z dnia 21 grudnia 2012r. nr IBPP1/443-1062/12/AW.

W przedmiotowym wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe:

Wnioskodawca (Gmina) prowadzi na wniosek Spółki Akcyjnej postępowanie mające na celu zbycie, w drodze zamiany nieruchomości na rzecz ww. Spółki gruntów stanowiących własność Gminy zabudowanych obiektami stacji transformatorowych.

Zgodnie z przepisami Kodeksu cywilnego (art. 49 Kc) oraz wyrokiem Sądu Najwyższego z dnia 18 czerwca 2004r. sygn. akt II CK 359/2003, Spółka jest właścicielem budynków stacji posadowionych na gruncie stanowiącym własność Gminy. Gmina w ramach zamiany, będzie zbywała na rzecz Spółki wyłącznie nieruchomości gruntowe, gdyż obiekty posadowione na tych gruntach, pomimo że są z nimi trwale związane, znalazły się na majątku Spółki w trybie odrębnych przepisów prawa.

  1. Przedmiotem ww. zamiany będzie 66 geodezyjnie wyodrębnionych działek.
  2. Każda z tych działek jest zabudowana obiektem stacji trafo i stanowi budowlę w rozumieniu przepisów z dnia 7 lipca 1994r. Prawo budowlane i Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych wprowadzonej rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 30 grudnia 1999r.
  3. Zgodnie z obowiązującym na terenie Gminy studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego:
    1. 25 działek położonych jest w strefie zabudowy mieszkaniowej wielorodzinnej
    2. 15 działek położonych jest w strefie zabudowy mieszkaniowej jednorodzinnej
    3. 1 działka położona jest w strefie usług
    4. 11 działek położonych jest w strefie śródmiejskiej
    5. 2 działki położone są w strefie zabudowy mieszkaniowej i usług.
  4. Zgodnie z obowiązującymi miejscowymi planami zagospodarowania przestrzennego:
    1. 4 działki położone są w jednostce zabudowy mieszkaniowej wielorodzinnej
    2. 1 działka położona jest w jednostce zieleni parkowej
    3. działka położona jest w strefie usług i zieleni
    4. działka położona jest w strefie usług sportu
    5. działka położona jest w strefie produkcji i usług
    6. działka położona jest w strefie usług zdrowia
    7. 2 działki położone są w strefie usług wraz z zabudową mieszkaniową wielorodzinną
    8. 1 działka położona jest w strefie usług oświaty.
  5. Według zapisu ewidencji gruntów Gminy, działki usytuowane pod obiektami stacji trafo oznaczone są jako tereny przemysłowe "Ba".
    6. Grunty przeznaczone do zamiany nie są objęte decyzjami o warunkach zabudowy.

W uzupełnieniu wniosku podano ponadto, że:

1. 54 działki wymienione w punkcie 3 opisu zdarzenia przyszłego nie są objęte miejscowym planem zagospodarowania przestrzennego.
2. Opis użytków wynikających z ewidencji gruntów:

  1. 43 działki - tereny przemysłowe;
  2. 2 działki - inne tereny zabudowane;
  3. 8 działek - tereny mieszkaniowe;
  4. 1 działka - pastwiska trwałe.
3. 12 działek wymienionych w punkcie 4 zdarzenia przyszłego objętych jest miejscowym planem zagospodarowania przestrzennego. Obowiązuje dla tych terenów studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego, zgodnie z którym:
e) 4 działki położone w strefie zabudowy mieszkaniowej wielorodzinnej;
f) 2 działki położone w strefie zabudowy mieszkaniowej jednorodzinnej;
g) 3 działki położone w strefie śródmieścia - usługi centrotwórcze, zabudowa śródmiejska o funkcji usługowo-mieszkalnej oraz mieszkalnej wielorodzinnej;
h) 1 działka położona w terenie usług;
i) 1 działka położona w obszarze aktywności gospodarczej;
j) 1 działka położona w pasie drogowym.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy zbycie w drodze zamiany, gruntów zabudowanych obiektami stacji transformatorowych pozostających własnością dysponenta sieci energetycznej, zwolnione jest od opodatkowania podatkiem VAT?

Zdaniem Wnioskodawcy, biorąc pod uwagę przepis art. 43 ust. 1 pkt 10 w związku z art. 29 ust. 5 ustawy o podatku VAT, dostawa towaru w postaci zbycia nieruchomości gruntowych zabudowanych obiektami stacji trafo stale związanymi z gruntem, pozostających własnością dysponenta sieci energetycznej, będzie zwolniona od opodatkowania podatkiem VAT.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za nieprawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2011r. Nr 177, poz. 1054 ze zm.), zwanej dalej ustawą o VAT, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Towarami, w świetle art. 2 pkt 6 powołanej ustawy, są rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii.

W myśl art. 7 ust. 1 tej ustawy, przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (?).

Zauważyć należy, że z przywołanej w art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy o VAT regulacji nie wynika, iż odpłatność za czynność dostawy towarów lub świadczenia usług winna mieć postać pieniężną.

Odpłatność jako świadczenie wzajemne może również przybrać postać rzeczową (towar lub usługa otrzymana jako zapłata), albo mieszaną ? zapłata w części pieniężna a w części rzeczowa. Zatem dla uznania czynności za odpłatną, musi zaistnieć możliwość określenia ceny wyrażonej w pieniądzu w stosunku do świadczenia wzajemnego, stanowiącego wynagrodzenie za tę czynność.

W myśl powyższych regulacji prawnych należy uznać, że zamiana towarów, co do zasady jest czynnością objętą zakresem opodatkowania podatkiem od towarów i usług ponieważ w jej wyniku dochodzi do przeniesienia prawa do rozporządzenia towarami jak właściciel.

Zgodnie z treścią art. 603 ustawy z dnia 23 kwietnia 1964r. Kodeks cywilny (Dz. U. Nr 16, poz. 93 ze zm.), zamiana jest umową cywilnoprawną, na podstawie której każda ze stron zobowiązuje się przenieść na drugą stronę własność rzeczy w zamian za zobowiązanie się do przeniesienia własności innej rzeczy. Natomiast zapis art. 604 Kc daje dyspozycję odpowiedniego stosowania do zamiany przepisów o sprzedaży. Różnica w stosunku do umowy sprzedaży polega na tym, że w miejsce świadczenia ceny pojawia się obowiązek drugiej strony przeniesienia własności rzeczy. Tym samym umowa zamiany skutkuje wzajemnym przeniesieniem prawa do rozporządzania zamienianymi towarami (w tym przypadku nieruchomościami) jak właściciel.

Biorąc pod uwagę powyższe należy stwierdzić, że umowa zamiany towarów na gruncie podatku od towarów i usług jest niczym innym jak dwiema odpłatnymi dostawami towarów.

Na podstawie art. 41 ust. 1 ustawy o VAT, stawka podatku wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1.

Na mocy art. 146a pkt 1 ww. ustawy, w okresie od dnia 1 stycznia 2011r. do dnia 31 grudnia 2013r., z zastrzeżeniem art. 146f, stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 1 i 13, art. 109 ust. 2 i art. 110, wynosi 23%.

Zakres i zasady zwolnienia od podatku od towarów i usług dostawy towarów lub świadczenia usług zostały określone między innymi w art. 43 ustawy o podatku od towarów i usług.

Stosownie do przepisu art. 43 ust. 1 pkt 9 ww. ustawy, zwalnia się od podatku dostawę terenów niezabudowanych innych niż tereny budowlane oraz przeznaczone pod zabudowę.

W myśl art. 43 ust. 1 pkt 10 powołanej ustawy, zwalnia się od podatku dostawę budynków, budowli lub ich części, z wyjątkiem gdy:

  1. dostawa jest dokonywana w ramach pierwszego zasiedlenia lub przed nim,
  2. pomiędzy pierwszym zasiedleniem a dostawą budynku, budowli lub ich części upłynął okres krótszy niż 2 lata.

Na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10a ustawy o VAT, zwalnia się od podatku dostawę budynków, budowli lub ich części nieobjętą zwolnieniem, o którym mowa w pkt 10, pod warunkiem że:

  1. w stosunku do tych obiektów nie przysługiwało dokonującemu ich dostawy prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego,
  2. dokonujący ich dostawy nie ponosił wydatków na ich ulepszenie, w stosunku do których miał prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, a jeżeli ponosił takie wydatki, to były one niższe niż 30% wartości początkowej tych obiektów.

Jak wynika z powyższego, ze zwolnienia z opodatkowania podatkiem od towarów i usług może korzystać dostawa terenów niezabudowanych innych niż tereny budowlane oraz przeznaczone pod zabudowę oraz dostawa budynków i budowli realizowana pod określonymi warunkami.

Natomiast dostawa terenów niezabudowanych lecz przeznaczonych pod zabudowę ? nie korzysta ze zwolnienia od podatku i podlega opodatkowaniu na zasadach ogólnych.

Z przedstawionego we wniosku opisu zdarzenia przyszłego wynika, że Wnioskodawca (Gmina) prowadzi na wniosek Spółki Akcyjnej postępowanie mające na celu zbycie, w drodze zamiany nieruchomości na rzecz ww. Spółki gruntów stanowiących własność Gminy zabudowanych obiektami stacji transformatorowych.

Zgodnie z przepisami Kodeksu cywilnego (art. 49 Kc) oraz wyrokiem Sądu Najwyższego z dnia 18 czerwca 2004r. sygn. akt II CK 3S9/2003, Spółka jest właścicielem budynków stacji posadowionych na gruncie stanowiącym własność Gminy. Gmina w ramach zamiany, będzie zbywała na rzecz Spółki wyłącznie nieruchomości gruntowe, gdyż obiekty posadowione na tych gruntach, pomimo że są z nimi trwale związane, znalazły się na majątku Spółki w trybie odrębnych przepisów prawa.

  1. Przedmiotem ww. zamiany będzie 66 geodezyjnie wyodrębnionych działek.
  2. Każda z tych działek jest zabudowana obiektem stacji trafo i stanowi budowlę w rozumieniu przepisów z dnia 7 lipca 1994r. Prawo budowlane i Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych wprowadzonej rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 30 grudnia 1999r.

Kwestię opodatkowania dostawy gruntu, wraz z posadowionymi na nim budynkami, budowlami lub ich częściami rozstrzyga przepis art. 29 ust. 5 ustawy o VAT, zgodnie z którym w przypadku dostawy budynków lub budowli trwale z gruntem związanych albo części takich budynków lub budowli z podstawy opodatkowania nie wyodrębnia się wartości gruntu.

W świetle tego przepisu grunt, na którym są posadowione budynki, budowle lub ich części dzieli byt prawny budynków w zakresie opodatkowania podatkiem od towarów i usług. Oznacza to, że do dostawy gruntu stosuje się analogiczną stawkę podatku jak przy dostawie budynków, budowli lub ich części trwale z gruntem związanych. Jeżeli dostawa budynków albo budowli lub ich części korzysta ze zwolnienia od podatku, ze zwolnienia takiego korzysta również dostawa gruntu, na którym obiekt jest posadowiony. Sprzedaż gruntu (a tym samym zamiana) w takim przypadku nie ma charakteru samodzielnego, lecz jest związana z obiektem, który z tym gruntem jest trwale związany.

Powyższy przepis art. 29 ust. 5 ustawy o VAT nie będzie miał jednak zastosowania w przedmiotowej sprawie, ponieważ przedmiotem planowanej przez Wnioskodawcę zamiany nie będą budynki, budowle lub ich części wraz z gruntem.

Jak bowiem wynika ze złożonego wniosku, właścicielem budynków stacji posadowionych na gruncie stanowiącym własność Gminy jest Spółka, zatem Gmina nie może dokonać zbycia na rzecz Spółki budowli, które już do niej należą. Oznacza to, że przedmiotem zbycia ze strony Gminy będzie wyłącznie grunt będący jej własnością, a nie budowle na nim posadowione. Jak wskazał bowiem Wnioskodawca, obiekty posadowione na tych gruntach, pomimo, że sa z nimi trwale związane, znalazły się na majątku Spółki w trybie odrębnych przepisów prawa.

Podobnie zastosowania nie znajdą cytowane wyżej przepisy art. 43 ust. 1 pkt 10 i pkt 10a ustawy o VAT, które również odnoszą się do zbycia budynku, budowli lub ich części, a nie do zbycia gruntu.

W rozpatrywanej sprawie nie jest także możliwe zastosowanie zwolnienia od podatku planowanej dostawy na podstawie powołanego wcześniej przepisu art. 43 ust. 1 pkt 9 ustawy o VAT, gdyż dostawa ta nie dotyczy terenów niezabudowanych.

Jak bowiem wynika ze złożonego wniosku, każda z działek jest zabudowana obiektem stacji trafo i stanowi budowlę w rozumieniu przepisów z dnia 7 lipca 1994r. Prawo budowlane i Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych wprowadzonej rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 30 grudnia 1999r.

Mając na uwadze przedstawione zdarzenie przyszłe oraz obowiązujący w tym zakresie stan prawny stwierdzić należy, iż zamiana przez Wnioskodawcę przedmiotowych działek zabudowanych obiektami stacji transformatorowych będących budowlami w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 7 lipca 1994r. Prawo budowlane (t. j. Dz. U. z 2010r. Nr 243 poz. 1623 ze zm.) oraz Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych (PKOB) wprowadzonej rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 30 grudnia 1999r. (Dz. U. Nr 112 poz. 1316 ze zm.) ? zgodnie z art. 41 ust. 1 w zw. z art. 146a pkt 1 ustawy o VAT ? będzie podlegała opodatkowaniu według stawki 23%.

Tym samym stanowisko Wnioskodawcy, iż biorąc pod uwagę przepis art. 43 ust. 1 pkt 10 w związku z art. 29 ust. 5 ustawy o podatku VAT, dostawa towaru w postaci zbycia nieruchomości gruntowych zabudowanych obiektami stacji trafo stale związanymi z gruntem, pozostających własnością dysponenta sieci energetycznej, będzie zwolniona od opodatkowania podatkiem VAT ? uznano za nieprawidłowe.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Nadmienia się, że niniejsza interpretacja indywidualna traci swoją ważność w przypadku zmiany któregokolwiek z elementów przedstawionego zdarzenia przyszłego lub zmiany stanu prawnego.

Niniejsza interpretacja nie wywołuje skutków prawnopodatkowych, o których mowa w art. 14k ? 14n ustawy Ordynacja podatkowa dla drugiej strony planowanej transakcji tj. Spółki Akcyjnej.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem.

Zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016) skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gliwicach, ul. Prymasa Stefana Wyszyńskiego 2, 44-101 Gliwice, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu ? do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi ? Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.).

Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach ? art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.

Masz inne pytanie do prawnika?

Potrzebujesz pomocy prawnej?

Zapytaj prawnika